Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:11:43 GMT

بچه‌ها از عید خود لذت می برند

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۳۱۸۵۴

بچه‌ها از عید خود لذت می برند

تهران- ایرنا- پیک‌های نوروزی یک تکلیف عیدانه بود که قرار بود کارکرد تثبیت یادگیری داشته باشد. اما این یادگیری زمانی نتیجه‌بخش است که بچه‌ها تکالیف را با علاقه انجام دهند و روی آن تمرکز کنند و وقت بگذارند.

روزنامه روزان در یادداشتی به قلم رضوان حکیم‌زاده کارشناس آموزش‌و‌پرورش، نوشت: ولی ما در انجام پیک‌های شادی بیشتر شاهد این بودیم که خانواده و اقوام آن را پر می‌کردند یا اینکه درنهایت یک‌روزه و نصفه و نیمه توسط خود دانش‌آموز حل می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دلیلش هم این بود که شرایط عید به خاطر مسافرت و دیدوبازدیدها به‌گونه‌ای نیست تا بچه‌ها بتوانند فرصت کنند و تمرکز داشته باشند و تمرین‌های عیدانه را حل کنند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که پیک نوروزی برای دانش‌آموزان یک‌روند فرسایشی داشته است.

در سال 92 و 93 هم برای حذف پیک نوروزی گامی برداشته شد. به‌جای اینکه پیک به‌صورت متمرکز توزیع شود قرار شد معلم‌ها تکالیفی را به دانش‌آموزان بدهند و حتی به معلم‌ها هم برای نوع این تکالیف آموزش‌هایی هم داده شد.

اما بازهم به‌خاطر تنوع و شرایط نابرابر در کلاس‌های آموزشی مانند پرجمعیت بودن و یا شرایط آموزشی در شهرستان و روستاها معلمان فرصت نداشتند که تکالیف خوب و متناسب برای دانش‌آموزان تعیین کنند. نتیجه همان رونویسی، مشق و تکرار تمرین‌هایی بود که فایده‌ای نداشت.

برای همین تصمیم گرفته شد که امسال داستان خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی را به‌عنوان یک فعالیت تربیتی جایگزین کنیم. از فرصت عید می‌خواستیم متناسب با نیازهای دوران کودکی استفاده کنیم. تا همزمان که بچه‌ها از عید خود لذت می برنند، همراه با کتاب مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند.

در طول سال تحصیلی به دلیل حجم برنامه‌های درسی فشرده، امکان آموزش برخی از مهارت‌های پرورشی وجود ندارد و هیچ‌گاه فرصت آموزش آنها هم پیش نمی‌آید. درصورتی‌که ما باید به مهارت گفتاری، شنیداری، مهارت خواندن و نوشتن، همچنین مهارت پروراندن خلاقیت و تخیل مجالی بدهیم تا دانش‌آموزان آن را فرا بگیرند.

این طرح، قالب متنوعی دارد و محدودیتی برای آن نیست. اینکه در کل ایام عید دانش‌آموزان می‌توانند فقط یک داستان بنویسند یا روایت کنند مطلوب نیست. بچه‌ها حق انتخاب هر نوع کتابی را که به آن علاقه‌مند هستند دارند. این انتخاب هم فقط باید توسط بچه‌ها صورت گیرد و بزرگ‌ترها اصلا دخالتی در آن نداشته باشند. بهتر است بزرگترها درک کنند که همیشه نباید در دنیای کودکان سرک بکشند و دخالت کنند.

بر اساس این طرح کودک می‌تواند با تخیل خود داستانی بنویسد یا اینکه داستانی بخواند و خلاصه آن را نقل کنند. حتی می‌تواند پای داستان‌های مادربزرگ و پدربزرگ بنشیند و آن را بشنود و بعد خود آن را بنویسد. همچنین دانش‌آموزان می‌توانند داستان شنیده‌شده یا خوانده‌شده را روایت کنند.

داستان بهترین روش برای انتقال مفاهیم است. خداوند هم برای آموزه‌های دین از قالب داستان استفاده کرده است. ما بهترین داستان‌ها را در قصص قرآنی داریم. حالا این روش برای دوران کودکی کاربرد دوچندان دارد. طبق تحقیقات گفته می‌شود که بازی و داستان بهترین روش تربیتی در دوران کودکی است. می‌توان هر آموزش و مفاهیم اخلاقی را از طریق داستان منتقل کرد. ما داستان را انتخاب کردیم، چون انعطاف‌پذیری بسیاری دارد و متناسب با سن و نیازهای دوران کودکی است.امسال خاطرات مشترک همه دانش‌آموزان تا دو سال گذشته پیک نوروزی با ایام عیدشان گره خورده و تبدیل به یک نوستالژی تکرار نشدنی شد.

چون پیک نوروزی برای همیشه به تاریخ تکالیف مدرسه پیوست. آموزش‌وپرورش امسال در کنار خبرهای متنوعی که برای مقاطع تحصیلی داشت، در روزهای آخر سال از حذف پیک نوروزی خبر داد.پیک نوروزی رفت و به‌جای آن داستان خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی آمد.

این طرح هرچند مخالفانی هم دارد اما بیشتر اهالی فرهنگ و هنر و البته کارشناسان امور تربیتی از آن استقبال کردند. کارشناسان معتقدند پیک نوروزی یک فعالیت خشک درسی بود که اکثر دانش‌آموزان، یک‌روزه می‌خواستند آن را سیاه کنند و از شر آن خلاص شوند. اکنون نوشتن و پرداخت داستان رفتار جذابی است که دانش‌آموزان می‌توانند با آن تجربه‌های خوبی به دست آورند.

*منبع: روزنامه روزان،1396،12،20
**گروه اطلاع رسانی**2059**9131

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۳۱۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح نوآورانه و متفاوت در یک مرکز آموزشی قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، در این طرح که جشنواره علمی و مهارتی شهید فخری زاده نامگذاری شده است،  65 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه با حضور در کارگاه های آموزشی با رشته های مکانیک، پزشکی، علوم آزمایشگاهی، تأسیسات، برق، کامپیوتر، آشپزی و نجاری آشنا شدند.

قاسم فضل اللهی دبیر این جشنواره گفت: حضور دانش آموزان در این جشنواره نقش موثری در ارتقای نمرات مستمر آنها و کسب تجربه دانش آموزان برای حضور در رقابت های فنی و مهارتی کشوری دارد.

مرحله بعدی این جشنواره در تابستان امسال برگزار می شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • بانک مهر ایران گره‌گشای مشکلات دانش آموزان نیازمند در کردستان
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • (ویدئو) دانش آموزان با سوخت‌بر‌ها به مدرسه می‌روند!
  • مشق عشق در روستایی دورافتاده
  • طرح نوآورانه و متفاوت در یک مرکز آموزشی قم
  • نمایشگاه نقاشی گروهی دانش آموزان ابتدایی شاهرود
  • ۳۰۲ نفر جذب آموزش و پرورش قزوین خواهند شد
  • سیل دانش‌آموزان کنکوری را زمین‌گیر کرد؛ آرزوهامون را رود با خود برد! | فیلم
  • (ویدئو) جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند