Web Analytics Made Easy - Statcounter

یوسف مولایی استادیار روابط بین الملل دانشگاه تهران در خصوص ابعاد حقوقی حمله به سفارت ایران در لندن گفت: عواقب این تعرض به میزان انعطاف ایران در برخورد بستگی دارد اگر ایران بخواهد سخت گیری کند می تواند این موضوع را در دادگاه بین المللی به صورت رسمی پیگیری کند.

این استاد حقوق بین‌الملل در گفتگو با عصر ایران ادامه داد: در رابطه با حفاظت و حمایت از مکان های دیپلماتیک علاوه بر کنوانسیون های 1961 و 1963 وین، رویه بسیار قوی دولت ها نیز موجود است که در عمل این قوانین را رعایت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آرای دیوان عالی دادگستری لاهه هم به این موضوع پرداخته شده است. بنابراین در اینکه دولت انگلیس در حفاظت و حمایت از مکان های دیپلماتیک مسئولیت دارد، هیچ شکی نیست.

مولایی با اشاره به اینکه : با توجه به قوانین بین المللی کاملا مشخص است، انگلیس در انجام تعهدات بین المللی خودش در حمایت و حفاظت کامل از سفارت ایران کوتاهی کرده است افزود: ایران می تواند مدعی خسارت مادی و معنوی در این موضوع شود. وقتی که به سفارت یک کشور حمله می شود یا مورد تعرض و بی احترامی قرار می گیرد به مانند این است که به حاکمیت یک کشور تعرض شده است.

وی اضافه کرد: پس از این جهت می توان ادعای خسارت معنوی کرد و اگر خسارت مادی نیز رخ داده باشد هم می توان ادعای خسارت در مجامع بین المللی کرد. موضوع دیگر این است که، دولت انگلستان مکلف است عوامل تعرض به سفارت ایران را دستگیر کنند و از این طریق باید از ایران دلجویی کند. همچنین در این موضوع مشخص، دولت انگلیس باید اطلاعات این افراد را به ایران بدهد و پیگیری کند که از کجا خط گرفته اند.

مولایی در رابطه با این موضوع که پلیس حفاظت انگلستان بعد از جند ساعت به جریان تعرض ورود کرده هم یادآور شد: برای این موضوع هم باید دید که بطور متعارف دولت ها در چه مدت زمانی به چنین موضوعاتی رسیدگی می کنند. موضوع دیگر این است که اگر سفارت آمریکا در انگلیس نیز مورد چنین تعرضی قرار می گرفت نیز چنین رفتاری انجام می داد یا خیر. بعد از روشن شدن این مسائل، ایران می تواند مدعی شود که پلیس انگلستان در زمان حمله به سفارت وظیفه خودش را به درستی انجام نداده است. حتی موضوع ورود این افراد به سفارت نشان دهنده قصور پلیس انگلستان محسوب می شود و در چنین شرایطی باید اقدامات متعارف از سوی پلیس انگلیس صورت می گرفت.

 این حقوقدان خاطرنشان کرد: دولت انگلیس باید از ایران دلجویی کند. برخورد ایران نیز بستگی به این دارد که دستگاه دیپلماسی ما از چه زاویه ای به موضوع ورود کند. باید ارزیابی شود که آیا اطلاعات و مدارکی که به ایران می دهند، کافی است. همچنین باید بررسی شود، افرادی که در این ماجرا دستگیر شده اند به صورت مستقل از دولت انگلیس عمل کرده اند یا خیر. 

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۳۲۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب اسلامی ایران در حال انتشار در جهان است

ایسنا/زنجان امام جمعه زنجان گفت: مفاهیم انقلاب مانند عطر گل‌های بهاری است و کسی نمی‌تواند در مقابل آن بایستد. بنابراین انقلاب ایران همین‌گونه در حال انتشار در جهان است. 

آیت‌الله علی خاتمی امروز (جمعه، ۱۴ اردیبهشت ماه) در خطبه‌های نماز جمعه زنجان، اظهار کرد: وقتی امام راحل فرمودند ما انقلاب را به دنیا صادر می‌کنیم، بسیاری‌ تصور می‌کردند قرار است ما لشکری به کشورهای دیگر بفرستیم، اما خیر این نبود.

وی با اشاره به فرمایش امام راحل در این رابطه که اگر در مقابل دشمن یک قدم عقب بنشینید، آنها ۱۰ قدم پیش‌روی خواهند کرد، گفت: در ۴۵ سال گذشته، هر کشوری یک قدم عقب‌نشینی کرده، آمریکا ۱۰ قدم جلوتر آمده است.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه دشمنان ادعاهای حقوق بشری دارند، ادامه داد: در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله‌ور شده‌اند، در صورتی که در مجامع حقوقی، نیروهای نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی را ندارد. بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی دستگیر شده‌اند، در حالی که تنها درخواست دانشجویان توقف کشتار مردم بی‌گناه غزه است، اما آنها به خوابگاه‌های دانشجویی شبانه حمله کردند و دانشجویان را با دستبند بردند؛ این است حقوق بشر آمریکایی؟!

خاتمی در بخشی دیگری از سخنانش با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ، گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در منطقه در حال نقش‌آفرینی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله گازانبری امارت به تعهدات آبی با ایران ؛ همسایه‌آزاری تمامی ندارد
  • زمان بازنگری اساسی در تعریف حقوق بین‌الملل
  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • ایران ظرفیت پذیرش مهاجرین جدید را ندارد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • آلمان کاردار سفارت روسیه را احضار کرد
  • رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد
  • پلورالیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • انقلاب اسلامی ایران در حال انتشار در جهان است