Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@00:27:12 GMT

سفر نوروزی خود را با انار تفت به یادماندی کنید

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۳۳۰۴۴

سفر نوروزی خود را با انار تفت به یادماندی کنید

اگر یزد را به عنوان مقصد سفر نوروزی انتخاب کرده اید حتمن به شهرستان تفت سری بزنید و با لذت بردن از میوه انار، سفر خود را به یادماندنی کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از صبح تفت، در ایران، نوروز و تعدادی از روزهای قبل و بعدازآن تعطیل رسمی است و بسیاری از ایرانیان در این تعطیلات به سفرهای چندروزه رو می‌آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال نیز همانند سال‌های گذشته استان‌های کشور مملو از مسافر، جاده‌ها پرترافیک و هتل‌ها و مراکز اقامتی نیز در محاصره گردشگران نوروزی قرار خواهد داشت؛ البته در این میان برخی از استان‌ها نسبت به دیگر استان‌ها با استقبال بیشتری روبه‌رو بوده خواهد بود.

روحیه خونگرم ایرانی موجب شده تا هیچ مسافری از سفر به شهرهای مختلف ایران دست خالی برنگردد و مهمان‌نوازی ایرانی در سفر نیز در قالب خرید سوغاتی نمود پیدا کند.

«استان یزد» بویژه در ایام تعطیلات نوروز جزو بالاترین استان‌های مسافر پذیر محسوب می شود؛ اما کمتری مسافر یا گردشگری را می توان دید که به استان یزد سفر داشته اما به شهرستان تفت نیامده باشد.

شهرستان تفت به دلیل نزدیکی با مرکز استان و قرار گرفتن در دامنه شیرکوه از آب و هوایی خنک تر نسبت به دیگر شهرستانهای استان برخوردار است؛ از این رو وجود روستاهای ییلاقی و تفرجگاه های بی نظیر باعث شده است تا تفت به عنوان گردشگرپذیرترین شهرستان استان یزد محسوب شود.

در این گزارش به معرفی مهمترین سوغات این منطقه خواهیم پرداخت تا اگر قصد سفر به تفت و لذت بردن از طبیعت دل انگیز آن را دارید؛ دست خالی برنگردید.

انار جزو میوه هایی است که کمتر کسی را پیدا می کنید که این میوه را دوست نداشته باشد، انار میوه ای با خاصیت های فراوان و طعمی فوق العاده که هر شخص را وسوسه می کند.

انار ترش طبع سرد و خشک دارد و انار شیرین تا حدودی معتدل می باشد؛آب انار چربی های اضافه را آب می کند؛آب انار برای پیشگیری از سرطان مفید است، سلامت قلب را بهبود می بخشد و حتی می تواند توان جنسی را تقویت کند. 

متخصصان تغذیه تاکید کرده اند که آب انار همچنین می تواند چربی های اطراف معده و شکم را در زنان و مردان چاق کاهش دهد؛این متخصصان در یک آزمایش یک ماهه ثابت کردند، میزان تشکیل سلول های چربی در اطراف شکم در افرادی که آب انار مصرف می کنند، کاهش می یابد. 

کسانی که آب انار می نوشند، فشار خونشان پایین می آید و بنابراین خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی و بیماری کلیوی در این اشخاص نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

پزشکان معتقدند که آب انار می تواند مقدار اسید چرب موجود در خون موسوم به اسید چرب را کاهش دهد؛آزمایشات قبلی که روی انسان و حیوانات انجام گرفته، نشان داده است که مقدار زیادی  از این اسید چرب، ذخیره چربی را در اطراف شکم افزایش می دهد و در نتیجه سبب تشدید احتمال ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع دوم می شود.

شاید بتوان تفت را قطب تولید انار استان یزد و حتی کشور دانست و به همین جهت است که میوه انار با نام تفت پیوندی دیرینه دارد.

برداشت انار در این شهرستان از اوایل آبان ماه شروع و حدود 20 روزادامه دارد مهمترین ویژگی انار شهرستان تفت که قابلیت نگهداری بیش از5 ماه درانبارهای معمولی را دارد به همین خاطر است که اگر شما در ایام نوروز هم به تفت بیایید؛ می توانید این محصول خوشمزه و بی نظیر را تهیه کنید.

یکهزار و 250 هکتار سطح زیرکشت انار در شهرستان تفت موجود است که متوسط برداشت انار از باغات شهرستان بین 10 تا 15 تن از هر هکتار است؛ معمولاً نصف انار شهرستان تفت در بازار عرضه می‎‎شود و نیمی دیگر در انبارها ذخیره‎‎سازی می‎‎شود.

عمده گونه‌های انار شهرستان تفت را انار گِل تفت، شیرین شهوار، ملس یزدی و ملس پوست قرمز می توان نام برد که انار گِل رقم غالب است.

انار گِل تفت با داشتن مزه ترش ولی باخاصیت منحصر‌به‌فردی که دارد، طرفداران بسیاری داشته و با وجود داشتن مزه ترش، از طعم بسیار خوبی برخوردار است؛این نوع انار، به علت داشتن پوست ضخیم خاصیت ماندگاری حتی تا عید نوروز را دارد که به مرور ترشی مزه آن نیز کاسته و خوشمزه‌تر می‌شود.

انار گِل تفت به دلیل ترش و غیرقابل خوردن در هنگام برداشت، معمولاً برای تغییر مزه و قابل استفاده شدن برای مدتی در انبار نگهداری می‎‎شود و غالباً برای شب یلدا و عید نوروز به بازار عرضه می‎‎شود.

قیمت فعلی انار تفت چیزی حدود 4500 تا 7000 تومان است که بنابر کیفیت و نوع آن تفاوت می کند.

لذا اگر به شهرستان تفت سفر کردید؛خریدن و میل کردن «انارتفت» را فراموش نکنید.

انتهای یپام/م*

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۳۳۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با بنده مشکل دارید، چرا باید شهر و شهرداری متضرر شود

نادر نوروزی شهردار کرمانشاه در نشست خبری با اشاره به نشست خبری اخیر رییس شورای شهر کرمانشاه گفت : توضیحاتی در خصوص بودجه در این جلسه داده شده که یا درست نیست و یا درست توضیح داده نشده و ایجاد شبهه کرده است.

نوروزی با اشاره به تحویل به موقع لایحه بودجه شهرداری به شورا، گفت: ما حتی زودتر از موعد مقرر لایحه را آماده کردیم، اما جلسات شورای شهر از مردادماه سال گذشته تا دی ماه همان سال کلا برگزار نشد و دی‌ماه بررسی لایحه آغاز شد.

شهردار کرمانشاه گفت: معاونین، شهرداران مناطق و روسای سازمان‌های شهرداری در جلسات شورا حاضر شده و پاسخگوی سوالات بودند، اما بودجه به موقع مصوب نشد و با پیگیری‌های بسیار در نهایت کلیات بودجه پنجم اسفندماه مصوب شد، اما به فرمانداری ارسال نشد.

وی افزود: بازهم پیگیری کردیم و در نهایت مصوبه کلیات بودجه ۲۸ اسفندماه به فرمانداری ارسال شد و همین امر موجب تاخیر دوماهه در بحث بودجه شد، بعد هم که پیگیر شدیم متوجه شدیم شورا دو دوازدهم مصوب کرده که خلاف قانون است، چرا که کلیات بودجه از قبل مصوب شده است. این اعتراض را به کمیته تطبیق هم اعلام کردیم، اما به خاطر شرایط شهر و شهرداری در نهایت این مصوبه تصویب شد تا کار‌های شهر زمین نماند.

نوروزی گفت: اخیرا هم که طرح دو فوریتی لایحه بودجه امسال را به صحن شورا بردیم و باید بر اساس قانون دو فوریتی بودن آن به رای اعضای شورا گذاشته می‌شد، اما رییس شورا در یک حرکت عجیب که نقض قانون است، عنوان کرد که با اختیار خودم این کار را انجام نمی‌دهم و لایحه را باز به کمیسیون می‌فرستم که بررسی شود.

شهردار کرمانشاه در خصوص هزینه‌های عجیب در لایحه بودجه امسال و اصلاحیه بودجه سال گذشته گفت: قبل از شفاف سازی کُدهای بودجه‌ای، باید عنوان کنم که فلوچارت بودجه بر اساس یک ساختار مشخص که در تمام شهرداری‌های کشور یکسان است تدوین می‌شود و نمی‌توان کُدهای ساختگی به آن اضافه کرد.

وی افزود: از طرفی بجز شورای شهر کرمانشاه، ۱۱ نهاد نظارتی از جمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی بر عملکرد ما در بودجه و خرج و مخارج شهرداری کاملا نظارت دارند و کوچکترین تخلفی در این زمینه با دقت رصد می‌شود و باید به این نهاد‌ها پاسخگو باشیم و این طور نیست که هر کاری دلمان بخواهد انجام دهیم و طبق قانون بودجه تقسیم بندی و توزیع می‌شود.

نوروزی گفت: یکی از هزینه‌های عجیبی که در جلسه مذکور رییس شورای شهر عنوان شده بود اینکه هزینه بازدید‌های بنده ۶۴ میلیارد تومان شده است و این در حالی است که اصلا بازدید هزینه‌ای ندارد. بنده وقتی جایی می‌روم چه خرجی دارم که باید ۶۴ میلیارد تومان شود؟ بازدید‌های شهرداری ذیل کُد بودجه‌ای هزینه‌های پیش بینی نشده قرار دارد و این یعنی بنده یا معاونین یا شهرداران مناطق بازدید می‌رویم و اگر به‌طور مثال آسفالت کوچه‌ای خراب باشد یا مرکز فرهنگی نیاز به وسایل سرمایشی یا گرمایشی داشته باشد و یا هر مورد پیش بینی نشده‌ای که در بودجه برای آن برنامه‌ریزی نکرده ایم، از این محل انجام می‌شود.

وی افزود: مورد بعدی بحث هزینه غذا است که عنوان شده ۴۲ میلیارد تومان هزینه غذا داده‌ایم و جوری این را عنوان کرده‌اند که انگار بنده و معاونین در طول سال ۴۲ میلیارد غذا خورده‌ایم. شهرداری ۱۷۰۰ کارگر دارد که دو شیفت کار می‌کنند و باید در طول روز وعده غذایی دریافت کنند و اگر هزینه هر پرس غذا را با حداقل قیمت هم حساب کنیم در طول سال بیش از ۴۲ میلیارد تومان می‌شود.

نوروزی گفت: طبق محاسبات ما هزینه غذا حدود ۹۰ میلیارد تومان می‌شود، اما ما مواد اولیه را گرفته و در رستوران شهرداری غذا را تهیه می‌کنیم که هزینه‌ها کمتر شود و عملا هزینه را به نصف کاهش داده‌ایم.

شهردار کرمانشاه در خصوص اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی برای «تشویقی موردی» گفت: هر نیروی پرسنل شهرداری می‌تواند دوبار در سال تشویقی معادل یک ماه حقوق دریافت کند و این اعتبار هم برای همین گذاشته شده است.

وی درخصوص صحبت رییس شورای شهر مبنی بر نصف شدن اعتبار آسفالت و رسیدن اعتبار آن از ۱۴۰ میلیاردتومان به ۷۰ میلیارد تومان گفت: این عدد‌ها اشتباه است، چرا که ما سال گذشته ۲۹۰ میلیارد تومان برای آسفالت شهر هزینه کردیم و امسال هم این مبلغ را به ۳۲۰ میلیارد در لایحه بودجه رسانده ایم.

نوروزی با اشاره به مشکلاتی که برای شهر و شهرداری در پی تاخیر در تصویب لایحه بودجه امسال و لایحه اصلاحیه بودجه سال گذشته بوجود آمده، گفت: سوال من این است اگر کسی با بنده مشکل دارد چرا باید شهر و شهرداری دچار مشکل شود. چرا باید بودجه یک کلانشهر را به خاطر مشکلی که با بنده دارند نگه دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • آموزش روز اول، طرز تهیه مرغ خوشمزه با کشمش و زرشک
  • یاد مرحوم هادی نوروزی در بازی پرسپولیس - سپاهان زنده شد +فیلم
  • ۸ نکته مهم برای تهیه یک زیتون پرورده گیلانی اصل + طرز تهیه
  • طرز تهیه اکبرجوجه با آب نمک به سبک رستورانی
  • قاچاقچی سوخت در بند قانون تعزیرات
  • طرز تهیه اکبر جوجه با آب نمک به سبک رستورانی + راز خوشمزگی و نرم شدن گوشت جوجه
  • توزیع بیش از ۴۰۰ دستگاه لوازم خانگی در بجنورد
  • با بنده مشکل دارید، چرا باید شهر و شهرداری متضرر شود
  • کام شیرینی فروش میبدی تلخ شد
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار