Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ سال 96 از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری شد. در بررسی تحقق منویات و دغدغه‌های رهبر انقلاب در عرصه هنر و به ویژه هنرهای نمایشی ذیل شعار امسال با محمدعلی دشت‌گلی؛ رئیس سازمان بسیج هنرمندان سپاه محمد رسول‌الله(ص) گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ـ به هر حال شعار تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری مربوط به همه دستگاه‌های سیاستگذاری و اجرایی کشور می‌شود و لذا عرصه هنر نیز از این امر مستثنی نیست، آیا به شکل کلی در عرصه فرهنگ و هنر توانستیم برای تحقق این شعار اقداماتی صورت بدهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئله مهم در عرصه فرهنگ و هنر و اینکه آیا توانسته‌ایم در این وادی شعار سال را تحقق بخشیم یا نه، این است که همچنان بسیاری از مصادیق و مظاهر چنین عباراتی در قالب شعار سال در مجموعه کارهای فرهنگی و هنری جا نیفتاده و جامعه هنری همچنان در اینکه باید چه رفتاری را در مواجهه با این شعار از خود نشان بدهد، متحیر است.

بدون شک ما نمی‌توانیم پیگیر این شعار در عرصه فرهنگ و هنر منطبق با آنچه که جامعه صنعتی و تجاری ما به دنبال آن است باشیم. ماهیت عرصه‌هایی همچون صنعتی و تجاری، اقتصادی است و راهکارهایی که در آنها پیرو این شعار اتخاذ می‌شود صرفنظر از اینکه تا چه اندازه در آنها توفیق حاصل می‌شود با آنچه که ما باید در عرصه فرهنگ و هنر به آن اندیشه کرده و بپردازیم متفاوت است چرا که ما در عرصه فرهنگی و هنری با مقوله‌ای انسانی متکی بر معانی سر و کار داریم و صحبت از مادیات قابل لمس نیست که بتوانیم آنچنانکه انتظار می‌رود در آن حسابگرانه رفتار کنیم.

با این فرض به طور کلی در عرصه هنری و به شکل ویژه در ارتباط با هنرهای نمایشی باید بگویم که چندان توفیقی در سال گذشته حاصل نشد چرا که اساساً هنر نمایش، عرصه‌ای گران و هزینه‌بر است و از آنجا که متولی اصلی این هنر نیز دولت است لذا بودجه‌های ناچیز دولتی نیز تمام و کمال صرف امور جاری در این حوزه می‌شود و انتظار تحقق دستاوردی چشمگیر را در این عرصه، نمی‌توان داشت.

ـ با نگاهی خوشبینانه‌تر اگر خواسته باشیم به تئاتر به عنوان یکی از مظاهر تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نگاه کنیم، ما به ازایی را می‌توان ذکر کرد؟

بله، در زمینه تئاتر خصوصی یا تئاتر مستقل که طی سالیان اخیر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شاهد ازدیاد سالن‌های خصوصی به ویژه در پایتخت بودیم و در آن چرخه اقتصادی غیردولتی را شاهد هستیم که به این واسطه زمینه برای اشتغال بسیاری به ویژه از نسل جوان فراهم شده است می‌توان بارقه‌هایی از تحقق شعار سال را مشاهده کرد، هرچند که این تئاترهای خصوصی نیز با توجه به مناسبات رایج در آنها و به ویژه آنکه همچنان نظارت دولتی باید بر آنها حاکم باشد، افت و خیز و آفت‌های خاص خود را داراست.

ـ گمان نادرستی بعضاً در مواجهه با شعار سال وجود دارد و آن اینکه منظور صرفه‌جویی در هزینه‌کرد به منظور برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری است، به شکلی که در سال 96 برخی از رویدادهای هنری به ویژه در عرصه هنرهای دینی و ارزشی بنا بر این توجیه تعطیل شدند، نظر شما در این مورد خاص چیست؟

تعطیلی رویدادهای فرهنگی و هنری که سابقه خوب و مطلوب اجرایی را طی سالیان گذشته از سر گذرانده‌اند به ویژه در عرصه هنر متعالی دینی و ارزشی با این توجیه که باید صرفه‌جویی کرد غلط است به ویژه که بسیاری از آنها در حوزه هنر دینی و ارزشی فرهنگساز بوده و جریانی پویا را در عرصه هنر فراهم می‌آورند و برای فرهنگ نیز قطعاً باید هزینه کرد، به نظرم اگر هم قرار است صرفه‌جویی صورت گیرد باید با حفظ اصل رویداد فرهنگی و هنری و برگزاری آن، از برخی برنامه‌های متفرقه که حواشی رویداد برگزار می‌شوند و اتفاقاً با تشریفات زیادی هم همراه هستند جلوگیری کرد.

ـ در صحبت‌های خود اشاره کردید که مناسبات بخش‌های صنعتی و تجاری به جهت آنکه ماهیتاً اقتصادی هستند با بخش فرهنگی و هنری که به حوزه علوم انسانی مربوط می‌شوند متفاوت است، با این تفاصیل اگر خواسته باشیم اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را در این حوزه نیز پیاده سازیم، راهکار چیست؟

با وجود تفاوت‌ها، شباهت‌هایی نیز وجود دارد، مگر نه اینکه ما در عرصه صنعت و تجارت تأکیدمان بر استفاده از کالای ایرانی است؟ این امر در مورد عرصه های فرهنگی و هنری نیز صدق می‌کند و ما می‌توانیم از محصولات هنرمند ایرانی به جای کالای مشابه خارجی استفاده کنیم که این امر اشتغال به پیشه‌های هنری را در داخل کشور رونق می‌بخشد، در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی نیز می‌توان به جای استفاده از متون خارجی نمایشی، با حمایت و ترغیب نمایشنامه‌نویسان ایرانی آنها را به نگارش نمایشنامه‌هایی که با فرهنگ و باور ایرانی و اسلامی همخوان هستند تشویق کرد؛ این درست که ساختار روایی آثار نمایشی خارجی بسیاری از کشورهای صاحب تئاتر قابل تحسین است اما با حفظ همان ساختار روایی می‌توان هنرمندان را تشویق کرد که محتوایی ایرانی و برآمده از فرهنگ غنی کشور را دستمایه نگارش و تولید آثار نمایشی قرار دهند.

گفت‌و‌گو از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام   

 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۳۶۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا: ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و دومین جلسه علنی شورا در واکنش به گزارش بازدید امانی از محله جوادیه گفت: سد معبر به یک فرهنگ تبدیل شده است. اگر مردم از این افراد خرید نکنند چنین شرایطی پیش نمی آید اما این موضوع به یک فرهنگ اشتباه تبدیل شده و عادی شده است.

او با بیان اینکه تمام مسائل تخصصی و دغدغه ما وسایل حمل و نقل عمومی است افزود: کسی که در شورا مسئله شخصی با دیگری ندارد و همه دغدغه رفع مشکلات حمل و نقل عمومی هستند.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: می‌توان استفاده از دوچرخه در روزهای سه شنبه را دوباره رواج داد و به جای اینکه دوچرخه‌ها زیر باد و باران از بین برود، بهتر است در صورت استفاده مردم از بین برود.

او ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته این موضوع را مطرح کرد که اگر زمینی در اختیار آنها قرار بگیرد با توان خود و یا خیرین مدرسه ساز نسبت به ساخت مدارس و نوسازی آن اقدام خواهند کرد.

در ادامه نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران امروز در جلسه علنی شورا به شهرداری تهران پیشنهاد کرد به منظور احیا و گسترش فرهنگ دوچرخه سواری، ۱۰ هزار دوچرخه به صورت رایگان در اختیار دبیرستان‌های پسرانه کم برخوردار پایتخت قرار دهد.

سیدمحمد آقامیری با بیان اینکه در دوره‌های گذشته بیش از ۳۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در سطح شهر تهران ساخته شده که حدود ۸۰ کیلومتر آن در سطح پارک ها و بوستان ها است، گفت: متأسفانه این مسیرها بلا استفاده اند و ۳۰۰ دوچرخه سوار روی این ۳۰۰ کیلومتر مسیر نداریم!

او افزود: به شهردار تهران پیشنهاد کردم چون این وسیله حمل و نقل توسط مردم ما انتخاب نشده است و با ورود موتورهای برقی هم فکر نمی‌کنم دیگر جایی برای دوچرخه در بعد حمل و نقل پیدا شود، این بودجه‌ای که ما برای نگهداری مسیر دوچرخه در معاونت حمل و نقل دیده ایم به صورت عمده دوچرخه خریداری شود و به صورت رایگان به دبیرستان ها اهدا شود. با این رقم چیزی در حدود ۱۰ هزار دستگاه دوچرخه می توان خریداری کرد.

آقامیری با تأکید بر اینکه این بودجه سالانه صرفا هزینه خرید رنگ و ... می شود تاکید کرد: شهرداری ۱۰۰ دبیرستان کم برخوردار سطح شهر را شناسایی کند و به آنها دوچرخه رایگان اهدا کند. با این اقدام نوجوانان ما مسیر مدرسه تا منزل را با دوچرخه طی کنند. در اوقات فراغت هم می توانند خرید منزل و رفت و آمدهای خود را داشته باشند. آن وقت است که می توانیم با خیال راحت بگوییم ۱۰ هزار نوجوان از این مسیرها استفاده می کنند.

کد خبر 848391 منبع: ایسنا برچسب‌ها فرهنگ شوراى شهر تهران دوچرخه سواری

دیگر خبرها

  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار به معنای «میدان و عرصه» در رشت
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • اهمیت دوچندان صنعت نفت با فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در حوزه هنر
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دورود منصوب شد
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • کاربرد تابلو برق‌های صنعتی در صنایع مختلف (مانند فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی و...)
  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا: ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»