Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-25@08:50:06 GMT

کنترل عملکرد سد خونی مغز توسط ساعت مولکولی

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۳۷۵۱۲

کنترل عملکرد سد خونی مغز توسط ساعت مولکولی

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، سدخونی مغز در واقع محافظی است که بین مغز و سایر اجزای بدن قرار می‌گیرد. این سد خونی متشکل از اتصالات بین سلول‌های سازنده رگ‌های خونی است که مانع ورود سموم خطرناک و میکروب‌ها به مغز می‌شود، با وجود این ممکن است مانع رسیدن داروهای مورنیاز برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به مغز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این تحقیقات میزان نفوذپذیری سدخونی در مغز مگس میوه شب ها بیشتر از روزها است و این تغییر آهنگ روزانه نفوذپذیری توسط یک ساعت مولکولی که درون سدخونی قرار دارد، کنترل می شود.
محققان با استفاده از یک ترکیب رنگی دریافتند که انتقال سیگنال‌ها در سدخونی مغز از طریق شکاف‌هایی در ساختار اتصالات سلولی آن انجام می‌شود. این شکاف‌ها ترکیباتی از جنس پروتئین هستند که درون کانال‌های موجود در غشای سلول‌ها سازمان‌یافته‌اند و امکان عبور یون‌ها و مولکول‌های کوچک را فراهم می‌کنند.
محققان برای بررسی عملکرد این ساختارها از مگس‌های جهش یافته استفاده کردند که مستعد ابتلا به صرع بودند. محققان به این مگس‌ها داروی فنی‌توئین دادند و اثر آن را در روز و شب بررسی کردند. با وجود این که میزان داروها در طول شبانه روز تغییری نداشت، مگس هایی که در شب دارو را دریافت می‌کردند، به زمان کوتاه‌تری برای بهبود تشنج نیاز داشتند. این آزمایش نشان می‌دهد توجه به زمان مصرف داروهایی که بر مغز تاثیر می‌گذارند، دارای اهمیت است.
یکی از موانع اصلی تولید داروها برای درمان بیماری‌های مغز و سیستم عصبی مرکزی، طراحی شیوه‌ای موثر برای عبور داروها از سدخونی مغز است. گاهی استفاده از مقدار بیشتر دارو این اثر را دارد اما این کار برای سایر اندام‌ها خطراتی را به دنبال دارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell منتشر شده است.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۳۷۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری ترانه علیدوستی چیست؟/ جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اخباری مبنی بر بیماری ترانه علیدوستی در روزهای گذشته منتشر شده که موجب نگرانی جامعه سینمایی و مخاطبان شده است. بطور معمول در این مواقع واکنش‌های احساسی و معمولا تلخی منتشر می‌شود که عمده آنها هم تحت تاثیر فضای مجازی و تحلیل‌ها و تفاسیر منابع نامعتبری است که اطلاع‌رسانی دقیق در دستور کار آنها نیست.

از همین رو خبرنگار سینما اعتماد پیگیر وضعیت ترانه علیدوستی و نوع بیماری این بازیگر شد. ترانه علیدوستی حدود ۶ماه پس از آزادی خود از زندان دچار بیماری به نام سندرم (Drug Rash with Eosinophilia and Systemic Symptoms) با نام اختصاری (DRESS) شده است که یک نوع واکنش شدید ناشی از حساسیت به مصرف برخی داروها است.

این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که «سیستم ایمنی» واکنش بیش از حدی به برخی داروها نشان می‌دهد. در نتیجه این امر باعث ایجاد علائم متعددی مانند تب، ناهنجاری‌های خونی و التهاب اعضاء در سراسر بدن می‌شود.

بنا بر گزارش‌های رسیده به سینما اعتماد، خوشبختانه ترانه علیدوستی به موقع متوجه وجود این سندروم شده و درمان‌ها و مراقبت‌های لازم را از ماه‌ها قبل در سکوت انجام داده و پس از پی گرفتن چندین روش درمانی و دارویی، در نهایت توانسته این سندرم را کنترل کند و به شرایط نرمال نزدیک شود و این درمان‌ها به صورت دوره‌ای و برای رسیدن به سلامتی کامل ادامه دارد.

ضمن اینکه حضور چند روزه این بازیگر در بیمارستان کسری تهران که موجب نگرانی‌ها هم شده بود، در ادامه همین مراقبت‌ها بوده که البته به دلیل کاهش اکسیژن خون چند روزی به طول انجامیده و ترانه علیدوستی در حال حاضر شرایط خوبی دارد.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898343

دیگر خبرها

  • برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز ۶ اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • افزایش ۵.۶ درصدی اهدای خون همدانی‌ها در سال گذشته
  • نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی
  • نیاز به فرآورده های خونی افزایش یافته است
  • انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است
  • اهدای خون فرماندار و معاونان فرمانداری کرمان + تصویر
  • ضرب‌وشتم دستفروشان‌گرگانی ادامه دارد/ ماموران سدمعبر نیازمند دوره‌های کنترل خشم
  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟/ جزئیات
  • دارو زباله نیست!