Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه بیش از ۸۷ درصد از میزان آب‌های زیرزمینی استان همدان برداشت می‌شود، گفت:میزان کسری منابع آب‌های زیرزمینی استان ۲۱۰ میلیون مترمکعب است. ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵ استانها همدان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، منصور ستوده شامگاه شنبه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان با اشاره به اینکه سرانه آب استان کاهش یافته است، اظهار داشت: سرانه آب در استان به زیر 1700 میلیون متر مکعب رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: موسسه بین‌المللی مدیریت آب اعلام کرده است در صورتی که سرانه آب یک استان بین یک‌هزار تا یک‌هزار و 700 میلیون متر مکعب باشد استان دچار تنش آبی است.

ستوده با بیان اینکه استان همدان دارای 3 حوزه آبریز است، عنوان کرد: میانگین بارندگی سالانه در استان 330 میلی متر و و میزان بارندگی 6 هزار و 424 میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تأکید بر اینکه 60 درصد از بارندگی استان تبخیر و تعرق می‌شود، ابراز کرد: 2 هزار و 570 میلیون متر مکعب به عنوان منابع آب تجدیدپذیر استان است.

ستوده با اشاره به اینکه منابع آب سطحی استان همدان 780 میلیون مترمکعب است، بیان کرد: 55 میلیون مترمکعب آن از طریق مرزها وارد استان شده و 440 میلیون متر مکعب از رودخانه‌ها و استان‌های مجاور به استان سرازیر می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم آب زیرزمینی استان یک هزار و 790 میلیون متر مکعب است، عنوان کرد: یک‌هزار و 719 مترمکعب و بیش از 87 درصد از میزان آب‌های زیرزمینی استان برداشت می‌شود بنابراین 210 میلیون مترمکعب کسری منابع آب‌های زیرزمینی استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تأکید بر اینکه استان دارای 13 دشت است که 7 دشت در خود استان و 6 دشت مشترک بین همدان و استان‌های دیگر است، گفت: 2 هزار و 248 میلیون مترمکعب از آب‌های استان در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت معادل 87 درصد از آب‌های استان مصرف می‌شود. 

ستوده با اشاره به اینکه سهم آب‌های زیرزمینی استان 753 میلیون متر مکعب است که 450 میلیون متر مکعب معادل 37 درصد در بخش آب سطحی مصرف می‌شود، ابراز کرد: از منابع آب‌های زیرزمینی هم یک هزار و 719 میلیون مترمکعب مصرف می‌شود که بالای 88 درصد مصرف در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه از نظر سازمان ملل متحد همدان دارای شاخص کم‌آبی است، اظهار داشت: کشوری که 60 درصد از منابع آب‌های تجدیدپذر را مصرف می کند وارد تنش آبی شده و بیش از 60 درصد با بحران مواجه است که در استان همدان بیش از 60 درصد از آب‌های تجدیدپذیر مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تأکید بر اینکه در استان همدان بیش از 89 درصد آب‌های سطحی و زیرزمینی صرف بخش کشاورزی می‌شود، بیان کرد: 8 درصد از آب در بخش شرب و 3 درصد از آب در بخش صنعت مصرف می‌شود در صورتی که مصرف آب بخش کشاورزی کشورهای توسعه یافته 70 درصد است.

ستوده با اشاره به اینکه استان همدان دارای 7 سد مخزنی با حجم 126 میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: 3 سد با حجم 50 میلیون مترمکعب نیز در حال بهره‌برداری است.

وی در مورد پروژه‌های مهم آبرسانی در استان افزود: پروژه آبرسانی قهاوند فامنین به طول 70 کیلومتر به اتمام رسیده است و 4 پروژه آبرسانی مهم به طول 214 کیلومتر در استان همدان در دست اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه یک پروژه ملی با 9.4 میلیارد تومان در همدان در حال اجرا است، بیان کرد: 13 پروژه ملی-استانی با 469 میلیارد ریال و 23 پروژه استانی با 4.8 میلیارد در استان همدان در حال اجرا است.

 ستوده با بیان اینکه در سال‌های اخیر ظرفیت سد اکباتان از 8 میلیون مترمکعب به 40 میلیون متر مکعب افزایش یافته است، گفت: ذخیره سد اکباتان هم اکنون 11 میلیون متر مکعب و 32 درصد آن پر است.
وی با تأکید بر اینکه ورودی آب به سد اکباتان یک هزار و 340 لیتر در ثانیه است، عنوان کرد: خروجی آب از این سد 530 لیتر در ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه سد آبشینه 1.7 میلیون متر مکعب آب دارد که وارد مدار شده است و 80 لیتر در ثانیه از آب این سد برای شرب همدان مصرف می‌شود، گفت: امسال ورودی سدهای استان 12 میلیون متر مکعب بوده است که نسبت به سال گذشته 33 درصد کاهش دارد.

ستوده با بیان اینکه در مخازن سدهای استان 63 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است، ابراز کرد: این میزان نسبت به سال گذشته 8.4 درصد کاهش داشته که عمده این کاهش مربوط به سد اکباتان است.

وی با تأکید بر اینکه امسال در مجموع 172 جلسه شورای حفاظت از منابعی آبی استان برگزار شده است، تصریح کرد: با برگزاری این جلسات 3 هزار و 326 حکم که از سال‌های گذشته باقی مانده بود اجرا شده و 530 حکم باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه جایگزین سد تالوار تایید شده و تخصیص آن نیز گرفته شده است، اظهار داشت: مسیر تعادلی 64 کیلومتر است که خوشبختانه توانستیم 14 کیلومتر آن را با ایستگاه پمپاژ توسط شرکت آب نیرو انجام دهیم و 50 کیلومتر بعدی توسط شرکت آب منطقه‌ای همدان انجام می‌شود.

ستوده با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح تعادل بخشی در استان در مجموع 2 هزار و 714 چاه غیرمجاز در استان پلمب شده است، ابراز کرد: با پر یا پلمب کردن این تعداد چاه 223 میلیون متر مکعب صرفه جویی شده است.

وی با تأکید بر اینکه از ابتدای امسال تاکنون 484 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است، بیان کرد: انسداد این تعداد چاه سبب صرفه‌جویی 28 میلیون و 211 هزار مترمکعبی در منابع آب‌های زیرزمینی شده است.

وی  با بیان اینکه استان همدان دارای 15 هزار حلقه چاه است که 10 هزار و 500 حلقه در بخش کشاورزی است، تأکید کرد: 3 هزار و 558 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق در  استان نصب شده است.

انتهای پیام/ ع

R41405/P1494/S6,75/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۳۸۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت انبه سبز از باغ‌های میناب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس؛ مدیر جهادکشاورزی شهرستان میناب پیش بینی کرد بیش از ۱۵ هزار تن انبه از باغ‌های شهرستان میناب برداشت شود که به علت تغیرات آب و هوایی ۱۰ درصد کمتر از پارسال است.

ناصر نورزاده گفت: ۳۰ درصد محصول انبه هرمزگان از اوایل اردیبهشت به صورت سبز (کال) برداشت می‌شود که بخشی از آن در بازار استان بفروش می‌رسد و بخش دیگر هم به کارخانه‌های تولید ترشی و شوریجات شهرستان میناب ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید: برداشت لیموترش نوبرانه از باغ‌های توکهور و هشتبندی

وی افزود: برداشت انبه رسیده و تازه خوری آن از نیمه دوم خردادماه آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان میناب گفت: انبه میناب دو نوع محلی و خارجی است که ارقام محلی شامل آلمهتری، خیاری، کلانفر، کلک سرخ و هلیلی و خارجی شامل سندری و لانگرا است.

نورزاده گفت: روستا‌های شهوار، تمبانو، دهوسطی، فخرآباد، گلشوار و بازیاری از نقاط مهم تولید انبه در میناب هستند.

شهرستان میناب مقام نخست تولید و سطح زیر کشت انبه استان را به خود اختصاص داده است.

دیگر خبرها

  • برداشت از فاز ۱۱ تا پایان دولت به ۳۰ میلیون متر مکعب می رسد
  • برداشت انبه سبز از باغ‌های میناب
  • اوضاع وخیم ذخایر آبی در ۱۱ استان کشور؛ آب پنج سد تهران کاهش ۵ درصدی دارد
  • امکان ذخیره حدود ۱۲ میلیون متر مکعب آب در ابرکوه
  • اوضاع وخیم ذخایر آبی در ۱۱ استان کشور/ آب پنج سد تهران کاهش ۵ درصدی دارد
  • تنها ۳۵ درصد سدهای کشور خالی است + جزئیات
  • اوضاع آب کدام استان‌ها خوب نیست؟ 
  • ۱۰ استان کشور از تنش آبی خارج شد
  • هدایت سالانه ۴ میلیون مترمکعب آب به سفره های زیرزمینی اشتهارد
  • آغاز برداشت برگ‌های زمردین چای از باغ‌های گیلان و مازندران