Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@03:58:07 GMT

سلامت دندان‌های دائمی، در گرو حفظ دندان‌های شیری

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۳۸۵۷۲

سلامت دندان‌های دائمی، در گرو حفظ دندان‌های شیری

یک دندانپزشک گفت: حفظ دندان‌های شیری باعث می‌شود دندان‌های دائم زیرین در زمان مناسب تکامل یابند.

«ایمان پریسای» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: توجه و مراقبت از دندان‌های شیری در سنین کودکی اهمیت بسیاری دارد. در زمان رشد دندان‌های شیری، برای این‌که آن‌ها بهتر تکامل یابند، کودکان باید تغذیه سالم و مناسبی داشته‌ باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حفظ دندان‌های شیری به کودکان کمک می‌کند تا از نظر جسمی رشد بهتری داشته ‌باشند.

ضرورت حفظ دندان‌های شیری برای داشتن دندان‌های دائمی مناسب

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: حفظ دندان‌های شیری سبب می‌شود دندان‌های دائم زیرین در فرصت و زمان مناسب تکامل یابند. اگر از دندان‌های شیری به خوبی مراقبت نشود و کودک آن‌ها را زود از دست بدهد، ممکن است دندان‌های دائمی که جایگزین آن‌ها می‌شوند، به‌طور مرتب کنار یک‌دیگر رشد نکنند و وی به ارتودنسی نیاز پیدا کند.

وی در رابطه با اهمیت توجه به دندان‌های شیری افزود: حفظ دندان‌های شیری به‌علل متعددی اهمیت دارد از جمله این‌که به تکلم کودک کمک می‌کند، اگر کودک در سنی دندان‌های شیری خود را از دست بدهد که تازه شروع به صحبت کردن کرده ممکن است در ادا کردن برخی واژه‌ ها دچار مشکل بشود.

پریسای گفت: هم‌چنین حفظ دندان‌های شیری به‌علت اهمیت آن‌ها در زیبایی نیز مهم است. کودکانی که دندان‌های خود را زود از دست می‌دهند تصویر خوبی از خود در جامعه و در میان همسالانشان ندارند، در نتیجه ممکن است سلامت روان آن‌ها تحت‌تأثیر قرار بگیرد و منزوی شوند.

این دندانپزشک اظهار کرد: اگر دندان‌های شیری کودک آسیب ببینند، او به راحتی نمی‌تواند غذا را بجود. ممکن است او حین غذا خوردن دردهایی را احساس و در نتیجه از غذاخوردن امتناع کند.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان اظهار کرد: اگر دندان‌های کودکان عاری از پوسیدگی باشد و بهداشت دهان به خوبی رعایت شود، دندان‌های دائمی در آینده در محیطی رشد می‌کنند که میکروب کمتری وجود دارد و پوسیدگی در آن‌ها نیز کمتر روی‌ خواهد داد.

سلامت اولیه دندان‌ها با صرف هزینه‌های فراوان برگشت‌پذیر نیست

وی تصریح‌ کرد: متأسفانه در کشور و برخی دیگر کشورهایی که در حال توسعه هستند، کمتر به مقوله بهداشت دهان و دندان در کودکان توجه می‌شود. امروزه بیشتر کودکانی که به دندانپزشک مراجعه می‌کنند از مشکل پوسیدگی دندان رنج می‌برند. پس از ایجاد پوسیدگی با وجود هزینه‌های فراوانی که خانواده‌ها پرداخت می‌کنند، گاهی دندان‌های آنان سلامت اولیه را به‌دست نمی‌آورد.

پریسای خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه‌یافته افراد چون بیشتر بهداشت را رعایت می‌کنند و پیشگیری‌کردن برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، کمتر از مشکل پوسیدگی دندان رنج می‌برند.

شیوع پوسیدگی دندان در کودکان ایرانی

این دندانپزشک با بیان این‌که« پوسیدگی دندان یکی از بیماری‌های مزمن دوران کودکی است»، ادامه داد: پوسیدگی دندان در کودکان ایرانی شیوع بسیاری دارد و آن‌ها از نظر آماری در ابتلا به این بیماری در سطح بالایی قرار دارند. اگر پوسیدگی درمان نشود، ممکن است باعث ایجاد عفونت در دهان کودک بشود. این عفونت در شرایط حاد حتی ممکن است حیات کودک را به‌خطر بیندازد، او نیاز به بستری‌شدن پیدا کند و درمان وی پیچیده‌تر شود.

وی تصریح کرد: اگر کودک بهداشت دهانی را به خوبی رعایت کند و به‌طور منظم به دندانپزشک مراجعه کند، محیط مناسبی در دهان فراهم می‌شود که امکان رشد میکروب‌های ایجادکننده پوسیدگی را کاهش می‌دهد. در نتیجه دندان‌های دائمی به‌طور منظم‌تری رشد می‌کنند و سالم‌تر هستند.

پریسای یادآور شد: برای این‌که در دوران کودکی دندان‌ها استحکام بیشتری داشته‌باشند و سلامت آن‌ها حفظ شود باید بهداشت دهان و دندان رعایت شود، رژیم غذایی کودکان کنترل شود، موادغذایی که امکان ایجاد پوسیدگی را افزایش می‌دهند کمتر مصرف شوند و به‌طور منظم هر سه ماه یک‌بار به دندانپزشک مراجعه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۳۸۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت

عباس رضاییان‌زاده ضمن یادآوری شعار جامعه جهانی دندانپزشکی با عنوان «دهان شاد و سالم، بدن شاد و سالم» گفت: پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت، با هدف افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت سلامت دهان و دندان برگزار می‌شود.

او از بیماری‌های دهان و دندان به عنوان شایع‌ترین نوع بیماری‌های غیرواگیر نام برد و افزود: بیماری‌های دهان و دندان با سایر بیماری‌های غیرواگیر عوامل خطر مشترک دارد و نقش آنها در بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های گوارشی، زایمان زودرس و تولد نوزادان کم وزن در هنگام تولد مشخص شده است.

رضائیان‌زاده با اشاره به روزشمار پویش سلامت دهان و دندان افزود: ۱۷ اردیبهشت به عنوان نخستین روز این پویش با شعار «دهان دریچه سلامت»، ۱۸ اردیبهشت با شعار «سلامت دهان و دندان، سلامت کودک» و ۱۹ اردیبهشت نیز با شعار «نقش سازمان‌های دولتی و نهاد‌های مردمی در سلامت دهان و دندان» گرامی داشته می‌شود.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عواملی موثر در بیماری‌های ناحیه دهان و دندان، می‌تواند در دیگر قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کند، به عنوان مثال بین بیماری‌های شدید لثه و دیابت و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

او ضمن دعوت از مردم برای شرکت در این پویش گفت: در طول اجرای این پویش و با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادها، برنامه‌های مختلفی برای گروه‌های کودکان، دانش‌آموزان و سایر شهروندان اجرا می‌شود که مهم‌ترین هدف آن معرفی عوامل خطر و چگونگی مراقبت از سلامت دهان و دندان است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • پویش ملی سلامت دهان و دندان در تبریز، ۱۸ و ۱۹ اردبیهشت
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در تبریز
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان کودک
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در استان یزد
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • پویش سلامت دهان و دندان در لرستان اجرا می‌شود
  • پویش سلامت دهان و دندان
  • ۵ خوراکی که سلامت دندان را تهدید می‌کند