Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقایع چند روز گذشته پایتخت، که جناب نجفی شهردار تهران، زینت‌بخش محفل و انجمن بود، شاید مصداقی از آن برداشت‌های شخصی و به گمان خودشان تقدیر و بزرگداشت بانوان شاغل شهرداری بود که در برج میلاد تهران برگزار شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ندای اصفهان– امیدرضا شاهرخی/ میلاد حضرت فاطمه‌ سلام الله علیها، آن یگانه اسوه عالمیان، بهانه‌ای است برای پاسداشت مقام والای زنان و مادران این سرزمین.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاطمه سلام‌الله علیها‌، چه در ۱۸سال زندگانی سراسر درس خویش برای همگان، و چه پس از آن، یکی و شاید تنها محک و معیار تشخیص حق و باطل و حضور در جبهه خدا و یا جبهه مقابل آرمان‌های الهی است.
چنانچه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام فرمودند: هر که فاطمه را اذیت کند، یا او را ناراحت نماید، مرا آزرده و خشمناک کرده است. و هرآنکه مرا بیازارد، خدا را آزرده است. همچنین هر که او را خشنود کند و دوست بدارد، مرا دوست داشته و هرکه مرا دوست داشته باشد، خدا را دوست دارد.
فاطمه علیهاالسلام در دوران کوتاه زندگی شریف خود مورد بغض و دشمنی قرار گرفت و این باعث شهادت ایشان شد.
در ایام بزرگداشت ولادت آن کوثر آسمانی هم، عده‌ای به خیال و توهم تعظیم مقام ایشان، که موجبات تقدیر از شأن و منزلت زن است، تفسیر و برداشتی سلیقه‌ای، یا شاید برنامه‌ریزی شده و در چارچوب اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خویش، ارائه می دهند.
وقایع چند روز گذشته پایتخت، که جناب نجفی شهردار تهران، زینت‌بخش محفل و انجمن بود، شاید مصداقی از آن برداشت‌های شخصی و به گمان خودشان تقدیر و بزرگداشت بانوان شاغل شهرداری بود که در برج میلاد تهران برگزار شد.
در این همایش بزرگ که دو هزار نفر در آن شرکت داشتند، شهردار تهران شاهد رقصیدن و اجرای مراسمی بود که خارج از عرف و به‌دور از شئونات اسلامی بود.


اما قضیه در اینجا خاتمه نیافت؛
از آنجاکه محمدعلی نجفی، خود را واقف و مسلّط به احکام اسلام می‌پندارد و توهم می کند آنچه می گوید درست است، در پاسخ به سؤالات خبرنگاران این‌گونه گفت:
«ما معتقد نیستیم که اسلام دین عزاست.»
فتوا و نظرات مربوط به اسلام جناب نجفی، تنها به همین‌جا منتهی نشد. از او درباره ترک کردن همایش، به‌خاطر هنجارشکنی و منافی‌عفت بودن سؤال کردند و نجفی پاسخ داد:
«چرا باید ترک می کردم. اولاً آن افرادی که می‌رقصیدند، کودکانی بودند که برنامه‌شان را اجرا کردند و زیر ۹سال داشتند. اما بهتر بود این مراسم اجرا نمی‌شد. ثانیاً به احترام دو هزار نفر از زنان حاضر در همایش، در مراسم حضور داشتم.»

درباره این استدلال جناب نجفی باید گفت، آقای شهردار برداشت شما این بود که آن دختران به سن بلوغ و تکلیف شرعی نرسیده بودند! آقای نجفی شما که به سن تکلیف رسیده بودید و بالغ هستید؛ یا اینکه باید در بلوغ شما تردید کنیم؟! شاید دیگر تکلیف از شما ساقط شده است؟!

حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، در زمان برخورد با یک فرد نابینا حجاب خودشان را مراعات کردند؛ از ایشان پرسیدند که این فرد نابیناست و جایی را نمی‌بیند، پس چرا در رعایت حجاب خود پافشاری می‌کنید؟!
حضرت فاطمه جواب دادند: «او مرا نمی‌بیند، من که او را می‌بینم.»

این کلام گهربار حضرت زهرا خط‌مشی را مشخص می‌کند و برخورد مخالف این رویه، بیانگر فاصله از خط فاطمی است.

خدا به خیر بگذراند!
این رویداد رخ داده در ۱۵ اسفند را شاید بتوان در چارچوب سخنان رئیس‌جمهور در ۲۲بهمن تعریف کرد، که روحانی گفته بود جامعه نشاط و شادی می خواهد…
البته جای تعجب هم نیست. چون آقای نجفی روزگاری مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری بودند و با حضور زنان در محیط‌ها و رفتارهای خارج از عرف موافق بودند، مانند قلیان کشیدن دختران و حالا رقصیدن و…
دادستان کل کشور، دستور برخورد با متخلفان این مراسم را به دادستان تهران داده‌اند. منتظری با ابراز تأسف از برگزاری این مراسم، از جعفری‌دولت‌آبادی خواست به رسیدگی و تعقیب قضایی مرتکبین اقدام کند.
امیدواریم قاطعیت این اتفاق زننده مانند برخورد امام با مسئولین و مقامات صداوسیما در هشتم بهمن۶۷ باشد…

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۴۰۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب پژوهشی «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه»

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، این کتاب یکی از دستاوردهای اولین «همایش مسجد و نظم اجتماعی در ایران» است که از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است. 

کتاب «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه» با تأکید بر اینکه مساجد به‌عنوان مراکز سنتی تبلیغات و ارتباطات، جایگاه خاص و ظرفیت گسترده‌ای برای تبلیغات دینی دارند، تلاش می‌کند در پژوهشی آسیب‌شناسانه عوامل اختلال در کارکرد تبلیغی مساجد را شناسایی و در نهایت، راهکارهایی برای برطرف شدن آن‌ها ارائه کند.

پژوهشگر در این اثر تلاش می‌کند به این سوالات پاسخ دهد که آیا مساجد موجود دارای ظرفیت کافی (فضا، تجهیزات و...) برای اجرای امور تبلیغی هستند؟ چه مشکلات و کمبودهایی در مساجد بر سر راه اجرای تبلیغ دینی وجود دارد؟ مشکلات و کمبودهای موجود چه اختلالاتی را در امر تبلیغ دینی و اثربخشی آن به ‌وجود آورده است؟ برای رفع آسیب‌های موجود در امر تبلیغ دینی مساجد، چه اقداماتی باید صورت پذیرد؟

در همین راستا از طریق مطالعۀ منابع مکتوب و مصاحبه با ائمۀ جماعت و دست‌اندرکاران و فعالان مساجد و نظرسنجی از نمازگزاران و بررسی چهار مسجد انتخابی، ابتدا وضعیت مطلوب و موجود مساجد را مشخص و سپس از مقایسۀ این دو، آسیب‌های تبلیغات دینی در مساجد را شناسایی می‌کند.

در این پژوهش، مشکلات و کمبودهای موجود بر سر راه تبلیغات دینی مساجد، در ۶ دسته و شاخص‌های متعدد «برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف با هدف تبلیغ دینی در مساجد»، «روش‌ها و ابزار و امکانات تبلیغی در مساجد»، «نحوۀ برقراری ارتباط بین مسئولان مساجد و مردم»، «نقش امام جماعت در تبلیغ دینی مساجد»، «نقش خادم مسجد در تبلیغ دینی» قرار گرفته‌ است. وجود آسیب در هریک از شاخص‌ها، به‌نسبت اولویت و اهمیت آن، پیامدهای متفاوتی دارد که همۀ پیامدها در نهایت به شکست خوردن تبلیغات مساجد در رسیدن به اهداف منجر می‌شود.

مطابق نتایج حاصل از مصاحبه با امامان جماعت و اعضای هیئت‌امنا و فعالان ۴ مسجدِ مورد مطالعه در این اثر، بزرگ‌ترین آسیب در تبلیغات دینی در مساجد، موازی‌کاری در سازمان‌های مرتبط با امور مساجد، نبودِ برنامۀ تبلیغی مفید و افراد اجراکنندۀ آن و نبودِ امکانات و ابزارهای لازم برای پاسخ‌گویی به نیازهاست. اختلاف سلیقه بین کارگزاران مسجد و کاهش بازدهی مسجد، دخیل‌نکردن جوان‌ها در امور مساجد و انتخاب‌نکردن موضوعات تبلیغی متناسب با جوانان، نبود کانال ارتباطی بین دانشمندان و علمای بنام با مسجد، اختصاص ندادن بودجۀ لازم برای تبلیغات دینی در مساجد، مسئلۀ خرافات و مستند نبودن سخنرانی‌ها و مداحی‌ها در هیئت‌ها به روایات و قرآن و تاریخ معتبر، نشناختن تهدیدها و ابتلائات اجتماعی توسط مسئولان مسجد، به‌ویژه روحانیان، عدم استفاده از امکانات و روش‌های مختلف صحیح و مثمر مانند دیگر ادیان در استفاده روزانه از انواع کتاب، نرم‌افزارهای مختلف، بروشورهای تبلیغی، برگزاری اردوهای متعدد و استفاده از روش‌های نادرست و اجراهای ناقص که باعث رانده‌شدن افراد از دین می‌شود، از دیگر آسیب‌هایی است که به آن اشاره شده است.

پژوهشگر در فصل پایانی به برآیندی کلی از مصاحبه‌ها می‌رسد و برخی از اختلالات و پیامدهای ناشی از کمبودها و آسیب‌های تبلیغات دینی در مساجد را برمی‌شمارد که عبارت‌اند از: مؤثر نبودن تبلیغات دینی مساجد علی‌رغم تلاش‌های متعدد، به‌سبب نادرست یا ناقص بودن تلاش‌ها و گام‌های برداشته‌شده؛ هدر رفتن وقت و انرژی و بودجه‌های صرف‌شده در فعالیت‌هایی که ناقص اجرا شده‌اند؛ شکست خوردن تبلیغات دینی ضعیف ما در مقابل تبلیغات قدرتمند دشمنان در جذب مخاطبان و گرایش مخاطبان به تبلیغات و رسانه‌های بیگانه؛ جذب نشدن قشرهای مختلف به مسجد و به‌تبع آن، کاهش جمعیت مساجد و از دست دادن بخش وسیعی از مخاطبان تبلیغات دینی؛ زده و فراری شدن افراد مختلف به‌ویژه قشر حساس نوجوان و جوان از دین و مسجد به‌خاطر رفتارهای نادرست برخی افراد؛ مخاطب دائمی و ماندگار نشدن افراد به‌ویژه جوانان به‌عنوان آینده‌سازان مملکت در مسجد.

قربانیان در پایان برای رفع آسیب‌های تبلیغات دینی مساجد، پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی ارائه می‌دهد که تشکیل شورای طرح و برنامه‌ریزی قوی و کارآمد با حضور کارشناسان خبرۀ حوزه و دانشگاه؛ تعیین راهبرد و اهداف و سیاست‌های اجرایی و برنامه‌ای برای مسجد؛ تدوین طرح و برنامۀ درازمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت برای تبلیغات دینی مساجد؛ ایجاد مرکز قوی پژوهشی و تحقیقاتی ملی و بین‌المللی ویژۀ مساجد؛ تهیۀ طرح سامان‌دهی مساجد کشور؛ تعدیل و سامان‌دهی تعدد مراکز دخیل در امور مساجد؛ تهیۀ بانک اطلاعات مساجد کشور؛ حذف نهادهای متعدد دینی که فعالیت‌های موازی با مساجد انجام می‌دهند، از آن جمله‌اند.

همایش علمی- پژوهشی «مسجد و نظم اجتماعی در ایران» با توجه به راهبرد «نهضت بازگشت به مسجد» به‌عنوان محور اصلی برنامه تحولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با همکاری مراکز علمی و دستگاه‌های فرهنگی در گستره ملی در تاریخ‌های ۱۹ و ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد. آیین اختتامیه این همایش چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کتاب پژوهشی «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه»
  • ساخت ١۵٠ هزار واحد مسکونی از ماه آینده آغاز می‌شود
  • اطلاعیه مهم برج میلاد در مورد یک ادعای جنجالی
  • بزرگداشت آیت الله ضیاءالدین نجفی(ره) در قم برگزار شد
  • حامیان دروغین زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگدمال می کنند
  • حامیان آزادی زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگد مال می کنند
  • حامیان شعار زن، دختران دانشجو را در کف خیابان لگدمال می‌کنند
  • اسامی دعوت شدگان به اردوی تیم ملی فوتسال بانوان
  • بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی فوتسال بانوان مشخص شدند
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش