Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@15:54:44 GMT

بیماری دامی لکوز در قزوین جدی گرفته شود

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۴۱۲۹۵

بیماری دامی لکوز در قزوین جدی گرفته شود

قزوین-ایرنا-مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین ضمن توصیه جهت کنترل بیماری لکوز در گاوداری های صنعتی استان، گفت: دامداران باید این بیماری را جدی بگیرند.

محمد فرحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری لکوز آنزوتیک گاو همواره به عنوان یک بیماری مهم در گاوداری های شیری مطرح بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی، ویروس عامل این نوع بیماری را باعث ایجاد ضایعات توموری در بدن از جمله قلب، شیردان، چشم ، طحال و پوست دانست و ادامه داد: در صورت درگیری دام و بروز علائم بالینی ناشی از بیماری، مرگ دام حتمی خواهد بود.
فرحی اضافه کرد: این بیماری همچنین باعث آلودگی سلول های خاصی در خون به نام لنفوسیت ها می شود که در سیستم ایمنی بدن نقش ایفا می کند.
به گفته وی، انتقال بیماری از طریق خون دام آلوده به دام سالم توسط عامل انسانی یا در حد بسیار کمتری توسط حشرات گزنده صورت می گیرد و یا در مراحل ابتدایی بیماری ممکن است دام علی رغم آلودگی به ویروس، سالم به نظر برسد اما می تواند باعث آلودگی سایر دام های گله شود.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که در بسیاری از موارد حذف تمام دام های لکوز مثبت (در تست آزمایشگاهی خون) از منظر اقتصادی امکان پذیر نیست، رعایت مواردی در دامداری ها در کنترل و جلوگیری از گسترش این نوع بیماری موثر خواهد بود.
فرحی افزود: استفاده از سوزن مجزا جهت تزریقات واکسن و دارو به دام ها، استفاده از سرنگ یک بار مصرف در تزریقات و ضد عفونی و پاکسازی وسایل دامپزشکی از جمله مواردی است که رعایت آن به دامداران توصیه می شود.
وی بر استفاده از دستکش مامائی مجزا جهت انجام معاینات دام، کنترل و مبارزه با حشرات خونخوار از طریق سمپاشی منظم جایگاه و بدن دام، حذف سریع دام های لکوز مثبت در آزمایش خون یا معاینه بالینی از گله و به حداقل رساندن برخورد گوساله تازه متولد شده با گاوهای بالغی که از لحاظ لکوز مثبت بوده اند، تاکید کرد.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19 کارشناس، 6 کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
7390/8054

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۴۱۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امحا۳۰۰۰ کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهدبا اشاره به اینکه رصد و پایش بهداشت و امنیت غذایی شهروندان در حوزه فرآورده‌های خام دامی یکی از وظایف حاکمیتی و اصلی دامپزشکی شهرستاناست گفت:فرآورده‌های خام دامی موجود در مراکز عرضه علاوه بر اینکه باید دارای شناسه و تاریخ تولید و انقضاء باشند، می‌بایست از لحاظ ارگانولپتیکی و وضعیت ظاهری مناسب بوده و در شرایط مناسب و متعارف نگهداری و عرضه شوند.

دکتر محمد سیاح، افزود:با توجه به افزایش میزان عرضه و تقاضا در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، بازرسان بهداشتی این شبکه با اجرای طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی خود، بصورت مستمر ضوابط بهداشتی دامپزشکی را در این بخش پایش می‌ کنند.

دیگر خبرها

  • بیماری دامی در مازندران کاهش یافت
  • افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی صادرات فرآورده‌های خام دامی لرستان
  • امحا۳۰۰۰ کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در مشهد
  • ۲۹۶ هزار واکسیناسیون رایگان دام سبک و سنگین در خوشاب
  • ۱۸۰۰ کیلوگرم فرآورده های دامی فاسد در مازندران معدوم شد
  • ضبط ۸ هزار و ۸۰۰کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی
  • انجام بیش از ۵ هزار بازدید بهداشتی در طرح تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی
  • کاهش ۶۴درصدی بیماری دامی در مازندران
  • کاهش ۶۴ درصدی بیماری دامی در مازندران
  • واکسیناسیون یک میلیون و ۵۳۴ هزار رأس دام علیه تب برفکی در زنجان