Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@13:42:44 GMT

درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۴۹۴۴۸

تنبلی تخمدان که در اصطلاح علمی تخمدان پلی کیستیک نامیده می شود از مشکلات شایع در میان زنان است که اغلب با وجود سابقه در بستگان در ارتباط است. از جمله مهمترین نشانه سندرم تخمدان پلی کیستیک عدم تخمک گذاری به مدت طولانی و حتی طی ماه هاست که باعث پریودهای نامنظم و دیرهنگام می شود. ناطقان: تنبلی تخمدان که در اصطلاح علمی تخمدان پلی کیستیک نامیده می شود از مشکلات شایع در میان زنان است که اغلب با وجود سابقه در بستگان در ارتباط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله مهمترین نشانه سندرم تخمدان پلی کیستیک عدم تخمک گذاری به مدت طولانی و حتی طی ماه هاست که باعث پریودهای نامنظم و دیرهنگام می شود.



اصولا قاعدگی طبیعی هر ۲۸ تا ۳۰ روز یک بار است و این فاصله می تواند از هر ۲۱ روز تا ۳۵ روز یک بار هم باشد. اما اگر طولانی تر از این زمان باشد یعنی از شروع یک قاعدگی تا شروع بعدی بیش از ۳۵ روز طول بکشد نیاز به بررسی و مراجعه به پزشک دارد.

کم کاری تخمدان در سنین پایین

برخلاف تصور عمومی بروز این اتفاق در سنین پایین (۱۷ـ ۱۶ سالگی) هم اهمیت دارد و حتی بیماری کم کاری تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک می تواند از همین زمان شروع شود.

نشانه های تنبلی تخمدان

مهم‌ترین علامت این سندرم، تخمک‌گذاری‌های کم و نامنظم ، عدم تخمک‌گذاری به مدت طولانی و حتی طی ماه‌هاست که این مشکل خود را به صورت پریودهای دیر به‌دیر و گاهی هر چند ماه یک بار نشان می‌دهد

از علائم دیگر این سندرم زیاد شدن هورمون‌های مردانه یا علائم آن است؛ یعنی می‌تواند این هورمون‌ها زیاد شوند یا فقط علائم افزایش این هورمون‌ها به صورت افزایش موهای زاید یا آکنه بروز کند. افزایش موهای زاید به معنی افزایش موهای نواحی خاصی از بدن که معروف‌ترین آن ناحیه فوقانی لب و چانه است اتفاق می‌افتد.

همانطور که گفته شد از نظر آزمایشگاهی میزان هورمون‌های مردانه در این بیماری می‌تواند افزایش نیابد اما علامت هیرسوتیسم با پرمویی وجود داشته باشد. علامت پرمویی در ۷۰ درصد کسانی که سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارند، روی می‌دهد.

از دیگر علائم این بیماری بروز چاقی و آکنه (جوش‌های صورت در سن بلوغ) و هیرسوتیسم یا پرمویی بخصوص در سنین شروع پریود است. اغلب این علائم با پریودهای دیر‌به‌دیر همراه است. هرچند این سندرم می‌تواند بدون تاخیر پریود هم رخ دهد.

از علائم آزمایشگاهی دیگر این سندرم مقاومت به انسولین است که در نهایت می‌تواند منجر به دیابت شود.

از مهم‌ترین علائم این سندرم که علت نامگذاری آن به‌عنوان تخمدان پلی‌کیستیک است، دیده شدن کیست‌های متعدد کوچک در تخمدان‌ها در سونوگرافی است. سایز این کیست‌ها معمولا زیر ۱۰ میلیمتر بوده (۹-۲ میلیمتر) و به تعداد زیاد در هر تخمدان می‌باشد و برخلاف کیست‌های بزرگ‌تر و منفرد تخمدان معمولا طی ۲ تا ۳ ماه بعد از بین نمی‌روند. به‌علاوه در سونوگرافی این افراد معمولا سایز تخمدان‌ها بزرگ‌تر از حد عادی است. البته این علامت هم مثل سایر علامت‌های این سندرم در همه افراد دیده نمی‌شود.

تنبلی تخمدان و طب سنتی

طب سنتی غلبه رطوبت و سردی در ناحیه تخمدان‎ها را دلیل تنبلی تخمدان‎ها می ‎داند و مهمترین علت آن مصرف بیش از حد سردیجات (مواد غذایی سرد) و مرغ‎ های هورمونی و استحمام در زمان پریودی است.

درمان تنبلی تخمدان در طب سنتی

با توصیه های طب سنتی تا حدی زیادی می توان تنبلی تخمدان را درمان کرد. اما نباید فراموش کنید که برای نتیجه کامل باید صبور باشید و تا حدود سه ماه درمان های زیر را اجرا کنید

     بادکش زیر شکم و کمر. سعی کنید این کار را توسط افراد باتجربه و مهارت انجام دهید.
    شبی یک لیوان عرق رازیانه همراه با یک قاشق مرباخوری عسل به غیر زمان پریودی.
     مقداری عسل و سیاه دانه نیم‎ کوب را با هم مخلوط کنید و روزانه دو قاشق مرباخوری (صبح و شام) میل نمایید.
     داروی ترکیبی (زاج به اندازه یک نخود بیشتر نشود + یک قاشق مرباخوری عسل + یک قاشق چایخوری روغن زیتون بودار تصفیه نشده) ساخته و در ایام پاکی در ۱۴ مرحله به صورت واژینال استفاده نمایید.
     درمان تکمیلی حجامت عام (مهره‎های پشت یا میان دو شانه)، حجامت ساکرال (در ناحیه ساکرال کمی پایین‎تر از مهره‎های کمری کاملا بین دو باسن)، حجامت زیر شکم هر دو هفته یک‎بار می‎باشد، که باید تحت نظر پزشکان متخصص طب سنتی انجام گردد.


منبع: خبر انلاین برچسب ها: تنبلی تخمدان ، درمان ، طب سنتی

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۴۹۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمندان سرانجام موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند

سندرم خستگی مزمن یا آنسفالومیلیت میالژیک سال‌ها سبب حیرت و سردرگمی دانشمندان شده بود. هرچند چون این مشکل مرگبار نبود، تا حد زیادی مورد بی‌توجهی قرار می‌گرفت. تا اینکه در سال ۲۰۱۶ یعنی سال‌ها پیش از آغاز همه‌گیری کرونا، موسسه ملی سلامتی آمریکا (بزرگترین تامین‌کننده دولتی پژوهش‌های پزشکی در جهان) تصمیم گرفت بخشی از بودجه خود را به پژوهش درباره دلیل خستگی مزمن اختصاص دهد.

دلیل سندرم خستگی مزمن به مشکلی در مغز بیمار باز می‌گردد

به گزارش گجت نیوز، این پژوهش خاص ۸ سال طول کشید و حالا شاهد انتشار نتایج نهایی آن هستیم. در یکی از کامل‌ترین پژوهش‌های پزشکی جهان، دانشمندان گروه کوچکی متشکل از ۱۷ نفر را زیر ذره‌بین قرار دادند. این افراد پس از یک عفونت دچار سندرم خستگی مزمن شده بودند و در آنها نسبت به ۲۱ فرد عادی تفاوت‌های بیولوژیک دیده می‌شد.

آویندرا نات، سرپرست تیم پژوهشی مربوطه و مدیر موسسه ملی بیماری‌های عصبی و سکته توضیحاتی را در این رابطه ارائه داد. وی گفت که دلیل سندرم خستگی مزمن قطعا بیولوژیک است؛ زیرا چندین عضو بدن درگیر می‌شوند.

این در حالی است که پزشکان برای چندین دهه از سندرم خستگی مزمن به‌عنوان یک بیماری روان‌تنی نام می‌بردند. از نظر آنها خستگی مزمن صرفا به‌ذهنیت فرد برمی‌گشت و در اثر تلقین ایجاد می‌شد. هرچند حالا با قطعیت می‌توان گفت که مجموعه‌ای از تغییرات بیولوژیک با بروز آنسفالومیلیت میالژیک ارتباط دارند.

سندرم خستگی مزمن یک بیماری سیستمیک است که افراد زیادی را در سرتاسر جهان آزار می‌دهد. پیشتر کسی آنها را جدی نمی‌گرفت؛ اما حالا می‌توان انتظار درمان را داشت. در طول پژوهش افراد شرکت‌کننده تحت اسکن مغزی قرار می‌گرفتند و کیفیت خواب آنها بررسی می‌شد. همچنین آزمایش‌های سنجش میزان قدرت ماهیچه، کیفیت عملکرد ذهنی و وضعیت اجتماع میکروبی روده روی این افراد انجام شد. آنها همچنین به‌طور مرتب آزمایش خون می‌دادند و از رژیم غذایی خاصی تغذیه می‌کردند تا دلیل سندرم خستگی مزمن مشخص شود.

افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن حتی زمانی را در اتاق‌های خاصی گذراندند تا میزان انرژی و مواد مغذی مصرف‌شده آنها بررسی شود. دانشمندان حتی مایع مغزی-نخاعی آنها را بررسی کردند و بافت پوست و ماهیچه را مورد ارزیابی قرار دادند.

همانطور که انتظار می‌رفت افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن ضربان قلب بالاتری نسبت به افراد عادی داشتند و تنوع میکروبی روده آنها نیز کمتر بود. همچنین نشانه‌هایی دیده می‌شد که لنفوست تی این افراد در اثر واکنش بیش‌از‌حد آسیب دیده است.

هرچند که در آنها هیچ نشانه‌ای از خستگی ماهیچه دیده نمی‌شد و در تست‌های ادراکی نیز عملکردی کاملا عادی داشتند. این در حالی است که علائم اعلام‌شده توسط آنها بیشتر به‌بخش ادراک مربوط می‌شد. در این شرایط مشکل سیستم ایمنی بدن و تغییرات میکروبی روده از جهات مختلف روی سیستم عصبی مرکزی فرد تاثیر گذاشته بود.

تلاش برای درک دلیل خستگی مزمن نشان داد که این افراد از کمبود ماده‌ای به‌نام کاتکول در مایع مغزی‌-نخاعی خود رنج می‌برند. ماده‌ای که می‌تواند وضعیت سیستم عصبی بدن را متعادل کند.

همچنین در قسمت اتصال آهیانه-گیجگاهی مغز این افراد فعالیت کمتری در هنگام انجام فعالیت‌های حرکتی دیده می‌شد. اتصال آهیانه-گیجگاهی مسئولیت قشر حرکتی مغز را بر عهده دارد. این قشر مغزی دستور حرکت را به‌بدن صادر می‌کند.

بدین‌ترتیب وقتی مشکلی در قشر حرکتی مغز پدید بیاید، توانایی بدن برای تلاش کردن نیز مختل می‌شود. در واقع پژوهشگران گمان می‌کنند اختلال در این قسمت از مغز می‌تواند دلیل سندرم خستگی مزمن باشد؛ زیرا تغییرات اشاره‌شده می‌توانند تحمل فرد برای تلاش کردن و درک وی از خستگی را تغییر دهند. به‌بیانی دیگر دانشمندان یک مشکل فیزیکی را پشت پرده همه مشکلات می‌دانند.

افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن واقعا خسته نیستند و مشکل انگیزه یا تنبلی هم ندارند. خستگی این افراد در نتیجه تفاوت تصور فرد از توانایی خود در انجام کارهای مختلف و توانایی واقعی بدن در انجام آن امور حاصل می‌شود.

اگرچه پژوهش مربوطه توانسته اطلاعات بسیار مفیدی را در رابطه با دلیل سندرم خستگی مزمن ارائه دهد، اما برخی افراد جنبه‌هایی از آن را زیر سوال برده‌اند.

آنها بر این باورند که برخی روش‌های ارزیابی خستگی چندان مناسب نبودند و برخی از مشکلات نیز به‌طور کامل نادیده گرفته شدند. به‌عنوان مثال چرا گاهی اوقات علائم خستگی پس از انجام کاری مشخص شدت می‌یابند و تا چند روز باقی می‌مانند.

برخی نیز انتقاد می‌کنند که چرا از ۲۱۷ بیمار اولیه حاضر در این پژوهش صرفا ۱۷ نفر که پس از عفونت به سندرم خستگی مزمن مبتلا شده بودند، انتخاب شدند.

البته دانشمندان در ابتدا قصد داشتند ۴۰ بیمار مبتلا به سندرم خستگی مزمن را برای مشخص شدن دلیل آن بررسی کنند. هرچند که متاسفانه شروع همه‌گیری کرونا سبب شد که مشکلاتی در فرآیند این پژوهش ایجاد شود.

به‌طور کلی محدود بودن گروه بیماران به‌ این سبب بود که بتوان بیشترین میزان بررسی را روی وضعیت فیزیکی و ذهنی آنها انجام داد. آنها همچنین افرادی که بیش از ۵ سال از این مشکل رنج می‌بردند را حذف کردند و افراد سالمند را نیز در نظر نگرفتند.

در این پژوهش از انجام برخی آزمایش‌ها نیز صرف‌نظر شد تا بیماران به‌خاطر خستگی شدید از پژوهش خارج نشوند. با وجود محدودیت‌های این پژوهش چندین ساله، مشخص شدن دلیل اصلی سندرم خستگی مزمن می‌تواند گامی بسیار مهم تلقی شود. هرچند که پژوهش‌های گسترده‌تر می‌تواند به روشن‌شدن جنبه‌های بیشتر این بیماری و در نهایت به ارائه درمان منجر شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟
  • تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام لویی قبل از بروز علائم ممکن شد
  • راهکار‌های ساده خانگی درمان مشکلات روده در طب سنتی + فیلم
  • جایگاه اسفناج در طب سنتی
  • مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس
  • دانشمندان موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند
  • علائم بزرگ شدن پروستات چیست؟ (+ گیاه درمانی )
  • دانشمندان سرانجام موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند
  • علائم شایع ابتلا به دیابت را بشناسید