Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-05-02@11:06:13 GMT

دانشگاه علمی کاربردی از رویش تا ریزش

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۴۹۵۸۰

دانشگاه علمی کاربردی از رویش تا ریزش

 به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران، نداشتن مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی به شدت مورد نقد و نظر جامعه است.
حتی مجریان قانونی در کشور هم به این موضوع اذعان دارند که روند فعالیت دانشگاهی در کشور متناسب با نیازهای کشور نیست.
رشد بیش از حد دانشگاه‌ها و عدم توجه به نیازهای جامعه و ضعف در توانمند سازی دانشجویان، فارغ التحصیلان دانشگاهی را به افراد جویایی کار فاقد مهارت تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند رو به رشد مراکز دانشگاهی 
بررسی میدانی در  بیشتر  استان‌های خبر از رشد بیش اندازه دانشگاه‌های علمی کاربردی و مراکز غیر انتفاعی دارد.
بر تعداد مراکز دانشگاهی در حال اضافه شد که وضعیت نگران کننده تحصیلی در سطح دانشگاه‌های کشور حاکم بود.

تکرار ضعف‌های مراکز دانشگاه در دانشگاه‌های علمی و کاربردی
ارائه مباحث درسی غیر کاربردی و فاقد نیاز برای کشور، نداشتن امکانات آزمایشگاهی و کاربردی، ارائه مباحث درسی که متناسب با نیاز کشور و بازار کار نبود از چالش‌های جدی مراکز دانشگاهی در گذشته بود و با وجود افزایش تعداد مراکز دانشگاهی روند ناکارآمدی تحصیل در دانشگاه‌ها همچنان ادامه پیدا کرد و در حال حاضر کشور با خیل عظیمی از فارغ التحصیلان بیکار مواجه است و هیچ برنامه مدونی برای ساماندهی اشتغال این افراد وجود ندارد و با وجود تجربه نامناسب از گذشته در حوزه تحصیل دانشجویان این روند نامطلوب همچنان ادامه دارد.
در ارتباط با مشکلاتی که در مراکز دانشگاهی علمی کاربردی وجود دارد و ضرورت توجه به مباحث که باید در این دانشگاه لحاظ شود با رئیس دانشگاه علمی کاربردی میزبان بابلسر گفت و گویی کردیم.
صادق صالحی در ارتباط با مراکز دانشگاهی علمی و کاربردی اظهار کرد: در دانشگاه‌های علمی کاربردی مباحث علمی باید در حین کار مطرح شود.

آنچه باید یک مرکز دانشگاهی داشته باشد
وی با اعلام اینکه فلسفه این دانشگاه توجه به مباحث کاربردی و آموزش علمی است، گفت: در این دانشگاه مباحث کاربردی از نگاه علمی و به صورت عملیاتی مطرح می شود.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در دانشگاه علمی کاربردی میزبان که در حوزه هتلداری فعال است، دانشجو کار و علم را با همدیگر می‌آموزد.
آنچه که در ارتباط با مراکز علمی کاربردی باید به آن توجه شود،قرار گرفتن واحد تولیدی قدرتمند و دانشگاه در کنار هم است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی میزبان در ارتباط با فعالیت این مجموعه بیان کرد: مرکز علمی کاربردی میزبان بیش از ۳۰۰ پرسنل و دانشجو دارد که تعداد پرسنل ثابت این مرکز به  100 نفر نمی‌رسد.
وی ادامه داد: دانشجویان به صورت متناوب در جریان کار قرار گرفته و بسیاری از دانشجویان پس از پایان تحصیل جذب این مرکز و یا رشته تحصیلی مرتبط می‌شوند.
جرقه‌های از توسعه فعالیت دانشگاهی از این دست در استان  مانند دانشگاه علمی و کاربردی چوب و کاغذ مازندران در حال ایجاد است و توسعه مراکز این دست بستگی به فعالیت واحد تولیدی دارد و اگر این مرکز تولیدی نتواند به پویایی لازم در حوزه تولیدات کاغذ دسترسی پیدا کند طبعا دانشگاه ایجاد شده هم با مشکل آموزش مواجه شده و کارکرد خویش را از دست می‌دهد.
تعداد دانشگاه‌های مراکز علمی کاربردی که کار و تحصیل را تواما در استان مازندران دارد شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد ولی میزان استقبال از این مراکز دانشگاهی به نسبت بهتر و مناسب‌تر از سایر دانشگاه‌ها است.
اما در کنار این مراکز دانشگاهی علمی کاربردی مراکز دیگری در شهرهای استان مازندران فعالیت می‌کنند که تنها یک ساختمان چند طبقه‌ای را احداث کرده و با دریافت مجوز از وزارت علوم به شیوه سنتی دانشگاه داری مشغول جذب دانشجو هستند و در نهایت هم  فارغ التحصیل فاقد مهارت تحویل جامعه می‌دهند و پس از چند وقت  باید شاهد برنامه ریزی برای برگزاری دوره‌های کاروزی در استان باشیم.

آنچه که باید بود و آنچه که هست

ضرورت تشکیل دانشگاه علمی و کاربردی توجه به مسائل علمی با نگاه کاربردی و مهارت آموزی  دانشجویان بوده است تا پس از فارغ التحصیلی اگر کارآفرین نشدند، حداقل داری مهارت در رشته تحصیلی خودشان باشند، اقدامی که در دانشگاه علمی کاربردی میزبان در حال انجام است، اما به دلیل عدم نظارت‌های این مراکز دانشگاهی هم همان راه پرخطر سایر دانشگاه‌های کشور را طی کرده و اقدامات آنها در راستای تربیت فارغ التحصیلان داری مهارت نیست.

برای برون رفت از این مشکل متولیان آموزشی پیشنهاد نسل سوم شبکه علمی کشور را مطرح کردند، مهمتر از راه اندازی نسل‌های متفاوت شبکه علمی بحث نظارت و جلوگیری از انحراف در رفتار و شیوه نامه‌های آموزشی است، فلسفه تشکیل دانشگاه علمی و کاربردی آموزش توام با مهارت افزایی بود،‌آیا این مسئله اتفاق افتاد؟

به نظر می‌رسد که به جای بازی کردن با کلمات و راه اندازی بخش‌های مختلف تحصیلی و دانشگاهی به دنبال اصلاح ساختارهای موجود باشیم و نگرشی در برنامه‌های تدوین شده داشته باشیم و به بهانه‌های مختلف هزینه‌ای دیگر بر کشور تحمیل نکنیم.

 

انتهای پیام

 

 

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۴۹۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه بیرجند بیش از هزار پله صعود کرد

مطابق شاخص‌های نظام رتبه‌بندی وبومتریکس، دانشگاه بیرجند از میان ۳۲ هزار موسسه جهانی در رتبه ۲ هزار و ۷۳۸ قرار گرفته است که در این خصوص هزار و ۱۳۱ پله در سطح جهان ارتقا داشته است.

این رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌هایی همچون تعداد مقالات پراستناد، تعداد ارجاعات به مقالات پژوهشگران در پایگاه Google Schoolar و تعداد لینک‌های دریافتی منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید

 رقابت ۱۴ هزار و ۹۰۰ داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

رتبه‌بندی وبومتریکس شاخصی برای رتبه‌بندی وب سایت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا است که از سوی مؤسسه تحقیقاتی (CSIC) Consejo Superior de Investigaciones Cientificas در کشور اسپانیا از سال ۲۰۰۴ مشغول به فعالیت است.

این مؤسسه هر شش ماه یکبار وب سایت‌های بیش از ۳۲ هزار دانشگاه و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی را از بین ۲۰۰ کشور جهان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • ریزش سقف دانشگاهی در عربستان
  • دانشگاه بیرجند بیش از هزار پله صعود کرد
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند
  • دریافت بیش از ۴۹۰ میلیارد تسهیلات خوداشتغالی توسط دانشجویان لرستان
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند/ هر استاد یک رسانه
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم
  • ۵ اصفهانی در بین پراستنادترین استادان دانشگاه آزاد اسلامی
  • افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت مراکز جوارکارگاهی
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم