Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌می‌توانید فیلم تست و بررسی کیا سراتو آپشنال سایپا را به همراه توضیحات کارشناس، ملاحظه کنید. شتاب گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر، کیفیت سواری و نقد و بررسی ظاهر خودرو در ویدیوی زیر گنجانده شده است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ اواسط سال 93 که مونتاژ سراتوی سایپا آغاز شده بود، نارنجی پوشان سراتوی اتوماتیک 2 لیتری را با وام بدون بهره عرضه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید آن روزها سایه سنگین خودروهایی مثل هیوندای النترا، تویوتا کرولا، مزدا3 و حتی همین سراتوی وارداتی (با فیس جدید) اجازه عرض به تازه وارد چشم بادامی‌ها را نمی‌داد. اما حالا اوضاع متفاوت شده و سراتو در سربالایی قیمت‌ها حریف با اصالتی (جز چینی‌های بازار) را در مقابل ندارد!

 

تاریخچه برند کیا

کیا موتورز قدیمی‌ترین خودروساز کشور کره جنوبی است که از سال 1952 فعالیت خود را در عرصه خودروسازی با ساخت موتورسیکلت، کامیون و خودروی سواری آغاز کرد. در حال حاضر دارای 8 کارخانه تولیدی است که در کشورهای آمریکا، کره جنوبی، چین، ویتنام و اسلواکی فعالیت می‌کنند. نکته جالب اینکه شرکت هیوندای در پی بحران‌های مالی آسیا 34 درصد سهام کیا موتورز را که متعلق به فورد بود خریداری کرد و اکنون به بزرگترین سهام‌دار آن تبدیل شده است. جسارت و خشونت در سبک‌های جدید طراحی کیا به چشم می‌خورد و اگر سال به سال به عقب بازگردیم کیا سراتوی نسل دوم هم در زمان خودش از این قاعده مستثنی نبوده است!

در ادامه سعی می‌شود در هر قسمت مقایسه کوتاهی بین کیا سراتو و مزدا3 جدید انجام شود.

 

چهره ظاهری: اسپرت، هماهنگ و قابل قبول

ظاهر خودرو یکی از فاکتورهای مهم برای خریداران به ویژه در بازارهایی تشنه‌ای مثل ایران است؛ آنقدر با اهمیت که شاید برای فروش خودروی نازیبای خود مجبور شوید صبر ایوب داشته باشید یا به معاوضه و فروش غیرنقدی روی بیاورید؛ حتی اگر برند اصیلی را در عقب و جلوی ماشین یدک بکشید! البته نظر مشتری برای زشت و زیبا خواندن خودرو کاملا سلیقگی است و مثلا اگر در رنج زیر 50 میلیون کسی به ال نود لقب زشت و بدقواره بدهد، هواداران متعصبش حسابی از خجالت منتقد جسور بربیایند.

 

بگذریم؛ با سراتو نسل دوم مواجه هستیم. در اولین توصیف از این خودرو به نظر نگارنده سراتو خودروی همگن و معقولی است و از هماهنگی خاصی در سبک طراحی برخوردار است. چراغ‌های عقب و جلوی ماشین، خطوط انحنای اطراف و حتی فضای داخلی خودرو با کلاس سدان کوچک شهری که به کامپکت (C)  مشهور است هم‌خوانی دارد.

در نمای جلو چراغ‌ها کشیده و اسپرت هستند و علاقه مندان به خودرو را به یادهوندا سیویک نسل 2006 می‌اندازد. ابعاد چراغ‌های جلو با ابعاد کلی خودرو هم‌خوانی دارد و نمای جلوی خودرو قابل قبول است. چراغ‌های عقب کشیده و البته تا حدودی محافظه کارانه است و یک قسمت آن روی درب صندوق عقب و بخش دیگری روی گلگیر عقب قرار دارد. در کل به نظر ما با وجود قدیمی شدن چهره سراتوی نسل دوم، همچنان نسبت به چینی‌های هم رده قیمتی، چهره معقول و دلنشینی دارد و لااقل همانند رقبای سرزمین اژدهایش گنگ و نامفهوم نیست.

رینگ‌های ماشین نسبت به نمونه وارداتی یک سایز کوچک‌تر شده و 16 اینچی هستند و در نمونه‌های مونتاژی از لاستیک ایرانی استفاده شده که عملکردش در ادامه مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. به طور کل از نظر ظاهری با وجود کم و کاستی‌هایی که دارد از به نظر ما از نمای جلو مزدا3 قدری به روز و زیباتر به چشم می‌آید اما از نمای عقب سراتو چشم نواز‌تر است.

 

ابعاد جمع‌وجور سراتو که در برخی از بازارها به کیا فورته هم شناخته می‌شود کار را برای استفاده‌های شهری آسان می‌کند و می‌تواند برای مسافرت خانواده‌های کم جمعیت هم حرف برای گفتن داشته باشد. در نمای ظاهری از روی سراتو، دی لایت، سر اگزوز و رینگ‌های 17 اینچی حذف شده و در مقابل دوربین دنده عقب اضافه شده است.

 

فضای داخلی؛ تنزل یافته و خوش دست!

اگر نگاهی به کابین کیا سراتوی مونتاژی بیندازید کاهش کیفیت داشبورد مشهود است و از طرفی جنس رودری‌ها نیز در مدل فول آپشن همچنان پارچه‌ای است. پلاستیک و چرم داشبورد هم به سمت زمخت شدن تغییر جهت داده که البته رقبا هم در این رنج قیمتی وضعیت بهتری ندارند. از حیث کیفیت کابین سراتو نسبت به مزدا3 حرفی برای گفتن ندارد و مغلوب میدان است.

موقعیت قرارگیری پشت فرمان قابل قبول است و به اطراف تسلط و دید کافی دارید البته کمی دید به عقب محدود است که دوربین و سنسور عقب برای دفاع از سدان کوچک شهری کیا، مقابل این انتقاد قد علم کرده‌اند. دکمه‌های روی داشبورد به خوبی جانمایی شده‌اند و شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان به همراه صفحه کیلومتر سوپرویژن حس اسپرت بودن را در ذهن تداعی می‌کند.

 

یکی از محاسن سراتو به مزدا3 فضای کابین و صندلی‌ها است. گرچه هر دو خودرو روح اسپرتی دارند ولی عرض نشیمن صندلی در هر دو ردیف عقب و جلو بیشتر از مزدا3 است و برای افراد بلند قامت و سنگین وزن سراتو جادارتر و راحت‌تر به نظر می‌رسد و از این حیث مشابه کرولا، النترا و سراتوی جدید است. از طرفی فضای پای سرنشینان عقب سراتو از مزدا بهتر است که برای استفاده در مسیرهای طولانی مناسب‌تر است. صندلی‌های مزدا3 کوچکتر و کم عرض‌تر است و برای جا دادن وزن‌های بالا کمی خسته کننده به نظر می‌رسد مخصوصا اگر در مسیرهای طولانی از خودرو استفاده شود.

سایپا بعد از مونتاژ نسخه کم آپشن سراتو دست به تغییراتی در هر دو نسخه دنده‌ای 1/6 لیتری و اتوماتیک 2 لیتری زد که آپشن‌های افزوده شده به مراتب در نسخه اتوماتیک بیشتر هستند. از مهم‌ترین این آپشن‌ها می‌توان به سانروف، دوربین سنسور مانیتور و نویگیشن، صندلی دست دنده و دور فرمان چرم، استارت دکمه‌ای، صفحه کیلومتر جدید از نوع سوپرویژن و شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان اشاره کرد. اما همچنان سراتو در مقایسه با نمونه‌های وارداتی از دیسک ترمز عقب، سیستم کنترل پایداری، گرمکن صندلی‌های جلو و ایربگ‌های جانبی محروم است.

 

مشخصات فنی: مدعی و پرقدرت

تجربه نشان داده برای ایرانی‌ها در کنار زیبایی خودرو، توانایی‌های حرکتی هم از اهمیت بالایی برخوردار استو همین موضوع گاه واردکنندگان را مجاب کرده است از انجین‌های حجیم‌تر یا لااقل از پیشرانه توربوشارژ برای برخی مدل‌ها استفاده کنند. سایپا نیز از موتور 2 لیتری سراتو برای نسخه مونتاژ با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند در شرایطی که در نمونه‌های وارداتی هستند سراتوهای 1600، که با گیربکس اتوماتیک در خیابان‌های ایران تردد می‌کنند. سراتو در نسخه فول آپشن از نظر شتاب گیری به لطف گیربکس گوش به فرمان و موتور قدرتمند کمی بهتر عمل می‌کند.

 

کیا سراتو در کنار مزدا3 دو رقیب دیرینه آسیای شرقی هستند که با وجود قدیمی بودن طراحی موتور و گیربکس از موتورهای قدرتمند 2 لیتری بهره می‌برند. سراتو 2 لیتری با قدرت خروجی 156 اسب بخار و گشتاور 194 نیوتون متر یکی از بهترین موتورهای تنفس طبیعی 2 هزار سی‌سی بازار است که با مصرف سوخت ترکیبی زیر 8 لیتر در 100 کیلومتر (7/8) از عقبه صنعت خودروی چشم بادامی‌ها دفاع می‌کند.

سراتو مجهز به گیربکس به روز شده 6 سرعته تیپ ترونیک است که روی نسل جدید سراتو هم کار شده و امکان تعویض دنده با شیفترهای پشت فرمان را برای راننده ایجاد می‌کند. نکته مثبت در مونتاژ سراتو اینکه سری اول سراتوهای وارداتی به گیربکس 4 سرعته مجهز هستند و با وجود مونتاژ نسل قدیمی سراتو از این حیث سایپا اقدام مثبتی انجام داده است.

 

کیفیت رانندگی

وقتی به خودرو استارت بزنید و شروع به حرکت کنید صدای کم پیشرانه آرامش را برای کابین به ارمغان می‌آورد و البته تعویض نرم، سریع و هوشمند دنده‌ها از جانب گیربکس نشان از سر و کار داشتن با یک میانسال پرادعای کره‌ای دارد. با فشردن پدال گاز گیربکس فورا عکس العمل نشان می‌دهد و شتاب گیری یک 2 لیتری ناقابل تنفس طبیعی لبخند رضایت را بر لبان شما می‌نشاند. البته ناگفته نماند که وقتی دور موتور از 4 هزار سی‌سی عبور می‌کرد صدای نفوذی به کابین افزایش می‌یابد. فرمان خودرو خوش دست و نه خیلی نرم است و راننده در موقعیت پشت فرمان تسلط  و اداره خودرو را احساس می‌کند.

خودرو در چاله و دست اندازها به سرنشین می‌فهماند که همه تغییرات هموطنان در مراحل مونتاژ خودرو عقب گرد نیست و ماشین به طور کاملا مشهودی نسبت به نمونه‌های وارداتی نرم‌تر عمل می‌کند. با بررسی‌هایی که توسط تیم تست خودرو صورت گرفت مشخص شد در نمونه‌های چند هزار کیلومتری خودرو که به اصطلاح آب‌بندی شده باشند نرمی کابین قابل لمس‌تر است و در مقایسه به رقبایی همچون مزدا3 و میتسوبیشی لنسر برگ برنده در دست سراتوی سایپاست. چون ذاتا خودروهای کلاس کامپکت فوق العاده اسپرت هستند سراتوی سایپا کمی از این حیث برای استفاده‎‌های شهری مطلوب شده و آرامش سرنشینان و نرمی کابین به طور کلی قربانی هندلینگ نشده است.

 

با توجه به ابعاد خودرو، سراتو در مانورهای شهری کاملا در دست است و راننده به خوبی و به زودی به دور و اطراف آن مسلط می‌شود. هندلینگ خودرو خوب و قابل قبول است اما حذف سیستم کنترل کشش (ESP) سراتو را برای جلوگیری از کم فرمانی حسابی به زحمت و شاید در سرعت‌های بالا به خجالت هم بیندازد! ترمزگیری خوب و قابل قبول است اما به دلیل حذف ترمز دیسکی از چرخ‌های عقب حس اطمینان راننده کاهش یافته که به نظر می‌رسد ترمز دیسکی چرخ عقب از صندلی چرم بدون گرمکن و تعویض دنده پشت فرمان واجب‌تر باشد.

 

مصرف سوخت خودرو با وجود موتور حجیم‌تر و گیربکس اتوماتیک از 1800 سی‌سی‌های ایران خودرویی با کد (XU7) کمتر بود که همین موضوع برای دقایقی ما را به فکر فرو برد و پس از آه ریز و کوتاهی با آرامش به کار خود ادامه دادیم! تفاوت تکنولوژی تولید انجین، طراحی و روند به روز رسانی محصولات، شکاف بین صنعت خودروی کشور و سئولی‌ها را نشان می‌دهد که تقریبا هم‌زمان در صنعت خودرو ورود کرده‌اند. مانیتور و نویگیشن برای استفاده‌های شهری کاربردی و دقیق عمل می‌کند. سیستم صوتی با 6 بلندگو کیفیت صدای قابل قبولی دارد و راننده را از نصب سیستم‌های صوتی بی‌نیاز می‌کند.

 

در نهایت باید گفت با توجه به افزایش قیمت خودروها در پی تصمیم پر حرف و حدیث دولت برای افزایش تعرفه واردات خودرو، کیا سراتوی سایپا که روزگاری محکوم به بازار خرابی بود حالا قد علم کرده و کلمه خوش قیمت را در مقابل نامش می‌بیند. تست و بررسی کیا سراتو در پیست و در محیط شهری نشان داد سراتو برای خانواده‌های کم جمعیت شهری که به دنبال یک خودروی اتوماتیک برای استفاده‌های شهری و برون شهری هستند گزینه معقولی باشد.

به نظر می‌رسد قیمت رقابتی یکی از مهم‌ترین برگ برنده‌های سراتوی سایپا در بازار باشد. بازار آشفته فعلی که حسابی مصرف کننده را کلافه کرده است. از سراتو و النترای وارداتی که با ارقام زیر 180 میلیون تومان برای سواری دادن به ایرانیان غریبه هستند و مزدا3 صندوق‌دار که عدد عجیب و غریب 145 میلیون تومان را در بازار آزاد به مشتری تحمیل می‌کند. نسخه پلاک شده سراتو آپشنال اتوماتیک در بازار آزاد 110 میلیون تومان و از طرف شرکت مبلغ 104 میلیون و 158 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

 

در مقام مقایسه با مزدا3 که شاید برای بسیاری از متقاضیان خرید سوال باشد به نظر باید معیار و فاکتورهای انتخاب خودرو را خریدار لحاظ کند. مثلا اینکه سراتو خودروی نرم‌تر و نسبتاً جادارتری است و مزدا از کابین و امکانات کامل‌تری بهره می‌برد. سراتو خودرویی خوش قیمت و با لوازم یدکی ارزان و در دسترس است اما هندلینگ مزدا بهتر و قطعات یدکی مزدا گران‌تر است؛ بنابراین سراتو برای استفاده خانوادگی (حتی 3 تا 4 نفره) تا رنج 110 میلیون تومان شایسته‌تر به نظر می‌آید.

 

مشاهده فیلم کامل تست و بررسی سراتو آپشنال

در زیر می‌توانید فیلم تست و بررسی کیا سراتو آپشنال سایپا را به همراه توضیحات کارشناس، ملاحظه کنید. شتاب گیری صفر تا 100 کیلومتر، کیفیت سواری و بررسی ظاهر خودرو در ویدیوی زیر گنجانده شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

جدول زیر می‌تواند برای کسانی که قصد خرید کیا سراتوی مونتاژ به عنوان یک سدان کوچک شهری اتوماتیک را دارند و تجربه رانندگی و استفاده طولانی مدت از آن را ندارند راهگشا باشد.

 

جدول محاسن و معایب برجسته کیا سراتو آپشنال اتوماتیک

در پایان شما را به تماشای آلبوم تصاویر تست و بررسی کیا سراتو آپشنال اتوماتیک در مجموعه پیست تست خودرو دعوت می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۴۹۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

به گزارش صدای ایران،قیمت تارا دنده‌ای در بازار آزاد امروز دوشنبه ۲۸ اسفند یعنی همزمان با آخرین روز معاملاتی بازار خودرو در سال اخیر، ۲۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرد.

قیمت تارا دنده‌ای در بازار آزاد به ۷۷۵ میلیون تومان رسید و تار اتوماتیک تیپ V۲ با افت قیمت ۱۵ میلیونی ۹۳۰ میلیون تومان قیمت خورد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما و دنا پلاس ساده هر کدام ۱۰ میلیون ارزان شدند و پنج میلیون از قیمت تارا اتوماتیک تیپ V۴ تقلیل پیدا کرد. قیمت روز محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. 

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد

خودرو

یکشنبه
امروز

سورن پلاس دوگانه‌سوز

725 میلیون تومان

725 میلیون تومان

سورن پلاس بنزینی

675 میلیون تومان

675 میلیون تومان

دنا پلاس

765 میلیون تومان

755 میلیون تومان

دنا پلاس شش‌دنده‌‌

885 میلیون تومان

885 میلیون تومان

دنا پلاس توربو اتوماتیک

965 میلیون تومان

965 میلیون تومان

پارس سال XU7p

655 میلیون تومان

655 میلیون تومان

207 دنده‌ای فرمان برقی

765 میلیون تومان

755 میلیون تومان

207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای

990 میلیون تومان

990 میلیون تومان

رانا پلاس سقف فلزی

585 میلیون تومان

585 میلیون تومان

رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای

650 میلیون تومان
650 میلیون تومان

تارا دنده‌ای V1

800 میلیون تومان

775 میلیون تومان

تارا اتوماتیک V2

945 میلیون تومان

930 میلیون تومان

تارا اتوماتیک V4

یک میلیارد و 170 میلیون تومان

یک میلیارد و 165 میلیون تومان

پژو 206 تیپ 3 پانوراما

640 میلیون تومان
630 میلیون تومان

پژو 206 تیپ 2

595 میلیون تومان

595 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • قیمت انواع خودرو در بازار + جدول
  • قیمت انواع خودرو در بازار +جدول
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی(۲۸ اسفند ۱۴۰۲)+ جدول
  • قیمت خودرو امروز ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
  • ریزش ناگهانی قیمت خودرو در آخرین روز‌های سال
  • خودرو لکسوس NX 350 مدل ۲۰۲۴ چه مشخصاتی دارد؟
  • قیمت بازاری تولیدات ایران‌خودرو +جدول
  • بررسی صفر تا صد نکات مهم تعمیرات درب اتوماتیک
  • قیمت روز انواع خودرو در بازار +جدول
  • ۷ مورد از بهترین تعمیرگاه‌های گیربکس اتوماتیک در تهران