ماجرای پلمب و رفع پلمب موزه آب دزفول چه بود؟
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۴۹۸۹۸
رییس میراث فرهنگی دزفول با انتقاد از شهرداری این شهرستان در مواجهه با آثار و بناهای تاریخی از رفع پلمب موزه آب دزفول خبر داد.
حجتالله آریایی در گفتوگو با ایسنا ـ در خصوص تاریخچه سازههای آبی دزفول اظهار کرد: سازههای آبی دزفول مربوط به دوره ساسانی هستند که در دورههای مختلف تاریخ مانند دورههای دیلمیان، صفویه و قاجاریه مرمت شدهاند و در دوره پهلوی اول با پیدایش برق و نفت از حالت آسیاب خارج شدند و به مرور کارایی خودشان را از دست دادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به این که در ابتدا قرار بر این بود که این سازهها کاربری به جز موزه نداشته باشند، درباره علت پلمب شدن این موزه گفت: متاسفانه شهرداری وقت کاربری این بنا را از موزه به سفرهخانه تغییر داده بود و این با نفس چیزی که از ابتدا برای این سازهها در نظر گرفته بودیم مغایرت داشت زیرا پیمانکاری که شهرداری طی قراردادی این محل را به او اجاره داده بود موزه آب دزفول را تبدیل به رستوران و سفرهخانه کرد. همچنین بدون مجوز و بدون نظر و صلاحدید کارشناس میراث اقدام به دیوارچینی با بلوک در محوطه باستانی موزه کرده بود.
رییس میراث فرهنگی دزفول با بیان این که این موزه تغییر کاربری داده شده با حکمی از دادستانی پلمب شده بود، افزود: بعد از 24 ساعت با فشار از جانب شهرداری این مکان دوباره بازگشایی شد.
آریایی ادامه داد: برای درآمدزایی خواهان اشتغال هستیم اما به چه قیمتی؟ نباید سازههای خود را به بهانه ایجاد اشتغال نابود کنیم. ما خواهان معرفی بناها و سازهها و بافت باستانی شهر خود هستیم اما نه به بهای نابودی این بافت.
منبع: عصر ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۴۹۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حراج قرآن سرقتی از ایران اینبار در ساتبیز لندن!
این قرآنپژوه و مترجم و نسخهشناس مصاحف قرآن، که حدود دو دهه پیگیر این قرآن مسروقه بوده و ورقهای جداشدهٔ آن را تا کنون در موزههای لوور (پاریس)، لوور (ابوظبی)، متروپلیتن (نیویورک) و موزۀ هنر اسلامی (دوحه) و همچنین حراجیهای ساتبیز، کریستیز و بُنهامز شناسایی کردهاست، به تازگی تصاویری از ورقهایی از این قران را منتشر کرده و اطلاع داده است که «برای چندمین بار، تا یک هفتۀ دیگر، در چهارشنبه ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک برگ دیگر از قرآن دزدیدهشده به شمارۀ ۵۴۸ از موزۀ ملی پارس (شیراز) در حراج ساتبیز لندن به فروش خواهد رسید. این برگ شمارۀ ۴۲ از مجموع ۱۷۲ برگ نسخه بوده و حاوی آیات ۱۷ تا ۲۲ سورۀ حاقة است.»
به گزارش ایسنا، درحالی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده پیگیری برای استرداد ورقهای شناساییشده این قران سرقتی را آغاز کرده است، کریمینیا تاکید کرد که «از وزارت میراث فرهنگی انتظار میرود چهار سال پس از افشای این سرقت و فروش برگ برگ آن در حراجهای مختلف اروپا، اکنون برای افکار عمومی توضیح دهد دقیقاً کدام اقدام موثر و عملی را برای حفظ و بازگرداندن این میراث ایرانی انجام داده و نتایج آن چه بوده است.»
مدیرکل موزهها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشتر گفته بود که امیدوارند با اثبات مالکیت اوراق شناساییشده در حراجی کریستیز، ورقهای موجود در موزه لوور و دیگر مراکز و حراجیها را هم پس بگیرند.
سرقت این قرآن خطی (کوفی) عصر روز چهارشنبه ۲۷ فروردین سال ۱۳۸۲ شمسی (۱۶ آوریل ۲۰۰۳ میلادی)، در ساعات پایانی وقت اداری انجام شد. چهار سارق مسلح با لباس مبدل وارد موزۀ ملی پارس در شیراز شدند و با شکستن یکی از ویترینهای شیشهای موزه، نسخهای از قرآن به خط کوفی را از موزه به سرقت بردند. درباره سرنوشت آن دزدها تا کنون خبری نشده است. نظر کریمنیا، پژوهشگر نسخ قرآنی بر این است که سارقان احتمالا قرآن کوفی را ورق ورق کرده و از ایران خارج کردهاند.
درباره این قرآن گفته شده است که یک نسخه منحصر به فرد از کتابت مصحف شریف و متعلق به قرن دوم یا سوم هجری است. نسخهای که توسط کاتبان ایرانی به نگارش درآمده و به لحاظ نوع نوشتار و تذهیب، بیهمتا معرفی شده است.