Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرج-ایرنا- راه های ارتباطی البرز همه ساله در ایام نوروز مملو از جمعیت میلیونی مسافرانی است که برای سفر به 15 استان کشور این مسیر را بر می گزینند و از خدمات امدادی، فرهنگی و همراهی های امنیتی و ایمنی بهره برده و بدرقه می شوند.

بر اساس آمار مستند دوربین های جاده ای، میزان ترددهای جاده ای در ایام نوروز هر سال در استان البرز از مرز 30 میلیون تردد می گذرد، آماری که بیانگر کثرت جمعیت گردشگران در استان البرز و راه های ارتباطی آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همسایگی با پایتخت و قرار گرفتن در مسیر مناطق گردشگری شمال، غرب و جنوب غربی کشور در کنار جاذبه های فرهنگی و تاریخی موجب شده تا استان البرز پرترددترین استان را در روزهای نوروز به خود اختصاص دهد.
این استان که وسعت آن 5 هزار و 800 کیلومتر در نقشه جغرافیایی کشور ترسیم شده با داشتن یکهزار و 450 کیلومترآزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی یعنی معادل نیم درصد راه های کشور، 18 درصد ترافیک ایران را در روزهای عادی به خود اختصاص داده است.
با این حال ترافیک در ایام نوروز آنقدر سنگین و پرحجم است که شبانه روز جاده های این استان نیاز اساسی به نظارت، کنترل و خدمات امدادی و انتظامی دارد.
سفر در جاده های پرترافیک استان البرز در ایام نوروز اگرچه برای مسافران و گردشگران خسته کننده است، اما خدمات دهی شبانه روزی به این جمعیت میلیونی تنها از عهده کسانی برمی آید که دارای روحیه خستگی ناپذیرند.
تیم های امدادی و خدماتی اعم از جمعیت هلال احمر، فوریت های پزشکی، راهداری، پلیس راه و سایر نیروهای انتظامی به طور شبانه روز با استقرار در جاده های استان به مسافران خدمات دهی می کنند و تلاش دارند تا لحظه های خوشی برای مسافران رقم بخورد و اگر حادثه ای رخ داد در کمترین زمان مصدومان احتمالی را از مرگ نجات دهند.
کار و تلاش در ایام نوروز برای تمام امدادگران و دست اندرکاران اجرایی و فرهنگی استان البرز تعطیل بردار نیست و عوامل روی صحنه و پشت صحنه، چشمان تیزبین خود را بدرقه سلامت مردم کرده تا روزهای خوشی در سال نو سپری کنند.
در این ایام بسیاری از امدادگران و دست اندرکاران حتی از سفرهای نوروزی محروم می شوند تا کانون دیگر قشرهای جامعه شاداب بماند.
جاده های کوهستانی البرز به ویژه مسیر کرج - چالوس چنان پرترافیک است که تنها با امداد هوایی می توان مصدومان احتمالی حوادث را به بیمارستان ها انتقال داد.
استان البرز که جمعیتی حدود 3 میلیون نفر را در خود جای داده بخشی از جمعیت آن راهی زادگاه های اصلی خود می شود لیکن جمعیت گردشگران به حدی است که جای خالی مسافران استان را پرمی کند.
با این وضعیت دستگاه های اجرایی، امدادی و پلیس از زمین و آسمان به مردم و گردشگران خدمات ارائه می کنند که سخنان مسئولان این دستگاه ها در میزگرد ایرنا خواندنی است.
دستگاه های مختلف تمهیداتی اندیشیده اند تا این سفرها در امنیت کامل به روزهای به یادماندنی برای هموطنان مبدل شود. مسئولان این دستگاه های با حضور در میزگرد ایرنا البرز به تشریح اقدامات خود و آمادگی ها در روزهای نوروز پرداختند.
**آمادگی بیش ازپیش ماموران پلیس راه البرز برای سفرهای نوروزی
رییس پلیس راه استان البرز در این میزگرد گفت: ماموران پلیس راه این استان آماده خدمات رسانی برای سفرهای نوروزی هستند.
سرهنگ رضا گودرزی افزود: با توجه به اینکه استان البرز شاهراه ارتباطی 14 استان کشور و 18درصد بارترافیکی دراین استان است تدابیر ویژه ای برای سفرایمن مسافران درنظرگرفته شده است.
وی اضافه کرد: در ایام نوروز بیش از 110 تیم پلیس دررده های مختلف خودرویی، موتوری و پاس پیاده مسئولیت روان سازی ترافیک و کنترل ترافیکی را برعهده دارند.
گودرزی خاطرنشان کرد که ازمجموع این تیم ها 5 دستگاه موتورسیکلت، 5 تیم نامحسوس، 7 تیم کنترل عملیات ترافیکی و بقیه تیم های پلیس راه و سایر نیروهای کمکی انتظامی است.
وی گفت: این تیم ها در 7 پاسگاه ثابت پلیس راه و 2 پایگاه سیار مستقر هستند.
وی گفت: علاوه بر ماموران پلیس راه، از رده های مختلف انتظامی نیز نیروهای زیادی برای خدمات رسانی به مسافران آماده هستند.
وی خاطرنشان کرد: یکی ازبرنامه های دیگر پلیس راه البرز کنترل محسوس و نامحسوس در جاده های اصلی و پرتردد است و تخلفات حادثه ساز ازجمله سرعت و سبقت غیرمجاز را رصد می کنند.
رییس پلیس راه البرزگفت: همچنین دوربین های ثبت تخلف و کنترل سرعت درراه های البرز و جاده کرج -چالوس فعال است.
گودرزی بدون اشاره به آمار آموزش به رانندگان حمل ونقل عمومی اتوبوس دراستان البرز، افزود: هماهنگی با سازمان حمل ونقل و پایانه درخصوص مدیران فنی یکی از برنامه های مهم انجام شده است که امیدواریم شاهد هیچ گونه تخلف ازسوی رانندگان حمل ونقل عمومی نباشیم.
وی گفت: پلیس به صورت نامحسوس نحوه رانندگی رانندگان حمل مسافر را کنترل کرده و درصورت هرگونه موارد مشکوک تست اعتیاد والکل گرفته می شود.
وی یادآورشد که سرعت مطمئنه درآزادراه تهران-کرج وهشتگرد 100 کیلومتر است که رانندگان هنگام سفر با ید به آن توجه لازم داشته باشند.
رییس پلیس راه استان البرز تاکید کرد که با توجه به حجم فزاینده سفرهای نوروزی، مسافران قبل ازشروع سفر برنامه ریزی لازم برای توزیع ساعت سفر داشته باشند تا شاهد ترافیک کمتری در راه های این استان بویژه جاده کرج- چالوس باشیم.
وی بیان داشت: امیدواریم سفرهای نوروز آینده سفرهایی ایمن و بدون هیچ حادثه ای باشد که این متضمن همکاری مردم با پلیس و رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی است.
** فوریت های پزشکی البرز تمام قد آماده خدمات رسانی است
دکتر مهرداد بابایی رییس مرکز مدیریت حوادث وفوریت های پزشکی استان البرز نیز گفت: از روز 25 اسفندماه سال 96 تا پایان روز 14 فروردین ماه سال آینده طرح امداد نوروزی اجرا می شود.
وی ادامه داد:دراین مدت 6 ایستگاه سلامت در جاده های استان فعال بوده که تعداد ایستگاه ها نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش دارد.
بابایی، مکان های استقرار ایستگاه های سلامت را، خط جنوبی آزاد راه کرج- قزوین در محدوده شهرستان نظرآباد، خط شمالی آزاد راه کرج- قزوین محدوده عوارضی قدیم، ورودی شهرستان اشتهارد و محدوده ماهدشت به اشتهارد، پارک سوار هشتگرد و جاده کرج- چالوس در محدوده های آدران و تونل کندوان اعلام کرد.
وی گفت: در تمام جاده های استان صبح وعصر آمبولانس های مرکز فوریت های پزشکی درمکان های تعیین شده ، استقرار دارند.
رییس مرکز فوریت های پزشکی البرز بیان داشت: برای مسافران نوروزی خدمات اولیه پزشکی مانند سنجش قند خون، فشار خون و غیره پیش بینی کرده ایم که در ایستگاه های سلامت به مراجعه کنندگان ارائه می شود.
وی درعین حال افزود: در جاده کرج-چالوس، مشکل ترافیک سبب می شود تا از موتور آمبولانس برای امداد رسانی بهره بگیریم.
وی یک طرفه شدن این جاده در زمان ترافیک سنگین را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: در این شرایط باید با اورژانس هوایی به کمک حادثه دیدگان برویم.
این مسئول گفت: تعداد مکان های فرود بالگرد در جاده کرج-چالوس باید افزایش یابد هرچند که درنشست اخیر مدیران کل راهداری، راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط زیست، آب منطقه ای، پلیس راه و هلال احمر استان اعتبار خوبی از محل بودجه مدیریت بحران استانداری برای احداث تعداد پد بالگرد اختصاص یافته است.
وی به حمایت وزارت بهداشت و درمان از بخش امدادی استان البرز اشاره کرد و اظهار داشت: تحویل یک فروند بالگرد امدادی به اورژانس البرز در اواخر سال گذشته ، برای امداد رسانی این استان کارگشا بوده است.
** راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز با تمام امکانات پای کار است
مهرداد جهانی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز عمده اقدامات این اداره کل را برای سفرهای نوروز97 ساماندهی در بخش حمل ونقل عمومی،هماهنگی با انجمن های صنفی، شرکت های حمل ونقل، پلیس راه و سایر نهادهای همکار برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران اعلام کرد.
وی آغاز طرح نوروزی را از23 اسفندماه جاری تا 15 فروردین ماه سال آینده و به مدت 22 روز اعلام کرد و گفت: پیش فروش حضوری و غیر حضوری بلیت برای ایام یاد شده از تاریخ 17 بهمن ماه به طور همزمان در سراسر کشور انجام شد.
این مسئول خاطر نشان کرد: 270 تا 320 دستگاه اتوبوس برای ایام طرح با ظرفیت حدود 6 هزار صندلی VIP و 2 و 200 صندلی عادی در نظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد رشد داشته است.
جهانی افزود:پیش فروش غیر حضوری بلیت اتوبوس از طریق اینترنت و سایت های payaneh.ir یا safar724.com یا mrbilit.com ، سایت اداره کل به نشانی www.alborz.rmto.ir سایت های اختصاصی شرکت های حمل ونقلی و یا دفاتر آژانس های مسافرتی در سطح شهر انجام می شود و علاوه برآن به صورت حضوری در پایانه شهید کلانتری کرج خدمات می دهیم.
به گفته وی،80 درصد ناوگان اتوبوسی برای پیش فروش در نظر گرفته شده است و 20 درصد ناوگان اتوبوسی برای روز فروش و موارد خاص نظیر جایگزینی اتوبوس های دچار نقص فنی شده یا تامین اتوبوس برای مقاصد پرتقاضای سفراست.
این مسئول اظهارداشت:با افزوده شدن ناوگان جدید و نوسازی ناوگان،متوسط عمر ناوگان مسافربری جاده ای نسبت به زمان مشابه در سال گذشته یک سال کاهش یافته و جوانتر شده است. (متوسط عمر از 10 سال به 9 سال کاهش یافته است)
وی بیان داشت: هماهنگی و نظارت مستمر بر فعالیت مراکز امداد خودروهای مجازاستان کنترل و نظارت مضاعف بر عملکرد و حضور مداوم مدیران فنی شرکت های حمل ونقلی و رعایت نکات ایمنی آماده باش و نظارت مستمر بر مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین دراستان از دیگر اقداماتی است که در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مدیریت راه ها و حمل ونقل هوشمند گفت: اکنون با استفاده از 44 دستگاه دوربین تردد شمار و 25 دوربین نظارت تصویری وضعیت راه های استان را رصد می کنیم ضمن آنکه سامانه تلفنی 141 که همزمان به 240 تماس پاسخ می دهد ، آماده پاسخگویی به مردم است.
وی گفت: همچنین 21 دستگاه دوربین ثبت تخلفات رانندگی درجاده های استان داریم .
جهانی به بخش راهداری نیز اشاره کرد و اظهارداشت:آماده سازی ساختمان ها و اماکن راهداری و نمازخانه های بین راهی موجود برای استقبال، پذیرایی و اسکان موقت مسافران انجام شده است که اکنون استان دارای 13 راهدار خانه و 8 باب مجتمع خدماتی-رفاهی جاده ای است.
وی بیان داشت: استقرار 20 اکیپ راهداری، 250 راهدار و 85 دستگاه وسیله نقلیه سنگین و نیمه سنگین و 35 دستگاه وسیله نقلیه سبک انجام عملیات پاکسازی، ریزش برداری، نظافت، نخاله برداری، بوته کنی و جارو زنی در محورهای مواصلاتی از دیگر اقدامات است.
وی افزود: آماده سازی پارکینگ ها و حاشیه راه ها، شانه سازی جاده ها، تسطیح و رگلاژ محورهای خاکی، اصلاح شیب شیروانی، تسطیح حاشیه راه، جمع آوری دستفروشان و همچنین برچیدن تابلوها و بنرهای غیر مجاز در حاشیه راه ها، نظافت و شستشوی تابلوها و علائم ایمنی جاده ای و گاردریل ها انجام شده است.
جهانی با اشاره به جابه جایی مسافران در نوروز سال 96، گفت: 140 هزار و 659 مسافر از طریق ناوگان حمل ونقل عمومی البرز به نقاط مختلف کشور سفر کردند.
وی افزود: تعدادکل سفر انجام شده در این مدت 7 هزارو 771 سفر توسط 6 هزارو 54 سرویس ناوگان اتوبوسی،68 سرویس ناوگان مینی بوسی و یکهزار و 649 سرویس ناوگان سواری کرایه جابجا شده اند.
وی یاد آور شد: در نوروز 96 بیش از 30میلیون 221 هزار و 438 تردد خودرویی در محورهای استان البرز ثبت شد که رشد 13 درصدی نسبت به سال ماقبل داشت.
** آتش نشانی کرج برای خدمات نوروزی آماده است
جواد محمدی معاون ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج نیز در این نشست گفت:تمام نیروهای این سازمان از 22 اسفند ماه جاری و همزمان با چهارشنبه آخر سال به حالت آماده باش درخواهند آمد.
وی ادامه داد: 26 ایستگاه عملیاتی با 79 دستگاه خودرو و 452 نفر نیروی عملیاتی از زمان تعیین شده آماده خدمات دهی و مشاوره به شهروندان کرجی هستند.
محمدی خاطر نشان کرد: از اول فروردین ماه سال آینده تا 15 همین ماه نیروهای آتش نشانی به همراه تجهیزات و امکانات لازم در تمام نقاط کلانشهرکرج مستقر می شوند .
وی با بیان اینکه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج معین شهرهای همجوارمانند، تهران و قزوین نیز هست، اظهار داشت:در نوروز سال آینده نیز مانند سال های گذشته یک ایستگاه آتش نشانی در بخش آسارا واقع در جاده کرج- چالوس برای خدمات دهی به مسافران و مردم فعال است.
** خدمات نوروزی هلال احمر شبانه روزی است
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرزگفت: 20 پایگاه ثابت، موقت و سیارو بیش از 110امدادگر درایام نوروز آینده برای ارائه خدمات به هموطنان فعال شده است.
داود رجبی افزود: ازمجموع این پایگاه ها 8 پایگاه ثابت وبقیه پایگاه های موقت و سیاراست که به صورت کانکس و گشت سیار فعالیت می کنند.
وی اضافه کرد: 4 دستگاه آمبولانس درپست های موقت در منطقه ری زمین، بیلقان درجاده چالوس و مقابل رستوران مهدی در آزادراه کرج -قزوین استقرار می یابند.
رجبی افزود: بکارگیری 5 ست نجات، 7 دستگاه موتور سیکلت امدادی و استقرار 2 دستگاه موتورلانس درمانی ازجمله امکانات امدادی هلال احمر در استان البرز خواهد بود.
وی گفت: همچنین با هماهنگی های بعمل آمده با بیمارستان البرز نیز قابلیت فرود بالگرد وجود دارد که درصورت نیازبه امداد هوایی از این مرکز درمانی استفاده می شود.
وی افزود: جمعیت هلال احمر البرز آمادگی کامل برای کمک های اضطراری به آسیب دیدگان حوادث وسوانح شامل تغذیه اضطراری، سرپناه اضطراری و امکانات زیستی و همچنین امور نجات تمام اقدامات دسترسی و دستیابی، تثبیت و رها سازی، ارائه کمک و خدمات اولیه پزشکی و انتقال آسیب دیدگان احتمالی به مراکز درمانی را دارد.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمرالبرز بیان کرد: هدف مهم جمعیت هلال احمر استان البرز درطول ایام نوروز کاهش آمار فوتی و مصدوم ناشی ازتصادف و افزایش آمادگی وتوان امداد ونجات برای خدمات مطلوب وسریع امدادونجات و پاسخگویی به حوادث و سوانح احتمالی است.
وی گفت : درطرح نوروزی ارائه خدمات اولیه جستجو و رهاسازی، نجات و انجام کمک های اولیه درمانی ضروری به مصدومان و مجروجان تصادفات و سایر حوادث وسوانح، انتقال و جابجایی مصدومان به مراکز درمانی از پیش تعیین شده درصورت نیاز و با هماهنگی و مشارکت سایر نهادهای مسئول، ارائه خدمات درمانی و سرپایی اضطراری ارائه می شود.
وی تاکید کرد:هموطنان درصورت نیازامدادی با سامانه 112 تماس حاصل نمایند.
طرح امداد نوروزی هلال احمراستان البرز از25اسفند ماه جاری آغازو تا 15 فروردین سال آینده ادامه دارد.
2098/7410/1535

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۵۰۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسارا و جاده پرپیچ و خم کندوان مقصدی جذاب برای گردشگران در بهار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز،  آسارا شهری زیبا با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی است که در استان البرز قرار دارد. این شهر در نزدیکی پایتخت قرار گرفته و مقصد خوبی برای سفرهای کوتاه پایتخت‌نشینان است. جاده چالوس راهی مناسب برای شروع سفر به شهر آسارا است و بخش زیادی از این جاده در این شهر، که نگین سرسبز استان البرز است، قرار دارد.

دیگر خبرها

  • آسارا و جاده پرپیچ و خم کندوان مقصدی جذاب برای گردشگران در بهار
  • پیشرفت 73 درصدی در ساخت کانال اتصال بندر فاو به «جاده توسعه»
  • تردد روان و عادی در جاده چالوس
  • ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در جاده چالوس
  • ترافیک نیمه سنگین در آزادراه کرج - تهران
  • ◄ کاهش سهم حمل ونقل ریلی در سفرهای نوروزی
  • آخرین وضعیت ترافیکی راه‌های البرز/۲۷ فروردین ماه
  • ۱۴ نقطه حادثه خیز در استان البرز وجود دارد
  • حذف و اصلاح ۱۵ نقطه پر حادثه در جاده‌های لرستان
  • آخرین وضعیت ترافیکی راه‌های البرز/۲۶ فروردین ماه