استقبال از کناره گیری برخی از ائمه جمعه به علت کهولت سن؛این کار باعث تقویت نماز جمعه می شود
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۵۰۹۶۹
خرداد:حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی در روزنامه آرمان نوشت:چندی است که برخی امامان جمعه در تهران و برخی مراکز استانها به دلایل مختلف از جمله کهولت سن از این سمت کنارهگیری میکنند.
به گزارش خرداد،اینکه شخصی به دلیل سن و سابقه و... از امامت جمعه اعلام کنارهگیری کند، امری طبیعی بوده و چندان مساله جدیدی نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش نامه نیوز نخست اینکه سخنان، خطبهها، تحلیلها و امامجمعه باید مقبول بوده و شخص امامجمعه در تحلیلهای خود و خطبههایی که میخواند جاذبه داشته باشد.
یکی دیگر از راههای تقویت نمازجمعه این است که خطبا سخنان جدید از تریبون نمازجمعه بیان کنند تا مردم برای شنیدن مطالب جدید به نمازجمعه بیایند.
نکته دیگر اینکه تبلیغات دیگران مثل سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات، جامعه وعاظ، جامعه مبلغان و ائمه جماعات باید هم خود در نمازجمعه شرکت کرده و مردم را نیز به شرکت در این فریضه عبادی سیاسی دعوت کنند. این دعوت و تبلیغ یقینا در نوع خود در مردم ایجاد علاقه خواهد کرد تا حضور پر شکوهتری در نمازجمعه داشته باشند. از طرف دیگر با توجه به اینکه در حال حاضر بیشتر شرکت کنندگان در نمازجمعه افراد پا به سن گذاشته هستند. باید سازوکاری فراهم شود تا در مراکز استانها نیز مثل تهران مردم به سهولت به نمازجمعه دسترسی داشته باشند.
از جمله عوامل متعدد برگزاری با شکوه نمازجمعه جذب و اقناع افراد شرکت کننده توسط امامجمعه است. ائمه محترم جمعه باید با کارشناسان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مشورت کرده و از مشاوره آنها در چگونگی بیان مطالب و دقت در آمارها کمک بگیرند. کشور در حوزههای مختلف با مسائل مختلفی مواجه است یا حوادثی در کشور رخ میدهد که امامان جمعه باید جهت ابراز نظر صحیحتر دارای مشاورانی باشند که در مواقع لزوم از آنها مشورت بگیرند.
اگر ائمه محترم جمعه در طول زمانی که میخواهند خطبه بخوانند به مشورت بها دهند و از نظر کارشناسان بهره بگیرند یقینا نمازجمعه میتواند جاذبه داشته باشد و برکات خود را ابلاغ کند. گرچه مطرح میشود که کنارهگیری برخی از ائمه جمعه به علت کهولت سن موجب جوانگرایی در میان ائمه جمعه خواهد شد، اما اگر به 39 سالی که نمازجمعه برگزار شده دقت کنیم مشاهده خواهیم کرد زمانی که مقام معظم رهبری به امامت جمعه رسیدند 40 سال سن داشتند یا مرحوم آیتا... هاشمی چند سال بزرگتر بود. از این رو خیلی نباید به سن و سال افراد بها داد بلکه آنچه مهمتر است محتوا و مطالبی است که بیان میشود. اگر امامجمعه به نحوی اقناعی صحبت کند که مردم فکر کنند سخن آنها را میگوید و به عبارت دیگر سخنگوی آنهاست، این مساله به جاذبه آن کمک میکند. برچسب ها: جامعه روحانیت ، نماز جمعه ، حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی
منبع: خرداد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۵۰۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه میکنند چه چیزی مردم را آزار میدهد تا انجامش دهند | کاظم صدیقی محاکمه نشد، حالا طلبکار شده
جعفرزاده ایمن آبادی گفت: از اقامه نماز جمعه تهران توسط صدیقی بعد از افشای تخلفات مالی گرفته تا نشستن علیرضا پناهیان در کنار ابراهیم رئیسی بعد از توهین به پیامبر و شرکت سعید طوسی در مسابقات قرآنی عراق و زمزمه بازگشت گشت ارشاد، نشان میدهد شکاف مردم و حاکمیت خیلی زیاده است.
تداوم برخی رفتارهای سیاسی و فرهنگی با نگاه از بالا به پایین، جامعه را آزرده و درگیر سؤالاتی کرده است؛ رفتارهایی چون اقامه نماز جمعه به امامت کاظم صدیقی بعد از افشای تخلفات مالی او گرفته تا استاندارد دوگانه حاکمیت در برخورد با چهرهای چون علیرضا پناهیان بعد از توهین به پیامبر و حتی حضور سعید طوسی، قاری قرآن پرحاشیه در مسابقات قرآنی عراق.
بنابر روایت رویداد ۲۴، غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی، فعال سیاسی اعتدالگرا، در گفتگویی در این رابطه تاکید کرد: این رفتارها به منزله «لجاجت با مردم» است که نه تنها موجب عدالت و وحدت نمیشود بلکه به شکاف بین مردم و حاکمیت هم دامن خواهد زد.
حضور آقای صدیقی در نماز جمعه تهران این هفته با چه ایدهای صورت گرفت؟ آیا عدهای دنبال لجبازی با جامعهاند یا تصور میکنند برگزاری نماز جمعه با حضور صدیقی کار درستی است؟
کشور اینقدر قحط الرجال نیست که آقای صدیقی فقط برای امامت جمعه تهران باقی مانده باشد. او شخصاً نسبت به اتفاقات اخیر اعتراف و عذرخواهی کرده. رهبری در سخنرانی اخیر به وحدت ملی و عدالت اجتماعی اشاره کردند. لجاجت با مردم در این بین اصلاً منطقی نیست و موجب عدالت و وحدت نمیشود. من نمیگویم هر چه اکثریت گفت درست است، اما سه شرط عقلانیت و منطق و مشروعیت اگر در خواست عمومی باشد، نباید با آن لجاجت کرد.
به نظر شما تداوم اینگونه رفتارها که با نارضایتی بخش قابل توجهی از جامعه روبروست، در میانمدت چه نتایجی به دنبال خواهد داشت؟
شکاف بین حاکمیت و مردم با تداوم این رفتارها خیلی زیادتر میشود. آقای صدیقی محاکمه نشد و شفافسازی هم نکرد، اما حالا طلبکار شده است. دشمنان کجا به مردم توهین کردند؟ اگر آقای صدیقی نماز جمعه نمیآمد چه اشکالی بر اسلام وارد میشد؟ آقای پناهیان بعد از اینکه به پیامبر و حضرت علی توهین کرد در کنار رئیس جمهور نشست. میگوید حسودان میگویند، خب شما بیخود کردید که درست نمیتوانید درباره پیامبر صحبت کنید.
سعید طوسی به مسابقات قرآن اعزام میشود که تلویزیون عراق هم ما را مسخره کند، چرا اینگونه رفتارها را انجام میدهند؟ چرا مجدد میخواهند گشت ارشاد راه بیندازند؟ عدهای نگاه میکنند چه چیزهایی مردم را آزار میدهد، همان را انجام میدهند. اگر شما درست رفتار کنید، مردم هم شما را تأیید میکنند، ۸۰ میلیون نفر که اشتباه نمیکنند.
به نظر شما حضور کاظم صدیقی در نماز جمعه تهران، چه پیام سیاسی داشت؟ به طور کلی نتایج سیاسی این انتخاب را چگونه ارزیابی میکنید؟
خلوتترین نمازجمعه بعد از انقلاب انجام شد و برخی فرادا نماز خواندند. بالاخره آقای صدیقی خطا کرده است، اینکه اطرافیان گولشزدهاند بحث دیگری است، اما خطا کرده است و چرا حالا باید نماز جمعه بخواند؟ این رفتارها چگونه وحدت ایجاد میکند؟ این همه آدم با تقوا و فیلسوف در روحانیت داریم، آقای ابوترابی و اکبری و... وجود داشتند، اما چرا آدمی که مردم روی او حساس هستند را امام جمعه میگذارید؟ اقدامات اخیر اصلاً قابل دفاع نیست و به وحدت ملی و انسجام ملی ضربه میزند و جایگاه عدالت اجتماعی را تضعیف میکند. ما در اجرا قانون نباید تعارف داشته باشیم. ما نباید خودی و غیرخودی کنیم.