Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@00:26:00 GMT

افزایش جمعیت گونه‌های جانوری علفخوار در فارس

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۵۱۰۶۳

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: طرح سرشماری زمستانه حیات وحش با هدف پایش جمعیت گونه‌ها در مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های آبی استان فارس اجرا شد.

سعید محمودی افزود: مناطق حفاظت شده استان دارای بیش از ۷۰ گونه پستاندار معادل ۲۶ و هشت دهم درصد کل گونه‌های پستاندار کشور را در خود جای داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی تصریح کرد: در این طرح، حیات وحش استان شامل کل و بز، آهو، جبیر، گورخر، گوزن زرد، قوچ و میش، شغال، روباه، گرگ، گراز، پلنگ، خرس قهوه‌ای و سایر گونه‌ها سرشماری شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان این که فارس با داشتن اقلیم متنوع یکی از قطب‌های زیستی مهم در کشور افزود: از دیگر اهداف این طرح برآورد جمعیت حیات وحش، کسب اطلاع از وضعیت زاد و ولد حیوانات نسبت به پارسال، بررسی عوامل تهدید، شناسایی مناطق مستعد برای ارتقا سطح حفاظتی و شناسایی زیستگاه‌های مناسب و مستعد برای احیای جمعیت گونه‌های متنوع پستاندار است.
پارک ملی بمو، بهرام گور، میانجنگل فسا، خرمن کوه، مارگون، بهشت گمشده، بصیران اقلید، دره باغ بوانات، بیدبیده آباده، مل بلند فیروزآباد، کوه دراء ممسنی، مزایجان داراب، کوه گرم جهرم، بختگان نی ریز، کوه هوا و تنگ خور از جمله مناطق حفاظت شده استان فارس است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۵۱۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان

دریافت 31 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، حمزه عشوری از ثبت تصاویری از بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی خبر داد و اظهار کرد: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت این تصاویر زیبا از چهار رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

وی افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان می‌باشد.

حمزه عشوری تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های استان گیلان است.

وی با بیان اینکه مرال یا گاو وحشی به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند گفت: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان تصریح کرد: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

گفتنی است، تنوع سرزمینی و ویژگی‌های آب و هوایی، استان گیلان را به تابلوی متنوع و چشم نواز از حیات وحش در شمال ایران تبدیل کرده است.

کد خبر 6087235

دیگر خبرها

  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق
  • افزایش تعداد گونه گوزن زرد ایرانی در سایت ارسنجان
  • شکارچی غیرمجاز در شهرستان قوچان دستگیر شد
  • دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد
  • تولد دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه