Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@18:51:18 GMT

کاهش ۲۰ درصدی آب سد‌های آذربایجان شرقی

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۵۱۳۷۷

کاهش ۲۰ درصدی آب سد‌های آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛جلیل زاده با اشاره به اینکه غیر از سد سهند در سایر سد‌های بزرگ استان، کاهش حجم مخزن اتفاق افتاده است، گفت: بیشترین کاهش حجم مخزن را در سد زنوز به میزان ۵۳ درصد شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای مهر ماه امسال ۱۸۷ میلی متر بارندگی در استان ثبت شده است، گفت: هر چند این میزان بارش بیشتر از بارندگی مدت مشابه سال آبی زراعی گذشته است، اما، چون رژیم بارش فرق کرده و بارش برف نداشتیم، سفره‌های زیر زمینی تغذیه نشده و بارندگی‌ها تبدیل به روان آب نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تامین آب شرب اولویت استان است، گفت: به دلیل وضعیت موجود در کنار برنامه ریزی دقیق منابع و مصارف سدها، همراهی مصرف کننده و رعایت صرفه جویی به ویژه در ایام پیک مصرف همچون روز‌های پایانی سال ضروری است.

جلیل زاده با اشاره به اینکه بیش از ۲ برابر استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنیم، گفت: به نظر می‌رسد در کنار اصلاح الگوی کشت، اصلاح الگوی مصرف آب شرب هم ضروری است.

وی با اشاره به اینکه ۸۸ درصد آب‌های تجدیدپذیر استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: عامل تشدید کننده وضعیت کم آبی، افزایش دما و تبخیر است.

جلیل زاده با بیان اینکه در سال ۹۵ با اجرای طرح تعادل بخشی موفق به تثبیت وضعیت سفره‌های زیرزمینی استان شدیم، گفت: به دلیل تغییر رژیم بارش و افزایش دما با مشکل در حفظ وضعیت موجود مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه اضافه برداشت از چاه‌های مجاز در کنار چاه‌های غیرمجاز از علل افت آب مخازن زیرزمینی است، اعلام کرد: بر این اساس با فعالیت چاه‌های غیرمجاز به شدت برخورد می‌شود و چاه‌های مجاز هم به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند.

جلیل زاده اظهارکرد: با توجه به کاهش بارندگی ها، چاره‌ای جز سازگاری با شرایط نداریم و کارگروه ملی سازگاری با کم آبی هم در همین راستا به منظور مدیریت وضعیت موجود تشکیل شده است.

آذربایجان شرقی دارای ۱۴۵ سد در حال بهره برداری است که میزان آب قابل تنظیم این سد‌ها در حدود ۲ میلیارد متر مکعب است.

 

انتهای پیام/ش

ثبت ۱۸۷ میلی متر بارندگی در استان آذربتیجان شرقی در سال جاری

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۵۱۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورات لازم برای رفع مشکلات آزادراه تبریز- زنجان صادر شده است

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بذرپاش روز جمعه در جلسه راهبری کاهش تصادفات رانندگی آذربایجان شرقی، با اشاره به بازدیدهای خود از محورهای ارتباطی استان، اظهار کرد: باید هرچه سریع‌تر برای تکمیل این منابع عظیمی که در پروژه‌ها انبار شده و روز به روز قیمت تمام شده آن بالا می‌رود، اقدام کنیم.

وی در پاسخ به خواسته امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی قول داد رام‌های جدیدی به شبکه ریلی استان اضافه شود.

وی با اشاره به پروژه‌های جاده‌ای ایران با کشورهای همسایه در قالب پروژه ایران راه، ادامه داد: باید تمام تلاش خود را برای کاهش نقاط حادثه خیز و سوانح رانندگی بکار گیریم.

بذرپاش با بیان اینکه برای رفع مشکلات آزادراه تبریز- زنجان دستور لازم داده شده است، گفت: شریک کار این آزادراه، یکی از بانک‌های کشور است که به خاطر دلایلی، اهتمام روکش و بهسازی آن را نداشته و ما نیز بر اساس قانون، اختیار ورود و رفع نواقص این مسیر را داریم.

وزیر راه و شهرسازی بر لزوم حضور مدیران بر سر پروژه‌ها تاکید کرد و افزود: حضور بر سر پروژه‌ها، بازدارنده است.

کد خبر 6089359

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی
  • کاهش تورم نقطه به نقطه فروردین ماه در آذربایجان شرقی
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • افزایش ۷۲ درصدی سرمایه گذاری خارجی آذربایجان شرقی
  • کاهش ۱۵ درصدی تلفات برق در استان کرمانشاه
  • دستورات لازم برای رفع مشکلات آزادراه تبریز- زنجان صادر شده است
  • آذربایجان شرقی مشکل تامین اتوبوس و حمل و نقل عمومی دارد
  • تمدید تخفیف ۵۰ درصدی عوارض آزادراه تبریز- سهند برای ساکنان شهر جدید سهند