Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:34:50 GMT

تورم تک رقمی؛ ثبات در بازار و امنیت سرمایه گذاری

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۵۲۹۵۵

تورم تک رقمی؛ ثبات در بازار و امنیت سرمایه گذاری

تهران- ایرنا- تک رقمی شدن نرخ تورم در دولت یازدهم هر چند از سوی برخی منتقدان دولت با دیده تردید نگریسته می شود، اما به باور اقتصاددان ها، چنین دستاوردی علاوه بر ثبات نسبی در بازار، مسیر شکوفایی اقتصادی و امنیت سرمایه گذاری خارجی را در کشور هموار می کند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، تورم بالای 40 درصد در نخستین ماه های سال 1392، شرایط را برای اجرای برنامه های اقتصادی دولت روحانی سخت کرد تا جایی که بخش زیادی از زمان و برنامه دولت به کنترل و کاهش نرخ تورم اختصاص یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به ادعای بسیاری از کارشناسان تک رقمی شدن نرخ تورم در سال 1393 اتفاقی تاریخی بود که پس از یک ربع قرن در اقتصاد ایران روی داد زیرا در سه سال نخست دولت یازدهم نرخ تورم نقطه به نقطه، از 45 درصد به کمتر از ده درصد کاهش یافت و میزان تورم مصرف کننده نیز از 40 درصد به 8.7 رسید.
هر چند که برخی منتقدان در آن برهه، این مهم را آمارسازی دانسته و دستوری قلمداد کردند اما ثبات حاکم بر بازار و تک رقمی ماندن نرخ تورم در سال های 94، 95 و 96 نشان داد این کاهش هدفمند و با سیاستگذاری مناسب اتفاق افتاده است.
در شرایط کنونی یکی از مهمترین وظایف دولت و نهادهای اقتصادی، صیانت از چنین دستاوردی است ، در این زمینه هر چند برخی با دستمایه قرار دادن گرانی بازار، منکر تورم تک رقمی هستند، اما پیام ثبات اقتصادی در دولت یازدهم و دوازدهم نشان از آن دارد که تورم تک رقمی، آمارسازی نیست، بلکه واقعیتی ملموس است که دولت در پنج سال گذشته با اتخاذ سیاست‌هایی همچون انضباط مالی، پولی و مدیریت مناسب نقدینگی، آن را محقق ساخته است.
حفظ تورم تک رقمی و ثبات بازار، تاثیر بسیاری بر شرایط داخلی و جایگاه بین المللی ایران در حوزه اقتصاد دارد. بازگشت نرخ تورم به مسیر فزایندگی نه تنها موجب هدر رفتن دستاوردها و برنامه ریزی های تیم اقتصادی دولت خواهد شد بلکه بی اعتمادی ملی نسبت به سیاست گذاری های پولی و مالی ایجاد می کند، زیرا تا پیش از دولت روحانی و در حدود 2 دهه، افزایش سالانه تورم نهادینه شده و مردم پذیرفته بودند که این افزایش بخشی از ساختار اقتصادی کشور به شمار می رود. این ذهنیت موجب شد تا انتظارات تورمی خود به محرک شکل گیری افزایش تورم‌ تبدیل شود.
از میان رفتن چنین دیدگاهی پس از دو دهه هر چند کار آسانی تلقی نمی شود و دولت طی پنج سال اخیر تلاش کرده است که این دستاورد چشمگیر اقتصادی را حفظ کند، اما بی توجهی به صیانت از این دستاورد نیز دارای پیامدهایی منفی هم در اقتصاد و هم حوزه سیاست خواهد بود.
افزایش مجدد نرخ تورم و 2 رقمی شدن آن باعث می شودکه مردم نسخه دولت برای کنترل تورم و کاهش آن را دستوری تلقی کرده و این آسیبی جدی برای سیستم اقتصادی کشور محسوب می شود. همچنین با افزایش نرخ تورم، مسیر شکوفایی شاخص های رشد اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، دچار چالش خواهد شد.
از دیگر آثار سوء افزایش مجدد تورم، تاثیر گذاری آن بر شیوه تعامل ایران با جهان در حوزه اقتصادی است. سرمایه گذار خارجی با استناد به شرایط داخلی و شاخص های بین المللی هر کشور ، ریسک سرمایه گذاری در آن کشور را بررسی خواهد کرد. یکی از مؤلفه‌های تعیین‌کننده در این زمینه، ریسک شهرت (reputation risk) است که بر مبنای تورم‌های پایین و پایدار سنجیده می شود. ریسک شهرت در کنار ریسک های سیاسی و اقتصادی، می تواند فراهم کننده و تسریع کننده ورود سرمایه خارجی به کشور باشد. همچنین مؤلفه‌های اقتصاد کلان کشور از جمله نرخ‌تورم، نقش مهمی در شاخص های مورد نظر سرمایه گذاران دارد.
افزایش مجدد نرخ تورم، هر چند که موجب تاثیر گذاری بر شاخص های داخلی و خارجی اقتصاد می شود، اما سیستم بانکی نیز از این آسیب ها بی تاثیر نخواهد ماند.
کاهش نرخ سود بانکی که در پنج سال گذشته به عنوان یک دستورالعمل مورد توجه دولت قرار گرفته و بانک ها نیز چنین وضعیتی را پذیرفتند. با فرض افزایش مجدد نرخ تورم، نرخ‌های فعلی برای شبکه بانکی قطعاً امکان‌پذیر نخواهد بود؛ سپرده گذاران سرمایه نقدی خود را به سمتی سوق می دهند که به واسطه بروز تورم، سود آفرینی بیشتری داشته باشد و در این شرایط دلالی و سفته بازی رونق پیدا خواهد کرد.
با توجه به آنچه گفته شد شاید برخی از منتقدان به تک رقمی شدن نرخ تورم به دیده تردید نگریسته یا درصدد آن باشند که این دستاورد دولت روحانی را به نوعی کم اهمیت جلوه دهند، اما براساس دیدگاه های بسیاری از اقتصاددان ها چنین دستاوردی حاصل اقدامات صحیح در حوزه سیاست‌گذاری پولی بود که در شرایط کنونی آرامشی نسبی را در بازار فراهم ساخته است.
لذا برای قرار گرفتن در مسیر شکوفایی اقتصادی نخستین شرط صیانت از نرخ تورم تک رقمی و کاهش تدریجی این شاخص در ادامه است. این مهم باید به دور از بازی های سیاسی مورد توجه قرار گیرد. اگر ثبات اقتصادی بر بازار حاکم شود و نرخ تورم تحت تاثیر برخی از شوک های اقتصادی قرار نگیرد، به یقین علاووه بر شکوفایی اقتصادی زمینه برای بهره مندی از سرمایه گذاری خارجی و تعامل جهانی نیز فراهم خواهد شد.

پژوهشم**2052** 3050**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۵۲۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سید صولت مرتضوی شامگاه دوشنبه در جشن بزرگ کارگران در مشهد اظهار کرد: تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود و این امنیت، خونخواهی از سرداران نظامی و مردم فلسطین در اقدام سپاه پاسداران انقلاب و عملیات وعده صادق را فراهم می کند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با ابلاغ سلام رییس دولت سیزدهم به کارگران و خانواده آنان گفت: رهبر انقلاب کارگر ایرانی را ستون فقرات تولید کشور می‌دانند و در روایات اسلامی نیز به جایگاه پر اهمیت نیروی کار و کارگر توجه بسیاری شده است به گونه‌ای که پیامبر اسلام (ص) بر دست پینه بسته کارگران بوسه می‌زند.

وی افزود: همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان کارگری و کارفرمایی اشاره شد، از نگاه اسلام کارگر صاحب ارزش و کرامت است و این موضوع نشان از تفاوت دیدگاه اسلام با سایر تمدن ها و جوامع دارد که به کارگر صرفاً نگاه ابزاری دارند.

مرتضوی توجه به امنیت شغلی، آتیه، مسکن و سایر موضوعاتی که موجب آسایش خاطر کارگران شود را از دغدغه های مهم دولت مردمی بر شمرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص وضعیت مظلومان فلسطینی نیز اظهار کرد: هم اکنون شاهد هستیم که مردم فلسطین به خاطر دفاع از خاک و حق حیات خود، موردشدیدترین حملات و تجاوزات رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند و این اقدامات ظالمانه با حمایت دولت های غربی در حال رخ دادن است.

وی گفت: غذای مردم فلسطین اکنون همراه با خون است و وجدان های مردم جهان کجاست که این ظلم را برنتابند.

کد خبر 6092717

دیگر خبرها

  • اکسپو ۲۰۲۴، «نمایش امنیت» ایران
  • نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری باید تک رقمی شود
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • میوه های فرهنگ و موشک را در اقتصاد بچینید
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد 
  • فلاحت پیشه: نه‌تنها از منابع فروش نفت نفعی برای مردم حاصل نشد؛ بلکه دولت دست در جیب مردم کرده است