Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@15:06:38 GMT

حفظ هویت دینی در نمای ساختمان ها

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۵۴۲۷۷

حفظ هویت دینی در نمای ساختمان ها

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛محمدرضایی ندوشن،رئیس اداره معماری و طراحی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم،گفت:بابیان این که نمای ساختمان،هویتی برای ساکنان آن است،گفت:نمای رومی به لحاظ دید کارشناسی رد شده است،استفاده از سنگ در اقلیم قم به صورت یکپارچه و به میزان زیاد،مشکلاتی ایجاد می کندوهزینه های مصرف انرژی را بالا می برد، به طوری که در تابستان برای خنک کردن و در زمستان برای گرم کردن خانه باید انرژی زیادی مصرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این که استفاده از سنگ زیاد هزینه ساخت نمای رومی را افزایش می دهد،افزود:این نما از لحاظ سازه ای مشکل دارد، چراکه به دلیل حجم زیاد سنگی که در آن به کار می رود، وزن زیادی را روی سازه ساختمان تحمیل و در هنگام وقوع زلزله، سنگ های به کار رفته ایمنی ساکنان ساختمان را تهدید می کند.

وی با بیان این که ممنوعیت ساخت نمای رومی مصوبه جلسه28 آبان سال گذشته در کمیسیون ماده پنج استان است، یادآورشد: این ممنوعیت 29 آبان ماه پارسال برای اجرا به شهرداری ابلاغ شد و افرادی که اقدام به ساخت نمای رومی نمایند با مشکلاتی از جمله صادر نشدن پایان کار مواجه می شوند.

وی با اشاره به نقدهای جامعه دانشگاهی و مدیران شهری به نمای رومی،بیان کرد: با توجه به این که قم پایتخت مذهبی ایران است و هویت اسلامی و شیعی محکمی دارد،نمای رومی به عنوان الگوی غربی با حساسیت بیشتری پیگیری شد.

ندوشن ادامه داد: درحال حاضر سبک های معماری داریم که با اقلیم و هویت مذهبی قم سازگار است و می تواند جایگزین خوبی برای نمای رومی باشد.

وی با اشاره به برخی آشفتگی ها در نمای ساختمان ها، گفت: در 10 سال گذشته به دلیل حجم زیاد مهاجرت و نبود سبک های متناسب با فضای دینی قم، ساخت و سازهای غیراصولی، آشفتگی هایی در نماهای ساختمان ها به وجود آمده است.

ندوشن ادامه داد: سال گذشته کار پژوهشی در سطح شهر قم انجام و مشخص شد در سال های 94 و 95، با رشد روز افزون نمای رومی به ویژه در منطقه های یک و چهار روبرو هستیم و تقریبا همه ساخت و سازهای جدید با نمای رومی طراحی می شود.

 

رئیس اداره معماری و طراحی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم اضافه کرد: در سال 93، ضوابط بومی سیما و منظر شهری به تصویب رسید و کمیته نما در شهرداری های مناطق ایجاد شد تا نظارت بر ساخت نماها صورت گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: با فعالیت مستمر این کمیته تا سال 98، کنترل کاملی بر ساخت نمای ساختمان ها اعمال شود و بتوان هویت دینی و انسجام بصری را در نمای ساختمان ها حفظ کرد.

انتهای پیام /ح

نمای رومی با اقلیم استان قم سازگار نیست

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۵۴۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار برای ساخت آسمان نمای دیجیتال

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری گفت: ساخت مرکز نجوم با توجه به ظرفیت‌های موجود در شهرستان بروجن ضروری است.

بیشتر بخوانید

آغاز فعالیت اولین آسمان نمای دیجیتال چهارمحال و بختیاری

کرمی فرماندار بروجن افزود: یک میلیارد ریال از محل اعتبار به غیر از اعتبارات تملک دارای سرمایه برای ساخت نخستین مرکز آسمان نمای دیجیتال در شهر بروجن اختصاص می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • نمای سنگ بهتر است یا آجر نسوز نما؟
  • تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار برای ساخت آسمان نمای دیجیتال
  • ساخت نخستین آسمان نمای دیجیتال در بروجن
  • انتقاد چمران به نمای شیشه ای ساختمان بانک ها
  • نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها دهن کجی به اصول معماری است
  • انتقاد تند چمران از سه بانک اصلی در تهران | نمای شیشه‌ای ساختمان‌هایتان دهن کجی به اصول معماری است
  • انتقاد چمران به نمای شیشه‌ای ساختمان بانک‌ها
  • انتقاد چمران به نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها
  • سخنگوی شورای شهر: باید به نمای خانه ها دقت بیشتری شود | معماری خیلی از ساختمان ها در شان شهر ایرانی اسلامی نیست
  • دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت