Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@11:50:47 GMT

برآورد سهم مسکن از نسخه جديد نوسازي

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۵۴۷۰۸

برآورد سهم مسکن از نسخه جديد نوسازي

خبرگزاري آريا - معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران سهم مسکن از کل برنامه ملي بازآفريني شهري را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا، هوشنگ عشايري عصر ديروز در اولين نشست هم انديشي پيرامون برنامه ملي بازآفريني شهري پايدار که به منظور معرفي ابعاد و چارچوب نسخه جديد نوسازي در بافت هاي فرسوده و ناکارآمد شهري برگزار شد، اعلام کرد: در نسخه جديد نوسازي، تامين و نوسازي مسکن تنها «يک نهم» کل برنامه ها را شامل مي شود و فضا سازي هاي عمومي، تامين خدمات زيربنايي و روبنايي و ارتقاي سرانه هاي کيفي سکونت در محلات قديمي به صورت گسترده و در کنار طرح تامين مسکن، در طرح نوسازي محله محور صورت خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به تصور اشتباه برخي که فکر مي کنند برنامه ملي بازآفريني شهري تنها مختص ساخت مسکن است و از اين ناحيه به نسخه جديد نوسازي بافت هاي فرسوده ايراد وارد مي کنند، گفت: اگر چه تامين مسکن مناسب و نوسازي واحدهاي فرسوده در طرح جديد نوسازي مهمترين بخش برنامه ملي بازآفريني است اما سهم مسکن همان سهم يک نهم از کل برنامه است؛ چرا که در نسخه جديد، نوسازي محله محور به معناي ارتقاي همه جانبه عناصر موثر در ارتقاي سطح کيفيت زندگي افراد مد نظر قرار دارد.
عشايري با بيان اينکه کارشناسان و صاحبنظران حوزه مسکن و بافت فرسوده اطمينان داشته باشند که نسخه عملياتي نوسازي بافت هاي فرسوده بر مبناي سند بالادستي مربوط به آن يعني سند ملي بازآفريني شهري تدوين شده و مصوب سال 93 ، اجرايي خواهد شد، گفت: آنچه هم اکنون به عنوان نسخه جديد نوسازي در بافت هاي فرسوده اعلام مي شود و از نيمه دوم بهمن ماه با دستور مستقيم رييس جمهوري آغاز شد، برنامه عملياتي مربوط به سند بالادست، يعني سند ملي بازآفريني شهري است و تمام تلاش مسئولان نوسازي در دولت آن است که طرح اجرايي از سند اصلي و بالادست منحرف نشود.
وي خاطرنشان کرد: در تدوين سند بازآفريني شهري و نسخه عملياتي و اجرايي آن، بهبود شاخص هاي مهمي از جمله فقر شهري، آسيب هاي اجتماعي، ميزان تاب آوري محلات فرسوده (سطح پايين تاب آوري محلات) و مسائل مهمي همچون اقتصاد محلات، معيشت خانوارها، بحران ايمني و تاب‌آوري پايين در برابر بلايا، افت منزلت مکاني و بحران هويت و ناکارآمدي نظام جابه‌جايي و ... مورد نظر قرار گرفته است و پروژه ها و راهبردها در مقياس شهري مورد توجه واقع شده است. عشايري برآورد کل بودجه مورد نياز براي اجراي برنامه ملي بازآفريني تا افق 1400را 123هزار ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: از اين ميزان 38هزار ميليارد تومان بايد از سوي دولت، 37هزار ميليارد تومان از سوي شهرداري و 48هزار ميليارد تومان از سوي بخش خصوصي تأمين شود.
وي افزود: طبق مطالعات انجام شده بر روي 543شهر جهت تدوين برنامه ملي بازآفريني شهري 2700محله با سه گونه بافت ناکارآمد مياني، بافت تاريخي و سکونتگاه غيررسمي شناسايي شده‌اند که 141هزار هکتار از اراضي شهري را به خود اختصاص داده‌اند.
عشايري تصريح کرد: اين محلات 19ميليون نفر از جمعيت شهري برابر با 30درصد از اين جمعيت را در خود جاي داده اند.اين در حالي است که ارتقاي کيفيت زندگي شهروندان، ارتقاي تاب‌آوري شهري، کاهش فقر شهري، افزايش حکمروايي محلي و ارتقاي زيست پذيري شهر از اهداف اصلي برنامه ملي بازآفريني شهري است.
معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان کرد: با توجه به اولويت بندي هاي صوت گرفته و بر اساس شاخص هاي اعلام شده 1334محله با مساحت 66هزار هکتار و جمعيت 10ميليون نفر در سطح کشور براي اجراي اين برنامه در اولويت قرار گرفته اند.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: ميانگين نياز کمي برنامه يک محله بر اساس نسخه جديد نوسازي در قالب اجراي برنامه ملي بازآفريني در يک محله به تعداد 500واحد مسکوني، 22000مترمربع مساحت فضاي سبز ، 2300مترمربع مساحت مذهبي، 2800مترمربع مساحت فرهنگي، 7700مترمربع مساحت بهداشتي و درماني، 190هزار مترمربع مساحت معابر، 7600متر مربع مساحت ورزشي، 1400مترمربع مساحت آموزشي و 1100متر مربع مساحت تجاري برنامه ريزي شده است.
وي تصريح کرد: در راستاي تحقق برنامه هاي بازآفريني شهري همه دستگاه هاي عضو ستاد ملي بازآفريني شهري مکلف به اختصاص 30 درصد از اعتبارات فعاليت خود در شهرها به بافت فرسوده، به منظور پيشبرد اهداف تعيين شده در محلات و محدوده هاي هدف نوسازي شده اند؛ اين در حالي است که همچنين تمامي وزارتخانه ها، موسسات دولتي و شرکت هاي دولتي که 100درصد سرمايه آنها متعلق به دولت است مکلف شده اند نسبت به واگذاري رايگان اراضي در اختيار خود به وزارت راه و شهرسازي به منظور استفاده از اين اراضي به عنوان اهرم نوسازي، اقدام کنند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۵۴۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان

مدیر طرح‌های بازآفرینی شهری شهرداری اصفهان از آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی خبر داد و گفت: اگر بخواهیم طرح بازآفرینی را در شهر اجرا کنیم باید با دعوت و مشارکت مردم انجام پذیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسن سلمانی در جلسه مربوط به طرح نوسازی و بازآفرینی محله جامی اصفهان با بیان اقدامات پیش‌رو و ظرفیت‌های ایجاد شده از طریق ضوابط و تشریح آن‌ها برای شهروندان نسبت به مشارکت شهروندان در تحقق بازآفرینی، اظهار کرد: مزایا و تسهیلات خوبی از سوی شهرداری برای متقاضیان بازآفرینی و نوسازی درنظر گرفته شده است که تحقق آن به تنهایی از طریق شهرداری‌ها امکان‌پذیر نیست و نیاز است تمام سازمان‌های اجرایی در این امر مشارکت کنند، البته شهروندان به‌عنوان صاحبان شهر اصل جدایی‌ناپذیر این مشارکت هستند.

وی با اشاره به استفاده از مشارکت مردم در اجرای طرح بازآفرینی شهری افزود: اگر بخواهیم طرح بازآفرینی را در شهر اجرا کنیم باید با دعوت و مشارکت مردم انجام پذیرد.

مدیر طرح‌های بازآفرینی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ازآغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی خبر داد و تصریح کرد: بازآفرینی محله جامی با اجرای همزمان پنج پروژه خدماتی و نوسازی شهرداری اصفهان با جدیت در حال انجام است و به‌منظور جلب رضایتمندی و امیدآفرینی هر چه بیشتر شهروندان ساکن در این محدوده و جلب مشارکت ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در محله جامی در راستای تحقق برنامه‌های بازآفرینی محله راه‌اندازی دفتر مشارکت محلی از طریق مدیریت شهری با محوریت شهروندان در دستور کار قرار گرفت‌.

به گزارش ایمنا، در جلسه مربوط به طرح نوسازی و بازآفرینی محله جامی اصفهان که با حضور تیم مدیریت شهری منطقه یک برگزار شد، ضمن اعلام اقدام‌های صورت گرفته در رابطه با بافت فرسوده و عملکرد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان مباحث مربوط به پروژه‌های نوسازی و بازآفرینی محله جامی در منطقه یک شهرداری اصفهان، از نظرات و نحوه مشارکت معتمدان محل و ساکنان محدوده در تهیه، تحقق و بازبینی طرح بازآفرینی و مسائل پیش‌رو این محله قدردانی شد.

کد خبر 749331

دیگر خبرها

  • معاون وزیر راه در پاسخ به جماران: از خاک هرمز و ابوموسی در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن استفاده نمی شود
  • نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرد
  • ۲.۷ میلیون بنای فرسوده و ناکارآمد شناسایی شد
  • اجرای ۱۰۰ درصدی بسته‌های تشویقی متضمن نوسازی مسکن بازآفرینی در آذربایجان‌غربی
  • نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • آغاز ساخت ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پلاک‌های فرسوده تهران
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !