Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@21:29:17 GMT

کراش‌ آری یا خیر؟

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۶۱۶۱۳

کراش‌ آری یا خیر؟

به گزارش ایکنا از همدان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی حسینی یمین کارشناس مذهبی و مدرس حوزه و دانشگاه امروز ۲۱ اسفند ماه در جلسه «کراش آری یا خیر» در دانشگاه‌ بوعلی سینا اظهار کرد: کراش غالبا در مورد اکثر افراد است، آدم ها دو دسته هستند برخی درابتدا اقدام کرده و سپس فکر می‌کنند که نتیجه‌ای جز توجیه ندارد، برخی دیگر اول فکر می‌کنند و سپس اقدام می‌کنند همانطور که امام علی می‌فرماید «معیارها را بسنجید و سپس انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
وی با بیان اینکه شکل خواستگاری در قدیم و سنتی اشکالی داشت، افزود: چراکه مدت زمان برای شناخت کم بود و در این نوع خواستگاری انتخابگر مادر بود اما در دنیای مدرن انتخابگر دختران و پسران شدند.
این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: با گذشت زمان و آمدن تلفن همراه دوستی‌ها متفاوت شدند و با ایجاد مسائلی چون کراش یابی نوع جدیدی از ارتباطات در انتخاب همسر شکل گرفت که در این جلسه به بررسی آن می‌پردازیم.


وی بزرگترین اشکال کراش را به ثمر نرسیدن آن دانست و ادامه داد: در این کراش یابی ها که اکثرا برای در ازدواج به نتیجه نمی رسند موجب می‌شود تا مشکل دیگری ایجاد شود؛ اینکه افراد با مقایسه‌ همسر خود با معشوقه قدیمی از همسر خود دلزده ‌شوند.
حجت الاسلام حسینی یمین سومین اشکال را مخالفت اولیه‌ خانواده ها دانست و ادامه داد: این مسئله درست است چراکه ناظر بیرونی در امر ازدواج نسبت به احساسی بودن انتخاب اِشراف دارد و می داند که احساسات در این رابطه دخیل بوده است یا نه.
وی در مورد اشکال چهارم گفت: این اتفاق باعث مشغول شدن افکار می‌شود و انسان را از بقیه‌ ابعاد زندگی وا می‌دارد، بخصوص برای جوانانی که شرایط ازدواج بخصوص آنان که مشکلات مالی دارند ایجاد می کند.

ممکن است کراش یابی بعد از ازدواج هم ادامه پیدا کند
وی عنوان کرد: عدم پذیرش دختر به عنوان عروس، یا پسر به عنوان داماد از طرف خانواده ها مشکل بعدی خواهد بود.
این مدرس دانشگاهی در ادامه خاطرنشان کرد: عدم تضمین سلامت قبلی یا بعدی چراکه معلوم نیست شاید در آینده هم این اتفاق برای طرفین بیافتد و در آینده و پس ازدواج هم روی افراد دیگر کراش پیدا کنند، هزینه بیشتر انتظار بیشتر ایجاد می‌کند.
حسینی یمین مهمترین مشکل را همان مشکل اول عنوان کرد و گفت: از آنجا که کراش معمولا به ازدواج ختم نمی شود، به چشم چرانی کردن دامن می‌زند. کراش امنیت روانی بانوان‌ و آقایان را از بین می‌برد و ذهن را مشغول می‌کند، به ظاهرسازی و جلوه‌گری دامن می‌زند و مجموعا وقت زیادی از انسان را تلف می‌کند.
حسینی یمین تاکید کرد: این تب به زودی از بین می‌رود، در صورتی که پسری به دختری علاقمند شد راه غلط رل زدن است چراکه به هم نمی‌رسند، راه صحیح قدم اول برای پسران جلب موافقت والدین برای ازدواج است که دلیل مخالفت آنها اقتصاد است پس باید پسر جنم داشته باشد و خود را ثابت کند، قدم دوم با خانواده خود رفتن به خاستگاری دختر خانم است.

اگر دختری از پسری خوشش آمد چه کند؟
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه جدیدا دخترها به پسران علاقمند می‌شوند گفت: راه غلط برای دختران، ابراز علاقه به پسران است چون جواب مثبت منت می‌آورد و جواب منفی چیزی جز شکست ندارد.
وی افزود: صحیح ترین راه ابراز علاقه دختران به پسران راه حضرت خدیجه است،و در سوره‌ مبارکه قصص هم برای حضرت موسی همین اتفاق افتاد، که هر دو بزرگوار واسطه‌ای را فرستادند، واسطه فرستادن بهترین راه است.
وی با اشاره به اینکه در شکل مدرن آشنایی در حوزه‌ عمومی است و زندگی در حوزه‌ی خصوصی است بیان کرد: دل درگیر می‌شود و با تاثیر بر عقل محبوب و معشوق را توجیه می‌کند، شیب لغزنده است و به احتمال خیلی زیاد به سمت مسائل جنسی می‌رود.

شکل صحیح خواستگاری در جامعه امروز
حجت الاسلام حسینی یمین با اشاره به شکل صحیح خواستگاری اظهار کرد: فرد معرفی که از طریق خانواده‌ها و با اطلاع آنان دختر یا پسری را برای ازدواج معرفی کند معرفی کند و شکل معقول و پسندیده خواستگاری در این دوران است که نه به شکل غربی است و نه به شکل سنتی. هیچکس مخالف رسیدن جوانان به یکدیگر نیست اما این اتفاق اگر زیر سایه‌ والدین باشد ثمرات دارد.
وی با اشاره به مشکلی در کنار کشیدن واسطه ها امروز به چشم می‌آید گفت: ترس از جدایی و خراب شدن روابط، مردم را از واسطه شدن منع می‌کند که باید گفت معرف واسطه است نه ارزیاب.
وی با بیان نظر شخصی خود در خصوص کانال تلگرامی که در باب کراش یابی در دانشگاه بوعلی سینا راه اندازی شده است گفت: اگر جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود این کانال‌ها اشکالی ندارد، اما به صورتی که شرایط جدی و با اجازه والدین باشد و تحقیق کنیم تا در مورد فردی که به آن علاقه مند شدیم راستی آزمایی کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تصمیم نهایی اگر مثبت بود، رفتن به سوی سفره عقد موقت یا عقد دائم راه صحیح است البته ضرر عقد موقت کمتر است، البته صیغه محرمیت می تواند جایگزین بررسی طرفین برای شناخت شود. سیستم صیغه‌ محرمیت در نظام اسلام بهترین شیوه برای آشنایی است، لزومی ندارد همه بفهمند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی حسینی یمین کارشناس مذهبی در پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا اظهار کرد: در فقه اسلام اگر به فرض مردی با مشروب در اتاقی باشد اشکالی ندارد، اما مرد و زن تنها در زیر یک سقف و تنها حرام است چراکه این شیب بسیار لغزنده است.
وی با اشاره به بعضی برخوردهای نامناسب بیان کرد: رفتارهایی که در برخی مواقع با دختران و پسران انجام می‌شود اشکال دارد چرا که ما زمانی حق امر به معروف و نهی از منکر داریم که مطمئن شویم گناه در حال انجام است اگر مشکلات اقتصادی حل می‌شد این اتفاقات نمی‌افتاد چراکه بهتر آن است که دختران و پسران حرف‌های خود را بزنند چراکه گاهی جلوگیری‌ها اوضاع را بهتر که نمی‌کند بدتر نیز می‌کند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۶۱۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا نرخ طلاق در استان البرز بالاست؟

مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز گفت: بیشتر آمار طلاق‌های این استان مربوط به البرز نیست و از شهرهای مجاور طلاق خود را البرز ثبت می‌کنند. - اخبار استانها -

محمدجواد کاظمینی مدیرکل امور اجتماعی البرز در حاشیه اختتامیه طرح تربیت خبرنگار محله، با عنوان طرح "رسا محله" در گفتگو با خبرنگار تسنیم در کرج، اظهار داشت: نظرآباد بیش‌ترین آمار ثبت طلاق را دارد در صورتی که کم‌ترین بومی نظر‌آباد در‌خواست طلاق می‌دهند.

مدیرکل اجتماعی البرز اذعان داشت: علت ثبت طلاق بالا در نظرآباد نرخ پایین هزینه‌های‌ دفتر ثبت طلاق به خصوص شهر کرج است ‌که از شهرهای مجاور برای ثبت طلاق به آنجا مراجعه می‌کنند.

این مقام مسئول در خصوص کاهش طلاق در استان افزود: تا سال گذشته 3.5 درصد کاهش طلاق در استان شاهد بودیم که این قابل قبول نیست و باید تلاش بیشتری شود که یکی از آنها تقویت مراکز پیشگیری و همچنین راه اندازی قرارگاه جوانان و ازدواج می باشد.

کاظمینی در ادامه افزود: در دل ازدواج مسکن، اشتغال، اقتصاد و مسائل فرهنگی هم هست که با راه اندازی قرارگاه جوانان و ازدواج آن را پوشش خواهیم داد.

15 درصد آسیب های اجتماعی کشور در البرز رخ می‌دهد استانداری البرز: کودک کار خیابانی ایرانی نداریم

محمد جواد کاظمینی همچنین اظهار داشت: بالاترین علت طلاق در استان البرز مهاجرپذیری بالاست که این امر باعث اختلاف سلیقه، فرهنگی و تفکرات مردم می باشد که کاملا در وجودشان مخفی است و در زندگی مشترک مشخص می شود.

مدیرکل اجتماعی البرز در ادامه گفت: شاخص های ازدواج باید در دوران دبیرستان به آن پرداخته شود و به جرات می‌توان گفت ما در حوزه کاهش طلاق کاری نکردیم و باید به کوشیم این معضل اجتماعی کمرنگ تر شود.

کاظمینی در پایان اظهار کرد: از ثبت احوال مطالبه‌ای در این خصوص داشتیم که قرار شد سامانه ای تدارک دیده شود تا برای استفاده از برخی خدمات باید شخص اثبات کند که در آن محل سکونت دارد و بزودی این سامانه راه اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
  • مراسم ازدواج خواهرزاده احمدی نژاد در استانبول + عکس
  • ازدواج خواهرزاده احمدی‌نژاد در ترکیه (+ عکس)
  • چرا نرخ طلاق در استان البرز بالاست؟
  • افشای راز زن دوم مرد میانسال بعد از مرگش
  • افشای راز ازدواج دوم مرد میانسال بعد از مرگ
  • ذوق خانم بازیگر برای ازدواج با مهران مدیری!
  • ذوق خانم بازیگر برای ازدواج به مهران مدیری!
  • (ویدئو) نعیمه نظام‌دوست: دوست دارم با مهران مدیری ازدواج کنم
  • فراخوان ثبت نام جشن ازدواج نخبگان منتشر شد