Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@06:30:34 GMT

شناسایی نشانگر مولکولی آرتروز با نانو

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۶۲۱۰۶

شناسایی نشانگر مولکولی آرتروز با نانو

تهران – ایرنا – محققان مرکز پزشکی ویک فارست باپتیست آمریکا ( Wake Forest Baptist ) برای اولین بار موفق به اندازه‌گیری یک مولکول خاص نشان دهنده آرتروز و تعداد دیگری از بیماری های التهابی شدند.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، در این مطالعه از یک حسگر حالت جامد (solid-state) با منفذی در مقیاس نانو برای بررسی اسید هیالورونیک (HA) استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اسید هیالورونیک یک مولکول طبیعی است که در آب‌رسانی بافت، التهاب و روغن‌کاری مفاصل نقش دارد. توزیع حجم و سایز HA در مایعات بیولوژیکی یک شاخص التهاب است که می‌تواند به آرتروز و بیماری های التهابی دیگر منجر شود.همچنین با استفاده از این مولکول می‌توان پیشرفت بیماری را ارزیابی کرد.
روش‌های دیگری که تاکنون برای اندازه‌گیری این مولکول استفاده می‌شد، مانند روش الکتروفورز، اسپکترومتری جرمی و کروماتوگرافی بسیار سخت، پرهزینه و محدود بودند و گاهی نیاز به تجهیزات پیشرفته داشتند.
این روش جدید شامل یک میکروتراشه است که روی آن یک فرورفتگی یا برجستگی به اندازه چندنانومتر قرار دارد. منفذ روی حسگر به اندازه‌ای کوچک است که فقط قابلیت عبور یک مولکول از آن وجود دارد. با استفاده از این روش می‌توان مولکول‌ها را یک به یک بررسی و سایزشان را اندازه‌گیری کرد.
در این روش غیر تهاجمی مقداری از مایع التهابی زانو کشیده می‌شود و از حسگر عبور داده می‌شود تا میزان بیماری و پیشرفت درمان بررسی شود.دکتر الهه رهبر یکی از محققان ارشد این پروژه است.
آرتریت ( التهاب مفاصل ) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می شود و یکی از بزرگترین معضلاتی است که افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می شوند. شایع ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست دیده می شود.
استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می شوند. آرتروز شایع ترین نوع آرتریت است. این التهاب دردناک سبب تورم و اختلال حرکت مفاصل می شود و معمولا در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون مهره ها بیشتر است. سه عامل اضافه وزن، سن و آسیب دیدگی مفاصل، مهمترین دلایل بروز آرتروز هستند.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۶۲۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با سخت‌ترین تومورهای سرطانی پستان با اسب تروجان در ابعاد نانو

نانوذرات با قابلیت استتار در برابر سیستم ایمنی بدن ساخته شده که می‌تواند ویراستار ژن را به سلول‌های سرطان پستان از نوع پایه مانند برساند. درمان این نوع تومور با روش‌های مرسوم به شدت دشوار است.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا موفق به ساخت «نانوذرات GPS» شده‌اند که می‌توان آنها را به صورت داخل وریدی به بدن تزریق کرد تا از این طریق سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهند و در این مسیر یک پانچ ژنتیکی را به پروتئین درگیر در رشد و انتشار تومور تحویل دهند. به گفته این محققان، این فناوری می تواند روش درمانی دقیق‌تر و موفق‌تر برای مقابله با تومورهای پستان باشد، تومورهایی که درمان آنها بسیار دشوار است. نتایج این تحقیق در نشریه ACS Nano منتشر شده و محققان به دنبال ثبت اختراع مربوط به این فناوری هستند.

دیپانجان پن از محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می‌گوید: ما نانوذرات GPS ایجاد کردیم که می‌تواند سایت مورد نیاز خود را پیدا کند. این نانوذرات در آنجا – و فقط در آنجا – پروتئین‌های ویرایشگر ژن را برای جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی تحویل می‌دهد. این کار دشوار بود، اما ما نشان دادیم که این سیستم برای سرطان‌های پستان از نوع پایه به خوبی عمل می‌کند.

تومور سرطان پستان از نوع پایه مانند(basal-like breast tumors)، اگرچه نسبت به سایر سرطان‌های پستان کمتر رایج است، اما به دلیل نبود سه هدف درمانی موجود در سایر انواع سرطان پستان، درمان این تومورهای پایه بسیار سخت است.

این نوع تومورها معمولاً به سرعت توسعه می یابند و سلول‌هایی را ایجاد می‌کنند که به قسمت‌های دیگر بدن سفر کرده و به تومورهای تهاجمی تبدیل می‌شوند. این روش، معروف به متاستاز، به آن سلول‌ها اجازه می‌ دهد تا سرطان‌های جدید را تخم‌ ریزی کنند.

پن افزود: متاستاز یک چالش بزرگ در درمان سرطان است، این موضوع در سرطان‌هایی مانند سرطان‌های پستان سه گانه منفی و پایه به شدت احساس می‌شود. تشخیص این سرطان دشوار است و در طی یک ماموگرافی روتین ظاهر نمی‌شود.

دانشمندان نانوذرات اسب تروجان ایجاد کردند و برای این کار از مولکول‌های اسید چرب استفاده کرده و آنها را به صورت یک حامل در آوردند تا بتواند مولکول‌های CRISPR-CAS9 را با خود حمل کند. این مولکول‌ها می‌توانند ماده ژنتیکی یک سلول را هدف قرار دهند، ژن خاصی را شناسایی کنند، یا آن را بی فایده کنند.

این نانوذرات به گونه‌ای مهندسی شده‌اند که از تحریک سیستم ایمنی بدن جلوگیری کند و بدن آن را به عنوان یک تهداد قلمداد نکند. این راهبرد استتار به موفقیت بیشتر روش درمانی کمک می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعریف دقیق نانو از زبان یک مخترع نخبه + فیلم
  • آشنایی با مواد طبیعی که دردهایتان را کاهش می‌دهد
  • ساخت سلاح لیزری برای بی‌خانمان کردن باکتری‌ها
  • ابداع مولکول نوری برای کاهش مصرف انرژی/ تلویزیون‌های اُلِد متحول می‌شوند
  • علائم هشداردهنده بیماری کرون/ عوارض سخت و عجیب این بیماری
  • برگزاری اولین جلسه میز تخصصی نانو فناوری استان اردبیل
  • یک کمپلکس مولکولی به کمک بیماران دچار سوختگی می‌آید
  • این جوشانده بهترین مسکن است
  • مولکول‌هایی که یک تجربه‌گر مرگ هنگام گریه وابستگانش دید + فیلم
  • مقابله با سخت‌ترین تومورهای سرطانی پستان با اسب تروجان در ابعاد نانو