Web Analytics Made Easy - Statcounter

«انسان وحیوان»

(مردم شناسی انسان و حیوانات اهلی)

نویسنده: ژان پیردیگار

مترجم: اصغر کریمی

ناشر: افکار، چاپ دوم1396

484 صفحه؛ 30000 تومان

 

 ****

«شکارچیان و سگ‌های شکاری‌شان به‌خوبی می‌دانند هر حیوانی ناخودآگاه راز مخفیگاه همجنسان خود را بروز می‌دهد. پژوهشگر انسان‌شناس نیز آگاه است که از طریق حیواناتی که به دست انسان اهلی شده و با او زندگی کرده‌اند می‎توان تا عمق تاریخ به رد مسیر پنهانی‌ترین محرک‌ها و توانایی‌های اندیشه و عمل انسان پی‌ برد و از راز زندگی گذشته‌اش مطلع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف این کتاب پی‌گیری این رد ژرفای تاریخ تا دورترین حد ممکن آن است.»

انسان با خود کنترلی متمدن‌ می‌شود و با کنترل دیگری می‌کوشد تا همه چیز را اطراف خود متمدن می‌کند. گیاهانی را پرورش می‌دهد، حیواناتی را رام می‌کند و از درون کوه تونلی باز‌ می‌کند، بر روی رود سد‌ می‌بندد و هرآن چیز را که رام نشد وحشی‌ می‌نامد...

پی گرفتن نحوه کنترل کردن جهان پیرامون به ما نشان می‌دهد که تمدن انسانی چه چیزهایی را سرکوب کرده و چطور قوانین انسانی علیه طبیعت شکل گرفته است. کتاب انسان و حیوان، یک بار دیگر تاریخ تمدن را برای ما بازگو می‌کند؛ این بار از زاویه اهلی کردن حیوانات. کتاب «انسان و حیوان» اثر ژان پیردیگار که با ترجمه اصغر کریمی و به همت نشر افکار منتشر شده است، اثری است در حوزه مردم‌شناسی انسان و حیوانات اهلی. در این کتاب شاخه قوم شناسی جانوری به شکلی گسترده مورد واکاوی قرارگرفته است. قوم جانورشناسی یکی از شاخه‌های جدید مردم شناسی است که در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده است. در این شاخه رابطه انسان و حیوان به شکلی طبقه‌بندی شده و نظام‌مند بررسی می‌شود. ماجرای اهلی کردن حیوانات توسط انسان که به لحاظ مکانی و زمانی و همچنین از منظر چرایی و چگونگی که در کتاب حاضر مطرح شده نیز در همین زمینه جای می‌گیرد.

ساختار کتاب از چهار بخش اصلی تشکیل شده که هر کدام دارای سه فصل است. نیمه اول یعنی بخش اول و دوم تاریخ نظری اهلی کردن را توضیح می‌دهد و در بخش اول به شکل‌گیری ایده آن و در بخش دوم به چگونگی تعریف آن‌ می‌پردازد. نیمه دوم اما به تاریخ عملی اهلی کردن اختصاص دارد و در بخش سوم ساختارهای مصرف و تولید ایجاد شده بر مبنای اهلی کردن را تشریح‌ می‌کند و بخش چهارم از تنیدن سازمان‌های اجتماعی با اهلی کردن حیوانات روایتی تحلیلی‌ می‌دهد.

نکته قوت این تحلیل روایت تاریخی، مشاهده همزمان کامیابی‌ها و ناکامی‌ها، نقاط قوت و ضعف و کارآمدی و ناکارآمدی‌ها در این مسیر است. فصول اول تا سوم ایده اهلی کردن را در بستر موفقیت‌ها و شکست‌های نظری، گستره مطالعات کلاسیک این ایده و جایگاه این مطالعات در علوم انسانی توضیح‌ می‌دهد. فصل چهارم تا هفتم مشکلات تعریف و نحوه رسیدن به طبقه‌بندی‌های پستانداران، پرندگان و مهره‌داران تا بی‌مُهر‌گان و در نهایت مفهوم نظام اهلی کننده با تمام بیم‌ها و امیدهای نظری‌اش را ترسیم می‌کند. فصل هفتم و هشتم به نحوه به کارگیری حیوانات اهلی و چگونگی اهلی کردن اختصاص دارد و فصل‌های دهم تا دوازدهم به سازمان‌های اجتماعی اهلی کردن و نظام‌های اهلی کنندگی غربی و الگوی روابط انسان و حیوان‌ می‌پردازد.

همانطور که مشخص است کتاب مجموعه‌ای از مطالب تازه‌ای است که افقی جدید به سوی خودآگاهی تاریخی جوامع از تمدن می‌گشاید. این منظر تازه حاصل پژوهش‌های دنباله دار ژان پیر دیگار از سال 1980 است که با انتشار کتاب‌های «فرانسوی‌ها و حیوانات آنها»، «مردم شناسی یک پدیده اجتماعی» و «تاریخی از اسب: هنر، فن، جامعه» به حوزه مردم شناسی دامداری و اهلی کردن حیوانات متمایل شد.

دیگار که خود دانش آموخته علوم طبیعی و دکترای مردم شناسی است، از متخصصان مردم پژوهی درباره ایران به شمار می‌آید و گروه «علوم اجتماعی دنیای ایرانی معاصر» را در مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه بنیان گذارده است. مترجم کتاب، اصغر کریمی، نیز از همکاران او در زمینه مطالعات ایرانی است که پژوهش درباره ایل بختیاری از سال 1349 را به کمک وی انجام داده است.

این کتاب می تواند مورد توجه علاقه‌مندان تاریخ آلترناتیو و حقوق حیوانات و پژوهش های مردم شناسی قرار بگیرد.

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۶۲۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابی پر ازجاهای خالی!

  دیوید برنز در کتاب «از حال بد به حال خوب» نگرش جدیدی به زندگی دارد و نوعی روش درمانی را پیشنهاد می‌دهد تا در زمان روبه‌رو شدن با افسردگی و اضطراب‌های ناشی از مشکلات به آن پناه ببریم. «شناخت درمانی» موضوع اصلی این کتاب است؛ روشی که به ما می‌آموزد این افکار، احساسات و بهتر بگویم ذهن ماست که این حال ناخوش روانی را برای ما در طیف‌های مختلف فراهم می‌کند و رنگ‌وبوی زندگی را به سمت ناامیدی و افسردگی می‌کشاند، نه اتفاق‌های بیرونی. راستش را بخواهید خودم هم به پیشنهاد یکی از دوستانم این کتاب ۶۱۸صفحه‌ای را خریدم و آن را خواندم. مهدی قراچه‌داغی راحت و روان ترجمه‌اش کرده و گرافیک ساده و در عین حال پرمعنای صفحه روی جلد هم خوب از آب درآمده اما جذابیت اصلی این کتاب که باعث شده چاپ پنجاه‌ونهم آن به دست من برسد، این است که این کتاب پر از جاهای خالی است که نویسنده آن را برای خواننده خالی گذاشته تا او هم دست‌به‌قلم شود و ازافکار واحساساتش بنویسد.گویی خواندن به‌تنهایی برای درک دانسته‌های این کتاب کافی نیست و توی خواننده نیز باید کنار نویسنده بنشینی، قلم به دست بگیری وجرأت نوشتن از احساسات وافکارت را پیدا کنی،حالا این توهستی که برای بهتر شدن حالت، همه‌جانبه تلاش می‌کنی؛ هم می‌خوانی و هم می‌نویسی. 
آنجایی که خطاهای شناختی را می‌شناسی و یاد می‌گیری در برابر افکار اتوماتیک که هر لحظه در ذهنت می‌گذرد، واکنش منطقی نشان دهی و احساساتت را بهتر کنی؛ اضطراب‌های اجتماعی‌ات را بپذیری و یاد بگیری چطور با آنها سر یک سفره بنشینی و راه‌حل جدیدی برای کاهش آن بیابی.این کتاب را به کسی که دوست ندارد خودش را با همه نقاط قوت و ضعف بشناسد، توصیه نمی‌کنم، چون در آن دکتر دیوید برنز خیلی تلاش کرده به ما بفهماند دست از جنگ با خودمان برداریم و خودمان را بپذیریم.
همچنین تکرار تمرین‌ها وقتی می‌گوید اتفاق ناراحت‌کننده امروزت را بنویس و احساس خودت را اضافه‌کن خیلی جالب است؛ انگار تمرین خوشنویسی انجام می‌دهی تا ابتدا خط‌خطی‌های ذهنت را پاک کنی و به جایش با خط خوانا از زندگی بنویسی. 
یکی از نکات جالب دیگر این کتاب آن است که دست از شعار دادن و پیام‌های انگیزشی برداشته و اتفاقا تو را با افکار حال‌به‌هم‌زن خودت روبه‌رو می‌کند، افکار سرزنش‌آمیز، درشت‌نمایی‌ها، پیشگویی‌ها، ذهن‌خوانی‌ها و...  .
اما طولانی‌بودن این کتاب شاید یکی از دلایلی باشد که خیلی‌ها حالش را نداشته باشند که آن را بخوانند و تکالیفش را انجام دهند اما انگیزه ادامه‌دادن این کتاب زمانی بیشتر می‌شود که احساس می‌کنی با مثال‌هایی که نویسنده آورده او هم مثل خواننده، این مشکلات را داشته و دانای کل نیست، همچنین می‌توانی هر روز بخشی از این کتاب را دریابی و عجله‌ای برای تمام‌شدنش نداشته باشی. 
خلاصه وقتی این کتاب را می‌خوانی، انگار سر کلاس درس دکتر برنز نشسته‌ای و هر روز با بخشی از خودت که از دیده‌ها پنهان است، روبه‌رو می‌شوی تا بالاخره یاد بگیری با خودت، خوش بنشینی، دوستش داشته باشی و حال خوب را تجربه کنی.

دیگر خبرها

  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • کتابی پر ازجاهای خالی!
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • (ویدئو) پذیرایی عجیب از مشتریان مانند حیوانات در یک رستوران لاکچری!
  • (ویدئو) تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد