Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:14:09 GMT

نگاه متفاوت ترامپ به مذاکره با رهبر کره شمالی

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۶۳۰۵۴

نگاه متفاوت ترامپ به مذاکره با رهبر کره شمالی

تهران- ایرنا- موضوع گفت وگوی مستقیم رهبران کره شمالی و ایالات متحده نقطه عطفی در بحران شبه جزیره است اما به رغم تردید در برگزاری این دیدار، درک نادرست از مذاکرات، خواسته های بزرگ و ویژگی های اخلاقی «دونالد ترامپ» دستیابی به نتیجه را سخت می کند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، در چند روز گذشته خبر دیدار مستقیم رهبران آمریکا و کره شمالی از جمله موضوعات مهمی بود که توجه رسانه های جهان را جلب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاخ سفید به نامه «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی که از طریق مشاور امنیت ملی کره جنوبی به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا رسیده بود، پاسخ مثبت داد.
این موضوع سپس از سوی وزیر امور خارجه آمریکا و سخنگوی کاخ سفید هم تایید و گمانه زنی ها در مورد آن آغاز شد. پیش بینی شده است موضوع اصلی این دیدار که ممکن است تا دو ماه دیگر برگزار شود، گفت وگو در زمینه خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره خواهد بود.
مقام های چین، کره جنوبی، روسیه و ژاپن با استقبال از این دیدار آن را نقطه عطفی در روند کاهش بحران در شرق آسیا تفسیر کردند.
بسیاری از تحلیلگران نزدیک به کاخ سفید این تحولات را نشانه ای از تاثیر رویکردهای تهاجمی و حتی تهدید هسته ای ترامپ توصیف و تاکید کردند باید ضمن ادامه تحریم ها و رزمایش های نظامی مشترک میان واشنگتن و سئول تا دستیابی به نتیجه مورد نظر واشنگتن که همان خلع سلاح پیونگ یانگ است این فشارها را ادامه یابد.
با این حال برخی رسانه ها و مقام های آمریکایی در چگونگی و قطعیت این دیدار ابراز تردید کردند. کاخ سفید یک روز پس از تایید دیدار، گفت وگوی مستقیم را به گام های عملی پیونگ یانگ منوط کرد. «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز تاکید دارد: هنوز همه گزینه ها روی میز است و هیچ تضمینی برای انجام دیدار با رهبر کره ‌شمالی وجود ندارد.
برخی رسانه های نزدیک به رئیس جمهور آمریکا شرایط را ناشی از نتیجه بخش بودن فشارهای ترامپ وعقب نشینی کره شمالی تفسیر کرده اند. فاکس نیوز نوشت هنوز تحریم های فلج کننده علیه کره شمالی به اجرا در نیامده اند، ولی تنها دو هفته بعد از آخرین تحریم ها، پیونگ یانگ این تصمیم را اتخاذ کرد. چندی قبل 27 شرکت کشتیرانی و 28 کشتی چینی، کره شمالی و چند کشور دیگر به فهرست تحریم ها اضافه شدند. این شرکت ها و کشتی ها به پیونگ یانگ برای دور زدن محدودیت های بین المللی کمک می کردند و سوخت و دیگر کالاهای مورد نیاز را به آن انتقال می دادند.
با این حال رسانه های آمریکا تحلیل های گوناگونی را در زمینه چگونگی و ویژگی یک دیدار موفقیت آمیز برای دولتمردان آمریکایی ارائه کردند.

**ویژگی های مذاکره از دیدگاه کاخ سفید
از سوی تحلیلگران این اتفاق قماری بزرگ برای ترامپ به شمار می رود و ممکن است هر اتفاقی در آن بیافتد. اما در هر شکلی که به آن نگریسته می شود این یک اتفاق ایده ال برای رئیس جمهوری آمریکا و نزدیکان وی است.
تارنمای شبکه خبری «سی.ان ان» بازی خطرناک ترامپ در مقابل کره شمالی را دارای چند ویژگی مهم دانست و نوشت: رئیس جمهوری آمریکا با پذیرش پیشنهاد دیدار مستقیم جهان را شگفت زده کرد. حتی اگر این گفت وگو از طریق تلفن انجام شود ترامپ نخستین رهبر کاخ سفید است که به صورت مستقیم با رهبر کره شمالی تعامل می کند.
اما به اعتقاد این گزارش چند نکته به ویژه در جبهه آمریکایی ها در زمینه دیدار مهم است. نخست این که ترامپ خود را یک معامله کننده واقعی و فردی می بیند که می تواند دشمن ترین افراد را هم کنار هم بنشاند و با آن ها معامله کند. ترامپ خود را یکی از بزرگترین معامله کنندگان تاریخ می داند.
سی.ان.ان افزود: ترامپ خود را تاریخ ساز می پندارد و این موضوع را می توان در سخنان وی دریافت زیرا از واژه هایی همچون «تاکنون اتفاق نیفتاده»، «بزرگترین» و «نخستین» زیاد استفاده می کند. وی حتی وقتی همه شواهد مخالف این امر را نشان می دهد خود را تاریخ ساز معرفی می کند.
علاوه بر این ترامپ خود را رئیس جمهوری غیرمتعصب، آزاد و غیروابسته می بیند. علاوه بر این جذبه های حضور و ستاره بودن در نمایش های تلویزیونی هیچ گاه از ذهن رئیس جمهوری آمریکا دور نشده است. حضور در صفحه های تلویزیون جهان در کنار رهبر کره شمالی همه نظرها در افکار عمومی جهان را به سمت ترامپ معطوف می کند.
به نوشته سی.ان.ان ، این بسیار مورد علاقه ترامپ است وی ستاره یک اتفاق بزرگ بین المللی باشد. این شبکه تلویزیونی تاکید دارد « این فرصتی است که ترامپ هیچ گاه نمی تواند و نمی خواهد آن را به دیگری محول کند».
روزنامه «نیویورک تایمز» نیز دیدار و احتمالا توافق با کره شمالی را بسیار بزرگ و مهم توصیف کرد اما افزود: باید بسیار دقت داشت و در زمینه چگونگی مذاکره نکاتی را مورد توجه قرار داد.
از نگاه این روزنامه آمریکایی، نخستین هدف کوتاه مدت باید از بین بردن خطر جنگ در منطقه باشد زیرا در صورت وقوع جنگ ممکن است کنترل اوضاع از دست آمریکا خارج شود. همچنین دو طرف باید زمان طولانی را صرف ارسال پیام به یکدیگر کنند و وقت زیادی را برای تعامل صرف نمایند. در مراحل نخست، پذیرش این سخن ترامپ که غیرهسته ای کردن را حداقل خواسته آمریکا توصیف کرد برای پیونگ یانگ سخت است و ممکن است کره شمالی را از میز مذاکرات را دور کند. خروج کره شمالی کار را برای آمریکا سخت می کند.

** درک و شخصیت متغیر ترامپ در مذاکرات
اختلاف نظر در زمینه نوع نگاه واشنگتن و پیونگ یانگ به مذاکرات در کنار ویژگی های شخصیتی ترامپ از جمله مشکلاتی هستند که در موفق بودن گفت وگوها تردید ایجاد می کنند.
به اعتقاد تحلیلگران در کره جنوبی، این گونه به نظر می رسد که مفهوم غیرهسته ای شدن از نگاه پیونگ یانگ و واشنگتن متفاوت است. آمریکایی ها این واژه را خلع سلاح هسته ای کره شمالی و طرف مقابل نیز خلع سلاح دو طرف و حتی آمریکا تعبیر می کند.
به نوشته نیویورک تایمز، کره شمالی احساس می کند به یک پیروزی نمادین دست پیدا کرده است. به اعتقاد «جفری لوئیس» و استاد مسائل کره شمالی در آمریکا، رهبر کره شمالی ترامپ را به گفت وگو دعوت نکرده است تا سلاح های خود را به وی تسلیم کند. بلکه کیم جون اون می خواهد به رئیس جمهوری آمریکا نشان دهد سرمایه گذاری وی بر توانایی های هسته ای و موشکی باعث شده است که آمریکا وادار به گفت وگو و رفتار در سطحی مساوی کرده است.
تارنمای روزنامه «واشنگتن پست» نیز گفت وگو با کره شمالی را یک بازی با حاصل جمع صفر دانست و عنوان داشت در این موضوع انتظار نتیجه برد-برد دور از دسترس است.
این روزنامه سپس نکاتی را به عنوان تذکر مطرح کرد و نوشت: برنامه های دقیق و کنترل شده، تفهیم موضوع دستیابی به توافق، تعریف دقیق واژه ها و اصطلاحات، برگزار نکردن مذاکرات در پیونگ یانگ و تحمیل برنامه های آمریکا در مذاکرات از جمله محورهایی است که باید مورد توجه کاخ سفید باشد. همچنین به هیچ عنوان نباید برای دستیابی به توافق عجله داشت و آمریکا هر زمانی برای خروج از مذاکرات آماده باشد.
نکته مهم دیگر از نگاه تحلیلگران غربی ویژگی های شخصیتی ترامپ است که می تواند عاملی تاثیرگذار بر موضوع باشد. در واقع فرایند و نتیجه مذاکره به شدت به جهت گیری و انگیزه های ترامپ بستگی دارد که ممکن است در هر مرحله از گفت وگوها متفاوت باشد. «رابرت کلی» استاد دانشگاه ملی پوسان کره جنوبی اعتقاد دارد: بسیاری در آمریکا نگران سبک مدیریت هرج ومرج گونه ترامپ هستند زیرا وی شخصیتی متغیر، پر نوسان و بداخلاق نسبت به زیردستان دارد.

پژوهشم**9130**1601**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران و جهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۶۳۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه زلنسکی به آمریکا درباره عدم حمایت مشابه از تل‌آویو و کی‌یف

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ینی‌شفق، ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین با انتقاد از کاهش حمایت غرب از کی‌یف، گفت که جهت مذاکره به منظور دریافت کمک نظامی بیشتر، درخواست برگزاری جلسه با شورای اوکراین-ناتو را مطرح می‌کند.

زلنسکی گفت: اوکراین درخواست برگزاری جلسه با «شورای اوکراین-ناتو» را خواهد داد تا درباره محافظت از حریم هوایی، تامین جنگ افزار ضد جنگنده و سامانه‌ها و موشک‌های مرتبط بحث و تبادل نظر کنیم.

وی اضافه کرد: بدون یک لحظه استراحت هر روز برای فرصت‌های بزرگ‌ترمان در جهان کار و جهت دریافت کمک‌های عینی‌تر تلاش می‌کنیم.

رییس جمهور اوکراین با اشاره به حمله تنبیهی جمهوری اسلامی علیه تل‌آویو نیز گفت: در دو روز گذشته، درباره جنگ‌های مختلف در اروپا و خاورمیانه، خیلی حرف‌ها شنیدیم؛ حرف از «سطوح مختلف تهدید، حریم هوایی متفاوت و غیره» اما آیا جان انسان‌ها متفاوت است؟ ارزش‌های انسانی چطور؟ نه اینطور نیست.

زلنسکی آشکارا به جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید طعنه زد که گفته است آمریکا بین اسراییل و اوکراین فرق می‌گذارد چون به ادعای وی، سطح تهدید از جانب روسیه و ایران با یکدیگر متفاوت است.

رییس جمهور اوکراین همچنین مدعی شد که با جدیت در حال کار جهت حصول اطمینان از برگزاری اجلاس سازنده صلح جهانی با محوریت «فرمول صلح ۱۰ ماده‌ای وی» است. این اجلاس قرار است ماه ژوئن به میزبانی سوئیس برگزار شود.

وی در ادامه با قدردانی ویژه از اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان و همچنین پکن گفت: چین به معنای واقعی می‌تواند به ما در احیای صلح عادلانه برای اوکراین و ثبات‌بخشی به روابط بین‌الملل کمک کند. اجلاس سوئیس به همه فرصتی حقیقی می‌دهد تا به معنای واقعی، منشور سازمان ملل و اهداف و اصولش را پیاده و اجرا کنیم.

شولتز از ۱۲ آوریل در سفری رسمی به چین، در پکن به سر می‌برد. این دومین سفر وی به چین به عنوان صدراعظم آلمان است.

کد خبر 6080843

دیگر خبرها

  • کنایه رئیسی به برجام ۲ و ۳ در دیدار با مردم شاهرود
  • بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند
  • زیباکلام: تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • روایت متفاوت خبرنگار صدا و سیما از دیدار با سردار حاجی‌زاده
  • افتتاحیه عجیب چند آپارتمان در کره شمالی با آتش بازی و آکروبات هوایی (فیلم)
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • دیدار پرسپولیس و نفت؛ ماموریت‌ متفاوت برای قهرمانی و بقا
  • طعنه زلنسکی به آمریکا درباره عدم حمایت مشابه از تل‌آویو و کی‌یف
  • دیدار متفاوت شجاعی و تورس در فاصله چند روز
  • توصیف رهبر انقلاب درباره همسرشان