Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-07-17@18:40:55 GMT

بیان درد مردم از زبان بهلول/ وعده هایی که حقیقت ندارند

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۶۳۱۱۷

بیان درد مردم از زبان بهلول/ وعده هایی که حقیقت ندارند

‍‍‍‍‍‍

دریافت 4 MB به گفته سیدعدنان طاهری‌موسوی کارگردان مستند بلند «الشیخ ابا حاتم»، این مستند درباره فردی است که مانند بهلول خود را به دیوانگی زده است اما حقیقت ها را بیان می کند.

سیدعدنان طاهری‌ موسوی کارگردان مستند بلند «الشیخ ابا حاتم» که به بخش مسابقه ملی یازدهمین جشنواره «سینما حقیقت» راه یافته است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر گفت: مستند بلند «الشیخ ابا حاتم» درباره شخصی به همین نام است که در فضای مجازی در ایران و خاورمیانه شهرت زیادی دارد به طوری که بسیاری او را می شناسند زیرا الشیخ ابا حاتم یک فرد شوخ است که پیام های تصویری زیادی از خود در فضای مجازی منتشر می کند و وعده های عجیب و غریبی به مردم می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: الشیخ ابا حاتم در وعده هایش بیان می کند که یارانه ها را به یک میلیون تومان افزایش می دهد، با چند رییس جمهور دیدار و ارتش زیادی دارد و ... و به همین ترتیب در قالب این وعده ها بیشتر از درد مردم سخن می گوید. برای مثال چندی پیش کلیپی منتشر کرده و گفته بود که با داعش جنگیده و آن را شکست داده، همه این موارد در حالی است که شیخ ابا حاتم یک شخص بسیار فقیر است ولی چون از درد و نیازهای مردم صحبت می کند، مردم از حضور او خوشحال هستند و او را قبول دارند.

طاهری‌ موسوی اظهار کرد: الشیخ ابا حاتم همیشه از نیازها و وضعیت مردم صحبت می کند و همواره این وعده ها را می دهد که دست فقرا را می گیرد، با راه اندازی چند شرکت جوانان بیکار را به کار می گیرد و بستر ازدواج آنها را فراهم می کند، رودخانه جراحی را که این سال ها از بی آبی رنج می برد، پرآب می کند و ... مردم هم با وجود اینکه می دانند وعده های او حقیقت ندارد ولی باز این شخصیت را قبول دارند چون مسایلی که الشیخ ابا حاتم درباره آنها حرف می زند نشات گرفته از مشکل همه مردم است.

این کارگردان با اشاره به چگونگی دست یابی به الشیخ ابا حاتم  بیان کرد: او همشهری من است و در یکی از روستاهای شادگان واقع در خوزستان زندگی می کند به همین ترتیب من او را پیدا و با او مصاحبه کردم.

وی ادامه داد: ساخت یک اثر مستند به گونه ای است که باید موضوع آن از بطن اجتماع نشات گرفته و بکر باشد بر همین اساس نکته جالبی که درباره این شخصیت وجود داشت این بود که همه او را قبول داشتند با اینکه می دانستند از دست او کاری برنمی آید. به همین دلیل جای سوال است که چرا همه او را قبول دارند و برای مثال چرا نماینده استان اهواز برای سخنرانی در ستادش از او دعوت کرد. این مسایل نشان می دهند که این فرد در نزد مردم محبوبیت و مقبولیت دارد. البته من هم به دنبال این بودم که موضوعاتی چون خشکسالی، بیکاری و ... را از طریق الشیخ ابا حاتم در فیلم بیان کنم.

طاهری‌ موسوی با بیان اینکه ساخت این مستند ۳ سال طول کشید، توضیح داد: ما از آبان ماه سال ۹۴ مشغول ساخت این فیلم بودیم، این را هم باید عنوان کنم که به طور کلی ساخت یک مستند کار سختی است به ویژه مستندی که مصاحبه محور باشد زیرا باید با سوژه به گونه ای رفتار شود که به کارگردان اعتماد کند و اجازه بدهد بخشی از زندگی شخصی او روایت شود.

وی اظهار کرد: در زمان تحقیق و پژوهش متوجه شدم که دوربین برای الشیخ ابا حاتم چیز غریبه ای نیست چون تاکنون افراد زیادی برای عکس و فیلم گرفتن از او نزد این شخص آمده اند. با این وجود ساخت این مستند کار سختی بود زیرا باید با او زندگی می کردیم  این در حالی است که این فرد گاهی اوقات به دلیل مشکلات مالی و روحی حاضر به مصاحبه نمی شد.

این کارگردان بیان کرد: الشیخ ابا حاتم در اصل یک فرد ۲ شخصیتی است؛ یکی شخصیتی که از خود در رویاهایش ساخته و فکر می کند فرد قدرتمندی است و دیگری شخصیت واقعی او که یک فرد معمولی است به همین منظور ما حتی با چند روانپزشک درباره چنین افرادی صحبت کردیم اما دیدیم بعضی از موضوعاتی که ما در کتاب ها می خوانیم با واقعیت فرق می کند. به همین دلیل فکر می کنم او فردی مانند بهلول است؛ یعنی کسی که خود را دیوانه نشان می دهد اما حرف هایش حقیقت دارد.

وی در پایان با اشاره به این موضوع که جشنواره «سینما حقیقت» به شهرستانی ها توجه کرده است، بیان کرد: برخلاف سایر جشنواره ها که به اسم کارگردانان نگاه می کنند اما این موضوع در این دوره از جشنواره وجود نداشت. در واقع هیات انتخاب این جشنواره بیشتر از نام کارگردانان به آثار توجه کرده بودند.

سایر عوامل این مستند عبارتند از تهیه کننده پژوهشگر و کارگردان: سیدعدنان طاهری موسوی، تصویربرداران: سیدعدنان طاهری موسوی و میلادفرهانیان، دستیاران کارگردان: امیر البوخنفر و میلادفرهانیان، تدوین: علی ثانی، مدیرتولید: تقی البوخنفر، مشاور کارگردان: ایوب مروانی پور، دیگر عوامل: ماجد رستمی، آمنه عبادی، سیداحمدموسوی، حمزه عباسی، خلیل خزامی، هاشم عساکره، ابراهیم غبیشاوی، علی محمود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۶۳۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ فیلم از غزه در قالب یک فیلم/ ما فلسطینی‌ها یک ملت هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، در جشنواره فیلم تائورمینا، رشید مشهراوی، کارگردان فلسطینی با فیلم «از زمین صفر» حضور پیدا کرد. این فیلم مجموعه‌ای از ۲۲ فیلم کوتاه است که توسط فیلمسازان داخل نوار غزه در طول جنگ کنونی فیلمبرداری شده است.

وی با ورایتی در مورد روند ساخت فیلم و رویارویی هنر با شرایط وحشتناک صحبت کرد.

مشهراوی گفت: من در غزه به دنیا آمدم و بزرگ شدم، به عنوان کارگردان و تهیه کننده فیلم‌های متعددی در غزه ساخته‌ام، و این بار بعد از دیدن همه اتفاق‌ها، گفتم نه، قرار نیست فیلم بسازم. من این فرصت را به فیلمسازان فلسطینی و فیلمسازانی که اکنون در غزه هستند می‌دهم تا بتوانند آنچه را در حال وقوع است با مردم در میان بگذارند.

وی افزود: ایده اولیه این بود که بر داستان‌های شخصی ناگفته تمرکز کنیم و همچنین آنها را از نظر هنری و فنی به شیوه‌ای درست بیان کنیم و این فیلمسازان را تربیت کنیم تا داستان‌هایشان را بسازند و بتوانند در جشنواره‌ها و تلویزیون دیده شوند.

مشهراوی با شرکت تولید فیلم فرانسوی «کورینی پروداکشنز» و لورا نیکولوف تهیه کننده این کار را انجام داد و هماهنگی بین همه گروه‌ها در غزه، دریافت مواد و نظارت بر مراحل پس از تولید را بر عهده داشت.

درباره نحوه تدارکات فیلم وی ساخت این فیلم را یک کابوس تدارکاتی خواند و افزود: در عین حال خارج کردن فیلم‌ها از غزه هم همین طور بود. یکی از مشکلات اصلی ما این بود که فیلم‌ها را از غزه بیرون بیاوریم و همچنین تماس دایمی با فیلمسازان داشته باشیم. حتی اگر ارتباط‌مان فقط از طریق اینترنت، از طریق رسانه‌های اجتماعی، فیس بوک، واتس اپ و همه این چیزها باشد، بتوانیم با هم صحبت کنیم. اما وقتی برای شارژ موبایل خود برق نداشته باشی، دیگر هیچ نداری.

این کارگردان افزود: گاهی اوقات ما ۲۴ ساعت شبانه روز کار می‌کردیم و بیدار بودیم، چون در آن منطقه، برق وجود داشت، اینترنت کار می‌کرد و می‌توانستیم بهترین‌های خود را برای بارگذاری مطالب در فرانسه ارسال کنیم. آخرین فیلم ما ۲ هفته پیش رسید.

وی در ادامه گفت: گنجاندن ۲۲ فیلم در یک اثر یک چالش بزرگ از نظر تدوین بود، زیرا هیچکس با یک دوربین و با همان تنظیمات فیلمبرداری نکرده بود و کیفیت صدا هم کاملاً تفاوت داشت.

مشهراوی همچنین یادآوری کرد که همین شرایط موجب شد تا یکی از فیلم‌های کوتاه با عنوان «متاسفم سینما» به طور خاص از محدودیت‌های خلق سینما در چنین شرایط سختی صحبت کند. وی افزود: این یکی از فیلم‌هایی است که من با آن رابطه خاصی دارم، زیرا در زندگی فکر می‌کنی سینما اولویت زندگی‌ات است و بعد ناگهان می بینی، نه، اینطور نیست. مهم تر از همه این است که چیزی بخوری؛ خانواده خود را نجات دهی و می‌بینی نجات انسان‌ها از سینما مهمتر است.

کارگردان فلسطینی با تاکید گفت: ما فیلم می‌سازیم تا زندگی را بهتر کنیم، زندگی را آسان‌تر کنیم، تا آن را بیشتر درک کنیم. تا حال انسان‌ها بهتر شود. این فیلم به خوبی این عنصر را دارد، چون کارگردان در شرایطی قرار دارد که باید بین زندگی و سینما یکی را انتخاب کند و زندگی را انتخاب کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که پس نقش سینما چیست؟ اظهار کرد: سینما برای من بسیار مهم است. من بیش از ۳۰ سال پیش شروع به ساخت فیلم در داخل سرزمین‌های اشغالی فلسطین کردم. باید از سینما در برابر اشغالگری اسراییل محافظت کرد. سینما نه تنها باید یک واکنش باشد، باید یک اقدام هم باشد. ما فلسطینی‌ها یک ملت هستیم. ما تاریخ، زبان، موسیقی، رنگ، غذای مشترک داریم: ما چیزهای زیادی داریم که متعلق به همه ما است. همه اینها می‌تواند زمینه مستحکمی برای ساخت فیلم باشد.

رشید مشهراوی سال ۱۹۶۲ در غزه در خانواده‌ای از پناه‌جویان یافا متولد و در اردوگاه پناهندگان «شتی» بزرگ شد. مشهراوی در رام‌الله زندگی و کار می‌کند و سال ۱۹۹۶ «مرکز تولید و پخش سینما» را با هدف حمایت از تولید فیلم‌های محلی تاسیس کرده است. وی همچنین حامی مالی برنامه سینما با گوشی تلفن همراه است که به او امکان می‌دهد فیلم‌هایی را در اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی نمایش دهد.

وی با «فلسطین استریو» در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۱۳ حضور داشت و پس از آن «نامه‌هایی از یرموک» و «نوشتن روی برف» را ساخت. «حیفا» در سال ۱۹۹۵، «انتظار» در سال ۲۰۰۵ و مستند «پخش زنده از فلسطین» در سال ۲۰۰۲ از دیگر فیلم‌های وی است. این کارگردان در سال ۱۳۹۷ در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشت.

کد خبر 6168788

دیگر خبرها

  • سه استاد مدرسه مستند حقیقت معرفی شدند
  • سه استاد مدرسه مستند حقیقت معرفی شدند/ آغاز ضبط کلاس‌های آموزشی
  • معرفی ۳ استاد مدرسه مستند حقیقت/ آغاز ضبط کلاس‌های آموزشی 
  • اجرای نمایش «جزیره» تمدید شد 
  • مراسم شام غریبان در گلزار شهدای بیرجند برگزار شد +عکس
  • خارج از گود؛ از حاتم بخشی فوتبالی ها به خودشون تا هاکی روی یخ آمریکایی
  • ۲۲ فیلم از غزه در قالب یک فیلم/ ما فلسطینی‌ها یک ملت هستیم
  • امدادرسانی قطره‌چکانی به زلزله‌زده‌های کاشمری!
  • پزشکیان: وضعیت امروز ایران شایسته ملت ایران نیست | بنده به شما وعده نمی‌دهم که همه مشکلات را حل می‌کنم
  • مراسم عزاداری مردم ارومیه در عاشورای حسینی