Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی «سرچشمه سرخ» (یادمان شهدای هفتم تیر) بعد از ظهر امروز دوشنبه 21 اسفند با حضور حجت‌الاسلام مازنی؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، هنرمندان پیشکسوت تجسمی و جمعی از هنرمندان شرکت‌کننده در این جشنواره در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این مراسم حبیب‌الله صادقی؛ دبیرکل این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی «سرچشمه سرخ» در سخنانی با اشاره به اینکه این رویداد فرهنگی و هنری در 4 بخش پوستر، نقاشی، هنرهای جدید و عکس برگزار شد و نمایشگاه آثار آن در بخش‌های مختلف تا 27 اسفند در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا برپاست گفت: آنچه که می‌توان به شکل معنایی و فلسفی در مورد برپایی این جشنواره و نمایشگاه در حوزه هنرهای تجسمی به آن اشاره کرد اینکه ما همواره از این عبارت یاد می‌کنیم که تاریخ دارای وجدان است، اما این پرسش پیش می‌آید که آیا وجدان نیز تاریخ دارد؟

وی ادامه داد: برگزاری این جشنواره و برپایی این نمایشگاه در پاسخ به این پرسش فلسفی است به این معنا که جمعی از هنرمندان سختکوش و متعهد ایرانی که وجدان بیدار و تاریخی داشته و دارند قادر نبودند در قبال 17 هزار شهید ترور و بیش از 220 هزار شهید انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بی‌تفاوت باقی مانده و لذا در قالب آثار خود سعی در مانایی ایثار و سلحشوری آنها در این نمایشگاه و موارد مشابه دارند.

این کارشناس و هنرمند نقاش تصریح کرد: ما در شرایط کنونی با نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی روبرو هستیم که وارد عرصه‌های گوناگون انقلاب اسلامی شده‌اند و لذا در مقطع کنونی احتیاج به روایت و قرائت دقیق و ممتازی از آنچه که طی این چهار دهه انقلاب اسلامی آن را سپری کرده است و حتی قبل‌تر از آن برای ارائه به آنها داریم و این جشنواره و نمایشگاه شاید تا حدود زیادی پاسخگوی این مطالبه بحق باشد.

صادقی جهان امروز را جهان تصویر دانست و گفت: اگر در دوره‌های پیشین کلمه و واژه گویای معانی بود اما امروز این تصویر است که در انتقال این معانی و مفاهیم حرف نخست را می‌زند و ما نیاز داریم با استفاده از این ابزار مهم و نافذ تمام میراث ارزشی مردم ایران که یکی از مصادیق آن فرهنگ ایثار و شهادت است را در قاب تصویر مجسم کرده و در پیشگاه دیدگان آنها قرار دهیم.

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم اسکندر یارنسب، مدیرکل فرهنگی و تبلیغاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران به ایراد سخن پرداخت و گفت: در جریان این جشنواره بیش از 3 هزار اثر متقاضی شرکت بودند که خوشبختانه با وجود آنکه در آغاز راه هستیم این امر نشان از اهتمام و علاقه هنرمندان فعال در عرصه هنرهای تجسمی به کار و فعالیت در عرصه‌های ارزشی و انقلابی دارد.

وی ادامه داد: برگزارکننده این جشنواره و در پی آن نمایشگاهی از آثار منتخب ارائه شده به آن بودیم چرا که اخیراً رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان و کارکنان قوه قضائیه با اشاره به فاجعه هفتم تیر و شهادت جمعی از چهره‌های شاخص انقلاب اسلامی در سال 60 ایراد فرمودند که متأسفانه اثر شاخص هنری که دربردارنده مقام و درخور شخصیت آنها باشد آنگونه که باید و شاید خلق نشده است و امیدواریم که این نمایشگاه قدم کوچک و مؤثر در تحقق این امر باشد.

رئیس جشنواره هنرهای تجسمی «سرچشمه سرخ» در پایان سخنان خود با اشاره به نقش تعیین‌کننده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سر و سامان بخشیدن به اوضاع حاکم بر عرصه هنرهای تجسمی گفت: امیدوارم اعضای این کمیسیون که حجت‌الاسلام مازنی به نمایندگی از اعضای آن در این مراسم حضور دارد ترتیبی اتخاذ نمایند که تصمیم‌گیری و قدرت اجرایی در این عرصه خطیر و البته مظلوم در عالم هنر به کاردانان و کارشناسانی محول شود که علاوه بر دغدغه مدیریتی، سابقه اجرایی داشته باشند و یا حداقل تحصیلاتی مرتبط با این عرصه در سوابق تحصیلی آنها موجود باشد.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام و‌المسلمین کاویانی‌راد؛ معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در سخنان کوتاهی با تشکر و قدردانی از جامعه هنری برگزارکننده این جشنواره و نمایشگاه گفت: براساس خاطراتی مرحوم باستانی پاریزی؛ از ادیبان صاحبنام ایرانی که در جریان بازدید از یکی از موزه‌های یایتخت هلند بیان شد، مردم این کشور در بازدید از این موزه نسبت به یکی از آثار نقاشی آن اثر رامبراند؛ نقاش شهیر این کشور حساسیت بسیاری داشتند و علت آن هم بروز یک مسئله تاریخی در جریان وقوع جنگ جهانی بود که مردم آمستردام در اوج قحطی و گرسنگی و بیماری حاصل از وقوع جنگ حاضر به تبادل آن تابلو در ازای چند کشتی غذا و دارو از ایالات متحده امریکا نشدند.

وی تصریح کرد: وقتی مردم یک کشور اروپایی چنین مقاومتی در برابر تبادل یک تابلوی نقاشی که آن را به منزله شرف و شناسنامه خود در ازای دریافت غذا و دارو می‌دانند پس مقاومت هشت‌ساله خیل عظیمی از فرزندان این مرز و بوم که راضی نشدند وجبی از هزاران کیلومتر از مرزهای کشور را تسلیم دشمن کنند و تابلوهای زیبایی از رشادت و سلحشوری را آفریدند قطعاً جای کار بیشتر و توجه و اهتمامی دوصدچندان به ویژه در قالب آثار هنری برای ماندگار و میراث آیندگان دارد و امیدواریم این جشنواره و نمایشگاه در راستای تحقق این مهم تداوم یابد.

یادآور می‌شود، نمایشگاه آثار جشنواره هنرهای تجسمی «سرچشمه سرخ» تا 27 اسفند از ساعت 10 تا 18 در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر(صبای شمالی) آماده بازدیدعلاقه‌مندان است.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۶۴۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام محصولات فرهنگی کنگره ۳ هزار شهید سمنان در حضور رهبر انقلاب به نمایش در می‌آید

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان گفت: تمام محصولات فرهنگی مرتبط با کنگره سه هزار شهید استان طی برگزاری یک نمایشگاه در محضر مقام معظم رهبری به نمایش در می‌آید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، سردار منصور شوقانی امروز_ شنبه هشتم اردیبهشت_ در نشست شورای سیاست‌گذاری کنگره سه هزار شهید استان سمنان اظهار کرد: تمام محصولات فرهنگی مرتبط با این کنگره طی برگزاری یک نمایشگاه در محضر مقام معظم رهبری به نمایش در می‌آید.

وی افزود: پیشنهاد ما در بحث زمان برگزاری کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید استان سمنان، دهه اول اردیبهشت سال ۱۴۰۴ است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان خاطرنشان کرد: تهیه و تولید فیلم سینمایی ویژه زندگی شهید محمود اخلاقی با ویژگی توجه به ظرفیت بالای شهدای والامقام سطح استان سمنان مدنظر است.

شوقانی تصریح کرد: توجه ویژه به عملیات مرصاد، از دیگر موارد و مباحثی است که در قالب برگزاری کنگره ۳ هزار شهید استان باید در دستور کار باشد.

کد خبر 748454

دیگر خبرها

  • ضرورت انجام کارهای فرهنگی در حوزه دانش آموزی
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • نمایش محصولات فرهنگی کنگره ۳ هزار شهید سمنان در حضور رهبر انقلاب
  • تمام محصولات فرهنگی کنگره ۳ هزار شهید سمنان در حضور رهبر انقلاب به نمایش در می‌آید
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند