Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از ایسنا، دکتر سید مصطفی اعرج خدایی با بیان این مطلب اظهار کرد: تجویز داروهای گیاهی و گیاهان دارویی باید صرفا توسط پزشک متخصص طب سنتی انجام شود؛ چرا که مصرف خودسرانه‎ی داروهای گیاهی و گیاهان دارویی نیز همانند داروهای شیمیایی می‌تواند عارضه ایجاد کند؛ به طوری که برخی از گیاهان دارویی با داروهای رقیق کننده خون مانند «وارفارین» تداخل دارند و می‌توانند باعث خونریزی در بیمار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: شیرین بیان نیز نباید با داروهای قلبی موثر در درمان آریتمی‌ها و هم چنین در بیماران مبتلا به فشار خون بالا مصرف شود. همچنین گیاه بابونه نیز با آسپرین و داروهای خواب آور تداخل مصرف دارد.

خدایی افزود: دانه‌های سیاه دانه نیز امروزه به صورت متداول توسط افراد مختلف و بدون تجویز پزشک متخصص استفاده می‌شوند و این در حالی است که افزایش فشارخون و ایجاد اختلال در ضربان قلب از عوارض جانبی آن به شمار ‌می‌‌آیند.

وی در ادامه با بیان این که طب سنتی ایرانی می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامتی افراد ایفا کند، گفت: طب سنتی ایران بر پایه تئوری اخلاط پایه گزاری شده است؛ به طوری که سلامتی در این مکتب به عنوان تعادل چهار خلط بلغم، سودا، صفرا و دم تعریف می‎شود و در صورت به هم خوردن تعادل این چهار خلط در بدن، فرد دچار بیماری می‌شود.

خدایی افزود: توجه به بحث پیشگری به عنوان یک اولویت در طب ایرانی از ویژگی‌های مهم این طب به شمار می‌آید، به این معنی که طب ایرانی می خواهد به ما بگوید چه کنیم تا بیمار نشویم. حکمای بزرگی چون "اخوینی" و "ابن سینا" نیز در تعریف علم طب، حفظ سلامتی را اولویت اول طب و طبیب دانسته‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اصول شش گانه طب سنتی ایرانی برای حفظ سلامتی مردم بیان کرد: توجه به روش غذا خوردن و نوع غذای مصرفی، خواب و ورزش از جمله اصول مورد تایید طب ایرانی است.

وی در ادامه عنوان کرد: متخصصان طب سنتی ایران ابتدا شرح حال بیمار را به طور کامل اخذ کرده و پس از تشخیص بیماری، با در نظر گرفتن فاصله ایجاد شده از مزاج اصلی و یا مزاج حالت سلامتی، برنامه درمانی برای فرد را ارائه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعدادی از پزشکان عمومی پس از شرکت در آزمون ورودی رشته طب سنتی، وارد دانشگاه‌های علوم پزشکی شده و پس از طی دوره‎های آموزشی مختلف عملی و آشنایی با داروهای مختلف در حوزه طب سنتی و با گذشت 4.5 سال آموزش و ویزیت بیماران، وارد بازار کار شده و همچنین به عنوان عضو هیئت علمی وارد مراکز دانشگاهی و دانشکده‌های طب سنتی می‌شوند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۶۵۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نسبت به قطع و تغییر دُز خودسرانه دارو در رمضان

ایسنا/آذربایجان غربی کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گفت: بیماران در ایام ماه مبارک رمضان بدون مشورت با پزشک اقدام به قطع دارو و تغییر در دوز مصرفی نکنند.

صحرا زاهدی در گفت وگو با ایسنا افزود: بیمارانی که داروی خاص مصرف می‌کنند در ایام ماه مبارک رمضان بدون مشورت با پزشک معالج خود اقدام به قطع دارو ، تغییر و یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف دارو ننمایند.

وی با اشاره به اینکه اغلب در ایام ماه مبارک رمضان درخصوص مصرف دارو سوالات پیش می آید، تصریح کرد: در بارداری، شیردهی و برخی بیماری ها همچون دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر ، یبوست، زخم های گوارشی، اختلالات کلیوی، غده تیروئید، بیماری های اعصاب و روان، قلبی و عروقی و تنفسی، بیمار باید پیش از اقدام به روزه داری با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری مشورت کند.

زاهدی اظهار کرد: بیماران نباید بدون مشورت با دارو ساز و یا پزشک معالج خود اقدام به قطع دارو،تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف نمایند چرا عدم رعایت نکردن اصول می تواند منجر به عدم اثربخشی دارو و عدم دستیابی به اثرات درمانی بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

وی ادامه داد: بیماران مبتلا به صرع در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه اظهار کرد: مطالعات به عمل آمده به روی داروهای ضد فشارخون نشان می دهد که روزه داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این دارو ندارد البته در برخی موارد لازم است در مورد داروهای مدر(ادرار آور ) برای جلوگیری از از کاهش آب بدن ، پزشک اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه دار نماید.

 زاهدی با اشاره به اینکه برخی از داروهای ضدالتهاب این قابلیت رادارند که دو بار در طول روز مصرف شوند یاد آور شد: مصرف این‌گونه داروها را می‌توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار و سحر موکول نمود.

وی ادامه داد: پزشک معالج، جهت درمان عفونت در بیمار روزه‌دار، می‌تواند اقدام به تجویز آنتی‌بیوتیک‌هایی نماید که به‌جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شوند.

زاهدی اظهار کرد: برخی از داروها نیز به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود هستند که در مورد این داروها نیز  به‌جای مصرف سه تا چهار بار در روز، پزشک می‌تواند داروی آهسته رهش که یک‌بار در روز تجویز می‌شود توصیه کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خواص باورنکردنی گیاه دارویی «کلپوره» یا «مریم نخودی»
  • خواص باورنکردنی گیاه دارویی «کَلپوره» یا «مریم نخودی»
  • افزایش ۴ برابری کاشت گیاهان دارویی در دیمزار‌های فارس
  • هشدار نسبت به قطع و تغییر دُز خودسرانه دارو در رمضان
  • با سلامتی به استقبال بهار برویم
  • افزایش بیش از ۴ برابری کاشت گیاهان دارویی در دیمزار‌های فارس
  • ۹ توصیه‌ دارویی ضروری به مسافران نوروزی
  • هنگام بروز حمله قلبی از چه دارویی استفاده کنیم؟
  • جهش تولید در دیمزار‌های شهرستان تفت باکشت گیاه آنغوزه
  • افتتاح ۲ واحد تولیدی در شهرک صنعتی سدید کرمان