Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:10:19 GMT

استیضاح گراشامی- ارغوان فرزین معتمد

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۶۶۶۳۴

استیضاح گراشامی- ارغوان فرزین معتمد

تهران- ایرنا- این روزها که استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بحث جدی در محافل اجتماعی و سیاسی تبدیل شده است، ناخوداگاه به یاد قانون «گراشام» می افتم.

در برخی دوره های تاریخی حاکمان در ترکیب آلیاژ سکه های رایج تغییراتی می دادند. در نتیجه چنین کاری ممکن بود در یک زمان 2نوع سکه با یک ارزش اسمی در بازار برای مبادلات مورد استفاده قرار گیرد که ارزش واقعی آنها با هم متفاوت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به این ترتیب مردم ترجیح می دادند پول با عیار بالا (پول خوب) را ذخیره کنند و پول با عیار کمتر (پول بد) را خرج کنند. در نتیجه پول خوب بتدریج از مبادلات حذف می شد.
این مساله وجود قانونی به نام قانون گراشام را رقم زد که بر اساس آن «پول بد، پول خوب را از گردونه خارج می کند».
به گمانم مصداق اجتماعی و سیاسی این قانون در روزهای اخیر استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
علی ربیعی از جمله افرادی است که عیار اسمی و واقعی او بالا و برابر است.
علی ربیعی وجود فقر در جامعه را انکار نمی کند و به دنبال سیاست های صدقه ای برای آرام کردن گروه های فقیر جامعه نیست.
علی ربیعی با تصویربرداری دقیق از وضعیت بزرگ ترین وزارتخانه کشور برای نخستین بار و با شهامت از چالش های پیش روی صندوق های بازنشستگی سخن به میان می آورد.
شاید او از معدود افرادی است که همچون یک پزشک زمان مناسبی را به تشخیص بیماری های اقتصادی – اجتماعی اختصاص داده و پس از تشخیص به بررسی و تحقیق برای ارایه بهترین راه های درمان می پردازد.
او به دنبال ارایه مُسَکِّن های قوی برای درد بیکاری، فقر و بحران صندوق ها نبوده است که اگر چنین بود می توانست با ارایه مسکن های قوی بیمار را به خواب سنگین فرو برد اما او شجاعانه در پی درمان بیماری است؛ حتی اگر این درمان با درد بسیار همراه باشد.
علی ربیعی به سوگندی که برای درمان بیماری های اقتصادی- اجتماعی زیرمجموعه تحت امرش خورده، وفادار بوده است.
وجود افرادی از جنس علی ربیعی در برابر کسانی که عیار اسمی و واقعی آنان یکی و بالا نیست به برخوردهایی از جنس گراشامی منجر می شود.
برای آنان که عیار واقعی کمتری نسبت به عیار اسمی خود دارند، وجود افراد تمام عیار پرهزینه است، پس بهتر آنکه همه عیارها از گردونه خارج شوند.
علی ربیعی از تمام عیارهایی است که هم دغدغه مند است، هم عالم و هم مدیری قوی.
او که دارای مدرک استاد تمامی دانشگاه است و تدوین 10کتاب و راهنمایی و مشاوره بیش از صدها پایان نامه و پروژه های تحقیقاتی در حوزه های علوم اجتماعی را در کارنامه خود دارد، سال ها برای حفط امنیت این مرز و بوم تا پای جان تلاش کرده است و اکنون در مدیریت بزرگ ترین وزارتخانه اجتماعی کشور، با لمس دردهای جامعه و برخورداری از نگاه علمی بر آن بوده تا طرحی نو در اندازد.
در فضایی که بیشتر به روزمرگی و نگاه های خطی در حل مسایل مهم کشور مبتلابه است، ربیعی در تلاش برای به تحرک واداشتن مجموعه ای عریض و طویل همسو با رسالت خویش است.
این رفتار متفاوت علی ربیعی در مواجهه به مشکلات اجتماعی- اقتصادی جامعه است که سیل مقاومت ها از سوی کسانی را که ترجیح به حرکت در مسیر های قبلی دارند علیه او روانه ساخته است؛ کسانی که دم از احقاق حقوق از دست رفته فرودستان می زنند اما در رفتار آنها نشانه هایی از نگاه سرمایه داری به طبقه فرودست است؛ آنان که تمام عیار نیستند!
اما علی ربیعی در پس تمام مشکلات موجود موفق عمل کرده؛ او توانسته است:
- برای نخستین بار در تمام دوران وزارتش حداقل دستمزد را بیش از تورم افزایش دهد.
- برای نخستین بار پنجره واحد خدمات حمایتی را در کشور پایه گذاری کند.
- برای نخستین بار سیاست های توانمندسازی فقرا را جایگزین سیاست های صدقه ای کند.
- برای نخستین بار بیش از 9 میلیون نفر از گروه های فقیر جامعه را بیمه کند.
- برای نخستین بار برای از بین بردن فقر مطلق برنامه جامع ارایه کند.
- برای نخستین بار سیاست های مبتنی بر مشارکت گروه های هدف بهزیستی را برای حمایت از این گروه تصویب کند.
- برای نخستین بار سیاست های اشتغال را جایگزین سیاست های تولید کند.
- برای نخستین بار مسولیت اجرای برنامه های اشتغال دولت را بر عهده گیرد و در ایجاد اجماع برای دستیابی به اشتغال ضد فقر موفق عمل کند.
- برای نخستین بار بحران پیش روی صندوق های بازنشستگی را که حاصل مدیریت های ناکارمد گذشته بود، شناسایی کند و برای حل آن راه حل ارایه کند.
- برای نخستین بار در مدیریت مشکلات و مسایل کارگران بشخصه نظارت و پی گیری کند.
- برای نخستین بار بر تقویت بخش تعاون با استفاده از رویکردهای مشارکتی تاکید کند.
- برای نخستین بار به روی آوردن به روش های بانکداری و تامین مالی مبتنی بر جوامع محلی در بانک های زیر مجموعه تکلیف کند.
در قانون گراشام، تمام عیارها از گردونه خارج می شوند تا هزینه ها کمتر شود، در حالی که در شرایط فعلی استیضاح وزیری از جنس مردم، از جنس تعامل و تمام عیار ممکن است آنچنان هزینه های سنگینی بر بدنه جامعه بویژه جامعه کارگری و فرودست وارد کند که نمایندگان جامعه در خانه ملت نیز نتوانند از پس مدیریت آن برآیند.
.....................................................
* رییس دبیرخانه شورایعالی اشتغال- تارنمای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۶۶۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد

نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتاب‌های متعددی درخصوص اسلامی‌سازی علوم انسانی نوشته‌اند و دیدگاه‌ها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد، بحث روش‌شناسی نیز در این خصوص مهم است.

وجود دو دیدگاه در اسلامی‌سازی علوم انسانی

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، پیشینه‌ این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.

طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود که کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

حجت‌الاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

ساختارگرایی و کارکردگرایی

وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی می‌بایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشته‌اند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشته‌ای استف به این معنا که هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی مورد بحث قرار می‌گیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند، جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونه‌ای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول می‌بایست با استفاده از روش «معادل‌یابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آن‌ها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.

انتهای پیام. /

دیگر خبرها

  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌ها در مراکز مشاوره پلیس ایلام
  • جلسه استیضاح شهردار ساری برگزار شد
  • برگزاری نخستین رویداد ملی غذایی «فبین فود» در مشهد
  • ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
  • معلمان در کنترل آسیب‌های اجتماعی جامعه نقش کلیدی دارند
  • دستگاه‌ها به مسئولیت‌ در قبال آموزش و پرورش عمل نمی‌کنند
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • مد خوب، مد بد!
  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه‌النجاه منتشر شد
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی