Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@07:11:06 GMT

توزیع واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۶۸۲۷۸

توزیع واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

مدیرکل دفتر بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی از خریداری و توزیع آزمایشی ۱۰ میلیون دز واکسن آنفلوآنزای پرندگان در سال آینده خبر داد.

ایران آنلاین / علیرضا اکبرشاهی امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه این واکسن پس از انجام فراخوان به شرکتهای وارد کننده و بعد از بررسی‌های بسیار در کمیته‌های دارویی سازمان دامپزشکی مورد تأیید قرار گرفت افزود: این واکسن‌ها تحت نظارت دقیق سازمان دامپزشکی انبار شده و صرفاً در9 استانی که آنفلوانزا به صورت انفجاری در آنها رخ داده، بین مزارع مرغ تخم‌گذار و مرغ مادر توزیع می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این واکسن ها با نظارت سازمان دامپزشکی و هزینه دامداران تزریق می شود گفت: در ایران 320 پنجره ورود ویروس آنفلوانزا یعنی تالاب‌ها و مرداب‌های محل عبور و مرور پرندگان وحشی مهاجر وجود دارد، که با اعلام اطلاعات زمان ورود و خروج و همچنین نوع پرندگان وحشی از سوی سازمان محیط‌ زیست، برای مقابله با این بیماری در آن زمان‌های خاص نمونه‌ برداری‌ها را تا یک شعاع مشخص تشدید کنیم.
اکبرشاهی از ممنوعیت ایجاد واحدهای مرغداری به‌ ویژه مرغ تخم‌گذار تا شعاع 50 کیلومتری از تالاب‌ها و مرداب‌های محل تردد پرندگان وحشی مهاجر خبر داد و افزود : طبق این ممنوعیت ، مرغداری های موجود تا شعاع مشخص شده به مرور زمان منتقل خواهند شد.
مدیرکل دفتر بهداشت و پیشگیری از بیماریهای طیور سازمان دامپزشکی بااشاره به فعالیت 1800مزرعه پرورش مرغ تخم‌گذار در کشور ادامه داد: 1350 تا از این مزارع در9 استان آذربایجان شرقی، قزوین، قم، تهران، البرز، مرکزی، اصفهان، فارس و خراسان رضوی واقع شده‌اند. که همجواری این استانها و ارتباطات موجود در آنها سبب افزایش درصد انتقال این بیماری می شود.
وی درخصوص آخرین آمار تلفات پرندگان ناشی از بیماری آنفلوانزا گفت: 25 میلیون و 140 هزار و 187قطعه پرنده تا امروز معدوم‌ سازی شده که 25 میلیون و 96 هزار قطعه آن در کانون‌های صنعتی بوده است. همچنین40 هزار قطعه پرنده در 117 کانون بومی و روستایی، 2100 قطعه 8 پرنده در 11 کانون پرنده وحشی معدوم شده‌اند.
اکبرشاهی با اشاره به اینکه 53 درصد پرندگانی که از بین رفته‌اند در واحدهای مزارع مرغ تخم‌گذار بوده‌اند ادامه داد: 19 میلیون و 380 هزار قطعه پرنده در این مناطق معدوم‌سازی شده‌اند. همچنین 9 درصد مزارع تخم‌گذار و 50 درصد مزارع مرغ مادر دچار خسارت شده‌اند.
وی با بیان اینکه در برخی استان‌ها تراکم مزارع پرورشی بسیار بالاست افزود: به‌عنوان نمونه در استان مازندران عمده مزارع مرغ گوشتی، نیمه گوشتی و مزارع جوجه وجود دارد و در کنار آن بیش از 10 میلیون قطعه طیور بومی مانند غاز، اردک و مرغابی در این منطقه پرورش پیدا می‌کند.
مدیرکل دفتر بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی همچنین بابیان اینکه به دلیل تنوع تعداد واحدهای صنعتی مرغداری متأسفانه مدیریت‌های متنوعی هم در کشور اعمال می‌شود، گفت:‌ در بحث پرورش، نحوه واکسیناسیون، حمل‌ونقل که خود می‌تواند عامل جابه‌جایی ویروس در این واحدها باشد، مدیریت‌ مختلفی وجود دارد و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال تشکیل زنجیره‌ها در این حوزه است.
اکبرشاهی شکار پرندگان مهاجر به‌ ویژه در نقاط شمالی کشور را یکی دیگر از مشکلات در انتقال ویروس آنفلوانزا دانست و افزود: با اینکه سازمان حفاظت محیط‌ زیست شکار این پرندگان را ممنوع کرده، اما متأسفانه ما شاهد شکار این پرندگان هستیم؛ چرا که این پرندگان همواره سویه‌های مختلفی از آنفلوانزا را به همراه دارند که می‌توانند آن و یروس را انتقال دهند.
وی با اشاره به اجرای طرحی از سوی ستاد اجرای آنفلوانزای کشوری با مدیریت وزارت کشور گفت: با عملیاتی شدن این طرح ظرف 3 تا 5 سال مرغداری‌هایی که ساختار نامناسب داشته یا دارای تراکم زیاد در مناطق خاص هستند طبق یک الگوی مناسب جابه‌جا و یا اصلاح می شوند./خبرگزاری صدا و سیما

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۶۸۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش‌های مرتبط با آبزیان در استان بوشهر گسترش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی تنگستانی ظهر چهارشنبه در حاشیه دوره آموزشی ممیزی رسمی از مراکز فرآوری آبزیان در بوشهر اظهار کرد: توسعه برنامه‌های آموزشی را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار داریم.

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر گفت: سازمان دامپزشکی کشور طی برنامه‌هایی مدون قصد دارد با تجهیز تیم‌های ممیزی در استان‌ها روند تولید و فعالیت‌های اقتصادی را تسریع داده و با رفع موانع در جهت پیشبرد اهداف جهش تولید پیشگام باشد.

تنگستانی افزود: با توجه به پتانسیل استان بوشهر در زمینه آبزی پروری و تعدد کارگاه‌های فرآوری این آمادگی را داریم در برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی در این زمینه در خدمت همکاران باشیم.

دوره آموزشی ممیزی رسمی از مراکز فرآوری آبزیان با حضور مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور و همچنین کارشناسان دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور و استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان به میزبانی استان بوشهر آغاز شد.

کد خبر 6087566

دیگر خبرها

  • ورود ناپلی و پست لارو از استان‌های دیگر به بوشهر ممنوع است
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • فواصل بهداشتی دامپزشکی مانعی برای مجوز‌های دامداری و پرورش طیور
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • کاهش فواصل بهداشتی واحد‌های دامی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد
  • آموزش‌های مرتبط با آبزیان در استان بوشهر گسترش می‌یابد
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • برداشت حدود ۶۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا