Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

سرمايه‌گذاري‌ از اساسي‌ترين‌ مباحث‌ اقتصادي‌ است. بدون‌ آن، توليد شكل‌ نمي‌گيرد و ثروت‌ تحقق‌ نمي‌يابد. عدالت‌ و توزيع‌ مناسب‌ ثروت، زماني‌ معنا مي‌دهند كه‌ ثروت‌ ايجاد شده‌ باشد. توليد ثروت‌ با انجام‌ سرمايه‌گذاري‌ اتفاق مي‌افتد و سرمايه‌ نقدي‌ با پس‌انداز، قرض‌گرفتن‌ و مشاركت‌ صاحبان‌ سرمايه‌ در امر توليد تحقق‌ مي‌يابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شکي نيست که اسلام براي همه وجوه زندگي قوانيني دارد. وجود اقتصاد اسلامي مؤيد اين مطلب است که در حوزه اقتصاد، معيشت و تأمين رفاه هم روش‌هاي خاصي موجود است که بايد به آنها پرداخته شود. بانکداري اسلامي و عقود اسلامي از آن دسته اند.
بانکداري اسلامي نوعي بانکداري يا فعاليت بانکي است که با احکام اسلام همخواني دارد و در قالب اقتصاد اسلامي تعريف مي‌شود. بانک نهادي حقوقي است که عمليات‌هاي پولي، مالي و اعتباري را بر عهده دارد. حال اگر بخواهيم اين خدمات و فعاليت‌ها را طبق قوانين اسلام مديريت و اجرا کنيم، «بانکداري اسلامي» پديد مي‌آيد.
در بينش اسلامي، دريافت و پرداخت بهره تحريم شده است؛ بنابراين عمليات بانکداري و مالي بايد بدون بهره انجام شود. اسلام روش‌هايي را براي جايگزين کردن بهره و نهادهاي اقتصادي مبتني بر آن پيشنهاد مي‌کند که از آن جمله مي‌توان به عقود اسلامي به‌عنوان ابزاري کارآمد اشاره کرد.
به طورکلي عقود اسلامي در نظام بانکي به چهار گروه تقسيم مي‌شوند که عبارتند از:
• قرض‌الحسنه
• عقود مبادله‌اي (فروش اقساطي، اجاره به شرط تمليک، سلف، خريد دين، جعاله، ضمان)
• عقود مشارکتي (مشارکت مدني، مشارکت حقوقي، مضاربه، مزارعه، مساقات)
• سرمايه‌گذاري مستقيم
علاوه بر اين‌ها بايد اين نکته را مدنظر قرار دهيد، معمولاً‌ افرادي‌ كه‌ درصدد به‌ جريان‌ انداختن‌ سرمايه‌ خود هستند طالب‌ سود مي‌باشند و اين‌ امر مورد تأييد شريعت‌ هم‌ قرار گرفته‌ است. بر همين اساس، همزمان با گسترش بازارهاي مالي اسلامي، طيف وسيعي از ابزارهاي مالي منطبق با قوانين و مقررات اسلامي نيز طراحي شد که يکي از رايج‌ترين آنها، صکوک (Sukuk) نام دارد.
از آنجا که اوراق قرضه مبتني بر قرض با بهره است، از ديدگاه اسلام ربا محسوب شده و حرام است؛ لذا در کشورهاي اسلامي نمي‌توان از اين اوراق جهت تأمين مالي استفاده کرد. براي رفع اين مشکل متخصصان مالي ابزار مالي جديد را طراحي نمودند و در نهايت با ايجاد بانکداري اسلامي، ابزارهاي مالي اسلامي يا همان صکوک ايجاد گرديد.
صکوک، نوعي از اوراق بهادار اسلامي است که ابزاري مناسب به عنوان جايگزين اوراق قرضه محسوب مي‌شود. اين اوراق با درگير کردن يک دارايي مشخص فيزيکي و به ميان آوردن قراردادهايي مانند اجاره و مضاربه منطبق با قانون بانکداري بدون ربا است.
بر همين اساس و مطابق با قوانين و مقررات اسلامي در مورد اين موضوع بايد روشي را براي سرمايه‌گذاري انتخاب کرد که در مورد شرعي بودن آن شک و شبهه اي وجود نداشته باشد.
امروزه در ايران روش‌هايي براي سرمايه‌گذاري با استفاده از عقود اسلامي به وجود آمده است. «ايران‌رنتر» يک پلتفرم اجاره وسيله است که در يک سوي اين پلتفرم مي‌توانيد صدها قلم کالا را به صورت موقت يا دائم اجاره کنيد و از سوي ديگر مي توانيد با خريد يا تأمين وسايل ديگران کسب درآمد کنيد. اين پلتفرم امکان سرمايه‌گذاري شرعي را به دو صورت فراهم آورده است؛ شما مي‌توانيد از طريق تأمين وسيله‌هايي که در ليست وسايل در انتظار تأمين در سايت ايران‌رنتر موجود است اقدام به سرمايه‌گذاري کنيد يا طي يک قرارداد حق‌العمل کاري اين امکان را به ايران رنتر بدهيد تا با وجه تأمين شده توسط شما وسايل را به نام خودتان خريداري کند.

براي توضيح بيشتر در اين مورد لازم است بدانيد که اجاره با امکان مالکيت، عقد اجاره‌اي است که در آن مستأجر (مشتري) در صورت عمل به شرايط مندرج در قرارداد، در پايان مدت اجاره، مالک عين مستاجره شود و اين امکان را دارد که هر زمان خواست کالاي اجاره شده را برگرداند. ايران‌رنتر بر همين اساس اين امکان را براي تمام افراد فراهم کرده تا با اجاره وسايل در پايان مدت اجاره بتوانند صاحب آن کالا شوند.
همانطوري که گفته شد در فرآيند انتشار اوراق صکوک يک دارايي ملموس مورد معامله قرارميگيرد؛ از آنجاييکه سرمايه گذاري در ايران‌رنتر بر بستر وسايل صورت مي‌گيرد، پس تمام اصول و قواعد سرمايه‌گذاري موجود در عقود اسلامي براي سرمايه‌گذاري در ايران‌رنتر رعايت شده است.
براي اطلاع بيشتر در مورد اين روش سرمايه‌گذاري مي‌توانيد به صفحه تأمين در ايران‌رنتر مراجعه کنيد يا با کارشناسان آن تماس بگيريد تا اطلاعات کامل در مورد تمام مراحل سرمايه‌گذاري در ايران‌رنتر را در اختيارتان قرار دهند.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۶۸۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی

به گزارش تابناک اقتصادی، سید احسان خاندوزی که برای شرکت در پنجمین مجمع بانک توسعه اسلامی به ریاض سفر کرده است در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشورهای مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

خاندوزی گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم های ظالمانه آمریکا همچنان در تامین مالی پروژه ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح ‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما امروز 11 طرح مهم در استان های مختلف داریم که تامین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می شود.

وی گفت: در سال های 97 تا 1400 مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای قتصاد عضو تعیین می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تامین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشورهایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تاسیس این پنجره تامین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

خاندوزی خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تامین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشورهای عضو به خصوص کشورهای هدف که نقش پررنگ تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقابه صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

منبع: شادا

 

دیگر خبرها

  • آیا بازگرداندن نصف مبلغ خودرو به مشتریان صحت دارد؟
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی تأیید شد
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟
  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی