Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهان > مجامع‌ جهانی - همشهری آنلاین:
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در نشست کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل در وین گفت: راه حل اصلی معضل جهانی مواد مخدر، عزم و اراده جهانی و ارتقای همکاری فارغ از مباحث حاشیه ای، گزینشی و سیاسی است.

به گزارش ايرنا از وين، رحمانی فضلی روز دوشنبه در سخنرانی خود در شصت و یکمین نشست کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل ، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در مقابله با وضع جاری مساله جهانی مواد مخدر و چالشهای نوظهور و جدید مرتبط با آن تشریح کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مواد مخدر به عنوان نهاد اصلی سیاست گذاری سازمان ملل در موضوعات مرتبط با مواد مخدر حمایت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کنوانسیون های سه گانه بین المللی اساس و شالوده اصلی نظام بین المللی در کنترل مواد مخدر را حتی در مورد چالشهای نوظهور، تشکیل میدهند که جزء تعهدات غیر قابل اجتناب کشورها است.

وزیر کشور ایران ادامه داد: بیانیه سیاسی و برنامه اقدام سال 2009 ، بیانیه مشترک وزرا در سال 2014 و همچنین توصیه های سی امین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد 2016 مبنای اقدام کشورها در مقابله با مساله جهانی مواد مخدر می باشند. این امر نباید تحت الشعاع مباحث و موضوعات حاشیه ای به ویژه مسائل سیاسی قرار گرفته و جامعه جهانی را در مقابله با مساله جهانی مواد مخدر از مسیر خود منحرف نماید.

رحمانی فضلی تاکید کرد: اجرای برنامه های توسعه پایدار متضمن معیشت جایگزین در کشورهای هدف یک اصل مسلم است که این مهم در گرو اجرای اصول راهنمای سازمان ملل در خصوص توسعه جایگزین ، جلوگیری از ورود منافع حاصل از قاچاق مواد مخدر به نهادهای مالی معتبر جهانی و مشارکت جامعه جهانی - بر اساس اصل مسئولیت مشترک - می باشد.

وی افزود: همکاری متناسب کشورها ، بخصوص کشورهای مقصد و سازمان های مرتبط منطقه ای و بین المللی با کشورهای خط مقدم مبارزه با مواد مخدر در قالب های دو و چند جانبه و همچنین در چارچوب برنامه منطقه ای و کشورهای دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد - به دور از ملاحظات سیاسی - یک ضرورت است. در این ارتباط بر ابتکار تقویت ابتکار سه جانبه فیمابین جمهوری اسلامی ایران ، افغانستان و پاکستان و اجرای برنامه کشوری دفتر UNODC با جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی 2019- 2016 تاکید میگردد.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه چارچوبها و اسناد بین المللی حوزه مقابله با مواد مخدر از جامعیت و شمولیت کافی برخوردار هستند ، افزود: لذا راه حل اصلی معضل جهانی مواد مخدر ، عزم و اراده جهانی و تلاش روزافزون کشورها برای اجرای موثر اسناد مزبور و ارتقای همکاری های موجود در چارچوب اسناد یاد شده فارغ از مباحث حاشیه ای ، گزینشی و سیاسی می باشد. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مواضع مذکور و با توجه به تجربیات موفق در همه ابعاد مبارزه و مقابله با مواد مخدر، دست همه کشورهای عضو را به گرمی می فشارد و همچون همیشه آمادگی خود را برای هر گونه همکاری با هدف ریشه کنی این پدیده شوم اعلام می دارد.

وزیر کشور در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به اینکه طبق گزارش سال 2017 دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد ، تولید تریاک در افغانستان نسبت به سال 2016 با حدود 87 درصد افزایش به میزان بی سابقه 9هزار تن در سال 2017 رسیده است ، افزود: کشت ، تولید ، قاچاق و مصرف گروه کانابیس همچنان در سطح جهانی رو به گسترش است و مصرف و تجارت آمفتامینها و داروهای روانگردان جدید رشد فزاینده ای پیدا کرده است.

وی افزود: مصرف هروئین در مناطقی که قبلا رو به ثبات گزارش شده بود ، مجددا در حال افزایش گزارش شده و انحراف و قاچاق پیش سازها به یک تجارت غیرقانونی دو سویه تبدیل شده است. تجارت مواد مخدر در فضای مجازی و سایبری نسبت به سال 2015 تا 50 درصد رشد نشان می دهد و پیوند مواد مخدر با سایر جرایم سازمان یافته از جمله فساد و پولشویی و قاچاق غیرقانونی انسان ، افراطی گری و غیره پیچیده تر شده است.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا علیرغم تلاشهای انجام شده و نیز عزم کشورها برای مقابله با معضل جهانی مواد مخدر و همچنین وجود موازین و اسناد متقن بین المللی در این خصوص ، شاهد چنین آمار رو به رشدی در رابطه با تولید مواد افیونی به ویژه در کشور افغانستان هستیم؟

وی افزود: متاسفانه باید اذعان کرد که این موارد در کنار سایر عوامل کارکردی از جمله اجرا نکردن مطلوب اصل مسئولیت مشترک بین المللی و خصوصا برخورد گزینشی در همکاری های بین المللی و سیاسی شدن این موضوع ، سبب گردیده است تا همچنان مواد مخدر بطور نگران کننده ای سلامت و رفاه جوامع را تهدید نموده و کلیه بنیانهای اقتصادی و اجتماعی کشورها را در معرض تهدید قرار دهد.

رحمانی فضلی در ادامه سخنرانی خود در کنفرانس مواد مخدر سازمان ملل با بیان اینکه مساله جهانی مواد مخدر معضلی فرامرزی است و مختص به یک یا دو کشور خاص نیست بلکه بر اساس اصل مسئولیت مشترک بین المللی ، وظیفه ای است که همه باید در قبال آن ایفای نقش نمایند، تاکید کرد: در این ارتباط ، جمهوری اسلامی ایران بیانیه سیاسی و برنامه اقدام سال 2009 ، بیانیه مشترک وزرا در سال 2014 و همچنین توصیه های سی امین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در آوریل 2016 را مبنای اقدام خود در مقابله با مساله جهانی مواد مخدر قرار داده است و با اتخاذ استراتژی متوازن کاهش عرضه و تقاضا و ارتقای همکاری های منطقه ای و بین المللی و مبارزه با پولشویی تلاش نموده است تا برنامه های ملی خود را با تمرکز بر رویکرد اجتماعی به اجرا گذارد.

وی در ادامه به توضیح برخی از سرفصل های این اقدامات که در سال 2017 اجرا شده اند پرداخت و از استمرار برنامه انسداد و کنترل مرزها و تبادل اطلاعات عملیاتی برای جلوگیری از ورود و خروج مواد مخدر غیرقانونی ، اجرای برنامه های فراگیر برای جلوگیری از انحراف پیش سازها ، پایش و قطع جریان مالی ناشی از عواید قاچاق مواد مخدر ، اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق ماده 45 به آن که صدور مجازات اعدام را محدود و حبس ابد را ملغی نموده است به عنوان برخی از این اقدامات یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد که در نتیجه برنامه کنترل مرزها مقدار 785 تن انواع مواد مخدر از جمله 24 تن هروئین کشف شده و با برنامه فراگیر جلوگیری از انحراف پیش سازها نیز حدود 25 هزار لیتر پیش ساز اسید انیدرید کشف شده است.

وی افزود: برنامه های پیشگیری در چهار کانون هدف شامل خانواده ، محیط های آموزشی ، محله ها و محیط های کاری تا 50 درصد رشد داشته است و در سراسر کشور تعداد 7 هزار و 516 مرکز درمان سرپایی سوء مصرف مواد مخدر فعالیت دارد.

شصت و یکمین نشست کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل (CND61) صبح امروز دوشنبه در مقر سازمان ملل در وین آغاز به کار کرد. در این گردهمایی سیاست گذاران ، کارشناسان از کشورهای مختلف جهان راهکارهای مبارزه با مواد مخدر را بررسی می کنند.

در همین زمینه: آمارهای متنوع مربوط به اعتیاد در کشور؛ تولد روزانه ۷۵۰۰ نوزاد معتاد ورود تنباکوی اغشته به مواد مخدر

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۶۸۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری برای دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری میان ایران و پاکستان

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان درباره موضوعات مطرح شده در دیدار‌ها و نشست‌های مقامات ایران و پاکستان، از دیدار دوجانبه رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور خبر داد و گفت: در این دیدار موضوعات مختلف در حوزه اقتصادی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد نشست بعدی این کمیسیون ظرف چند ماه آینده در تهران برگزار شود.

رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان، وجود بنادر مهم پاکستان از جمله کراچی و همچنین موقعیت بنادر ایران از جمله بندر چابهار و دسترسی به آب‌های آزاد را فرصت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور دانست و افزود: توسعه بنادر پاکستان و ایران از دیگر موضوعاتی بود که در دیدار‌های دوجانبه مطرح شد.

بذرپاش با اشاره به هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تجارت دو کشور گفت: دستیابی به این هدف نیازمند توسعه جدی زیرساخت‌ها از جمله بنادر و تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز‌های دو طرف است.

تسهیل تردد در مرز‌های ایران و پاکستان

وی افزود: ۳ مرز ریمدان، میرجاوه و پیشین میان ایران و پاکستان وجود دارد که دو مرز آنها نسبتاً جدید است و باید تردد از این مرز‌ها تسهیل شود.

وزیر راه و شهرسازی از طرح اجازه حمل یکسره بار توسط کامیون‌های ایرانی به داخل پاکستان خبر داد و افزود: این موضوع هم سرعت تردد و هم حجم انتقال بار را افزایش می‌دهد.

بذرپاش گفت: تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید موردتوجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود که با طرف پاکستانی مطرح و مقرر شد این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

برقراری پرواز مستقیم میان تهران و اسلام آباد توسط شرکت‌های ایرانی

وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع همکاری‌های هوایی از جمله افزایش پرواز‌ها به‌ویژه میان لاهور و مشهد یا تهران نیز مطرح و مقرر شد برقراری پرواز میان تهران و اسلام‌آباد توسط شرکت‌های ایرانی اعلام شود تا بستر تردد راحت‌تر تجار فراهم شود.

بذرپاش با بیان طرح موافقت‌نامه تجارت آزاد در این نشست گفت: علاوه بر این موافقت‌نامه، تعدادی موافقت‌نامه پیشنهادی از سوی سازمان‌های ایرانی به‌طرف پاکستانی ارسال شده بود که تا کنون نظر موافق یا مخالفی از سوی پاکستان اعلام نشده، به همین منظور قرار شد کارگروهی در وزارت مربوطه تشکیل و نشست‌های مجازی با سازمان‌های هم تراز برگزار شود تا هرچه سریع‌تر در مورد موافقت‌نامه‌ها نظر بدهند. همچنین نشست بعدی در سطح معاونان وزیر در تهران برگزار شود.

رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان، تهاتر کالا را از دیگر موضوعات مورد بحث طرفین اعلام کرد که در دستور کار برای پیگیری بیشتر قرار گرفت.

بذرپاش با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید در پاکستان ابراز امیدواری کرد که توسعه همکاری‌ها با جدیت در دستور کار قرار گیرد و توافق‌نامه‌ها به سرانجام برسد.

وی یادآور شد: پاکستان به دلیل مجاورت مرزی قابل توجه با کشورمان و بازار بزرگی که دارد، فضای مناسبی برای فعالین اقتصادی ایرانی است و باید زیرساخت‌ها برای دسترسی هرچه آسان‌تر تجار و بازرگانان ایران به این بازار فراهم شود که در نهایت توسعه اقتصادی کشور را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی کمبود دارو در کشور
  • اختصاص ۷ همت به طرح دارویار
  • گنجی: خیلی از بچه‌های درجه یک بخاطر خستگی از برنامه جدا شدند/ افت مخاطب نداشتیم
  • اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد
  • توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری برای دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری میان ایران و پاکستان
  • نشست رسمی وزرای کشور ایران و پاکستان در اسلام‌آباد
  • نشست اعضای کدکس مواد غذایی در چین برگزار می‌شود
  • سن مصرف مخدر‌ ها در کشور به ۲۴ سال رسید
  • فیلم | نشست ۱۳۵ کمیسیون ایمنی راه ها با حضور وزیر راه و شهر سازی
  • تعامل شهرداری و میراث در راستای توسعه پایدار گردشگری