Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس مرکز تحقيقات سوختگي کشور آمار تلفات پارسال چهارشنبه سوري را بيش از دو هزار نفر مصدوم اعلام کرد و گفت: حدود 600 نفر در بيمارستان بستري شدند و حدود 263 عمل جراحي چشم انجام شد و 6 نفر هم جان باختند.
دکتر محمد جواد فاطمي در گفت و گو با جام جم آنلاين بيان کرد: کودکان و جوانان بيشترين قشري هستند که در شب چهارشنبه سوري آسيب مي بينند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر گزارش ها اردبيل در شب چهارشنبه سوري سال 95 بيشترين تلفات را به خود اختصاص داده است. شايع ترين صدماتي که به افراد در اين شب وارد مي شود در نواحي دست ها، صورت و چشم است همچنين سوختگي در اين نواحي نيز بسيار اتفاق مي افتد.
به گفته وي، رهگذران در اين شب بيشترين آسيب را مي بينند که حتي در برخي اوقات جان خود را از دست مي دهند. افرادي که ترقه بازي مي کنند و لوازم آتش بازي دست ساز مي سازند شديدترين آسيب را مي بينند و قطع انگشت و دست مهمترين صدمه اي است که به اين افراد در شب چهارشنبه آخر سال وارد مي شود. عابران پياده که از کنار آتش بازي و ترقه بازي ها عبور مي کنند، بيشتر در نواحي صورت و بدن صدمه اي مي بينند.
رئيس مرکز تحقيقات سوختگي کشور اشاره کرد: مسئولين بايد تلاش کنند تا چهارشنبه سوري به روال عادي خود باز گردد. چهارشنبه سوري يک جشن در فرهنگ ما ايراني هاست و به جاي جنگ و گريز و درگيري هاي خياباني بايد شرايطي جايگزين اين موارد شود تا مردم با آرامش و اطمينان اين شب را جشن بگيرند. اگر مسئولان براي مردم زمينه شادي فراهم کرده و فضايي را براي جمع شدن مردم تعيين کنند، ديگر کسي به دنبال ناهنجاري هاي اجتماعي نمي رود و افراد کمي مرتکب حرکت هاي ناهنجار مي شوند، اين اولين و مهمترين قدم براي کاهش حوادث دلخراش چهارشنبه سوري است و بايد کاري کنيم که مراسم اين شب به جايگاه اصلي خود برگردد.
فاطمي متذکر شد: حال اگر افراد در اين ايام دچار آسيب شدند دقت داشته باشند محل آسيب ديده را با گاز استريل تميز و باندپيچي کرده و به مراکز درماني مراجعه کنند. اغلب خونريزي هاي اندام فوقاني مثل دست با يک فشار ملايم و بالا نگه داشتن آن قابل کنترل هستند اما اگر عضوي قطع شده بهتر است عضو را در يک کيسه نايلوني قرار داده و آن را در آب يخ شناور نگه داريم(نبايد عضو قطع شده با يخ تماس مستقيم داشته باشد.)
رئيس انجمن حمايت از بيماران دچار سوختگي در ادامه افزود: اگر قبل از آن که عضو قطع شده را در کيسه قرار دهيم ابتدا آن را در گاز استريل يا يک پارچه تميز بگذاريم و سپس آن را در کيسه و آب يخ قرار دهيم، بسيار مناسب تر است.
رئيس مرکز تحقيقات سوختگي کشور در رابطه با افرادي که در ناحيه چشم دچار آسيب شدند، گفت: اين دسته از افراد بايد سريع چشمهايشان را با سرم نمکي و يا آب تميز شستشو داده و به مراکز درماني مراجعه کنند.
فاطمي خاطرنشان کرد: حال اگر افراد دچار سوختگي شدند بهترين اقدام شستشوي 20دقيقه اي محل سوختگي با آب سرد(منظور آب يخ نيست) است سپس با پماد هاي سوختگي محل آسيب ديده را بپوشانند اما اگر وسعت سوختگي زياد است(عمقي يا بيش از يک کف دست است) تنها بايد به مراکز درماني مراجعه کنند.
وي هشدار داد: در محل سوختگي از خمير دندان، سيب زميني رنده شده، گوشت قرمز ... قرار ندهيد چرا که هيچ اثبات علمي براي اين موضوع وجود ندارد و در واقع باعث مي‌شود که محل سوختگي بدتر و وسعت آن بيشتر و عميق‌تر شود.
به گفته وي، اغلب اقلام بيماراني که دچار سوختگي مي شوند تحت پوشش بيمه نيست، به عبارتي ديگر حمايت سازمان‌هاي بيمه‌گر از بيماران سوخته خوب نيست و اغلب پانسمان‌هاي نوين نه دستورالعمل استفاده دارند و نه تحت پوشش بيمه است. اين در حالي بوده که اين پانسمان براي همه بيماران نياز نيست و تنها کساني که شرايط خاص دارند براي آنها استفاده مي‌شود.
بيتا نوروزي/جام جم آنلاين

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۶۹۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قول وزیر صمت، اجرا نشد/ تولید خودرو در فروردین امسال نسبت به فروردین پارسال کم شد

به گزارش خبرآنلاین با بررسی کارنامه تولید خودروسازان بزرگ کشور در نخستین ماه امسال مشخص می‌شود که ایران‌خودرو و سایپا در افتتاحیه تولید ۱۴۰۳ چه کرده‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع حدود ۴۲‌هزار و ۴۰۰دستگاه انواع خودروی سواری را در فروردین امسال تولید کرده‌اند. این در حالی است که در ماه مشابه پارسال مجموع تولید محصولات سواری آنها حدود ۵۵‌هزار دستگاه بود. بنابراین غول‌های جاده ‌مخصوص در ماه نخست امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل، ۲۴‌درصد افت تولید را تجربه کرده‌اند.

در این بین، بیشترین تیراژ نصیب ایران‌خودرویی‌ها شده که توانسته‌اند ۱۴‌هزار و ۲۰۴دستگاه محصول را در فروردین تولید کنند. با این حال این میزان تولید سبب شده تا آبی‌های جاده‌مخصوص افت ۱۹درصدی تولید را در بخش سواری نسبت به فروردین ۱۴۰۲ تجربه کنند. سایپایی‌ها نیز به کمک زیرمجموعه خود پارس‌خودرو، تولید بالغ بر ۱۹‌هزار دستگاهی را در ماه ابتدایی امسال ثبت کرده‌اند که نسبت به فروردین پارسال افت ۲۹درصدی را نشان‌ می‌دهد.

در حالت تفکیکی، سایپا تولید ۱۴‌هزار و ۲۰۴دستگاهی در فروردین امسال داشته و این در حالی است که میزان تولید این شرکت در ماه مشابه پارسال ۱۹‌هزار و ۲۱دستگاه بود. بنابراین دومین خودروساز بزرگ ایران بدون احتساب آمار پارس‌خودرو، افت تولید بالغ بر ۵‌هزار دستگاهی داشته است. پارس‌خودرو نیز که ۴هزار و ۸۷۳دستگاه تولید داشته، در مقایسه با فروردین پارسال افت تولید ۲‌هزار و ۷۹۰دستگاهی داشته است.

افت تولید ۲۴درصدی خودروسازان در فروردین در حالی است که طبق اعلام وزیر صمت، تولید خودرو در سال‌جاری باید ۱۵‌درصد افزایش یابد. با توجه به تولید بالغ بر یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار دستگاه خودرو در سال گذشته، رشد ۱۵درصدی به معنای افزایش تیراژ خودرو تا یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دستگاه است. خودروسازان بزرگ کشور سال گذشته نتوانستند برنامه تولید مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت را عملی کنند، به نحوی که تنها ۶۵‌درصد از این برنامه محقق شد. برنامه تولید پارسال حداقل یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار دستگاه بود، بنابراین مشخص می‌شود که برنامه مدنظر صمت برای امسال افت حدودا ۲۰۰‌هزار دستگاهی خواهد داشت. اما در کنار وعده رشد ۱۵درصدی تولید، وزیر صمت هفته گذشته با حضور در ایران‌خودرو دیزل عنوان کرد که یک جهش اساسی در کمیت و کیفیت تولید اتقاق خواهد افتاد. به‌طور حتم این وعده وزیر بدون اصلاح قیمت خودرو همچون سال‌های گذشته تنها در حد وعده باقی خواهد ماند. 21302 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903289

دیگر خبرها

  • حضور غایب بزرگ پارسال در نمایشگاه کتاب امسال
  • تولید خودرو در نخستین ماه بهار افت کرد
  • قول وزیر صمت، اجرا نشد/ تولید خودرو در فروردین امسال نسبت به فروردین پارسال کم شد
  • غرش دوباره هیولای ژابی آلونسو: حریف بعدی رنده شد!
  • غرش دوباره هیولای ژابی آلونسو: حریف بعدی رنده شد!‏
  • رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران شد
  • رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران است
  • برگزاری دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی
  • رونالدو رکوردها را در عربستان رنده می‌کند!
  • ترمیم سریع سوختگی با بانداژ ساخته‌شده از سیب، ذرت و سویا!