Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-05@19:49:08 GMT

انتقاد از سکوت در برابر تخریب آثار تاریخی شیراز

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۶۹۴۸۹

عضو شورای اسلامی شهر شیراز، با اشاره و بازخوانی ماده 558 قانون میراث فرهنگی، ضمن انتقاد به سکوت دستگاه قضایی در خصوص تخریب آثار تاریخی در شیراز، ابراز امیدواری کرد که اعضای شورا شهریاران شهر سنگستان نباشند‍ آفتاب‌‌نیوز :  مهدی حاجتی عصر دوشنبه 21 اسفند در نطق قبل از دستور خود در جلسه‌ی علنی شورای اسلامی شهر شیراز با قرائت شعری از مهدی اخوان‌ثالث، با عنوان شهر سنگستان و ضمن اشاره و بازخوانی ماده‌ی 558 قانون در خصوص تخریب آثار تاریخی و فرهنگی، لزوم رسیدگی به تخریب خانه‌های تاریخی در شیراز تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حاجتی گفت: ماده 558 قانون می‌گوید هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده یا تزئینات، ملحقات، تاسیسات، اشیا و لواسم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده، به حبس از یکسال الی ده‌سال محکوم می‌شود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: این ماده‌ قانونی را سه بار باید خواند تا شاید کسی در این شهر بشنود و داد قانون را بستاند.
به گزارش ایسنا،حاجتی تصریح کرد: و این سرانجام شهر سنگستان است که عمل غیرقانونی انجام می‌شود، متهم مشخص باشد، نهادهای ناظر مشخص باشد، ماده‌ی قانونی مشخص باشد، اما سکوت شود تا این شهر و مردمانش سنگ شوند و این شهر بخواند من آن شهر اسیرم ساکنانش سنگ.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۶۹۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند

علی محمدی گفت: متهمان به همراه پرونده تشکیل شده برای سیر مراحل دادرسی تحویل مقامات قضایی شدند.

وی ادامه داد: با استناد قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب و همچنین ورود آن به کشور، منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه اضافه کرد: بر این اساس متخلفان از مفاد این قانون به ضبط و مصادره دستگاه مذکور محکوم می‌شوند.

محمدی افزود: چنانچه دستگاه فوق در حفاری غیرمجاز به قصد کشف‌اموال فرهنگی - تاریخی مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر مجازات فوق، مرتکب به یک سال تا سه سال حبس مجازات مقرر در ماده (۵۶۲) قانون‌مجازات اسلامی - مصوب ۱۳۷۵٫۳٫۲ محکوم می‌شود.

شهرستان تربت حیدریه ۳۵۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده دارد که تعداد ۶۲ اثر شامل بنا، محوطه و میراث ناملموس ثبت شده در فهرست میراث ملی است.

شهرستان تربت حیدریه در فاصله ۱۴۵ کیلومتری از جنوب مشهد قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • چه کسی محجور است؟/ آثار حقوقی شخص محجور
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • شیراز؛ اولین شهر ایرانی که صاحب یک روز در تقویم شد
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند