Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@08:34:40 GMT

22 اسفند روز پاسداشت میراث حماسی یک ملت

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۷۲۲۰۶

22 اسفند روز پاسداشت میراث حماسی یک ملت

بر پیشانی تاریخ اسفند ماه در تقویم ایران زمین، روز شهید نشسته است. 22 اسفند روزی است که خاطره رشادت و جانفشانی مردان بزرگ این سرزمین را در یادها زنده می‌کند. بهانه‌ای است برای تورق و تأمل در سرگذشت آنها که هستی خویش را پای میهن و عقیده نهادند. حسین یاحقی

ایران آنلاین /انتخاب روز شهید در تقویم آخرین ماه سال شمسی بدون حکمت و علت نیست، چه آنکه اتفاقات مهم و شگفتی در روزهای منتهی به 22 اسفند در صفحات دفاع مقدس رخ داده است؛ اتفاقاتی که به ماه اسفند رنگی از حماسه بخشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایام اسرارآمیز اسفند یادآور شهادت چهره‌های اسطوره‌ای جنگ؛ مهدی و حمید باکری، ابراهیم حاج امینی، عباس کریمی، محمدابراهیم همت، عبدالحسین برونسی، حسین خرازی و… است. از همین روست که اگر پای سخنان نسل پا به سن گذاشته دفاع مقدس بنشینی شما را به تأمل در رشته حوادث اسرارگونه روزهای اسفند ماه از تاریخ جنگ فرامی خوانند.

در چنین روزهایی دشت گرم جنوب و ارتفاعات سردسیر غرب ایران شاهد وقوع عملیات‌های مهم و تأثیر‌گذاری بود و فرماندهان لشکرها و تیپ‌ها روزهای سختی را برای عقب راندن دشمن تجاوزگر پشت سر ‌گذاشتند. عملیات والفجر 9، عملیاتی که در منطقه شرق سلیمانیه در جبهه شمال غرب به فرماندهی سپاه پاسداران با هدف نزدیک شدن به شهر سلیمانیه عراق و مقابله با تجمع نیروهای عراق در فاو آغاز شد. عملیات‌ نامنظم ظفر 6، عملیات کربلای 7، عملیات بدر، عملیات نامنظم ظفر7، عملیات والفجر 10، عملیات خیبر، عملیات بیت المقدس 3 و عملیات امام مهدی(عج) بخشی از این عملیات‌ها هستند که همگی در اسفند ماه انجام شده است. این عملیات‌ها با از جان گذشتگی رزمندگان و تدبیر فرماندهان موازنه جنگ را به نفع ایران تغییر ‌داد، با این حال  برای تحقق اهداف هر کدام از این عملیات، بهای گرانی را پرداختیم و ایران اسلامی از وجود شایسته‌ترین چهره‌ها محروم ماند. طبق اسناد آرشیو جنگ ۱۳ درصد شهیدان دفاع مقدس در اسفندماه به شهادت رسیدند. از همین رو باید  نگاهی دگرگونه به‌ وقایع ماه اسفند در تاریخ دفاع مقدس افکند. اکنون نزدیک چهار دهه از پایان هشت سال دفاع مقدس می‌گذرد و ما نیازمند بازخوانی دوباره روزهای پر از حماسه عملیات‌های بدر، خیبر، کربلای 5 و سلسله عملیات‌های والفجر هستیم.
یکی از نگارندگان حماسه‌های دفاع مقدس در توصیفی جالب از آموزه‌های ماه اسفند در تاریخ دفاع مقدس می‌گوید: باید برای اسفند ماهی‌ها، اسفند دود کرد. عده‌ای هم در همین روزهای اسفند راهی آسمان نور شده‌اند. روزهای اسفند روزهای متبرک و مقدسی است، روزهایی که شاید بتوان گفت «ما رایت الا جمیلا»یی دیگر است. این روزها یادآور ایامی است که خدا چشمان زیبای حاج همت  را برای خودش برداشت و آقا مهدی باکری هم در دریای بی‌کران عشق خدا سوار سفینة النجاه شد و به ساحل امن رسید، حاج حسین خرازی همان سرداری که وقتی دستش را در جبهه هدیه داد لقب علمدار جبهه را گرفت هم بالاخره در همین روزهای اسفند به آرزویش رسید و راهی آسمان شد. آری؛ اسفند، ماهِ شهیدان است. ماه حاج همتی که هنوز هم از حسینیه‌اش در دوکوهه بوی خدا می‌آید و بوی شهادت؛ همان حاج همتی که ۱۷ اسفند سالروز شهادتش است و حالا قریب چهار دهه از شهادتش می‌گذرد اما همچنان نگاه گیرایش دل از دل جوانان امروزی می‌برد. برای اسفندماه باید اسفند دود کرد چون ۲۳ اسفند روز شهادت شهید برونسی است. همان شهیدی که خاک‌های نرم کوشک هم عاشقش شده بودند به‌خاطر عشق او به حضرت زهرا(س)، همان حاج عبدالحسینی که قبل از جنگ کارگر ساده‌ای بود در مشهد اما زمان جنگ شد حاج عبدالحسین برونسی که بعثی‌ها از شنیدن اسمش لرزه بر اندام‌شان می‌افتاد. به این ترتیب است که ماه اسفند در نگاه همه بچه‌های جبهه و جنگ قداست یافته است و روز بیست و دوم اسفند ماه استحقاق آن را داشت که به‌ عنوان روز شهید در تاریخ این سرزمین ثبت شود. به احترام این روز و به یاد 225 هزار شهید و همه مردان و زنان حماسه‌ساز این سرزمین سرتعظیم فرود می‌آوریم./روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۷۲۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۵ هزار نفر از عوامل اجرایی در تهران انتخابات اسفند ۱۴۰۲ را برگزار کردند

مدیر کل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تهران گفت: ۷۵ هزار نفر از عوامل اجرایی در استان تهران انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ را برگزار کردند.

‌به گزارش ایسنا، سعید ضیایی در حاشیه مراسم تقدیر از مجریان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که در فیروزکوه برگزار شد، ضمن گرامیداشت عملیات غرور آفرین «وعده صادق» با اشاره به حضور گسترده مردم به خصوص مردم ولایتمدار فیروزکوه در انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ اظهار کرد: خداوند را شاکر هستیم که این حماسه بزرگ رقم خورد.

وی با اشاره به کشیده شدن انتخابات در حوزه انتخابیه ورامین و تهران به دور دوم، گفت: خوشبختانه در دور اول، انتخابات با قوت و قدرت در همه حوزه ها برگزار شد و امیدواریم که در مرحله دوم هم شاهد برگزاری انتخاباتی امن توأم با مشارکت حداکثری مردم باشیم.

وی درباره برگزاری دور دوم انتخابات به صورت تمام الکترونیکی عنوان کرد: در مرحله دوم برای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات اسلامشهر و پردیس انتخابات به صورت تمام الکترونیک و در حوزه‌های ورامین، قرچک و پیشوا انتخابات به طور نیمه الکترونیک برگزار خواهد شد.

مدیر کل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تهران با بیان این‌که «برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیک موجب تسریع و تسهیل در فرآیند اخذ رأی و شمارش آرا می‌شود»، افزود: امیدواریم که در این خصوص با کسب تجربه‌ای مطلوب، برای برگزاری انتخابات‌های بعدی نیز از این امکان بهره مند شویم.

وی درباره صحت انتخابات نیز اظهار کرد: صحت انتخابات در همه حوزه‌های انتخابیه استان تهران به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است. در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۳۲ نفر در حوزه انتخابیه تهران برای ۱۶ کرسی و دو تن از نامزدها نیز برای رسیدن به یک کرسی مجلس در ورامین با هم رقابت خواهند کرد.

وی با بیان این‌که «در دوره اول انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان تهران بیش از ۷۵ هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی حضور داشتند»، گفت: خداوند را شاکر هستیم که با وجود همه فشارها توانستیم انتخابات مرحله اول را طبق چهار مؤلفه مورد تاکید مقام معظم رهبری اعم از «امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت» برگزار کنیم و ان‌شاالله برای دوره دوم نیز از تمام ظرفیت‌ها جهت برگزاری باشکوه انتخابات بهره خواهیم گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است
  • محدودیت تردد در آزادراه‌های تهران-پردیس و تهران-ساوه
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • کسب رتبه برتر کیفیت نان‌های تولیدی استان در اسفند ۱۴۰۲
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • ۷۵ هزار نفر از عوامل اجرایی در تهران انتخابات اسفند ۱۴۰۲ را برگزار کردند
  • قطعی: آرنه اسلوت وارث میراث یورگن کلوپ شد
  • دفاع مقدس برگرفته از تاسوعا و عاشورای حسینی است/ عملیات وعده صادق نتیجه خون شهداست