Web Analytics Made Easy - Statcounter

رشت - ایرنا - استاد دانشگاه و دانش آموخته جامعه شناسی، چهارشنبه سوری را نمادی از هویت ملی ایرانیان دانست و گفت: این رسم می تواند فرصت و ابزار مناسبی برای تقویت انسجام و یکپارچکی اجتماعی باشد.

رضا جعفری سدهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چهارشنبه سوری، رسمی است که ایرانیان می توانند صرفنظر از تفاوت های نژادی و قومیتی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. ، گرد هم آیند و به شیوه ای متعارف، معقول و با رعایت چارچوب ها و اجتناب از رفتارهای آسیب رسان و تخریب گرایانه در فضایی شاد سرشار از دوستی هیجان ها و انرژی های خود را تخلیه کرده و به استقبال بهار بروند.
وی ادامه داد: چهارشنبه سوری رسمی است که باور دارد با پریدن از روی آتش، سرخی، تندرستی و سلامتی جایگزین رنگ پریدگی، زردی و مشکلات می شود و چنین رسمی تبلوری از امید و بانشاط بودن در روزگار است.
جعفری سدهی بیان داشت: از این رو چهارشنبه سوری می تواند به عرصه ای برای ابراز شادمانی و سرور ملی تبدیل شود به شرط آن که مسئولان فرهنگی این آیین را به عنوان یک واقعیت تاریخی بپذیرند به این دلیل که نفی و زیر سوال بردن این رسم، جامعه به ویژه نسل جوان را به رفتارهای مخاطره آمیز سوق می دهد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: همه این ها مستلزم آن است که مسئولان درباره تدارک فضای مناسب اعم از محوطه ای ایمن و وسایل آتش بازی بی خطر، برنامه ریزی مناسبی برای برگزاری آیین چهارشنبه سوری داشته باشند.
وی گفت: این اقدامات فرصت سوء استفاده از این رسم را از سوداگران و اغتشاشگران سلب می کند و مهم تر اینکه به حفظ و ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی جامعه کمک شایانی خواهد کرد.
جعفری سدهی ادامه داد: همچنین از بروز آسیب های جسمانی و روانی ، جراحات، معلولیت ها و مرگ و میرهای احتمالی که هزینه های گزافی را در حوزه سرمایه انسانی ، قضایی، انتظامی و بهداشتی درمانی به جامعه تحمیل می کند، پیشگیری خواهد شد.
آخرین چهارشنبه سال در سنت ایرانی، چهارشنبه سوری نام دارد؛ این روز در سال جاری با 22 اسفند مصادف شده است.
چهارشنبه سوری از دیرباز تقریبا در همه نقاط ایران برگزار می شود. در این مراسم، در شب آخرین چهارشنبه سال (یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه)، بیرون از خانه و در فضایی مناسب آتشی می افروزند و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن «زردی من از تو، سرخی تو از من»، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند.
با این حال، بروز برخی انحرافات از جمله ترقه بازی از یکسو و تلاش عده ای برای غیر مذهبی نشان دادن آن از سوی دیگر موجب شده مراسم چهارشنبه سوری همواره با حرف و حدیث هایی همراه باشد. در این میان، بی احتیاطی ها هر ساله موجب بروز مصدومیت و حتی جان باختن شماری از شرکت کنندگان در اینگونه مراسم می شود. بر همین اساس، این روزها «پویش نه به چهارشنبه سوری خطرناک» در شبکه های اجتماعی شکل گرفته است.
7286 / 2007

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۷۲۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری مسیر حرکت جوانان را به سمت آموز‌های دینی سوق داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با هفته معلم از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در تالار آفتاب این دانشگاه تجلیل شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در این مراسم شهید مطهری را یک شخصیت ممتاز و برجسته خواند که توانست با تأثیرگذاری عمیق بر اندیشه و افکار جوانان، مسیر حرکت فکری نسل جوان را به سمت اندیشه‌ها و آموز‌های دینی منطبق سازد و حرکت نوین اسلامی شدن را در دل جوان‌ها زنده کرد.

محمدحسین رنجبر اضافه کرد: استادان دانشگاه باید با کاشتن بذر امید در دل جوانان، مسیر صحیح تربیت و تعلیم را در کنار تذهیب نفس به دانشجو بیاموزند و با ایجاد شور، نشاط، نوآوری و سرزندگی جوانان را به آینده امیدوار و آنان را در سازندگی و بالندگی کشور مشارکت دهند.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، داشتن حسن اخلاق، به‌روزرسانی معلومات علمی، مشارکت دادن دانشجو در امور درسی، نوآوری در تدریس، حرکت در مسیر تربیت کارآفرین، دادن عزت و اعتماد به نفس به دانشجو در مواجهه با مشکلات و اندیشمند و متفکر بارآوردن دانشجو و ... از صفات بارز یک استاد برشمرد و اضافه کرد: باید این محسنات باید به خوبی و درستی به دانشجو انتقال داده و در عمل نیز به کار گرفته شود.

وی با اظهار رضایت از عملکرد استادان گفت: ارزش کار معلم و استاد آنقدر ستودنی و قابل تحسین است که در قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار علیهم‌السلام بر آن تأکید شده و این نشان از منزلت و مقام علم و دانش در اسلام است که باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اساس و پایه دانشگاه بر منزلت استاد نهادینه شده است
  • شهید مطهری مسیر حرکت جوانان را به سمت آموز‌های دینی سوق داد
  • اساتید دانشگاه در امید آفرینی برای جامعه نقش آفرینی کنند
  • اساتید برتر دانشگاه دامغان تقدیر شدند
  • دانشگاه‌ها از مسائل کشور جدا نشوند
  • نشست ایده پردازی ترویج گفتمان مقاومت در جامعه برگزار می‌شود
  • کنگره ملی طب ایرانی، فرصتی برای احیای میراث کهن و ارتقای سلامت جامعه
  • تاثیر اساتید در جامعه باید مثبت و مشهود باشد
  • اساتید و معلمان بهترین راهنما و الگوی جامعه
  • ۸ استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تقدیر شدند