Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی جنگ موجود میان گروه‌های تروریستی نشان می‌دهد که این درگیری‌ها بیش از اینکه ماهیتی ایدئولوژیک داشته باشد، به بهانه دین و برای کسب منافع اقتصادی و سیاسی انجام می‌شود. ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ بین الملل آسیای غربی نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری لبنانی العهد، بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی و فرهنگی اعتقاد دارند که رویکردهای ایدئولوژیک معمولاً در تقابل با سایر رویکردها دست برتر را دارد، چرا که عناصر مشوق متعالی را در اختیار دارند که در سامانه تفکر و رفتارهای انسان تاثیر گذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بر اساس این دیدگاه عمیق‌ترین تاثیرات ایدئولوژیک را می‌توان بر اساس رویکردهای مبتنی بر ابعاد دینی برشمرد.

غرب از همین موضوع استفاده کرده و از ایدئولوژی‌های به ظاهر اسلامی در برخی حرکت‌های موسوم به جهادی برای مبارزه با اتحاد جماهیر شوروی در جریان جنگ سرد بهره‌برداری کرد. البته نباید برخی منابع استفاده شده در جبهه‌های جنگ نظامی در افغانستان را نیز مورد غفلت قرار دهیم.

از زمان بروز برخی بحران‌ها در خاورمیانه، عناصر سلفی و تروریستی به عنوان عنصر فعال در آن عمل می‌کردند. بسیاری بر این اعتقاد بودند که این تحرکات در نتیجه ماهیت ایدئولوژیک خود، تحرکاتی است که دین را بر سیاست ترجیح می‌دهد و مبتنی بر منافع گروه‌‌ها نیست. اما با آغاز بحران در سوریه و گذشته چند ماه، این تصور در آستانه فروپاشی قرار گرفت و رویکرد صلابت ایدئولوژیک در برابر مصالح فردی به فروپاشی قریب‌الوقوع خود نزدیک شد.

اولین تیر بر این نظریه هنگامی زده شد که ابو محمد الجولانی سرکرده جبهه النصره از ابوبکر البغدادی سرکرده داعش جدا شد و دو طرف برای به دست آوردن غنایم با یکدیگر به مبارزه پرداختند. این غنایم تنها مقداری پول و کالا نبود، بلکه انگیزه مخفی عناصر داعش و جبهه القاعده در این درگیری‌ها، تسلط بر عرصه جهادی در منطقه بود.

با این وجود بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که اختلافات ایدئولوژیک بین گروه‌های نظامی در شمال سوریه نقش مهمی در درگیری‌ها و منازعات کنونی دارد. این موضوع به صورت آشکار در تقابل میان هیئت تحریر الشام و احرارالشام دیده می‌شود که اختلافات ایدئولوژیک میان آنها باعث تقابل رویکردهای مذهبی آنها شده است. احرار الشام با وجود اینکه زیر نظر اردوگاه به ظاهر اسلام‌گرا قرار دارد، اما رویکردهایی در داخل تحریرالشام به وجود آمد که این گروه را به انحراف عقیدتی متهم کرد. همچنین نحله‌های فکری داخل احرار الشام نیز هیئت تحریر الشام را به عنوان شورشی و خوارج مطرح کرد. تا جایی که گفته می‌شد اگر اختلافات ایدئولوژیک میان دو طرف وجود نداشت، درگیری میان آنها ایجاد نمی‌شد.

با وجود موسساتی که در هر دو گروه تروریستی وجود دارد و می‌تواند در رابطه با میزان التزام هرکدام از طرف‌ها به اصول شریعت و خروج از آن داوری کند و با وجود هیأت شرعی در هر دوی این جریان‌ها، اما به نظر می‌رسد که وجود این موسسات جلوی واگرایی و تخاصم و درگیری آنها را نگرفته است. تا جایی که آنها یکدیگر را به خروج از دین و شورش و عدم اجرای اصول شریعت متهم می‌کنند.

از سوی دیگر می‌بینیم که ائتلاف و تفاهم میان هیئت تحریرالشام و سایر گروه‌های وابسته به ارتش آزاد به وجود آمده است، تا جایی که این گروه‌های تروریستی در اتاق عملیات نیز با یکدیگر مشارکت کرده و درگیری قابل توجهی با هم ندارند. البته در برخی موارد درگیری‌هایی میان هیئت تحریر الشام و جبهه تحریر سوریا (ائتلاف احرار الشام و نورالدین زنکی) به وجود آمده است.

تمرکز موجودیت گروه‌های تروریستی در استان ادلب به همراه فقدان منابع مهم اقتصادی در این استان که بیشتر با تکیه بر کشاورزی روزگار خود را سپری می‌کنند، به علاوه فقدان گذرگاه‌های ارتباطی با مناطق دیگر و آزاد سازی برخی از مناطق تحت کنترل داعش به دست ارتش سوریه، روند درگیری‌ها میان گروه‌های تروریستی را افزایش داده است. این درگیری‌ها بیشتر بر سر تصرف منابع اقتصادی موجود در شمال ادلب و اطراف آن و تسلط بر گذرگاه‌های زمینی و بخش خدماتی استان به وجود می‌آید.

با این وجود تحلیل‌گران نمی‌توانند اختلافات ایدئولوژیک ریشه ای میان این طرفها پیدا کنند. بلکه بیشتر عوامل و مصالح سیاسی و اقتصادی است که در ورای این درگیری‌ها قرار دارد. این موضوع نشان می‌دهد که ایدئولوژی عامل سرنوشت‌ساز در درگیری‌های منطقه‌ای نیست، بلکه بیشتر به عنوان بهانه ای از سوی هر کدام از طرف ها جهت بسیج افکار عمومی یا مشروع جلوه دادن جنگ های متعدد در منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

R36346/P36446/S8,90/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۷۵۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است

ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در دیدار با وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پاسخ ایران را مطابق با حق دفاع مشروع ایران دانست.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از حمایت و مواضع فدراسیون روسیه در محکومیت اقدام غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی و حمایت از اقدام مشروع ایران در پاسخ به گستاخی این رژیم اظهار داشت: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است.

وزیر دفاع ایران با اشاره به تحرکات ناتو و برخی کشور‌های غربی در توسعه به شرق و حضور در جغرافیای امنیتی شانگهای بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای رفع تهدیدات مشترک تاکید نمود.

سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی با اشاره به سوابق طولانی مناسبات دفاعی و نظامی دو کشور بر توسعه مناسبات فی مابین جهت استحکام ثبات و امنیت در منطقه و نفی یک جانبه گرایی در روند‌های جهانی تاکید نمود.

دو طرف در عین حال با توجه به تجربه موفق دو کشور در مقابله با تروریسم در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت مقابله با تهدیدات تروریستی، تجزیه طلبی و افراط گرایی که از اهداف اصلی سازمان همکاری شانگهای نیز می‌باشند تاکید کردند.

وزرای دفاع ایران و روسیه با تاکید بر اینکه تحولات منطقه قفقاز جنوبی برای منافع مشترک دو کشور حائز اهمیت می‌باشد تصریح کردند: حضور بازیگران فرا منطقه‌ای و مداخله گر در این مناطق بر خلاف منافع مشترک دو کشور می‌باشد و فرمت منطقه‌ای ۳+۳ که با حضور کلیه کشور‌های منطقه قفقاز در حال اجرا می‌باشد چارچوبی مناسب برای حل و فصل مشکلات می‌باشد.

منبع: روابط عمومی وزارت دفاع

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • هلاکت ۷۰ عضو گروه تروریستی «الشباب» در سومالی
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • دعوا و درگیری لفظی محمد صلاح و یورگن کلوپ در بازی لیورپول و وست هم / عکس
  • اختلافات آشکار شد؛ درگیری لفظی محمد صلاح با یورگن کلوپ پیش از ورود به زمین + ویدئو
  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • برگزاری بیش از ۲۵ تظاهرات در ادلب برای سرنگونی «الجولانی»
  • اردوغان: حماس را نه گروه تروریستی بلکه گروه مقاومت می‌دانیم
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست