Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله محمدی ری‌شهری در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که هر هفته یکشنبه‌ها بعد از نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود، در تفسیر آیه ششم از سورۀ مبارکه بقره در بیان اقسام کفر نکوهیده گفت: کفر جهودی شامل کفرعلمی و کفر جهلی می‌شود و نیز کفر نعمت و کفر معصیت به معنای نافرمانی خداوند سبحان از اقسام کفر نکوهیده به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با استناد به آیه 85 سوره مبارکه بقره اظهار داشت: در این آیه شریفه آمده است که آیا به بعضی از کتب ایمان می‌آورید و بعضی دیگر را کافر می‌شوید؟ و جزای کسی که چنین کند جز خواری در زندگی دنیا چیزی نیست در این آیه شریفه خزی به معنای ذلت و پستی و خواری است و خدا در موارد عدیده‌ای آنها را خوار و ذلیل کرد و البته در انتهای آیه شریفه تصریح شده است که روز قیامت به طرف شدیدترین عذاب بر می‌گردند به سبب اعمالشان و آنچه کسب کرده‌اند که خداوند از آنچه می‌کنید غافل نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: خدای متعال در آیه 85 سوره مبارکه بقره نسبت به خطر التقاط  و افرادی که بخشی از دین را می‌پذیرند و بخشی را رها می‌کنند به طوری که به احکام فردی عمل می‌کنند ولی نسبت به مسائل اجتماعی بی‌تفاوتند هشدار داده است و بر همین مبنا جامعه دینی التقاطی باید در انتظار خواری دنیوی و عذاب اخروی باشند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث همچنین در ادامه توضیح آیه 85 سوره مبارکه بقره  که در آن خدای متعال بنی اسرائیل را سرزنش مى‏‌کند که باوجود پیمان و میثاقى که داشتند، همدیگر را کشتند و یکدیگر را از سرزمین‏‌ها و خانه‌های شان بیرون کردند و به عاقبت سختی دچار شدند، گفت: نشانه ایمان واقعی التزام عملی به احکامی است که حتی مطابق میل انسان نیست.

آیت الله محمدی ری‌شهری همچنین با استناد به آیات 30 تا 34 سوره مبارکه بقره گفت: خدای متعال می‌فرماید «به فرشتگان گفتیم: براى آدم سجده کنید. پس همگان سجده کردند، مگر ابلیس که خوددارى کرد و تکبّر ورزید و از کافران بود»، از این رو بنیانگذار دین التقاطی شیطان شناخته می‌شود که سال‌ها به عبادت می‌پرداخت اما از دستور خدای متعال سرباز زد.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با استناد به روایتی در شأن نزول آیه شریفه «وإن کادوا لیفتنونک عن الذی اوحینا الیک» افزود: این آیه طبق روایت درباره قبیله‌ای است که به پیغمبر(ص) گفتند: ما حاضریم مسلمان شویم، با شما همراهی کنیم، به سه شرط: اول اینکه شما در نمازتان خم می‌شوید و سپس به خاک می‌افتید و سجده می‌کنید. این‌ کار برای ما بسیار دشوار است. این کار را از ما بردارید. روی خاک افتادن، در ‌شأن ما نیست (آنها از اشراف بودند و تکبر و تفرعن داشتند)؛ دوم آنکه بت‌ها را به دست خود نشکنیم؛ و سوم آنکه، یک سال دیگر از بت لات استفاده کنیم. در این باره قرآن می‌فرماید«نزدیک بود که تحت تأثیر قرار گیری» و سپس خدای متعال می‌فرماید: «اگر چنین کاری کرده بودی، دو برابر آنچه دیگران در چنین موردی مجازات می‌شدند، تو را مجازات می‌کردیم، و دیگر هیچ‌کس در‌برابر خدا تو را یاری نمی‌کرد».

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در پایان پس از تبیین انواع کفر و کفّار تصریح کرد: مقصود از کفّاری که در آیه ششم سوره بقره به آنها اشاره شده و دعوت پیامبر و هشدار او در آنها تأثیری ندارد هر غیر مسلمانی نیست، بلکه کسانی است که پس از بعثت پیامبر(ص) و روشن شدن حقیقت در برابر او ایستادند و نبوت را انکار کردند یعنی کافران معاند و لجباز.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۷۵۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزت ایران با ایمان

«فِی بِضْعِ سِنِین لِلَهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ؛ (فرجام‌) کار در گذشته و آینده از آن خداست، و در آن روز است که مؤمنان از یارى خدا شاد مى‌گردند.»
یک روز که حاکمی غیر الهی در این سرزمین، فرمانروایی می‌کرده با مغلوب شدنش، دل مؤمنان شاد شده و امروز با غلبه فرمانده و سربازانی الهی بر دشمنان خدا، دل مؤمنان در اقصی نقاط عالم، شاد شده است؛ جز این نیست که «لله الامر».
رهبر معظم انقلاب، از روی ایمان به همین آموزه‌هاست که می‌گویند: «به خداوند متعال حُسن ظن داشته باشید و به او توکل کنید و بدانید که وعده خداوند در دفاع از مؤمنین حتمی و تخلف ناپذیر است.» او اعتماد به دفاع از ایران دارد، مادامی که «ایران» با «ایمان» همراه و قرین است.
دشمن، بیشتر از تمرکز روی پهپادها و کروزها و بالستیک‌ها بلاشک روی ایمان مردم ایران، متمرکز خواهد شد. نقطه قوت و رمز پیروزی‌ها ایمان به این است که ما هیچ‌کاره‌ایم؛ کسی که مؤمنانه می‌گوید «الله رمی» نمی‌بازد؛ برای همین است که سال‌هاست ایرانی باخت نمی‌دهد.
امروز با دیدار فرمانده کل قوا با جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح و تقدیر و تمجید آنان، گویی روحی تازه در کالبد سرداران و امیران دمیده شد. تعارف نداریم؛ جنگی که جنگش را مردم آنچنان حس نکنند ولی گنج عزت و اقتدارش را از آن خود ببینند، پیشرفته‌ترین و حرفه‌ای‌ترین جنگ‌هاست.
تدبیری که در لسان حکیم و فرمانده کل قوا از جانب نیروهای مسلح همیشه سرافراز، ستوده شد بابت همین بود. کمترین آسیب و نگرانی و هزینه برای ما ایجاد شد؛ و بیشترین آسیب و دلشوره و تبعات به دشمن تحمیل گشت.
نبرد نابرابر بود؛ ایران بود و جبهه مظلوم و البته مانند کوه محکم  و مقاومت؛ از آن‌طرف جمع شیاطین صغیر و کبیر هم جمع بود. کشورهای ظاهرا ابرقدرت چندبرابر لایه‌های امنیتی که در جنگ‌های دیگر استفاده می‌کنند را به کار بردند اما به حول و قوه الهی شکستی مفتضحانه خوردند. وعده صادق، ترجمه «کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللهِ» بود. 
ما کم هستیم اما وقتی خدا با ما باشد، نصرت و غلبه به اذن الهی با ماست کمااینکه تا کنون نیز همینگونه بوده و در ادامه هم همینطور خواهد بود.
یکی از ارکان حیاتی پیروزی‌ها چه در بیان نورانی امام راحل (ره) و چه در منویات رهبر معظم انقلاب، «وحدت» بوده است. دشمن غیر از تخریب ایمان، روی از بین بردن وحدت هم کار ویژه می‌کند. اختلاف عقیده و سلیقه در همه جوامع و ملت‌ها وجود دارد؛ مدیریت و مهار این اختلافات و جلوگیری از تبدیل شدن آن‌ها به گسل و گسست‌های غیرقابل پیوند، هنر حکمرانی و مدیریت است. پیش بردن جامعه‌ای که هم موحد باشد و هم متحد، بسیار پیچیده و دشوار است و برای توفیق حداکثری در این دو امر و به حداقل رسیدن آسیب به این دو ویژگی، باید هم چشم‌ها را به روی حقایق باز کرد و هم چشم‌ها را به روی بسیاری از اختلافات یا اشتباهات بست.

 

دیگر خبرها

  • امیر تتلو در دومین دادگاه ؛ ریش و مو اصلاح شده، تتو‌ها بیرون زد (عکس)
  • امیر تتلو در دومین دادگاه ؛ ریش و مو اصلاح شده (عکس)
  • عزت ایران با ایمان
  • عملکرد دستگاه قضا درعدالت و مبارزه با فساد در وضعیت حجاب موثر است
  • توصیه اخلاقی رهبر انقلاب به فرماندهان نیروهای مسلح: باید به خدا اعتماد، توکل و حُسن ظن داشت
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها به کتابفروشی‌ها آمد
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها کتابفروشی‌ها آمد
  • ایمان در همه ابعاد زندگی انسان نقش مهمی دارد
  • جنایت در غزه نتیجه جاهلیت مدرن است
  • پاسخی بر یک کلیپ زرد و تأسف‌ برانگیز