Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز _ شهردار شیراز گفت: تخریب های بافت تاریخی طی چند سال گذشته وجود داشته در حالیکه باید طرح توسعه متناسب با مصوبه اول اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حیدر اسکندرپور ظهر سه شنبه در نشست خبری فعالیت های انجام شده در شهرداری شیراز افزود: طی ۲ ماه گذشته ستاد نوروزی شهرداری شیراز تشکیل شده و به طور حتم آمادگی کامل برای استقبال از میهمانان نوروزی خواهیم داشت و خوشبختانه سراسر شهر شیراز از جنوب تا شمال آماده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه سخنان خود در خصوص حاشینه نشینی افزود: سومین شهری هستیم که دچار حاشیه نشینی است و عمده مشکلات اجتماعی است و شاید در این بخش شهرداری مستقیم مسئولیت نداشته باشد اما تلاش ما کاهش آثار ناشی از این مهم است که در آینده ممکن است این چالش ها از اجتماعی به سیاسی برسد.

شهردار شیراز یادآور شد: من با مداخله موثر موافق هستم و مداخله های فیزیکی مشکل حاشیه نشینی را حل نمی کند.

اسکندرپور در خصوص باغات شیراز نیز گفت: گروه ۱ باغات اجازه ساخت و ساز ندارد، در سال ۹۳ مالکی یکی از این باغات به شهرداری مراجعه می کند و در نهایت سال ۹۴ پروانه ای برای ساخت مسجد صادر می شود اما ساخت از سال ۹۶ شروع شد.

وی ادامه داد: طی چند ماه گذشته به سمت ابطال پروانه رفتم که ممکن نبود به همین دلیل از طریق دستگاه قضایی ورود کردیم و مباحث مختلفی وجود داشت که مسیر مشخصی را پیگیری می کند.

شهردار شیراز در خصوص تغییر کاربری های سطح شهر و باغات، گفت: اتفاقی که در کلان شهرها افتاده مربوط به نوع تحقق بودجه است که بدون توجه به جناح های سیاسی، اقدام به تراکم و تغییر کاربری کردند که تنها راه نجات ایجاد درآمد پایدار است که این مهم نیازمند همکاری است.

اسکندر پور ادامه داد: در آمد روزانه در منطقه حدود ۴ میلیارد تومان است اما ماهیانه ۶۳ میلیارد تومان هزینه است و در کل از بودجه سالانه حدود ۷۵۰ میلیارد تومان بدون استفاده هزینه می شود و تمام درآمد و حتی بیشتر هزینه امور جاری می شود.

وی در خصوص وضعیت بافت و تخریب ها نیز گفت: بافت تاریخی خاطره مشترک مردم شیراز است و ماباید بتوانیم حس تعلق شهروندی ایجاد کنیم حتی می تواند پدیده های اجتماعی و فرهنگی نامبارک را مدیریت کند.

شهردار شیراز افزود: در سال های گذشته به دلیل نوع مدیریت و اختلاف نظرها بافت تاریخی تخلیه شد زیرا پاسخگوی نیازهای روزانه نبوده است و به دلیل کاهش قیمت مسکن در این مناطق افراد دیگر ساکن می شوند.

اسکندرپور یادآور شد: اختلاف نظرها باعث شد که نتوانیم تصمیم درست گرفته شود و باعث فقیر شدن بافت می شود و کاری که باید انجام شود جاری کردن زندگی و تغییر اقتصاد بافت تاریخی است که طی ۲ سال گذشته این حرکت شروع شده و بافت تاریخی در حال اقتصادی شدن است و ۱۲۰ درخواست سرمایه گذاری ثبت شده است.

وی ادامه داد: تلاش کردیم سیمای ظاهری بافت تغییر کند و طی ماه های آینده تغییرات بیشتر می شود و با ایجاد مجموعه های فرهنگی این تغییر سرعت می گیرد.

شهردار شیراز تاکید کرد: باید تلاش کنیم طرح توسعه متناسب با مصوبات اولیه باشد به عنوان شهرداری باید در بافت بیشتر حضور داشته باشیم.

اسکندر پور در خصوص ترافیک نیز گفت: ما نیازمند ساخت بزرگراه، پل و روگذر هستیم اما مشکل ترافیک با این مباحث برطرف نمی شود شیراز باید در حد شیراز باشد و متناسب با داشته ها تصمیم گیری شود نه اینکه مقایسه کنیم با دیگر شهرها و هوشمند سازی راه حل ترافیک است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر جمع آوری تمثال شهدا نیز گفت: همه مدیون شهدا هستم و این مهم مربوط به چپ و راست نیست و شهدا میراث معنوی کشور هستند به همین دلیل باید با ساخت موزه و اماکن دیگر این میراث معنوی را حفظ کنیم و نباید جناح های سیاسی بر سر شهدا دعوا کنند و اختلاف نظر باید در مباحث دیگر مطرح شود.

شهردار شیراز یادآور شد: طی ۷ سال گذشته شهرداری بنرهای پاره و یا کم رنگ شده را تغییر می داد و امسال نیز همین کار انجام شد و به دلیل فیلمی که در فضای مجازی منتشر شد مامور و بازرس فرستادم برای پی گیری که نتیجه آن هم مشخص بود.

اسکندرپور تاکید کرد: ۶۰۰ بنر جدید و ۱۰۰ قاب جدید نصب شده و طی ۳ روز آینده بلوار رحمت، پاسداران و مدرس بنرهای جدید با جلوه ای زیبا دیده می شوند.

وی در خصوص وضعیت پروژه های عمرانی نیز گفت: حدود ۱ هزار میلیارد تومان جهت تکمیل و تملک پروژه های نیمه تمام در نظر گرفته شده و پروژه های جدید از جمله پیاده راه دروازه قرآن تا دروازه اصفهان و همچنین ارتباط چمران جنوبی و شمالی و همچنین ایجاد ۷ محور برای بافت تاریخی که سال آینده  سال رونق بافت تاریخی شیراز است.

شهردار شیراز در خصوص طرح ترافیک نیز گفت: هوشمندسازی ترافیک راه حل است نه طرح ترافیک زیرا محدودیت تردد مشکلی را حل نمی کند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۷۶۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ/ شهرها همه بازند و شیراز، شهباز

  عصر ایران؛ امید جهانشاهی- امروز روز شیراز است، شهر سرو ناز، حضرت حافظ شیراز، حافظۀ تاریخی ایرانیان در طلب زندگی.  شهر عشق و نسیم و عطر بهار نارنج و باغ های دل‌باز: عفیف‌آباد و جنت و نارنجستان و دلگشا و ارم.  شهر سعدی، شهر حضرت شعر. مهد فرهنگ و هنر؛ خال لب هفت شهر. قهوه شیرازی، سالاد شیرازی، کلم پلو؛ آیین خوان و خوراک خواستنی.   

  اگرچه تخت جمشید نشانه روشنی از سابقۀ تمدن در این منطقه است اما دیرینه شیراز به گواهی کشفیات باستان شناسی سال 1395 در تپه چهار هکتاری پوستچی به هفت هزارسالگان می‌رسد. نام باستانی آن، تیرازیس بوده است.  

 شیراز در درازنای تاریخ از جمله مناطق امن بوده  و از همین رو در دوران های مختلف چه پیش از اسلام و چه پس از آن،از قطب های فرهنگ و هنر ایران زمین به شمار آمده است. به قول سعدی: «شهرها همه بازند و شیراز شهباز» 

  اگرچه از دوره های مهم تاریخی، یادگاری هایی در شیراز می توان یافت. عمارت باغ ارم یادگار دوران قاجار است با آن نقاشی های رنگ روغن، منبت کاری های روی درها و گچ بری ها و کاشی کاری های نما.  

اما بسیاری بناهای فاخر امروز شیراز مربوط به دوران کریم خان زند است مثل بازار وکیل، حمام وکیل و ارگ کریم خان که محل حکومت او بود و پس از او نیز دارالحکومه امرای فارس شد.    کریمخان زند را بهترین پادشاه ایران بعد از حمله اعراب دانسته اند. او از افسران شجاع سپاه نامدار نادرشاه بود که پس از مرگ وی به ایل خود برگشت.  محبوبیت کریمخان زند که خود را وکیل رعایا می نامید در تاریخ ایران بی‌نظیر است. 

  آنچه کریمخان را ستایش‌برانگیز کرد مردمداری، دادگری و سخاوتش نسبت به زیردستانش بود. از سخاوتمندی کریمخان بسیار گفته‌اند. در رستم‌التواریخ آمده است که وقتی کریمخان جایی را که فتح می‌کرد غارت نمی‌کرد و می‌کوشید حقوق سربازانش را بدهد. وقتی دیوار شهر شیراز را دوازده هزار کارگر می‌ساختند، هنگام حفاری سکه‌های اشرفی فراوانی یافت شد. او به جای مصادرۀ سکه ها و به جیب زدن آن (به نام دولت و به کام خود)، سکه‌ها را میان همان کارگران تقسیم کرد.   

شیراز در دوره ای شهره به مکتب نگارگری بود و در دورانی مشهور به دارالعلم. در دوران عضدالدوله دیلمی، چنان کتابخانه بزرگی داشت که از همه علوم و فرهنگ آن روز نشانی از ان می شد جست و گواهی از جایگاه شیراز در تاریخ فرهنگ ایران دارد. صنعت کتاب سازی و کتاب آرایی از صنایع تاریخی این شهر بوده است. از همین رو، سعدی در حق شیراز گفته است: «چه شام و چه مصر و چه بّر و چه بحر؛ همه روستایند و شیراز شهر.» 

تعیین روزی به نام شهری را باید غنیمت شمرد برای شناخت و ستایش شهرها و توجه به توسعه آنها مبتنی بر طبیعت و سرشت تاریخی شان.  

چه شد اصفهان که روزگاری شهری جهانی بود و شهره به زیبایی و شکوه و صنایع مختلف و صادرات ابریشم به اروپا داشت، و مستشرقین بسیار تحسینش می کردند به جای اینکه امروز قطب گردشگری ایران باشد، حالا درگیر فاجعه فرونشست است و آلودگی.  

چرا هر ساله در نوروز حدود دومیلیون نفر بی اعتنا و بی تفاوت از کنار خوی رد می شوند تا به ترکیه بروند برای خرید، کنسرت و یا به اصطلاح خوش گذراندن که البته گاهی می شود تجمع اعتراضی «پول ما را پس بده» در مقابل هتل آنتالیای ترکیه. این حق شهر قدیمی و پر آوازه خوی نیست با این همه ظرفیت.

شهری که از دوران سلجوقیان بواسطه قرار داشتن در جاده ابریشم یکی از مراکز تجارت و رونق و مهد تمدن بوده است و امروز نیز آکنده از جاذبه های طبیعی و تاریخی و قابلیت های تفرج گاهی و تجارت و ظرفیت های توسعه است، نباید بین راهی خیل مسافران عازم وان و انتالیا باشد که چند دهه است به نوایی رسیده اند از صدقه سری مسافران ایرانی. «تفو بر تو ای چرخ گردون تفو»  

براستی چرا برای زیبایی و شیکی روی برخی تیشرت ها و لباس ها به زبان انگلیسی درج می کنند پاریس و لندن. دریغ آنجاست که حتی تولیدکننده ایرانی برای ارزشمند و به زبان امروز باکلاس کردن محصولش این کار را می کند. این نشانه فقدان اعتماد به نفس ملی است. نشانه اینکه هیچ چیز به اندازه ایران غریب نبوده است. روزهای شهرهایمان را بزرگ و باشکوه برگزار کنیم برای اعتماد به نفس ملی و برای هویت ملی.     
  به این کلیشه های تحقیرآمیز در مورد شهرهایمان پایان دهیم. به این خود تحقیری بی بنیاد پایان دهیم. قزوین از مظاهر تمدن ایرانی است. پایتخت خوشنویسی ایران است. موزه بزرگ قزوین و خیابان سپه که اولین خیابان ایران است، گواهی بر ارزشمندی این شهر ریشه دار و اصیل فرهنگی دارد. در وصف قزوین همین بس که از حیث تعدد آثار تاریخی در یک شهر، در ایران و حتی جهان دارای جایگاه است.   تبریز و اصفهان و یزد و اهواز و قزوین و سنندج را آن گونه که باید و شایسته است توصیف کنیم و به آنها ببالیم. اگر ایران را گرامی می داریم، اجزایش همین شهرهاست:   لبت شیراز و چشمت اصفهان و خنده ات گیلان پر از مستی و راز و شوق هستی، روح ایمانم! (حمیدرضا گلشن)   از این منظر، روز شیراز روزی خاص تنها مربوط به شهر شیراز نیست. روز ملی ایران برای تکریم شعر و فرهنگ و هنر و حافظ و یک تاریخ پر از شکوه و زیبایی است از جمله دوران کریم خان زند.  

روز تبریز، یک روز ملی است برای درود ایران به خروش غرور آفرین مشروطه خواهی، به پرچم های سرافراز غیرت: ستارخان و باقرخان. 

روز یزد، روز اعتدال است و نجابت و مدارای ریشه گرفته از افق های باز کویر.    

روز رشت بهانه ستایش تجدد و فرهنگ است.  

برای خلاصی از باستان گرایی به مثابه ستایش ایرانیتی انتزاعی و نمایشی، باید به شناخت و ستایش شهرها پرداخت. هر شهر پنجره ای است به شناخت ایران. هر شهر حس و بو و رنگی است از رنگین کمان درخشان ایران. شیراز سبک بال و همه ناز و عاشق و معتدل هم بخشی از ویژگی ایران است. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تدارک 70 برنامه برای هفته شیراز جشن گل سرخ در شیراز برگزار می شود اقدام جنجالی مسئولان شیراز درباره مسابقات دختران

دیگر خبرها

  • دوره تربیت‌معلم سبک زندگی قرآنی در شیراز برپا شد
  • شیراز؛ اولین شهر ایرانی که صاحب یک روز در تقویم شد
  • امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ/ شهرها همه بازند و شیراز، شهباز
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ
  • توسعه فضای سبز در بافت فرسوده شهر قم
  • منطقه ویژه سلفچگان با تکمیل فرودگاه قم توسعه می‌يابد
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • نوسازی حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی