نوکیسهها با نوروز چه کردهاند؟
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۸۰۸۳۵
متاسفانه هر روز که گذشته، جامعه ما، مادیگراتر شده، مادیگرایی به این مفهوم که همه ثروتمند نیستند اما چون ثروتمندان نوکیسهای پیدا شدند که با ثروتشان، خودشان را به رخ بقیه میکشند، بلیه این رفتار نامناسب به طبقات پایینتر جامعه هم منتقل شده به این معنا که طبقات پایینتر با قرض کردن و حتی کوچک کردن سفرهشان به بهای افزایش زرق و برق ظاهرشان، میخواهند خود را هم طبقه طبقات ثروتمندتر جامعه نشان دهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
روزنامه اعتماد نوشت: «ویژگی عید نوروز و سال نوی ما، نو شدن و به استقبال نو رفتن است، همزمان با آداب و رسومی همچون خانهتکانی که یک رسم سمبلیک است. به این معنا که ما گرد و غبارهای طول زمستان را از اشیا و خانهمان پاک میکنیم تا به استقبال طبیعت برویم و به استقبال نو برویم و روزی نو را با تأسی به مفهوم همان دعایی که میخوانیم «حول حالنا الی احسنالحال» آغاز کنیم.
اگر نگاهمان این گونه باشد، نوروز، بیشتر یک تغییرروانی و رفتاری است و پشت کردن به تاریکیها و گرفتگیهای حاصل از زمستان و زمستان، سمبل گرفتگی اما متاسفانه، ما گرفتار یک دنیای تجاری هستیم. در دنیای جدید و در سطح بینالمللی و این دنیای تجاری، دنیای تولید هر چه بیشتر و مصرف هر چه بیشتر است که فقط هم مختص جامعه ما و نوروز ما نیست.
در کشورهای مسیحی که ۲۵ دسامبر روز تولد حضرت مسیح است و از ماه نوامبر و حدود یک ماه قبل از این موعد، تمام مراکز خرید ولولهای به راه میاندازند در جهت فروش هرچه بیشتر و در واقع، در دنیای صنعتی، تجارت بر سنتها و اعیاد و جشنهای سنتی سوار شده است.
درست است که ما نو میپوشیم اما نو پوشیدن در دو نسل قبل، مفهوم دیگری داشت به این معنا که خرید پوشاک یک خانواده موکول میشد به شبهای عید ولی در حال حاضر، بهار و تابستان و پاییز و زمستان هم، مغازهها ما را با تبلیغاتشان دعوت میکنند به خرید کفش و پیراهن و لباس و بنابراین، مفهوم خرید لباس عید با آن نوپوشی قدیم بسیار متفاوت شده است.
اگر به این تغییرات توجه کنیم، نوروز موعد نوگراییهای جدیدتر خواهد بود. به عنوان نمونه، امروز که حمل و نقل عمومی و امکانات تردد شهری و بین شهری پیشرفت کرده، مردم میتوانند دید و بازدیدهایشان را برخلاف ایام قدیم، گستردهتر کنند تا به همدلی بیشتری برسند.
اما این تغییرات رفتاری نیازمند تغییر ساختارهای اجتماعی هم هست. متاسفانه هر روز که گذشته، جامعه ما، مادیگراتر شده، مادیگرایی به این مفهوم که همه ثروتمند نیستند اما چون ثروتمندان نوکیسهای پیدا شدند که با ثروتشان، خودشان را به رخ بقیه میکشند، بلیه این رفتار نامناسب به طبقات پایینتر جامعه هم منتقل شده به این معنا که طبقات پایینتر با قرض کردن و حتی کوچک کردن سفرهشان به بهای افزایش زرق و برق ظاهرشان، میخواهند خود را هم طبقه طبقات ثروتمندتر جامعه نشان دهند.
در حالی که در این جامعه ایرانی ما در گذشته، ثروتمندان ما متواضعتر بودند و خود را با ثروتشان به رخ دیگری نمیکشیدند و حتی به گونهای عمل میکردند که در همان محله خودشان، با ثروتی که داشتند امکاناتی برای خانوادههای کمدرآمد فراهم میکردند که آنها هم نونوار شوند همچنان که خودشان نونوار میشدند تا این فاصله فقیر و غنی، هر چه کمتر مشخص باشد.
متاسفانه امروز و هر چه زمان گذشت، خودخواهی و زیادهخواهی بخشی از جامعه به خاطر آنچه در اختیار گرفته موجب شده و موجب میشود طبقات پایینتر جامعه هم برای این که از این قافله عقب نمانند، گرایش به شباهت با همان طبقه نوکیسه پیدا کنند اما این گرایش، حتما در سفره انداختن و شیرینی خریدن و آجیل خریدن و میوه خریدن و لباس خریدن اثر میگذارد و عید را به کامشان تلخ میکند، چرا؟ چون وقتی بیش از ظرفیت جیبشان هزینه میکنند، بیش از آن که دچار شادمانی شوند، دچار حزن میشوند.»
منبع: عصر ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۸۰۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۱۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوریها، کشفها و حتی زادروزها و درگذشتهای دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمیگیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱۷ اردیبهشت برابر ۶ می را ورق میزنیم.
***
زیگموند فروید
۶ می ۱۸۵۶ میلادی برابر با ۱۷ اردیبهشت ۱۲۳۵ خورشیدی، عصبشناس اتریشی و بنیانگذار دانش روانکاوی به دنیا آمد. فروید را میتوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیتهای اوایل قرن بیستم دانست. او پژوهشهایش را در بیمارستان عمومی وین در حوزههای اختلالات مغزی و گفتاردرمانی و شناخت بیماری نادرِ آروشا و کالبدشناسی اعصاب میکروسکوپی آغاز کرد. سپس در سال ۱۸۸۵ بهعنوان استاد دانشگاه در رشته نوروپاتولوژی مشغول به کار شد. فروید در ایجاد روانکاوی و روشهای بالینی، فنونی را برای روبهرو شدن با دانش آسیبشناسی روانی از راه گفتوگو میان بیمار و روانکاو ارائه کرد که از آنجمله میتوان به بهکارگیری تداعی آزاد (روشی که در آن بیمار هر آنچه را به ذهنش میرسد بیان میکند) و کشف انتقال (بیمار با درمانگرش بهمثابه یکی از افراد مهم دوران کودکیاش برخورد میکند) و همچنین روش روانشناسی تحلیلی یا پویا اشاره کرد.
بدریچ هروزنی
۶ می ۱۸۷۹ میلادی برابر با ۱۷ اردیبهشت ۱۲۵۸ خورشیدی، بدریچ هروزنی، باستانشناس و زبانشناس اهل چک بهدنیا آمد. کار مهم او رمزگشایی زبان هیتی، با پژوهش الواح به خط میخی بابلی مکشوفه در بغازکوی است. اولین کار میدانی باستانشناسی او سال ۱۹۰۴ در فلسطین بود. سال ۱۹۱۳، او در رمزگشایی زبانهای خط میخی که در آرشیو وینکلر از بغازکوی، پایتخت باستانی هیتیها در مرکز ترکیه ثبت شده بود، همکاری کرد. هروزنی معتقد بود که زبان هیتی یک زبان هند و اروپایی است و ترجمههای خود را در سال ۱۹۱۷ منتشر کرد. کار او روی اسناد خط میخی که از بازرگانان آشوری در کولتپه بهدست آمده بود، شرایط سیاسی و اقتصادی در خاور نزدیک را پیشاز سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد نشان داد. سال ۱۹۳۴، او بهطور گسترده برای مطالعه هیروگلیف به آسیای صغیر سفر کرد.
ژان تریکار
۶ می ۲۰۰۳ میلادی برابر با ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۲ خورشیدی، ژان تریکار، جغرافیدان فیزیکی و ژئومورفولوژیست اقلیمی فرانسوی درگذشت. او به دلیل مطالعات منطقهای گستردهاش در کشورهای متعدد آفریقا (الجزایر، سنگال، مالی، ساحل عاج، توگو، نیجر، نیجریه، لیبریا، سودان) و آمریکای لاتین (آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، مکزیک، پاناما، پرو، ونزوئلا) شناخته میشود. تریکار در بسیاری از زمینههای جغرافیای فیزیکی ازجمله مطالعه نقش پویای عمده آب و هوا در تکامل سرزمینی، کارتوگرافی ژئومورفیک، و سنجش از دور پیشگام بود. تحقیقات گسترده او شامل کار روی ژئومورفولوژی یخچالهای طبیعی، دینامیک رودخانهای، بادی یا دریایی و رسوبشناسی بود.
ویلیام گری والتر
۶ می ۱۹۷۷ میلادی برابر با ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۶ خورشیدی، ویلیام گری والتر، متخصص مغز و اعصاب آمریکاییبریتانیایی که یادگیری را با یک موج مغزی خاص آنگونه که با اندازهگیریهای الکتروآنسوفالوگراف آشکار شد مرتبط میدانست درگذشت. او علایق ویژهای به مطالعه همبستگیهای عصبی فیزیولوژیکی حالتهای ماوراء الطبیعه مانند هیپنوتیزم، خواب، خلسه و توهم داشت. والتر پیشرفتهترین ربات زمان خودش را ساخت. این دستگاه خودکار واکنشهایی را مانند یک موجود زنده تقلید میکرد و با استفاده از یک چشم فوتوالکتریک، حسگر لمسی و چرخهای قابل هدایت موتوری، میتوانست موانع را تشخیص دهد.
انتهای پیام/