Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@13:07:12 GMT

گام های کوچک هم در حفظ میراث فرهنگی کارساز هستند

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۸۱۰۰۲

گام های کوچک هم در حفظ میراث فرهنگی کارساز هستند

رویا لقمانیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اگر بتوانیم به مردم آموزش دهیم چگونه از محیط زیست و آثار تاریخی خود پاسداری کنند، گام مهمی در نهادینه شدن فرهنگ احترام به تاریخ و طبیعت کشور برداشته ایم.
وی افزود: خوزستان کامل ترین آثار و بیشترین قدمت تاریخی را دارد ولی مردم خوزستان و به ویژه اهواز آن را در حاشیه زندگی خود قرار داده و نسبت به این ظرفیت ها همانند حوزه محیط زیست کم توجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این بانوی دوچرخه سوار بازدید از نقاط باستانی و آثار تاریخی خوزستان را یکی از اهداف سفر خود عنوان و اضافه کرد: برخی آثار تاریخی شمال خوزستان مانند سرمسجد و بردنشانده که به سال های دور تاریخ در این سرزمین گواهی می دهند، در حال نابودی هستند و تلاشی برای نگهداشت آن ها انجام نمی شود.
وی ادامه داد: شهر تاریخی لور در اندیمشک با وجود این که 11 سال پیش ثبت ملی شده، زیر آب کانال رفته و زباله ها در آن به وفور ریخته می شود، بدون این که مردمی که اطراف این منطقه تاریخی زندگی می کنند، از ارزش آن اطلاع داشته باشند.
لقمانیان با اشاره به ضروت آموزش در بحث حفظ محیط زیست و میراث فرهنگی گفت: آگاهی دادن به ساکنان کنار یک بنا یا منطقه تاریخی، امری است که باید اتفاق بیفتد تا کمتر شاهد نابودی این داشته های ارزشمند شویم به همین دلیل تصمیم گرفتم در این آگاهی رسانی شریک شده و مردم را نسبت به ارزش این مناطق آگاه کنم.
نویسنده کتاب گام به گام از مازندران تا خلیج فارس ادامه داد: در این سفر با مردم به ویژه زنان صحبت می کنم تا به ارزش این آثار پی ببرند؛ ضمن این که تلاش می کنم با رفتار خود جرقه ای در ذهن اهالی زده و آنها را به پاسداری از محیط زیست و تاریخ خودشان ترغیب کنم.
وی بیان کرد: در سراسر استان تشکل های مردمی استقبال و برخورد خوبی داشتند ولی در شهر اهواز نتوانستم با انجمن های محیط زیستی ارتباط برقرار کنم.

**امیدوارم راه حلی برای ریزگردها پیدا کنیم
نویسنده کتاب گام به گام از البرز تا زاگرس با بیان این که برای لمس وضعیت مردم خوزستان به دلیل وقوع ریزگردها به این استان سفر کرده، تصریح کرد: در کنار خوزستانی ها هستم و امیدوارم سفرم توجه مسئولان کشوری را به این خطه بیشتر کند تا بتوانیم راه حلی برای ریزگردها پیدا کرده و نسبت به حل معضل ریزگردها و آلودگی هوا که هر روز مردم با آن درگیر هستند، گامی برداریم.
لقمانیان حمایت از محیط زیست را وظیفه همه افراد دانست و گفت: تکرار شرایط باعث بی تفاوتی مردم شده و محیط زیست را تحت الشعاع قرار می دهد در حالی که اگر مردم آگاه تر باشند و امید داشته باشند که می شود کاری کرد، می توان انتظار تغییر را داشت .
وی ادامه داد: مردم در بسیاری از نقاط جهان به سفر بدون اتومبیل(بادوچرخه) روی آورده اند و یکی از پیام های این سفر هم رساندن این پیام به مردم است که نیازی نیست برای هر رفت و آمدی از اتومبیل استفاده کنیم.
رویا لقمانیان از 20 سال پیش کوهنوردی را آغاز کرد و پس از چهار سال به پیاده روی و سپس به دوچرخه سواری و ایرانگردی روی آورد. این ورزشکار در سفرهای داخلی و خارجی خود تاکنون 110 هزار کیلومتر پیاده روی کرده و 90 هزار کیلومتر را رکاب زده است.
وی همچنین در المپیک 2008 چین، با پرچم صلح، پیاده از زاهدان به این کشور سفر کرد.
این بانوی دوچرخه سوار ایرانی تاکنون هشت بار از کرج تا تنکابن(نوار ساحلی ایران در شمال) را پیاده رفته تا پیام های مختلف خود از جمله آلودگی و اثرات آن و همچنین حفاظت از پلنگ مازندران به گوش مردم این منطقه و کشور برساند.
وی از نیمه بهمن به خوزستان امده و در حدود یک ماه شهرهای اندیمشک و دزفول، مسجدسلیمان، شوش، شوشتر، اهواز، آبادان و خرمشهر و ماهشهر و نوار ساحلی جنوب ایران را درنوردید تا پیام خود درباره ریزگردها و محیط زیست را به گوش مردم این استان و مسئولان کشور برساند.

7148/6002
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۸۱۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف خودروی تخلیه نخاله در عرصه تاریخی

به گزارش جام جم آنلاین البرز،سرهنگ مهدی داور فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی البرز گفت: به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر تخلیه انبوه نخاله‌های ساختمانی بر روی عرصه و حریم تپه تاریخی فرخ آباد استان البرز بلافاصله مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی در محل حضور یافتند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان البرز ادامه داد: نیروی‌های یگان حفاظت ضمن اخذ دستور مقام قضایی با همکاری نیروی انتظامی، خودرو متخلف را توقیف و عوامل انتقال نخاله به این مکان تاریخی را دستگیر کردند.

وی با بیان خاطیان به محاکم قضایی معرفی شدند، گفت: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان البرز به صورت شبانه روزی با شماره تلفن ۳۲۸۲۹۱۱۸ آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص هرگونه تعرض به آثار فرهنگی تاریخی است.

استان البرز دارای ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی است که ۳۵۰ اثر آن‌ها ثبت ملی شده است.

دیگر خبرها

  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله در عرصه تاریخی
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی