Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از وزارت علوم، دکتر کیومرث مظاهری توضیح داد : بیش از 15 سال از زمانی که برای اولین بار ایده اولیه معاینه فنی موتورخانه‌ها در کشور شکل گرفت، می‌گذرد. از آن زمان تاکنون مطالعات، آزمایش‌ها و پروژه‌های عملی متعددی درخصوص این موضوع انجام شده و این ایده در میادین مختلف علمی و عملی محک خورده و به مرور تکامل یافته است؛ به گونه‌ای که امروز دستورالعمل معاینه فنی موتورخانه‌ها در قالب یک استاندارد ملی مهم (به شماره ISIRI 16000) تدوین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در کشورهای پیشرفته اروپایی قریب به 20 سال است قوانینی همچون «Federal Emission Control Act» در آلمان، «DPR 551/1999» در ایتالیا، «RS 814.318.142.1» در سوئیس و نشریه 121 مجموعه Gas Safe Register در انگلیس درخصوص بررسی کیفیت احتراق در سامانه‌های حرارتی در حال اجرا هستند.
رئیس انجمن احتراق ایران تصریح کرد: سالانه در کشور حدود 10 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در موتورخانه‌های 270 هزار ساختمان مسکونی و 50 هزار ساختمان غیرمسکونی مصرف می‌شود که این امر منجر به انتشار بیش از 142 هزار تن گاز سمی و آلاینده مونوکسیدکربن و تولید سالیانه 19 میلیون تن گاز گلخانه‌ای دی اکسید کربن می‌شود.
مظاهری با بیان اینکه موضوع اصلی در معاینه فنی موتورخانه، تنظیم دقیق مشعل و بهینه سازی احتراق مطابق با استاندارد است، گفت: این کار با کمک دستگاه آنالیز دود و به وسیله کارشناسان آموزش دیده انجام می‌شود. متوسط انتشار گاز مونوکسیدکربن از موتورخانه‌های ساختمان‌های مسکونی mg/kwh 1600 و از موتورخانه‌های غیرمسکونی mg/kwh 1300 است که این مقادیر به ترتیب 16 و 13 برابر حد مجاز انتشار این آلاینده است.
وی بررسی کامل ساختمان و اجزای موتورخانه (شامل خط سوخت، مشعل، دیگ و دودکش)، نحوه چیدمان اجزا و تهیه شناسنامه فنی برای موتورخانه، اندازه‌گیری میزان گازهای آلاینده خروجی از دودکش، محاسبه راندمان احتراق و میزان انتشار آلاینده‌ها، بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش انتشار آلاینده‌ها با تنظیم شکل هندسی شعله و نسبت هوا به سوخت با کمک دستگاه آنالیز گاز، اصلاح خط سوخت و درزبندی سیستم احتراقی، اندازه‌گیری و تنظیم قدرت مکش دودکش به منظور کاهش تلفات حرارتی از دودکش، تهیه گزارشی از مشکلات موتورخانه و راه حل‌ها و نصب برچسب معاینه فنی را مراحل اصلی اجرای معاینه فنی موتورخانه مطابق با استاندارد ملی 16000 عنوان کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: در حال حاضر مطابق بند 2 احکام منابع ثابت تصویب‌نامه شماره 38454 / ت 53172 ه مورخ 02/‏04/‏95 معاون اول رئیس جمهوری، معاینه فنی موتورخانه در تمامی دستگاه‌های دولتی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386 اجباری است.
وی گفت: مطابق ماده 17 قانون هوای پاک، تمامی بهره‌برداران منابع ثابت آلوده کننده هوا، ملزم به رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها در موتورخانه‌ها و سامانه‌های احتراقی خود هستند. همچنین این مراکز مکلف به انجام معاینه فنی سالانه سامانه موتورخانه و سامانه‌های احتراقی توسط شرکت‌های تایید صلاحیت شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، مطابق با حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها هستند. مطابق تبصره 1 این ماده، مالکان، مسئولان یا رؤسای مراکز اداری، بهداشتی، درمانی، خدماتی، عمومی و تجاری که موجبات آلودگی هوا را فراهم کنند، درصورتی که پس از یک مرتبه تذکر کتبی توسط سازمان، اقدامی برای رفع آلودگی در مهلت مقرر انجام ندهند، به جزای نقدی درجه هشت موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی حسب مورد محکوم می‌شوند و در صورت تکرار، علاوه بر حداکثر جزای نقدی مذکور، با درخواست سازمان و حکم مرجع قضایی صالح به تعطیلی موقت از 6 ماه تا 2 سال محکوم می‌شوند.
مظاهری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود اجرای معاینه فنی موتورخانه‌ها در سطح کشور منجر به کاهش مصرف سوخت و تولید گاز دی‌اکسید کربن به میزان حداقل 10 درصد و کاهش گازهای آلاینده به ویژه مونواکسید کربن به میزان 95 درصد شود.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۸۱۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرکز پژوهش‌های مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین پیشنهادی ارائه کرد که بر اساس آن دولت باید از خردادماه سال آینده به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر نفر، ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین اعطا کند که این سهمیه از محل حذف سهمیه خانوارهای دارای سه خودرو و بیشتر تامین می‌شود.

ایلنا نوشت: فریدون عباسی در ارزیابی این پیشنهاد اظهار داشت: بنده کلا نسبت به طرح‌ها نظر مثبتی ندارم. بنزین ماده‌ای است که در خودرو استفاده می‌شود، چرا باید به افراد بنزین داده شود؟ در هیچ جای دنیا مشکلی بنزین ندارند، سوخت در جایگاه‌ها وجود دارد و مردم مصرف می‌کنند، چون هزینه‌ها در کشورهای دیگر واقعی است سوخت هم مثل بقیه کالاها است در کشور ما بیش از حد به این موضوع پرداخته می‌شود، بنزین نباید ابزاری برای بهم زدن آرامش مردم شود.

وی با بیان اینکه تخصیص بنزین به افراد به جای خودرو در راستای اعطای یارانه بیشتر به اقشار کم‌درآمد نیست، افزود: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که شاید کسی نمی‌خواهد خودرو داشته باشد یا گواهینامه ندارد و یا ترجیح می‌دهد از وسیله نقلیه عمومی استفاده کند، بنابراین لزومی ندارد سوخت به افراد اختصاص داده شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بهتر است به اصلاح نظام حقوق و دستمزد بپردازیم و ارجح‌تر است که ارزش پول ملی را حفظ و تورم را کنترل کنیم و نسبت به افزایش درآمد کسانی که درآمد ثابت دارند و حقوق‌بگیر هستند اقدام کنیم تا میزان حقوق دریافتی این افراد با تورم سازگار باشد نه اینکه هر سال کمتر از میزان تورم افزایش دستمزد داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مشکل کشور در سهمیه‌بندی بنزین نیست، بنزین نباید سهمیه‌بندی شود جز در موارد بحران مثل زمان جنگ آشکار؛ اکنون در جنگ اقتصادی هستیم و بنزین با کارت سوخت در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ما باید همین شیوه تخصیص بنزین با کارت را درست اجرا کنیم یعنی هر شخصی با کارت شخصی سوخت را دریافت کند، قیمت هم مشخص باشد و اگر کسی بخواهد بنزین بیشتری مصرف کند باتوجه به اینکه کشور امکان تولید بنزین به میزان تقاضا را ندارد بنزین را با نرخ وارداتی دریافت کند.

عباسی خاطرنشان کرد: واردات بنزین ارزبر است بنابراین هر شخصی بخواهد بنزین بیشتری به مصرف برساند باید قیمت وارداتی یعنی هزینه واردات، حمل نقل و هزینه جایگاه باید در این نرخ گنجانده شده و قمیت واقعی را پرداخت کند و کسی هم مصرف کمتری دارد بنزین تولید داخل را با نرخ یارانه‌ای که دولت در نظر گرفته دریافت کند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902069

دیگر خبرها

  • اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟
  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • نخستین مرکز مانیتورینگ مراکز معاینه فنی شهر اصفهان راه‌اندازی می‌شود
  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند