Web Analytics Made Easy - Statcounter

سینما و تلویزیون > سینمای‌ جهان - همشهری آنلاین:
برای نخستین‌بار در تاریخ سینما دو فیلم به کارگردانی فیلمسازان رنگین‌پوست آفریقایی-آمریکایی بر صدر جدول فروش هفتگی سینماهای منطقه آمریکای شمالی تکیه زدند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از تلگراف، در حالي كه «پلنگ سياه» به كارگرداني رايان كوگلر در راه ورود به باشگاه فيلم‌هاي ميليارد دلاري توقف‌ناپذير به نظر مي‌رسد، فيلم تازه آوا دوورني هم در نخستين هفته اكران اميدواركننده ظاهر شد و دومين فيلم پرفروش لقب گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«چين و چروك در زمان» كه بودجه‌اي 100 تا 150 ميليون دلاري صرف توليد آن شده، در سه روز اول نمايش 33 ميليون دلار فروخت و پس از «پلنگ سياه» در رده دوم ايستاد.

دوورني كه نامزد نشدن او در رشته بهترين كارگرداني در 2015 براي «سلما» يكي از دلايل راه افتادن جنبش مبارزه با اسكار سفيد بود، نخستين فيلمساز زن رنگين‌پوست تاريخ سينماست كه روي صندلي كارگرداني پروژه‌اي با بودجه بيش از 100 ميليون دلار مي‌نشيند. «چين و چروك در زمان» با استقبال و نقدهاي گرم منتقدان مواجه شده اما شايد به عنوان نخستين اكشن پرهزينه با حضور كارگردان و بازيگران زن رنگين‌پوست هنوز انتظارها را برآورده نكرده است.

از سوي ديگر، «پلنگ سياه» در كمال آرامش پرفروش‌ترين فيلم سال در آمريكاي شمالي و ديگر نقاط دنيا شده و فروش آن پنج برابر بيش از فيلم دوم يعني «پنجاه طيف آزادتر» بوده است. «پلنگ سياه» كه تا همين امروز هم دهمين فيلم پرفروش تاريخ است، پا جاي پاي «برو بيرون» مي‌گذارد كه سال گذشته با كمتر از پنج ميليون دلار توليد شد و 250 ميليون دلار در دنيا فروخت.

اين فيلم كم‌هزينه در سه رشته از جمله بهترين فيلم و بهترين كارگردان نامزد اسكار شد و اسكار بهترين فيلمنامه را براي جردن پيلي به ارمغان آورد. بري جنكينز ديگر فيلمساز رنگين‌پوست است كه براي «مهتاب» اسكار بهترين فيلم را برد؛ پروژه‌اي كه با كمتر از دو ميليون دلار ساخته شد و در اكران عمومي 27 ميليون دلار به جيب زد.

موفقيت فيلمسازان رنگين‌پوست و زنان زمينه را براي ورود سرمايه‌گذاري استوديوهاي هاليوودي روي اين گروه‌هاي اقليت فراهم كرده است. «زن شگفت‌انگيز»، «آخرين جداي» و «ديو و دلبر» پرفروش‌ترين فيلم‌هاي سال گذشته بودند كه در بخش‌هاي كارگرداني و تهيه‌كنندگي از زنان بهره بردند و به موفقيت رسيدند.

در همین زمینه: پلنگ سیاه می‌تازد | سی و سومین فیلمی که میلیارد دلاری شد راز پلنگ سیاه | ستاره سینما شدن با هزینه دنزل واشنگتن

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۸۴۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین

به گزارش همشهری آنلاین،‌ همان‌گونه که انتظار می‌رفت، سریال حشاشین، با حواشی متعددی که رقم زد، نتوانست به اثر درخور و ماندگاری در حافظه مردم کشورمان تبدیل شود. سریالی که در زمان تولید، با سروصداهای بسیاری همراه شد و عنوان یکی از پرهزینه‌ترین تولیدات جهان عرب را از آن خود کرد.

این سریال، ماه رمضان امسال، از یکی از شبکه‌های اصلی مصر به روی آنتن رفت و در آن کشور نیز واکنش‌های متفاوتی را به خود دید. سابقه تاریخی چنین کارهایی، این شائبه را تقویت می‌کرد که با توجه به فضاسازی فرقه‌ای داستان، باید در انتظار کژراهه‌های روایی بود علی‌الخصوص آن‌که ایران، ابژه این داستان بود و نمی‌توانستیم بپذیریم که کشوری مانند مصر، داستانی در مسیر روایت دقیق و متقن تاریخی از ما داشته باشد.

ساختار مشوش روایت و البته بزرگ‌نمایی‌های اغراق‌آمیزی که می‌خواست این باور را به مخاطب الصاق کند که ایرانی‌ها، پدر داعش هستند، به‌اندازه‌ای ناشی‌گرانه بود که با یک‌بار تماشای صرف چند قسمت از سریال، می‌شد به‌راحتی متوجه آن شد. حشاشین هرچقدر که در زمینه ساختار حرفه‌ای سریال‌سازی، الکن است و بویی از استانداردهای سریال‌سازی جهانی نبرده اما در زیرلایه، به شکلی دقیق، فراتر از رویه ظاهری آن که ایران‌ستیزی است، نوعی شیعه‌ستیزی را در پیش گرفته است.

طبیعی است که در پرداخت داستان‌هایی با مضمون فرقه‌های سیاسی، یک تصویر ظاهری از المان‌های آن فرقه ساخته می‌شود و یک تصویر نیز در زیرلایه مورد نظر است تا توطئه‌ها و منویات حقیقی آن فرقه، به دور از تمایلات سورئالیستی، زمختی خود را نشان دهد. به همین دلیل، حشاشین در شکل ظاهری، به ایران‌ستیزی روی آورده و زیر پرچم حسن صباح، وجوه مدیریتی ایرانیان و تمایل به کشورگشایی‌هایی که دارد را مورد نقد قرار داده است بنابراین همین نقد خزنده نمی‌تواند مخاطب را مجاب کند که با یک روایت درست و تاریخی مواجه بوده است.

اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگری‌هایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولی‌فقیه است، نمونه‌هایی از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعه‌ستیزی انجام داده است

در پس‌زمینه اما هدف فیلم کلان‌تر است که خوراک مویرگی مکفی در جهت اقناع مخاطب را دارد و آن، گرفتن انگشت اتهام جنایت‌های تاریخی به سمت شیعه بوده است. از جریان داشتن عباراتی چون سر مار را باید زد که به تائید سریال، از آن زمان در مورد حاکمان ایران عنوان شده و امروز نیز شنیده می‌شود تا بهره‌مندی از پرچم سیاه برای فرقه که تداعی‌کننده پرچم داعش است و البته آکسان‌های متعدد بر روی این گزاره که باید با رهبرانمان مشورت کنیم، به‌خوبی موید این مورد است. اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگری‌هایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولی‌فقیه است، نمونه‌های دیگری از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعه‌ستیزی انجام داده است.

فارغ از این محتوای عجیب و آشکار، سریال، متناسب با هزینه‌کرد و پروژه تبلیغاتی بزرگی که داشته، دستاورد فنی نداشته است. حشاشین را نمی‌توان یک سریال مبتنی بر استاندارد روز این حوزه دانست. کارگردانی به‌واسطه تشتت‌های میزانسن، چندان قابل‌قبول نیست و بازی بازیگران، بیرون‌زدگی‌های فراوان دارد که مخاطب را می‌آزارد.

مجموعه تمام این عوامل سبب شده تا حشاشین، با ساختار جعل تاریخ، موجودیت داشته باشد و این مهم، نه مبتنی بر سندیت واقعی است و نه می‌تواند برداشتی آزاد از یک برهه تاریخی قلمداد گردد. افراط‌گری در جعل تاریخی حوادث به اندازه‌ای زیاد است که مخاطب عام نیز متوجه این میزان عداوت شده و به همین دلیل ارتباط چندانی با آن نمی‌گیرد.

این سریال، نمونه بارز آثاری است که علیرغم تزریق حدود ۱۳ میلیون دلار، نتوانسته آن اثرگذاری اعتقادی و سیاسی را بر روی مخاطب خود داشته باشد. در دنیای امروز، بیشترین میزان تاثیرگذری‌های این‌چنینی، از مجرای مواجهه نرم و زیرپوستی صورت می‌گیرد حال آن‌که حشاشین به‌واسطه عدم‌برخورداری از استانداردهای لازم محتوایی و بصری، نتوانسته مخاطب خود را تحت‌تاثیر قرار بدهد و به همین دلیل، با استقبال قابل‌توجهی از سوی مردم خاورمیانه مواجه نشد.

در ایران نیز این سریال از سوی یک سکوی مطرح و دو سکوی کمتر شناخته شده شبکه نمایش خانگی ارائه شد که با توجه به نظارت پسینی در مورد تولیدات خارجی، خیلی زود بساط این سریال از تمامی پلتفرم ها حذف شد. سریالی که در ایران نیز همپای منطقه، دیده نشد و نتوانست تاثیرگذرای ولو حداقلی هم داشته باشد.

کد خبر 848782 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم فیلم و سریال خارجی

دیگر خبرها

  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسئولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسوولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • مارک‌های  پرفروش‌ چرخ خیاطی خانگی در ایران را بشناسید
  • «رنگین‌کمان تمدن‌ها» رونمایی می‌شود
  • ۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
  • هری کین یک تنه بیشتر از مهاجمان تاتنهام گل زده است!
  • «مست عشق»، «سال گربه» را جاگذاشت/ عبور «آسمان غرب» از «آپاراتچی»
  • ۱۳ کتاب پرفروش شعر در نمایشگاه کتاب
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن