Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح  روز شنبه (19 اسفند) در دیدار با جمعی از دانش آموزان و دانشجویان شرکت کننده در کاروان‌های راهیان نور، دوران دفاع مقدس را قطعه‌ای نورانی و برگ زرین از تاریخ کشور و انقلاب خواندند و با تأکید بر اینکه کاروان‌های راهیان نور یکی از جلوه‌های پاسداشت آن دوران است، فرمودند: قدرت‌های بین المللی، جنگ ۸ ساله را با هدف از بین بردن انقلاب اسلامی، به ملت ایران تحمیل کردند اما عظمت، فداکاری، ایمان، تدبیر، شجاعت و بصیرت جوانان موجب شد که جنگ به نفع ملت تمام و انقلاب اسلامی ریشه دارتر و قوی تر از گذشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: با گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی در منطقه و در میان ملت‌های مسلمان در همان سال‌های ابتدایی، قدرت‌های سلطه گر به شدت نگران شدند و درصدد برآمدند تا به هر قیمتی که می‌توانند، انقلاب را از بین ببرند بنابراین صدام را که شخصیتی خودخواه و ظالم بود، برای آغاز جنگ و حمله به ایران، تشویق کردند.

ایشان با اشاره به حمایت‌های گسترده مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و اروپا به ویژه انگلیس، فرانسه، آلمان و همچنین شوروی سابق از رژیم بعثی صدام، گفتند: در اواسط جنگ، فرانسه پیشرفته‌ترین هواپیماها و بالگردهای خود و آلمان رسماً و علناً مواد شیمیایی در اختیار صدام قرار داد که هنوز پس از گذشت ۳۰ سال از پایان جنگ، بازماندگان زیادی گرفتار آثار آن هستند و تعداد زیادی نیز بر اثر همان مواد سمّی شهید شدند.

 سلاح‌های شیمیایی؛ هدیه آلمان به صدام

صدام علی‌رغم ممنوعیت به کارگیری سلاح‌های شیمیایی طبق کنوانسیون‌های بین المللی، در جنگ تحمیلی علیه ایران، از این سلاح‌های ممنوعه استفاده کرد. هدف رژیم بعثی از به کارگیری سلاح‌های شیمیایی جلوگیری از پیشروی ناگهانی قوای نظامی ایران در مواضع و استحکامات عراق و مهار پیامدهای سیاسی استراتژیک آن بود، بنابراین از آنجا که عراقی‌ها قادر به دفاع در برابر تاکتیک‌های نیروهای  ایرانی به خصوص در عملیات‌های شبانه نبودند برای جلوگیری از پیشروی نیروها و ایجاد پراکندگی در میان آنان از سلاح‌های شیمیایی استفاده کردند. رژیم  بعثی صدام حملات شیمیایی بسیار گسترده‌ای را  در عملیات بدر 1363، والفجر 8، کربلای 4 و 5، شهرهای سردشت، خرمشهر در ایران، مریوان، سرپل ذهاب، گیلانغرب، اشنویه و فاو و حلبچه در کردستان عراق انجام داد. 

باید به این نکته اشاره کرد که دیکتاتور عراق به تنهایی توانایی دستیابی به جنگ افزارهای شیمیایی و بیولوژیکی نداشت، بنابراین پشتیبانی آمریکا، اروپا و برخی کشورهای عربی از صدام در جنگ با ایران می‌تواند این فرضیه را که کشورهای غربی به عنوان واسطه دستیابی عراق به جنگ افزارهای شیمیایی هستند را به یقین تبدیل کند.

در مورد شرکت‌ها و کشورهایی که عراق را در ساخت سلاح شیمیایی کمک کردند رادیو آمریکا با اشاره به گزارش سازمان خبرهای دفاعی خاورمیانه به نقل از رئیس مرکز وزینتال در پاریس، گزارش داد: از 207 شرکت کمک کننده به صدام برای ساخت سلاح شیمیایی، 86 شرکت آلمانی هستند.

 یکی از عمده‌ترین خریدهای مربوط به مواد و تجهیزات شیمیایی از طرف عراق به انعقاد قراردادی میان این کشور و آلمان مربوط می شود که در گزارش مجله آلمانی "اشترن" در مورد صنایع بمب شیمیایی عراق آورده شده است: پس از آنکه اسرائیل  در سال 1981 مراکز اتمی عراق را بمباران کرد و امیدهای بغداد را برای استفاده از بمبهای اتمی بر باد داد، این کشور کارخانه سموم دفع آفات نباتی در سامرا را تبدیل به کارخانه ساخت مواد سمی بمب‌های شیمیایی کرد و دست به ساخت "بمب اتمی فقرا" یعنی "گاز خردل"، "تابون" و "سارین" زد" این در حالی بود که قسمت اعظم تأسیسات این کارخانه را شرکت آلمانی "پیلوت پلانت"  تامین کرده بود.

همچنین در این گزارش آمده بود: یک فرد عرب زبان به نام "الکاظی" و یک آلمانی به نام "لایفر" در هامبورگ شرکتی تأسیس کرده‌اند  و از آن طریق اقدام به صدور غیرقانونی ماشین آلات برای تولید گاز خردل و غیره به عراق می‌کنند. این شرکت حتی چندین تن مواد شیمیایی به بغداد فروخته است که با آنها می‌توان گازهای شیمیایی ساخت. این مواد شامل "ناتریوم فلورید"، "ایزو پرو فیلامین"، "فسفر تری کلرید" هستند. این در حالی بود که  گروه کارشناسان سازمان ملل که به دعوت ایران از مناطق جنگی بازدید کرده بودند، اعلام کردند: عراق رأساً به تولید این بمب‌های شیمیایی دست زده است، زیرا که بمب‌ها دارای ناخالصی "فسفر تری کلرید" بوده‌اند.

 

همچنین "اودو اولفکوت" روزنامه‌نگار آلمانی در اظهاراتی افشاگرانه اعلام کرده بود:صدام دیکتاتور سابق عراق در جنگ با ایران، به کمک واشنگتن و برلین حملات شیمیایی علیه ایران انجام داده است.

وی که از جمله روزنامه‌نگارهای برجسته آلمانی به شمار می‌آمد و سال‌ها در نشریات معتبر این کشور فعالیت کرده بود، در ایمیلی که برای تعدادی از رسانه‌ها ارسال کرده بود، با اشاره به تصاویری از حمله شیمیایی روز 12 جولای 1988 به منطقه زبیدات ایران، نوشت: من شاهد بودم که عراقی‌ها چطور با گاز خردل آلمان و تحت نظارت ایالات متحده، سربازان ایرانی را مورد حمله شیمیایی قرار دادند.

وی تاکید کرده بود: گاز خردل تحت پوشش "آفت‌کش" وارد عراق شده بود و ایالات متحده تصاویر ماهواره‌ای مواضع ایرانی‌ها را در اختیار عراقی‌ها قرار داده و بر حمله آنها نظارت داشت. من از این حملات عکس گرفتم، اما اجازه انتشار آن‌ها را پیدا نکردم.

در راستای کمک‌های بی دریغ برلین به صدام شرکت آلمانی کارل کولمب سرانجام 6 خط تولید سلاح شیمیایی جداگانه به نام احمد، محمد،عیسی، عانی، مدای و قاضی در مجتمع سامرا ایجاد کرد. اولین آنها در سال 1983 و آخرینشان در سال 1986 تکمیل شدند. از گاز خردل و اسید پروسیک تا گازهای عصبی سارین و تابون در این کارخانه تولید می‌شدند و در خمپاره‌ها، راکت‌ها و گلوله‌های توپ جاسازی می‌شدند. بی تردید این بزرگترین کارخانه سلاح شیمیایی در جهان بود. به طوری که حتی رادیو بی بی سی به نقل از مجله اشپیگل گفت: هیچ کشوری به اندازه آلمان چنین کمک تحقیقاتی و تولیدی به عراق در تهیه یک نوع سلاح کشنده و تعیین کننده نکرده است. نکته قابل توجه این بود که جانبازانی که به وسیله سلاح‌های  شیمیایی آلمانی آسیب دیده بودند برای مداوا به برلین می رفتند.

پرواز متجاوزانه صدام با میراژهای پاریس

آلمان تنها کمک کننده به صدام نبود؛ کشور فرانسه نیز همگام با برلین از هیچ تلاشی برای پیروزی رژیم بعث در میدان جنگ فروگذار نکرد. در واقع با آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران از طرف رژیم بعث و چرخش اوضاع به سود نیروهای ایرانی در میدان نبرد دولت‌های غربی به حمایت گسترده از عراق پرداختند و با ارسال کمک‌های تسلیحاتی و اقتصادی کوشیدند از شکست عراق جلوگیری کنند. به طوری که "ژیسکا دستن" رئیس جمهور وقت فرانسه با بیان اینکه برای رویارویی با این خطر باید کاری کرد، از ارسال کمک به صدام تحت عنوان نیروی بنیانی نام برد و در پی آن سیل کمک‌های نظامی و مالی دولت‌های اروپایی به عراق سرازیر شد.

در فوریه 1981 درست چهار ماه پس از آغاز جنگ سخنگوی وزرات امور خارجه فرانسه اعلام کرد: فرانسه 60 فروند هواپیمای میراژ از نوع اف-1 را در ادامه اجرای قرارداد سال 1977 به عراق ارسال کرده است. در مارس 1982 نیز انگلیس موافقت خود را برای تحویل تانک به عراق به ارزش یک میلیارد دلار اعلام کرد. در کنار آن لندن مذاکره درباره 300 هواپیمای هاوک به ارزش 2 میلیارد دلار با بغداد را از سر گرفت. این کمک‌های تسلیحاتی به همراه وام‌های کوتاه مدت و بلند مدت در طول سال‌های جنگ تحمیلی به عراق سرازیر شد.

 

در سال 1982 فرانسه بالغ بر 40 میلیارد فرانک سلاح به عراق فروخت و این کشور در ردیف دوم فروشندگان تسلیحات به عراق پس از شوروی قرار گرفت و هواپیماهای سوپر اتاندارد را به همراه موشک‌های لیزری اگزوسه به این کشور تحویل داد. همچنین پاریس در سال 86-1985 حدود 5 میلیارد دلار وام در اختیار بغداد گذاشت و به این ترتیب به بزرگترین شریک اروپایی عراق تبدیل شد. در کمتر از دو سال فرانسه به تنهایی 6/5 میلیارد دلار از جمله هواپیماهای جنگی، هلی کوپتر، تانک، توپ، موشک‌های هوا به زمین و تجهیزات الکترونیکی به عراق فروخت.

در جنگ تحمیلی، نیروی هوایی عراق توسط متخصصان فرانسوی تجدید سازمان یافت و از اوایل سال 1980 حدود 60 فروند هواپیمای میراژ 100 تحویل بغداد شد و مذاکراتی برای خرید هواپیماهای میراژ 2000، هلی کوپتر، موشک و تجهیزات دریایی نیز صورت گرفت این حمایت‌ها تا جایی پیش رفت که فرانسه قول اعطای یک بمب اتم را  نیز به عراق داد. این در حالی است که فرانسه  در ابتدا اعلام بی‌طرفی کرده بود. این گونه کمک‌ها به جاه طلبی صدام عفلقی کمک شایانی کرد و به او اجازه داد تا به کشتی‌های ایرانی در خلیج فارس و جزیره خارک حمله کند.

این موارد تنها بخشی از بی عدالتی جنگ 8 ساله علیه ایران است  که با حمایت‌های بی دریغ کشورهای غربی همراه بود. اما رهبر انقلاب در بخشی از بیانات خود به این موضوع اشاره کردند که در مقابل این حمایت‌های جهانی از رژیم بعثی، جمهوری اسلامی ایران تنها چیزی که در اختیار داشت، ملت با ایمان و رهبری مقتدری همچون امام بزرگوار بود که در نتیجه آن، همه تلاش‌های قدرت‌های شیطانی دنیا، همچون تیری به سنگ خورد و ملت ایران، در ۸ سال دفاع مقدس بر همه قدرت‌ها پیروز شد. این همان چیزی است که می توان در دنیای سیاست از آن به عنوان قدرت نامتقارن نام برد. قدرتی که در عین نابرابر بودن با قدرت برتر به رقابت با آن می پردازد و در نهایت پیروزی افتخارآمیزی با نام دفاع مقدس نصیبش می‌شود. 

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۸۹۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیل الحیه، از رهبران حماس: آماده آتش‌بسی 5 ساله با اسرائیل هستیم/ حماس در صورتی که کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی تشکیل شود، آماده زمین گذاشتن سلاح و تبدیل به حزبی سیاسی است

به گزارش جماران؛ «خلیل الحیه» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی (حماس) گفت: «ما آماده هستیم تا با آتش‌بسی به مدت ۵ سال یا بیشتر با اسرائیل موافقت کنیم.»

شفقنا به نقل از الجزیره نوشت: الحیه افزود: «حماس در صورتی که کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی تشکیل شود، آماده زمین گذاشتن سلاح و تبدیل به حزبی سیاسی است»

وی با اشاره به اینکه حماس خواهان پیوستن به سازمان آزادی‌بخش فلسطین است، اظهار داشت: «همه مبارزان با اشغالگری به هنگام استقلال و دستیابی به حقوق و کشورشان به حزبی سیاسی تبدیل و نیروهای رزمی‌شان هم به ارتشی ملی بدل شدند.»

حمله به رفح

این عضو ارشد درباره تهدیدات اسرائیل در حمله به شهر رفح گفت: «این حمله در نابود کردن حماس ناکام خواهد ماند، ارتباط و تماس‌ها میان رهبران سیاسی حماس در خارج و فرماندهان نظامی در غزه به دلیل جنگ قطع نشده است و ارتباطات، تصمیم‌ها و رویکردها با هماهنگی دو طرف اتخاذ می‌شود.»

الحیه تصریح کرد: «نیروهای اشغالگر اسرائیلی تنها توانسته ۲۰ درصد از توانمندی‌های انسانی یا میدانی حماس را از بین ببرد.»

مذاکرات آتش‌بس

این رهبر حماس مورد مذاکرات تبادل اسرا تاکید کرد: حماس از قطر می خواهد نقش میانجی‌گری را ادامه دهد، ما قصد نداریم دفتر سیاسی خود را از دوحه پایتخت قطر منتقل کنیم»

الحیه توضیح داد «حماس در مورد تعداد اسرای فلسطینی که می‌خواهد در ازای آزادی باقی‌مانده اسرای اسرائیلی آزاد کند، امتیازاتی داده است اما جنبش دقیقاً نمی‌داند چه تعداد اسرا هنوز در غزه هستند و چه تعداد در قید حیات‌اند.»

وی با تاکید بر اینکه حماس از خواسته‌های خود در آتش‌بس دائمی و خروج کامل نیروهای اسرائیلی عقب نخواهد نشست،گفت: «پیش از اطمینان نیافتن از پایان جنگ، تحویل اسرای موجود نزد مقاومت، چه سودی دارد؟»

دیگر خبرها

  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • نجات جان کودک ۲ ساله مغروق در رودخانه روستای گردشیلان مهاباد
  • نجات جان کودک ۲ ساله مغروق در رودخانه
  • کودک ۲ ساله سردشتی غرق شد اما نجات یافت!
  • نجات مرد ۵۸ ساله طبیعت گرد در ارتفاعات تالاجار اشنویه
  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد
  • خلیل الحیه، از رهبران حماس: آماده آتش‌بسی 5 ساله با اسرائیل هستیم/ حماس در صورتی که کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی تشکیل شود، آماده زمین گذاشتن سلاح و تبدیل به حزبی سیاسی است