Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی از بهره‌برداری از دو دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) و میکروسکوپ الکترونی روبش (SEM ) در آزمایشگاه میکروسکوپی خبر داد.

روزبه جوادکلباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن اشاره به افتتاح آزمایشگاه‌های کروماتوگرافی و میکروسکوپی در دانشگاه خوارزمی که اسفندماه امسال صورت گرفت، از آغاز به کار دو دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) و میکروسکوپ الکترونی روبش (SEM) در آزمایشگاه میکروسکوپی خبر داد و اضافه کرد: میکروسکوپ نیروی اتمی کاربرد گسترده‌­ای در زمینه توپوگرافی سطح و مطالعه نیروهای سطحی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دستگاه می‌تواند خواص مختلفی از نمونه، از جمله مورفولوژی هندسی، ناخالصی سطح و جنس نقاط مختلف سطح را اندازه‌­گیری کند. برخلاف اغلب روش‌­های بررسی خصوصیات سطح، این روش محدودیتی نسبت به نوع سطح و محیط ندارد و تمام نمونه‌­های پودری، آلی، غیر آلی و بیولوژیک با دستگاه قابل بررسی هستند.

وی گفت: میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) امکان بررسی خصوصیات سطح و ریز ساختار داخلی را در ابعاد میکرونی و نانومتری فراهم می‌آورد. میکروسکوپ الکترونی روبشی نصب شده در این آزمایشگاه ساخت کمپانی Zeiss آلمان است و دارای فیلامان LaB6 است. این میکروسکوپ الکترونی همچنین دارای دتکتور EDX است که امکان بررسی و آنالیز شیمیایی و ترکیب اجزای سطح را فراهم می‌کند.

 کلباسی، دستگاه­‌های موجود در آزمایشگاه کروماتوگرافی دانشگاه خوارزمی را دستگاه‌­های GC (Gas chromatography)، GC-Mass ، IMS، طیف­‌سنج تحرک یونی و نیز یک دستگاه HPLC برشمرد.

رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی در پایان به برخی کاربرد­های دستگاه‌­های موجود در آزمایشگاه کروماتوگرافی اشاره کرد و گفت: این دستگاه‌­ها در جداسازی، شناسایی، اندازه‌­گیری کمی مواد مختلف همچون مواد نفتی، دارویی و غذایی، اندازه‌­گیری سموم در مواد غذایی و ... کاربرد دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۹۰۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید

دکتر شیرجنگ گفت: رادیولوژی پرتابل - سرکانتر - ساک شن و تخت‌های اتاق عمل از جمله دستگاه‌هایی هستند برای بیمارستان خریداری شده است.

وی افزود:خرید دستگاه اتوآنالایزر برای آزمایشگاه نیز خریداری شده که تا یکماه آینده نصب خواهد شد و با نصب آن مشکلات آزمایشگاه رفع می شود ولی برای راه اندازی آن و نصب دستگاه‌های جانبی ۱.۵ میلیارد تومان هزینه نیاز است که از خیرین درخواست می کنیم برای بروز کردن آن ما را یاری کنند.

وی گفت: مجوز اصلی برای احداث بخش اتاق‌های عمل در فضای ۳ هزار متر مربع بیمارستان با هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان گرفته شده است که با احداث آن دیگر نیاز به ارجا ع بیماران به سایر شهر‌ها نخواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در ایران
  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • رونمایی از دستگاه میکروب شناسی در ایران
  • ۱۲ طرح عمرانی و صنعتی زندان‌های هرمزگان به بهره‌برداری رسید
  • ۸۱ پروژه بهداشت و درمان گیلان آماده بهره برداری
  • بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی رشت از مطالبات نظام سلامت است
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • تجهیز آزمایشگاه خدمات جامع سلامت روستایی لادیز میرجاوه به دستگاه سل کانتر
  • بهره‌برداری از فاز اول سایت مجتمع آموزش عالی سراوان
  • تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید