Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کرمان - ايرنا - طرح منشور گفت و گوي سياسي مورد نظر مسئولان نظام براي مقابله با چالش هاي کلان کشور تعريف شده است، کارشناسان سياسي نقد پذيري ،پاسخگويي و داشتن سعه صدر را از پيش شرط هاي گروه ها و جناح هاي مختلف در موفقيت اين طرح مي دانند.

به گزارش ايرنا، ايده گفت و گوي ملي براي نخستين مرتبه از سوي معاون اول رييس جمهوري در ارديبهشت ماه 96 مطرح شد و تکرار اين ايده از سوي حجت الاسلام `حسن روحاني` رييس جمهوري در نشست خبري با اصحاب رسانه در بهمن ماه، بيش از پيش توجه ها را به مساله گفت و گوي فراگير ملي جلب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اوايل اسفند ماه وزير کشور براساس نظر رئيس جمهوري منشور گفت و گوي سياسي را که معاونت سياسي اين وزارتخانه تدوين کرده بود به استانداران ابلاغ کرد و اين آغازي بر يکي از بزرگترين مطالبات سياسيون، احزاب و مردم است.
از اهداف کلان و مهم انقلاب اسلامي شنيدن صداي مردم و ابراز اظهار نظرهاي سياسي مختلف بود که به دلايل متعددي در طول سالهاي پس از انقلاب در حاشيه قرار گرفت.
وقوع حوادث و اعتراضات خياباني در ماه هاي اخير نشان دهنده آن بود که جامعه براي برون رفت از وضعيت موجود و هماهنگي با خواسته هاي بدنه جامعه به گفت و گوي سياسي به عنوان حلقه واسطه بين مردم و مسئولان نياز جدي دارد.
تاسيس و تقويت خانه احزاب و سازمان هاي مردم نهاد در سطح کشور، رفع موانع فعاليت احزاب و تشکل هاي سياسي و صنفي، تعامل پايدار و موثر مسئولان عالي استان با فعالان رسانه اي، حزبي و صنفي، برگزاري جلسات توجيهي و کارگاه هاي آموزشي در زمينه قوانين فعاليت سياسي و حزبي، بسترسازي مفاهمه، همکاري و تقريب مواضع در زمينه اصول کلي نظام، امنيت و منافع ملي، جلب مشارکت دانشگاهيان و حمايت از فعاليت تشکل هاي دانشجويي، نهادينه سازي فرهنگ انتقاد موثر و سازنده و پرهيز از تخريب، استفاده از ظرفيت رسانه ها، احزاب و انجمن هاي صنفي در راستاي اميد آفريني و تقويت وفاق اجتماعي و انسجام ملي و تسهيل برگزاري، نظارت و تامين امنيت تجمعات صنفي و سياسيِ قانوني، از بندهاي 9 گانه اين منشور به شمار مي آيد.
خبرگزاري ايرنا کرمان در راستاي ترويج گفت و گوي سياسي بين احزاب، شخصيت ها و جناح هاي سياسي ميزگردي با حضور کارشناسان و نمايندگان احزاب سياسي استان برگزار کرد.
محمد ميرزايي عضو شوراي هماهنگي اصلاح طلبان استان کرمان، غلامرضا نعمت الهي دبير جامعه اسلامين مهندسان استان کرمان، سجاد صفاهاني دبير حزب کارگزاران سازندگي استان کرمان، احمد سيف الديني معاون سياسي حزب اعتدال و توسعه کرمان و احمد علي مقدم دبير حزب موتلفه اسلامي استان کرمان ميهمانان اين ميزگرد بودند.
در اين ميزگرد لزوم طرح گفت و گوي سياسي، شرط موفقيت و نگاه احزاب استان کرمان به اين مقوله مورد بررسي قرار گرفت و نمايندگان احزاب و جناح هاي سياسي شرکت کننده از ابتکار گفت و گوي سياسي دولت دوازدهم جهت همدلي و نزديکي بيشتر احزاب سياسي استقبال کردند.
*منشور گفت و گوي سياسي در جامعه بايد نهادينه شود
عضو شوراي عالي اصلاح طلبان کرمان با اشاره به اعتراضات در برخي شهرهاي کشور گفت: اين اعتراضات بحث احزاب را بار ديگر بطور جدي در کشور مطرح کرد که بايد به عنوان يکي از حقوق هاي اساسي ملت به آن توجه بيشتر کرد.
محمد ميرزايي افزود: اعتراضات مردم نشان دهنده وجود مشکلاتي در کشور است که بايد اين اعتراض ها در چارچوب قانون به رسميت شناخته شود و گفت و گوي سياسي هم بايد بين جناح هاي مختلف براي حل اين معضلات باشد.
وي اظهار کرد: گفت و گوي سياسي در کشورهايي که نظام هاي دموکراسي امري عادي و ضروري است و امروز جامعه ما به دموکراسي در متن نياز دارد و گفت و گو هاي سياسي تاکنون از طرف دولت بيشتر به حاشيه رفته است.
عضو شوراي عالي اصلاح طلبان استان کرمان تصريح کرد: گفت و گو هاي سياسي بايد کاربردي و براي مسائل کشور راه حل ارائه دهند و لذا حل ابرچالش هاي امروز جامعه نياز به دورانديشي دارد.
وي ادامه داد: ساختار منسجمي براي گفت و گو و نقد بين گروه هاي سياسي جامعه وجود ندارد و احزاب مسئوليت پذيري براي پاسخگويي و نقد پذيري ندارند.
ميرزايي بيان کرد: رئيس جمهوري و وزارت کشور وظيفه دارند منشور گفت و گوي سياسي را به طور جدي داري پيگيري مي کنند و همه نيروهاي اصيل انقلاب پايبند به اصل انقلاب و درصدد حل مشکلات کشور و بهبود اوضاع هستند.
وي افزود: نيازمنديم منشور گفت و گوي سياسي عميق تر شود و همه نيروهايي که به نحوي در آن موثر هستند در آن دخالت و همراهي کنند.
اين قعال سياسي تصريح کرد: برخي سخت گيري ها باعث شده تا افراد توانمند نتوانند به عرصه سياسي بيايند و بايد شرايط براي حضور کارشناسان سياسي در گفت و گوهاي سياسي آزادانه فراهم شود.
وي بيان کرد: گفت و گوي سياسي بايد نهادينه شود و لازمه پيشرفت آن نقد پذيري و پاسخگويي همه ارکان و مسئولان اعم از نهادهاي انتصابي و انتخابي است.
*منافع ملي در منشور گفت و گوي سياسي بر منافع جناحي ترجيح داده شود
دبير حزب کارگزاران سازندگي استان کرمان گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما در بخش عدالت دچار اشکالاتي هستيم، خصوصا عملکرد ضعيف اقتصادي در سالهاي گذشته مشکلاتي را براي مردم بوجود آورده است.
سجاد صفاهاني افزود: متاسفانه با ضعيف بودن عملکرد تحزب در کشور مسئولان و سياسيون در عملکرد خود نقد پذير نيستند و جريانات سياسي بايد پاسخگوي افراد مورد حمايت خود باشند.
وي با اشاره به عملکرد ضعيف احزاب اظهار کرد: متخصصان در گفت و گوي سياسي بايد حضور داشته و احزاب بهترين مشارکت را در اين فرآيند مي توانند داشته باشند.
دبير حزب کارگزارن سازندگي استان کرمان تصريح کرد: مردم ما هميشه نجابت داشتند و به دنبال راه اندازي اغتشاشات در حوادث اخير نبودند و خواسته هاي مردم به حق بود و احترام به خواست مردم بايد در اولويت قرار دارد.
وي تاکيد کرد: منشور گفت و گوي سياسي نبايد به عنوان رفع تکليف قلمداد شود و با جلسات دستوري و فرمايشي به نتيجه نخواهد رسيد.
صفاهاني تصريح کرد: براي موفقيت منشور سياسي بايد منافع ملي بر منافع شخصي، حزبي و گروهي ترجيح داده شود و همدلي و تعامل شرط اصلي به ثمر رسيدن آن و برطرف شدن دغدغه مردم است.
وي با بيان اينکه سياسيون اغلب اوقات تحمل نقد را ندارند ،افزود: انتقاد نبايد به معني تقابل باشد و عملا حذف افراد دنبال نشود و گفت و گوي سياسي به نقد پذيري کمک زيادي مي کند.
دبير حزب کارگزاران سازندگي استان کرمان بيان کرد: بايد در منشور گفت و گوي سياسي بپذيريم که ديدگاه ها متکثر و متنوع است و سلايق مختلف سياسي تحمل شوند تا پيشرفت در مسير بوجود آيد.
*احزاب تريبون مردم در گفت و گوي سياسي
دبير حزب موتلفه اسلامي استان کرمان گفت: احزاب به عنوان تريبون مردم مي توانند دغدغه ها و مطالبات برحق آنها را به گوش مسئولان برسانند و اگر مديران نقدهاي دلسوزانه را گوش دهند، ديگر اعتراضي وجود نخواهد داشت.
احمد علي مقدم افزود: منشور اخلاقي که رئيس جمهوري ابلاغ کرده اند ابتکار بسيار مناسبي است و ما از آن استقبال مي کنيم، به شرطي که به مرحله عمل برسد و در حد شعار و حرف نماند.
وي تاکيد کرد: با اجراي منشور گفت و گوي سياسي مي توان از پتانسيل احزاب در جهت منافع ملي و توسعه کشور بهره ببريم تا امور به خوبي انجام شود.
دبير حزب موتلفه اسلامي استان کرمان بيان کرد: متاسفانه تاکنون احزاب کمتر وارد ميدان شده اند و بهاي لازم به آنها داده نشده و بايد به جايگاه واقعي خود برسند تا تاثير گذاري داشته باشند.
وي تصريح کرد: گروه ها و احزابي که در گفت و گوي سياسي شرکت مي کنند بايد در برابر نقد تحمل و سعه صدر داشته باشند تا نظرات مختلف آزادانه بيان شود.
وي با اشاره به آداب شرکت در گفت و گوي سياسي افزود: اشخاص و احزابي که در اين گفت و گو ها شرکت مي کنند بايد از توهين و هتک حرمت دوري کنند و نظرات و سخنان خود را شفاف بيان کنند.
مقدم اظهار کرد: احزاب و گروه هاي سياسي اشتراکات زيادي دارند و مي توانند با گفت و گوي سياسي جزئيات را نيز برطرف کنند.
*اجراي منشور گفت و گوي سياسي زمينه ساز وفاق ملي است
معاون سياسي حزب اعتدال و توسعه استان کرمان گفت: عزم جدي براي اجراي منشور گفت و گوي سياسي بين مسئولان و جناح هاي سياسي بايد وجود داشته باشد تا بتواند به يک گفتمان فراگير تبديل شود.
احمد سيف الديني تصريح کرد: امروز در جامعه نياز به آشتي و وفاق ملي داريم و با اجراي منشور گفت و گوي سياسي زمينه وفاق ملي تامين خواهد شود.
وي تاکيد کرد: قانع کردن بوسيله گفتمان سياسي پايدار است و امنيت پس از گفتمان نيز بايد توسط مقام هاي امنيتي و قضايي تامين شود و تهديد و تطميع بايد حذف گردد.
اين فعال سياسي با بيان اين مطلب که انقلاب اسلامي با گفتمان آغاز شد ، تصريح کرد: اما پس از ترورها و خشونت هاي سالهاي اول انقلاب گفتمان سياسي بين احزاب کمرنگ و موجب ضرر و زيان شد.
وي ادامه داد: گاهي بين افراد، گروه ها و جناح هاي سياسي در جامعه تبعيض صورت مي گيرد که به گفت و گوي سياسي لطمه مي زند.
سيف الديني بيان کرد: گفتمان نبايد شعاري و دستوري باشد و تحمل يکديگر بايد اساس منشور گفت و گوي سياسي قرار بگيرد و افراد فعال و علاقه مند سياسي بايد مشارکت فعال کنند.
*همه نيروهاي دلسوز انقلاب در گفت و گوي سياسي مشارکت کنند
دبير جامعه اسلامي مهندسين استان کرمان با اشاره به تهيه منشور همدلي و وحدت سياسي توسط استاندار کرمان در سال 93 گفت: منشور گفت و گوي سياسي نيز مي تواند مکمل منشور همدلي در استان کرمان باشد.
غلامرضا نعمت الهي افزود: منشور گفت و گوي سياسي بايد با مشارکت همه جناح ها و احزاب سياسي اعم از اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالي به مرحله عمل برسد.
وي تصريح کرد: تشکل جامعه مهندسين انقلاب اسلامي معتقد است همه نيروهاي نظام براي انقلاب رحمت کشيده اند بايد در گفت و گو ها شرکت کنند و اصول اساسي امام(ره) و رهبري سرلوحه گفت و گو هاي سياسي باشد.
دبير جامعه مهندسين انقلاب اسلامي تاکيد کرد: ما همه دولت ها را ياري کرديم و نبايد بگذاريم با سو استفاده از برخي صحبت ها تنش ها در جامعه بوجود بيايد، هر چند مطالبات مردم اغلب موجه است.
وي افزود: همه جناح ها و گروه هاي سياسي بايد در منشور گفت و گوي سياسي راهکار ارائه بدهند و به برابري، دوستي و رفاقت منتهي شود.
7437/ 5054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۹۱۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰ هزار مشترک جدید در مناطق شهری و روستایی ایلام

ایسنا/ایلام مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان ایلام از اشتراک پذیری ۱۰ هزار و  ۲۳۶ مشترک جدید در طول سال ۱۴۰۲ در مناطق شهری و روستایی ایلام خبر داد.

 «مجتبی بهادری» در گفت‌وگو با ایسنا ، با اعلام این خبر اظهار کرد: از این تعداد ۴ هزارو ۲۰۸ مورد در ایلام، ۲۰۵ مورد در چوار، ۵۲۴ مورد در ایوان، ۴۳۰ مورد در دره شهر، ۵۶۵ مورد در آبدانان، ۸۴۵ مورد در دهلران، ۲۲۲ مورد در صالح آباد، ۱۱۳ مورد در آسمان آباد، ۶۶۴ مورد در ملکشاهی، ۳۰۷ مورد در مهران، ۳۲۸ مورد در بدره، ۶۵ مورد در زرنه، ۴۷۴ مورد در لومار، ۴۹۷ مورد در موسیان، ۵۰۲ مورد در توحید، ۲۱۶ مورد در پهله و ۷۱ مورد در میمه بوده است.

وی با بیان اینکه در طول سال گذشته ۱۰ هزارو ۲۳۶ مشترک جدید به آمار مشترکین در اقصی نقاط استان روستایی استان اضافه شده است، گفت: در مجموع تعداد مشترکین گاز در مناطق شهری و روستایی استان به ۲۱۵ هزارو ۴۶۵ مشترک رسیده است.
بهادری با اشاره به اینکه شرکت گاز استان ایلام حرکت رو به رشد و پرشتابی را در توسعه گازرسانی به اقصی نقاط استان دنبال نموده که هم اکنون ۱۰۰ درصد مناطق شهری و بیش از ۹۹ درصد جمعیت روستایی ایلام از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند، تصریح کرد: با تلاش و کوشش همکاران این شرکت هم اکنون این استان در ردیف استان های سبز کشور قرار گرفته است.
مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان ایلام با بیان اینکه نقش بی بدیل گاز در سبد انرژی گامی مؤثر در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی است، گفت: جایگزینی گاز طبیعی به عنوان یکی از اهداف استراتژیک این شرکت علاوه بر حفظ محیط زیست، در ایجاد رفاه عمومی، برقراری عدالت اجتماعی، پیشران توسعه اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت و اشتغال پایدار در روستاها تأثیر بسزایی دارد.
وی با اشاره به اینکه در طول سال گذشته ۳۸۵ منزل خانوار تحت حمایت کمیته حضرت امام (ره) و بهزیستی لوله کشی داخلی انجام شده است، گفت: این شرکت در راستای مسئولیت اجتماعی و کمک به اقشار نیازمند جامعه در مجموع تعداد ۳۸۵ مورد گازکشی داخلی ساختمان افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را در طول سال گذشته بصورت رایگان انجام داده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • عدم مسئولیت پذیری تیپاکس
  • منشور رسانه‌ای طی آینده‌ای نزدیک در اردبیل رونمایی می‌شود
  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • اعلام زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • موافقت اکثر صهیونیست‌ها با استعفای فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰ هزار مشترک جدید در مناطق شهری و روستایی ایلام