Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@20:07:56 GMT

بحران بی آبی به روستاهای سپیدان رسید

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۹۲۷۲۲

بحران بی آبی به روستاهای سپیدان رسید

روستاهای سپیدان به دلیل کم بارشی و کم آبی امروز روزگار سختی نسبت به چند سال اخیر سپری می کنند و باید گفت زنگ خطربی آبی در روستاهای سپیدان به صدا درآمده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مارگون ؛شهرستان سپیدان به عنوان یکی از پربارش ترین نقاط کشورمحسوب می شود و سرزمین چشمه ها و آب های جاری است اما این دیار پر آب از سرمایه اش محروم است تا این روزها در روزهای آخرزمستان ، بحران بی آبی به پای سپیدان هم برسد و شهرها و روستاها در این منطقه را فرا گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان معتقدند که استفاده بی رویه از منابع آبی، الگوی نامناسب مصرف و تغییرات آب وهوایی در آینده زمین را با چالش کم آبی مواجه خواهد کرد به طوری که آب اصلی ترین موضوع کشمکش کشورهای جهان خواهد بود.

شهرستان سپیدان را به وجود چشمه سارهای فراوان و رودخانه های خروشان وابشار های زیبا؛ باغستان‌های انگور، سیب و گردو برای همه شناخته شده بوده و همین ظرفیت هاست که سپیدان را به یکی از مهمترین قطب های گردشگری جنوب تبدیل کرده است.با این حال باید گفت، خشکسالی گرمسیر و سردسیر و دشت و کوه نمی شناسد و هر روز بر تشنگی و بی آبی سپیدان و حتی فرو نشست آب های زیر زمینی آن افزوده می شود.

یکی از روستاهایی که امروز در دامن سپیدان بی آبی و خشکالی آن را بیشتر از گذشته تهدید می کند روستای خفری وبرخی نقاط بیضا وهماشهر از توابع شهرستان سپیدان بوده که همچنان غبار محرومیت را بر دوش خود می کشد و به دلیل فرو نشست آب های زیر زمینی و خشک شدن چشمه های دائمی خود از داشتن آب سالم بی بهره است.برخی از اهالی این روستا از نبود آب شرب نگرانند و خواستار ورود مسئولین برای از بین بردن این مشکل هستند.

 زارع خفری فرماندار سپیدان به خشک سالی و کم بارشی سالهای اخیر اشاره کرد وگفت: چند سالی است که خشکسالی دامن روستاهای این شهرستان را گرفته و مشکلات عدیده‌ای در بخش آب شرب و آب کشاورزی ایجاد کرده است.

فرماندارسپیدان گفت :متاسفانه شهرستان سپیدان با بحران شدید خشکسالی  مواجهه شده است سپیدانی که در سنوات گذشته جز بهترین شهرهای پربارش کشور واستان بوده است در سالهای گذشته خصوصا امسال دچارکم بارشی شده است وبرای مقابله با این مهم برخی از نقاط فارس وکشور تمهیداتی اندیشیده نشده است که باید با برنامه ریزی ها ومدیریت صرفه جویی بتوان از این مرحله هم سربلند بیرون بیایم که در این زمینه همت مردم ومسئولین را میطلبد ونگاه ویژه ای به این مهم در پراب ترین نقطه فارس داشته باشند .

زارع خفری رو با بیان اینکه در بسیاری از روستاهایی که آب آنها از طریق چشمه تامین می شود، با مشکل کمبود آب مواجه هستیم،گفت:هم‌اکنون چشمه‌های چندروستا در این شهرستان به طور کامل خشک شده‌اند و روزانه با تانکر سیار به آنها آبرسانی می شود

.وی با بیان اینکه چشمه‌های برخی از روستا  بخش مرکزی وهماشهرنیز دچار افت شدید شده و این روستاها با کمبود آب شرب و کشاورزی مواجه هستند،تصریح کرد:برخی روستاها ی شهرستان با کمبود آب برای آبیاری باغات و اراضی کشاورزی در آینده مواجه خواهند شد.

اما به نظر می رسد مسئولین باید برای استفاده از آبهای جاری درسطح شهرستان چاره ای بیندیشند.اینکه با کمبود آب مواجه هستیم امری کاملا مشهود بوده وبرخی از نقاط شهردرتنگنای کم آبی قرار گرفته است آیا این عین عدالت است یا بی تدبیری مسئولان .امید است مسولین امر شرایط را مد نظر قرار داده و جهت تامین نخستین و حیاتی ترین نیاز انسانی نگین زاگرس تدابیر ویژه ای را لحاظ نمایند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۹۲۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی فارس

غلامرضا غلامی گفت: بارندگی شب گذشته علاوه بر اینکه رحمت به مردم فارس عنایت کرد، اما به دلیل حجم زیاد بارش‌ها برخی از راه‌های روستایی در شهرستان نورآباد ممسنی را تحت تاثیر قرار داد و سازمان راهداری و فرمانداری شهرستان در تلاش برای ترمیم این راه‌ها هستند.

او همچنین از خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: برخی از مزارع خوشه‌های گندم و محصولات دیگر نیز دچار خسارت شدند و برخی از اراضی کشاورزی هم به دلیل حجم و شدت بارش‌ها دچار فرشایش و آسیب شدند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس از کشاورزان خواست تا برای خسارت خود به سازمان جهاد کشاورزی و ستاد مدیریت بحران استان مراجعه کنند تا در صورت تخصیص اعتبار خسارت‌ها پرداخت شود.

غلامی بیش‌ترین میزان بارش‌ها را در شهرستان‌های اردکان سپیدان با ۵۶۰ میلی‌متر، نوآباد ممسنی با ۵۲۵ میلی‌متر و در نهایت شهرستان فیروزآباد با ۴۲۸ میلی‌متر اعلام کر و گفت: این توده هوا امروز عصر از استان خارج و شهر‌های جنوبی را در برخواهد گرفت.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس در ادامه بیان کرد: بارندگی‌های اخیر برای سال زراعی جاری یک عیدی خوبی بود و امیداواریم مسئولان برای امسال برنامه‌ریزی کنند تا این بارش‌ها را با انجام کار‌های آبخیزداری از جمله ایجاد بند‌های سنگی و ملاتی، بانکت بندی و کاشت گونه‌های گیاهی کم آب‌بر نگذاریم این حجم آب از استان خارج شود.

غلامی تصریح کرد: خوشبختانه رعد وبرق دیشب تلفات جانی را در برنداشته، اما عشایران شهرستان ممسنی برنامه زمانبندی کوچ را رعایت نکردند و دچار مشکل شدند و هلال احمر استان در حال امدادرسانی به آنهاست.

او اعلام کرد: در حال حاضر تمامی جاده‌های فارس باز و تردد روان است و آبگرفتگی معابر را در سطح شهر شیراز گزارش نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • کمبود نیروی انسانی و بودجه پیشگیری در حوزه مدیریت بحران
  • قطعی برق در چاه موتورهای کشاورزی روستاهای کاخک نخواهیم داشت
  • قطعی برق در چاه موتورهای کشاورزی در روستاهای کاخک نخواهیم داشت
  • ائتلاف دریایی اروپا در دریای سرخ با کمبود کشتی جنگی مواجه شده است
  • کلنگ زنی احداث سالن چند منظوره ورزشی در روستای سنگان اشنویه
  • برخورداری ۹۳ درصدی روستاهای شهرستان آزادشهر از طرح هادی
  • کدورت آب شرب جوانرود در پی طغیان چشمه کاوات
  • رفع آسیب‌های زیرساختی به روستاهای دهلران در دستور کار
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی فارس
  • بهره برداری از کانال آب‌رسانی در سپیدان