Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا در  هرمزگان، حمید دولتی افزود:  سن غلات خطرناک ترین آفت گندم است که هم بصورت کیفی و هم کمی بین 40 تا 100 درصد خسارت به محصول وارد می کند و تاکنون 70 درصد از حجم عمیلیات مبارزه سالیانه علیه سن مادر، در استان انجام شده است .

وی اذعان کرد: شهرستان های  رودان، میناب، حاجی آباد، بستک و پارسیان از مناطق عمده کشت گندم در استان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام مسئول گفت : امسال به دلیل افزایش دما ، کاهش نزولات جوی و عدم پوشش مناسب گیاهی، اولین ریزش سن مادر 17روز زودتر در شهرستان حاجی آباد  آغاز شد.

دولتی تاکید کرد: مبارزه با آفت سن گندم باید از مراحل کاشت ، داشت و برداشت؛ پیگیری شود و با تغذیه مناسب، گندم  بیشتری را تولید کرد.

وی بیان داشت : کار بازدید روزانه از مزارع تحت پوشش در استان را 4 شبکه مراقبت شامل کارشناسان بخش دولتی و ناظرین شبکه مراقبت بخش خصوصی  (4 کلینیک گیاه پزشکی )  به عهده دارند.

دولتی ادامه داد : امسال 60 نفر کارشناس ،کار ردیابی آفت غلات ، برگزاری کلاس های آموزشی کشاورزان را به عهده دارند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: سن گندم از مهمترین آفاتی است که باید با برنامه ریزی مناسب با آن مبارزه شود تا بتوانیم به اهدافمان که  همان خوداتکایی در تولید گندم است دست یابیم.

این مقام مسئول اظهار داشت : همچنین این  مبارزه در سطح 1050 هکتار از مزارع جو استان در حال انجام است.

دولتی خاطرنشان کرد:کنترل آفت همگانی سن غلات می تواند در تولید محصول سالم  و افزایش عملکرد محصول نقش موثری داشته باشد.

وی  افزود: این آفت در مزارع گندم و جو هر سال با برگزاری نشست ستاد مبارزه با سن گندم شیوه های مبارزه با آفت ، رصد وضعیت وسایل حمل و نقل، بررسی تجهیزات سمپاشی ، بهره گیری از مشارکت مردمی، استفاده  شبکه مراقبت دولتی و خصوصی و بهره گیری از کارشناسان مجرب کشاورزی؛ ردیابی و کنترل می شود.

دولتی خاطرنشان کرد : با توجه به اهمیت موضوع سلامت محصول تولیدی خصوصا سن زدگی  امسال شرکت غله و خدمات بازرگانی استان قوانین سخت گیرانه تری را لحاظ کرده است و به همین دلیل کشاورزان باید توجه داشته باشند که برای تولید محصول سالم باید به طور جدی با آفت سن گندم مبارزه کنند.

وی افزود : فصل برداشت گندم در استان از اواخر اردیهشت  آغاز و تا پایان تیرماه ادامه دارد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۹۳۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی

لیلا مودت کارشناس مسئول نباتات صنعتی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال سهمیه ابلاغی استان برای کشت دانه روغنی کلزا ۵ هزار هکتار بوده که تاکنون حدود ۴ هزار و ۳۵۰ هکتار آن در سطح این استان محقق شده است.

وی اضافه کرد: میزان کشت محصول کلزا امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بیشتر است.

کارشناس مسئول نباتات صنعتی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دانه روغنی کاملینا از قابلیت بسیار خوبی برای کشت در مزارع دیم برخوردار است، ادامه داد: این محصول از جمله گیاهان دانه روغنی مقاوم به خشکی و سرما است که در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت قابل توجهی دارد.

مودت با اشاره به امکان کاشت و برداشت مکانیزه این محصول گفت: کاملینا می‌تواند محصول مناسبی در چرخه تناوب زراعی غلات دیم باشد و بازده و سودآوری مناسبی در این اراضی داشته باشد.

کلزا معمولا اواخر خرداد یا اوایل تیر در آذربایجان‌غربی برداشت می‌شود.

کشت دانه روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسئولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • آغاز عملیات اجرایی احداث شهرک داتیک بندرعباس
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • مبارزه با آفت برگخوار ذرت و تمهیدات لازم برای برداشت گندم اُرزوئیه
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان