Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جواناز یزد؛ سید علی اصغر مصطفوی مدیر آب و خاک و امور فنی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: امسال ۹۳۰.۵ میلیارد ریال بودجه برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان مصوب شد که تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال آن به صورت کمک بلاعوض تخصیص داده شد.

مصطفوی افزود: بقیه اعتبار مصوب به تدریج تا قبل از پایان سال مالی ۹۶ ،تیر ۹۷، اختصاص می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: امسال ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی به سامانه نوین آبیاری مجهز شد و این طرح در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در دست اجراست.

این کارشناس ارشد کشاورزی استان به اجرای آبیاری قطره‌ای از سال ۱۳۷۰ در یزد اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون ۲۰ هزار و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است که ۳۰ درصد باغ‌های استان را شامل می‌شود.

به گفته مصطفوی زمینه اجرای ۷۰ هزار هکتار اراضی استان یزد به سیستم آبیاری نوین وجود دارد.

این مسئول اضافه کرد: مبارزه با علف‌های هرز، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و امکان همزمانی آن با سایرعملیاتی زراعی و باغی از جمله تغذیه و کوددهی در برداشت محصول از مهمترین مزایای آبیاری تحت فشار است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه سالانه ۸۵ درصد منابع آبی استان در بخش کشاوری مصرف می‌شود، افزود: تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی سالانه ۹۵۰ میلیون مترمکعب است.

مصطفوی با بیان اینکه این استان ۱۸ سال با خشکسالی و بحران کم آبی روبروست، یادآور شد: با اجرای سامانه آبیاری نوین حدود چهار هزار مترمکعب آب در هر هکتار صرفه جویی می‌شود.

وی با توجه به تداوم پدیده خشکسالی سال‌های اخیر در استان بیان کرد: دولت برای تجهیز هر هکتار زمین‌های کشاورزی به آبیاری قطره‌ای ۱۰۰ میلیون ریال و سامانه کم فشار (لوله گذاری در مزارع) ۴۵ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌کند.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان با اشاره به کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و تداوم بحران آبی تصریح کرد: ضرورت دارد، کشاورزان برای مقابله با تبعات ناشی از خشکسالی و کمبود آب، اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

مصطفوی بیشترین طرح‌های اجرا شده این بخش را مربوط به شهرستان‌های ابرکوه، خاتم و تفت ذکر کرد و گفت: تاکنون بخشی از باغ پسته، بادام، زردآلو، انار، گردو، زیتون و انگور تحت پوشش شیوه آبیاری نوین قرار گرفته است.

از ۱۱۸ هزار هکتار اراضی حاصلخیز استان که به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد، ۳۶ هزار هکتار آن مربوط به کاشت محصولات زراعی است.

اراضی قابل کشاورزی استان یزد ۱۵۸ هزار هکتار است که به علت کمبود آب و خشکسالی در بقیه این اراضی محصول کشت نمی‌شود.

انتهای پیام/ ی

تجهیز۷۰ هزار هکتار اراضی استان یزد به سیستم آبیاری نوین

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۹۴۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادسازی ۷۳ هکتار اراضی کشاورزی در ساوجبلاغ

هوشنگ میرزایی گفت: این اراضی به ارزش ۲۹ هزار میلیارد ریال روز گذشته در قالب یک مانور اجرایی و با حکم قضایی در روستای «ازنق» واقع در بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ آزاد سازی و به عرصه تولید بازگشت.

وی اظهار کرد: آزاد سازی این اراضی در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی انجام شد.

میرزایی گفت: در این اراضی ۱۰۹ قطعه دیوارکشی به تعداد ۱۰۹ مورد به طول حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ متر ، بناهای غیر مجاز ویلایی در حال ساخت به تعداد سه مورد به مساحت حدود ۳۲۰ متر مربع ، انباشت مصالح ساختمانی ۱۹ ، محوطه سازی ۱۲ مورد به مساحت حدودیک هزارو ۹۵۰ مربع ، استخر ۲ مورد به مساحت حدود ۹۰ مترمربع و آلاچیق ۲ مورد به مساحت ۳۰ متر مربع تخریب و رفع اثر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • آزادسازی ۷۳ هکتار اراضی کشاورزی در ساوجبلاغ
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی