Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به عراق؛ نخستین کلاس آموزشی صوت و لحن ویژه تمامی متسابقین مرحله نهایی سومین دوره مسابقات شوق تلاوت، صبح امروز، 23 اسفندماه با تلاوت اویسی از راه‌یافتگان این دوره از مسابقات در سالن اجتماعات عتبه عباسیه برپا شد.
وی با اشاره به اینکه تلاوت قرآن به عنوان هنر دینی و اسلامی از صدر اسلام مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: طی این جلسه به ارائه مباحث تنغیمی و همچنین موارد کاربردی در امر تلاوت قرآن و زیباخوانی قرآن پرداخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شاه‌میوه عنوان کرد: در زمان حاضر بهترین شیوه تلاوت عربی، تلاوت مصری‌ها است و این چیزی است که از سوی اساتید مصری در اختیار ما قرار داده شده است و از آن استفاده می‌کنیم، برای اینکه هنر تلاوت قرآن با هدف جذب مخاطب اجرا می‌‌شود و باید یکسری قواعدی را رعایت کنیم که یکی از آن معیارها، رعایت ضوابط متن قرآن است که شامل الفاظ، آیات و کلمات است.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: نخستین موارد ضوابط متن قرآن، فراگیری تجوید قرآن است که فراگیری آن ضروری است و معیار اصلی در تمامی فعالیت‌های لحنی و صوتی تجوید است. تجوید لحنی، تجویدی است که پایه و اساس اعمال لحنی یک قاری قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: از دیگر موارد متن قرآن، رعایت وقف و ابتدا است. بنابر این شروع‌ها و قطع‌ها باید براساس بینش شما در تلاوت صورت گیرد که به آن تقطیع می‌گویند و تمام موارد وقف و ابتدای قرآن را با موضوع تقطیع بررسی می‌کنند. در تقطیع نیز رویکرد، لحنی است. مهارت‌های مربوط به متن شامل تجوید و وقف و ابتدا با رویکرد لحنی است.


شاه‌میوه با تأکید بر اینکه طی این جلسه بحث مهارت‌های مربوط به موسیقی متن مد نظر ما است، عنوان کرد: در ارائه موسیقی باید ضوابطی چون بهره‌مندی از صوت و صدای استاندارد مد نظر باشد. فردی که دارای این صوت و صدای استاندارد است، باید پنج ویژگی صدا را چون موارد انعطاف، وسعت، شخصیت صدا و ... حداقل نمره 80 از 100 را کسب کند.
وی اظهار کرد: باید بدانید این اصوات را در هر کدام از نغمات براساس تجوید و تقطیع عملیاتی کنید که این را شما قاریان براساس سبکی که دارید و از قاریان مصری دریافت کرده‌اید، اجرایی می‌کند، اما اینها به تنهایی کافی نیست، بلکه مهارت‌ها در این زمینه حائز اهمیت است.
شاه‌میوه تصریح کرد: خیلی از دوستان خوش صدا هستند، اما از لحاظ فنی عیار خواندنشان پایین است و اینها افرادی هستند که تمرین نکردند و فن را یاد نگرفتند و تنها به امر تلاوت می‌پردازند و برخی که دارای ضعف در تلاوت هستند به دنبال فنی برای بهتر شدن آن هستند تا نقاط ضعف آن را بردارند و تقویت کنند.
وی با تأکید براینکه در دوران بلوغ، شما قاریان نوجوانان محدودیت‌هایی دارید، بیان کرد: چرا که انعطاف و نرمی و تحرک صدا را در دوران بلوغ از دست می‌دهید.


وی با اشاره به صوت کاربردی، عنوان کرد: صوت کاربردی عبارت است از اینکه در شرایط مختلف جسمی چگونه از این صدا استفده کنیم. همچنین صوت محض آنچه که خدا به شما داده است، نامیده می‌شود. برخی هوش موسیقایی خوبی دارند، به‌گونه‌ای که پس از شنیدن تلاوت و صوت بلافاصله زیر و بم ها و ... را تقلید و اجرا می‌کنند. استفاده از صدا در هر دوره از عمر بحث مستقلی است که با عنوان صوت کاربردی ارائه می‌‌شود که به بحث صداسازی مربوط است.
شاه‌میوه عنوان کرد: صداسازی در موسیقی قابل اهمیت است. برخی از افراد فکر می‌کنند که در کلاس‌های موسیقی که کار کنند، می‌توانند در عرصه صداسازی در حوزه قرآن هم درخشش داشته باشند در حالی که اشتباه است. در کلاس موسیقی هرچه آموزش داده می‌شود، مربوط به همان نوع موسیقی چون پاپ و ... است. هیچ موسیقی با موسیقی قرآن قابل قیاس نیست و هیچ نحوه خوانندگی به مانند خوانندگی قرآن ارزش ندارد.


این مدرس قرآن با اشاره به کتابی با عنوان «صدای خود را آزاد کنید» که چند سال پیش تألیف شده است، عنوان کرد: جنس صدای فرد در امر تلاوت قرآن متفاوت است، بنابر این نمی‌توان یک نسخه برای تمامی افراد پیچید، بلکه باید ابتدا صدای فرد را بشنویم و سپس براساس شناختی که از صدای او داریم، می‌توان درباره آن تصمیم‌سازی کنیم، برای هر فردی براساس خواندنش در امر تلاوت قرآن باید نسخه بپیچیم.
شاه‌میوه تصریح کرد: البته در دوران بلوغ معتقدم که باید چند سال امر تلاوت حرفه‌ای قرآن را کنار بگذارند. لذا به بحث بلوغ باید اساتید و خود قرآن‌آموزان بها دهند به این معنا که میزان تمرینات روزانه نیز باید یک ربع تا 20 دقیقه باشد. همچنین به طور طبیعی دوران بلوغ بین یک سال تا دو سال و نیم است.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان اظهار کرد: سایه‌خوانی و کنترل حجم و استفاده از حنجره پایین در تلاوت و تکنیک زیپ کردن صدا در صداسازی، سه تکنیکی است که طی این کلاس آموزش داده می‌شود.
وی ابراز گلایه کرد: متأسفانه داوری صوت در مسابقات سنتی است و این چالش مهمی در این زمینه است.

در ادامه این جلسه نیز کارگاه عملی با حضور چند نفر از قرآن‌آموزان برپا شد.
یادآور می‌شود، مرحله نهایی سومین دوره مسابقات شوق تلاوت از 22 تا 28 اسفندماه در کربلای معلی برگزار می‌شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۹۴۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، امیر حسین سمیعی گفت: بوشهر قلب تپنده موسیقی زندگی و حرکت است، که می شود سال های سال در مورد به آن صحبت کرد و راجع به مشکلات آن به صورت اضطراری تر نشست و صحبت کرد و دغدغه ها را شنید و گلایه ها را گوش داد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تلاشمان این است که پهنای موارد بوروکراتیک کنار گذاشته شود و بی واسطه با شما صحبت کنیم، ما وافقیم اگر مشکلاتی وجود دارد آمده ایم برای اینکه بشنویم و تمام تلاشمان را به کار ببریم تا مشکلات کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: موسیقی در بوشهر زنده است، همین پویایی و دغدغه مندی که مطرح شد نشان از زنده بودن این شهر در حوزه موسیقی دارد، معتقدم در بوشهر موسیقی برای تمام ابعاد زندگی از جمله کار، سوگ، شادی، حرکت و امید در جامعه در نوع خودش گزینه دارد.

سمیعی یادآور شد: ما تلاش می کنیم که تمام کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارند نگاه تکریم و محبت به آنها داشته باشیم. تا جایی که قدرت داشته باشیم تلاش خواهیم کرد تا فاصله ما با هنرمندان کمتر شود و درصدد رفع مشکلات و دغدغه شما هستیم، و باید همت کنیم تنش ها را کاهش و ظرفیت های کاری را شناسایی و افزایش دهیم.

وی در خصوص مشکلات سامانه ای مجوزهای موسیقی گفت: ما نمی توانیم همه را با یک چارچوب مقایسه و بررسی نماییم و مشکلات ساختاری و فرایندی دارد که اینگونه مشکلات با همین نشست ها رفع خواهد شد.

وی در مورد سالن های موسیقی و سخت افزار تصریح کرد: باید تلاش کنیم با افزایش امکانات لازم و اساسی زمینه تسهیل اجرای کنسرت توسط شرکت های مجری را در شهرستان ها فراهم کنیم.

سمیعی اضافه نمود: ما باور داریم موسیقی به نشاط اجتماعی کمک می کند و همه تلاشمان این است که فضا را پویاتر کنیم.

وی در خصوص اینکه گروه‌های موسیقی در برخی فصول کم کار یا تعطیل می شوند، گفت: باید در این خصوص چاره اندیشی کرد و ایجاد رویدادهای اجرایی به تناسب آن ایام می تواند تاثیر گذار باشد و اگر در این مسیر موفق نبودیم باید از طریق صندوق هنر دنبال تدبیر و چاره اندیشی و راهکار باشیم.

در این نشست هنرمندان تک به تک با بیان مشکلات، دیدگاهها و نظرات خود خواستار حمایت بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موسیقی استان بوشهر شدند.

کد خبر 6092840

دیگر خبرها

  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • مشکل برگزاری کنسرت موسیقی در بوشهر حل شد؟
  • کارشناسان داوری علیه تصمیم جنجالی در انزلی
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • رقابت دانش آموزان البرزی در مسابقات قرآن و عترت
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • حنجره خود را در کرسی های تلاوت قرآن در سرزمین وحی، وقف خدا کنید
  • از قرقیزستان تا رومانی: قهرمانی که داور شد!
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد