Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-19@07:05:15 GMT

لوله پلی اتیلن چگونه ساخته می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۹۷۶۶۰

لوله پلی اتیلن چگونه ساخته می‌شود؟

خواص و ویژگی‌های فوق العاده پلی اتیلن‌ها موجب شده است از این مواد برای ساخت انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن استفاده شود.

به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، پلی اتیلن (Polyethylene)، یکی از معروف ترین پلیمرهای مصنوعی است که با علامت اختصاری PE نیز شناخته می شود. این ماده پلیمری از واکنش پلیمریزاسیون واحدهای اتیلن تهیه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
پلی اتیلن ها از خانواده بزرگ مواد پلی اولفین ها هستند. استفاده از این مواد پلاستیکی امروزه در تمام جهان گسترش یافته و در صنعت مواد پلاستیکی انقلابی عظیم برپا نموده اند.

از پلی اتیلن در صنایع مختلفی نظیر صنعت بسته بندی مواد غذایی، تولید بطری های مواد شوینده و بسیاری از مخازن پلیمری مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از این پلیمرها در تهیه و ساخت الیاف مصنوعی با خواص منحصر به فرد اِلاستیکی استفاده می شود.

ساختار مولکولی پلی اتیلن

اتیلن با ساختار مولکولی C2H4 یک هیدروکربن گازی شکل است که از شکست مولکلول های اتان که جزء اصلی گاز طبیعی است و از ترکیبات نفتی جدا می شود، به دست می آید. مولکول های اتیلن به طور کلی از دو واحد متیلن به فرمول CH2 تشکیل شده اند؛ در اثر آرایش های متوالی این مولکول ها به دنبال یکدیگر، ساختاری با فرمول CH2=CH2 به دست می آید که شامل پیوند دوگانه کربن – کربن می باشد.

پیوند دوگانه کربن – کربن در ساختار اتیلن، تحت تأثیر کاتالیزورهای پلیمریزاسیون شکسته می شود و یک اتم کربن به مولکول اتیلن افزوده می شود؛ حاصل تمام این واکنش ها، مولکولی با زنجیره های بزرگ اتیلنی است که به صورت زیر نمایش داده می شود:

نوع آرایش این ساختار مولکولی و تکرار آن در زنجیره پلی اتیلن، موجب پیدایش خواص متفاوتی در این مولکول خواهد شد. مولکول های طولانی و زنجیره ای، که در آن اتم های هیدروژن به زنجیره اصلی کربن خا متصل هستند منجر به شکل گیری مولکول های خطی یا شاخه دار می شوند.

مولکول های شاخه دار به عنوان پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) یا پلی اتیلن خطی با چگالی کم (LLDPE) شناخته می شوند؛ سایر آرایش های مولکولی پلی اتیلن با نام های پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا (UHMWPE) نمایش داده می شوند.

مولکول اصلی پلی اتیلن می تواند با سایر عناصر یا گروه های شیمیایی ترکیب شود و مولکول های جدید مانند پلی اتیلن کلراید با خواص متفاوت را تشکیل دهد. علاوه بر این، اتیلن می تواند با سایر مونومرها مانند وینیل استات یا پروپیلن ترکیب شده و کوپلیمرهای اتیلن را به وجود آورد.

کوپلیمرهای اتیلن

اتیلن را می توان با سایر عناصر دیگر ترکیب کرد. به عنوان مثال، کوپلیمر اتیلن وینیل استات (EVA) به وسیله کوپلیمریزه کردن اتیلن و وینیل استات تحت فشار و با استفاده از کاتالیزورهای آزاد تولید می شود. وینیل استات تولید شده دارای 5 تا 50 درصد وزنی می باشد.

 کوپلیمرهای EVA نسبت به پلی اتیلن ها در برابر نفوذ گازها و رطوبت ماومت کمتری دارند؛ این مولکول ها شفافیت کمتری دارند و در برابر روغن و گریس مقاوم می باشند. کاربردهای اصلی کوپلیمرهای EVA در تولید فیلم های بسته بندی، چسب، اسباب بازی، لوله، واشر، پوشش محافظ سیم و ... است.

تولید انواع لوله پلی اتیلن

خواص و ویژگی های فوق العاده پلی اتیلن ها موجب شده است از این مواد برای ساخت انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن استفاده شود. تمام ساختمان های مسکونی و تجاری برای تأسیسات خود از انواع لوله پلی اتیلن، لوله کاروگیت، اتصالات پلی اتیلن و سایر لوله های پلیمری استفاده می کنند.

"گروه صنعتی ایران پایپ" یکی از برترین شرکت های تأمین کننده انواع تجهیزات پلی اتیلنی است. این شرکت با به کارگیری متخصصان این حوزه توانسته است بخش بزرگی از نیازهای صنایع را برطرف نماید؛ محصولات گروه ایران پایپ، کیفیت بالا و قیمت مناسب دارند. برای دریافت قیمت لوله پلی اتیلن و سایر تجهیزات می توانید به وبسایت شرکت با آدرس http://www.hdpe.irمراجعه نموده و با کارشناسان این مجموعه گفت و گو کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۹۷۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمندان : زنبور عسل ملکه به طرز شگفت‌ انگیزی تا یک هفته زیر آب زنده می‌ماند

دانشمندان می‌گویند، توانایی ملکه زنبورهای گرده شرقی(Bumblebee) در هنگام خواب زمستانی می‌تواند به آن کمک کند تا در برابر سیل مقاومت کند.

به گزارش ایسنا، زنبورهای گرده ممکن است در محیط‌های شهری و روستایی حضور داشته باشند، اما اکنون محققان دستکم یک گونه دیگر پیدا کرده‌اند که حتی سازگارتر از این محیط ‌هاست و می‌تواند در زیر آب هم زنده بماند.

به نقل از گاردین، دانشمندان نشان داده‌اند که ملکه‌های زنبور گرده شرقی معمولی، گونه‌ای که در شرق آمریکای شمالی گسترده است، می‌توانند در هنگام خواب زمستانی تا یک هفته در زیر آب دوام بیاورند.

با توجه به اینکه ملکه‌های زنبور عسل برای خواب زمستانی در خاک فرو می‌روند، محققان می‌گویند این پدیده می‌تواند به آنها کمک کند تا از سیل در طبیعت جان سالم به در ببرند. این گروه می‌گویند که اولویت بعدی آنها بررسی این است که آیا این نتایج را به سایر گونه‌های زنبور عسل می‌توان تعمیم داد یا خیر.

دکتر سابرینا روندو(Sabrina Rondeau) از دانشگاه گوئلف در کانادا می‌گوید: ما می‌دانیم که در حال حاضر حدود یک سوم از همه گونه‌های زنبور عسل در حال کاهش هستند اما این مورد در مورد زنبور معمولی شرقی صدق نمی‌کند. آیا تحمل سیل می‌تواند در تاب‌آوری آنها نقش داشته باشد یا خیر.

روندو  و نویسنده همکارش، پروفسور نایجل رین(Nigel Raine)، اولین بار زمانی که یک اتفاق ناگوار در آزمایشگاه منجر به ورود آب به داخل ظروفی شد که در آن زنبورهای ملکه در خواب زمستانی بودند، این کشف را انجام دادند.

روندو می‌گوید: بعد از آن کنجکاوی راه را برای انجام یک آزمایش کامل با تکرارهای زیاد پیش برد.

دانشمندان در مقاله‌ای در مجله Biology Letters توضیح می‌دهند که چگونه ۱۴۳ ملکه بی‌جفت و در خواب زمستانی را گرفتند و هر کدام را در لوله پلاستیکی حاوی خاک سطحی مرطوب قرار دادند. سپس لوله‌ها با درپوش‌های سوراخ‌دار بسته شدند و به مدت یک هفته در یخچال تاریک نگهداری شدند.

پس از بررسی زنده بودن زنبورها، محققان ۱۷ لوله را به عنوان کنترل نگه داشتند و به ۱۲۶ لوله باقیمانده آب سرد اضافه کردند. در حالی که در نیمی از این لوله‌ها ملکه اجازه داشت در بالای آب شناور شود، در باقی لوله‌ها به زیر آب هل داده شد.

در هر دو وضعیت، یک سوم از لوله‌ها هر کدام به مدت هشت ساعت، یک سوم به مدت ۲۴ ساعت و یک سوم به مدت هفت روز باقی ماندند و شرایط سیل متفاوت را شبیه‌سازی کردند. این تیم متعاقبا زنبورها را به لوله‌های جدید منتقل کردند و بقای آنها را زیر نظر گرفتند.

نتایج نشان می‌دهد که نرخ بقا صرف‌نظر از مدت زمان و شرایطی که ملکه‌ها تحت آن قرار گرفته‌اند مشابه بوده است و در واقع ۸۸ درصد از زنبورهای گروه شاهد و ۸۱ درصد از ملکه‌هایی که به مدت یک هفته در آب غوطه‌ور بودند، در طی هشت هفته هنوز زنده بودند. با این حال، ملکه‌هایی با وزن بالاتر شانس بیشتری برای زنده ماندن داشتند.

روندو می‌گوید، احتمالا ملکه‌های دیگر گونه‌های زنبور عسل نیز در برابر سیل مقاوم هستند.

در میان زمینه‌های تحقیقاتی آتی، این گروه می‌گویند که بررسی مکانیسم‌هایی که تاب‌آوری ملکه‌ها در برابر سیل را تقویت می‌کند با در نظر گرفتن نیاز کم به اکسیژن آنها در طول خواب زمستانی از جمله عوامل مهم احتمالی، جالب خواهد بود.

پروفسور دیو گولسون(Dave Goulson)، کارشناس زنبور عسل از دانشگاه ساسکس که در این کار دخالتی نداشت، گفت که علاقه‌مندان به زنبور عسل از مدت‌ها پیش گمان می‌کردند که افزایش باران زمستانی در بحبوحه بحران آب و هوا می‌تواند بسیاری از ملکه‌های زنبور عسل را که در زیر زمین به خواب زمستانی می‌روند، غرق کند.

او می‌گوید: به طرز شگفت انگیزی، این تحقیق جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن ملکه گرده در زیر آب در طول خواب زمستانی برای یک هفته تاثیری بر آنها نگذاشته است. به نظر می‌رسد این یکی از جنبه‌های کوچک تغییرات آب و هوایی است که ما نیازی به نگرانی در مورد آن نداریم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نحوه درست کردن یک دسته چاقوی زیبا با لوله PVC آب (فیلم)
  • لوله‌های ضد بالستیک پایگاه نواتیم!
  • زنبور عسل ملکه تا یک هفته زیر آب زنده می‌ماند
  • ملکه‌ای که ۷ روز پس از غرق شدن، زنده شد
  • یافته‌های جدید و شگفت‌انگیز درباره ملکه زنبورها
  • دانشمندان : زنبور عسل ملکه به طرز شگفت‌ انگیزی تا یک هفته زیر آب زنده می‌ماند
  • توضیح «های‌وب» درباره نحوه اجرای پروژه فیبر نوری در کرمان
  • از سیاره زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • افزایش ۲۳ درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در ۱۴۰۲
  • برداشت گاز همدان از خطوط انتقال به چهار میلیارد و ۱۵۷ میلیون مترمکعب رسید